LIVE NIEUWS
BINNENLANDS EN BUITENLANDS NIEUWS-SPORT-ECONOMIE-POLITIEK
> Welkom op het Live Nieuws ARCHIEF --- >> Bekijk onze nieuwe site : www.livenieuws.be --- >> Nieuwsgierig naar nieuws ? Surf snel naar livenieuws.be --- >>
15-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De mannen met macht vernielen ons erfgoed
Foto
Als we surfen naar de website van het Zeemanshuis in Antwerpen worden we troosteloos doorverwezen naar het Antwerp Harbour Hotel. Het nieuwe Zeemanshuis die gevestigd is boven een tankstation en in tegenstelling tot het vorige gebouw amper twee verdiepingen telt. 

Deel 2

Het maritiem hotel dat in 1954   werd gebouwd aanvankelijk voor zeelui dienstdoende  hotel. Na een tijd werd er besloten dat gewone mensen er ook mochten logeren nadat het aantal overnachtingen terug werd geschroeft. Dit lag aan het feit dat de bemanning van vrachtschepen niet langer Belgen waren maar vooral buitenlanders die vele diensturen moeten kloppen en slechts één dag in de haven verblijven en soms zelfs niet eens het schip niet verlaten.

Al in 2005 besloot de Stad Antwerpen samen met een privé bouwbedrijf het hotel te slopen. Op de plaats waar het gebouw staat zou een nieuwbouw appartementsblok komen. Om die redenen werd in 2006 de actiegroep Red het Zeemanshuis gestart. Die verzamelde in niet meer dan een jaar 4000 handtekeningen. Ze stapten zelfs naar de Raad van State om het probleem Zeemanshuis aan te vechten, tevergeefs.



"Een bezoek aan het Zeemanshuis was zeker de moeite waard"

Wanneer we langs het complex voorbijlopen worden we aangesproken door een buurtbewoner. Hij verklaart dat hij niet opgezet is met de plannen er een appartementsblok  te bouwen, het is immers een prachtig gebouw met een rijke geschiedenis en een mooie receptiehal.

En inderdaad, binnen treffen we bovenaan de trap een schilderij aan over het zeewezen. Een paar beelden maken de hal helemaal af. 

Terug buitenaf zien we een in de muur gebeeldhouwd kunstwerk.



De laatste dagen van het Zeemanshuis in het jaar van de Olympische Spelen

Het Internationaal Zeemanshuis werd recentelijk afgebroken. In november 2012 was er nog een afscheidsreceptie waarbij de werknemers van het hotel in tranen losbarstten. Het kunstwerk in de muur werd gered van de sloop. Het prachtige schilderij binnenin echter niet. Sommige beelden werden hergebruikt in de nieuwe maritieme verblijfplaats. De actiegroep blijft zich verzetten tegen het nieuwe winkel en appartementcomplex.
Meer foto's op onze nieuwe site www.livenieuws.be 
 
Het bewaarde beeldhouwwerk in de muur van het gebouw

15-04-2013 om 21:38 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
15-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Komen eten
Foto
Komen eten

    In tijden van crisis moeten marketeers en reclamejongens alles uit de kast halen om kopers te lokken;
De strijd om de consument is hevig en hard.
Waar gaat u winkelen en waarom ?
Vanzelfsprekend gaan we allemaal met een zo laag mogelijke rekening buiten .
Daarom ga ik winkelen in de Colruyt . De prijzen zijn er inderdaad heel laag.
En voordat u mij beschuldigt van "omgekocht te zijn door een kapitalistisch beursgenoteerd bedrijf " wil ik eraan toevoegen dat er nog een andere reden is waarom ik graag naar de Colruyt ga.
Je kan er namelijk gratis eten en drinken. Op een tiental plaatsen in de winkel mag je producten "gratis proeven"
En werkelijk alles is beschikbaar,van koffie tot wijn , vlees, kaas, koekjes, soep enz.
Meer en meer mensen -vooral bejaarden- komen er dan ook eten.
Meer nog, als je goed kijkt zie je zelfs dat velen wat van die producten meenemen.
Er is hier dan ook sprake van een win-win situatie, al die "eters" kopen -hoe minimaal ook- wel iets, dus kassa voor Colruyt.
En de eters sparen een maaltijd uit, ook kassa !
 In deze moeilijke tijden moet men slim en creatief zijn .
"Het eten halen waar het zit " kan hierbij helpen !   

Thierry De Kerf

15-02-2013 om 13:18 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
27-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ring ! Ring !
Foto
Ring ! Ring !

     
 In onze moderne maatschappij wordt je geacht te consumeren,daarom spreken we ook over de "consumptiemaatschappij "
Hoe meer er geconsumeerd wordt , hoe rijker sommigen er van worden.
Telefoneren of bellen is er ook een vorm van. Hoe meer je belt, hoe meer je verbruikt, hoe meer je betaald.
In de Aldi zie je soms "consumenten" met hun mobiel communicatietoestel-in de volksmond GSM genoemd-bellen naar hun vrouw . ( inderdaad de meesten van hen zijn mannen)

Het gesprek gaat dan ongeveer als volgt:

"Schat, van dat produkt X staan er hier 2 soorten, een goedkoop en een duur. Wat moet ik meebrengen ? 
Hoeveel het kost ? Zoveel-en of het van dezelde fabrikant is ? Ja ! Dan toch maar het goedkoopste meebrengen ?
Wat zeg je, dat dat goed is voor ons huishoudbudget ? Inderdaad, wat zijn wij toch verstandige consumenten. "
 
En zo gaat dat gesprek nog een tijdje door.
Ondertussen, als je er de belkosten bijrekent, is dat goedkoopste produkt natuurlijk allang het duurste geworden ...
Doen jullie maar ring, ring onze kassa doet wel ting ting, denken de telefoonmaatschappijen.
"Hier een GSM voor 1 euro, dat is toch geen prijs . En als cadeau krijg je er een spotgoedkoop abonnement bij. Zeg nu zelf 45 euro per maand , dat is toch niks ?
En bellen maar !
Want bellen is vrijheid en ook al is hetgeen je zegt "gewauwel" en dient het tot niets je bent toch een "vrije consument die zelf de touwtjes van je eigen leven in handen neemt".
Morgen toch maar even mijn beursmakelaar bellen en een pakketje aandelen van Belgacom en Mobistar kopen.

27-01-2013 om 21:00 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleuren
Foto
Kleuren

Zwart,grijs,zilver . Zilver,grijs,zwart, dat is wat je ziet als je tegenwoordig rondkijkt op de weg. 
Auto's hebben geen kleur meer .Het is allemaal hetzelfde. Af en toe zie je nog eens een witte.
Ja maar ,zeggen de autoconstructeurs, wij produceren enkel wat onze klanten willen.
Vreemd,want in de jaren'70 reden er heel veel kleurige auto's rond.
Zou het misschien kunnen dat het omgekeerd is ?
Dat men de automobilist bepaalde kleuren opdringt ?
Over kleuren kan men veel zeggen. Kleuren en dan vooral felle kleuren geven "kleur" aan ons bestaan.
Maar waarom dragen dan zoveel mensen een bruine of zwarte jas ?
Zou men bang zijn van een beetje kleur ? Zou men bang zijn om op te vallen in de "grijze massa" ?
Misschien moeten we ,als we nog eens een keertje buitengaan,een potje verf in ons hoofd meenemen en heel die sombere wereld een kleurtje geven.
Indien dit je te abstract lijkt kan je misschien in de C & A achter een knal-gele fluo- jas vragen.
" W'hebbe da nie in huis,doar vroage de mense niet noar" zal meer dan waarschijnlijk je antwoord zijn.
Daar zal je het dan mee moeten doen.
Je zal je leven zelf kleur moeten geven,dus toch maar dat potje verf in je hoofd meenemen.
Thierry De Kerf

27-01-2013 om 20:59 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
13-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geluk kopen
Foto
Zoals altijd is het weer lopen en haasten op het  einde van het jaar.
 En weer zoals steeds hebben we goede voornemens en verder niets.
 Wat doe je dan op 31 december ? Snel naar de winkelstraten om nog in laatste instantie iets proberen te bemachtigen .
 Je bent natuurlijk niet alleen,de straten zien zwart van het volk . Vooral mannen lopen met een lichte angst in de ogen rond .
Zou het nog lukken om voor sluitingstijd een cadeautje te kopen ?
De keuze is fenomenaal . Er is teveel . De radeloosheid neemt nog toe!
Wie het echt niet meer weet grijpt naar een laatste oplossing :"de cadeaubon".
Vooral lingeriebons komen in het vizier van al die mannen.
Oef ! Gered !
Maar omdat het niet ieder jaar hetzelfde kan  zijn en het meer intelligenter deel van het lichaam ook wel eens iets mag hebben stappen we deze keer maar eens een boekenwinkel binnen .
Nou ja,het lijkt er toch op" De Standaard-boekenwinkel"  Men kan er van alles kopen.
En ook daar massa's gehaaste en opgejaagde mensen die allemaal aanschuiven aan de kassa voor een "boekenbon"
Plots gaat het niet meer vooruit aan een van de kassa's ,
Een sjofel geklede man,van duidelijk vreemde origine,probeert de verkoopster duidelijk te maken dat hij voor 30 euro loterijprodukten wil kopen.
De keuze is daar ook overweldigend en als je de taal niet machtig bent is het moeilijk kiezen.
Aan zijn hand heeft de man een klein meisje van een jaar of zes.
De rij aan de kassa begint zich te ergeren,altijd hetzelfde met die immigranten hoor je ze denken.
Nochtans is het verlangen van die mens eenvoudig,met een beetje lotto-winst wil die man een beetje geluk kopen.
Geluk voor hem en zijn familie .
En gelukkig zijn willen we dat niet allemaal ?
Thierry De Kerf

13-01-2013 om 12:22 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
07-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekenbeurs Special

BoekenGek op Boekenbeurs

3 nov

 

Vrijdag ging ik naar de Boekenbeurs. Hieronder mijn verslag van de dag.

Het begon al in het station van Antwerpen-Centraal. Ik moest de tram richting Antwerpen Expo hebben, waar de boekenbeurs doorgaat. Wel, moest ik nog een vervoersbewijs kopen voor de tram. Je kon namelijk een combi ticket , tram+boekenbeurs kopen via de automaat. Op het perron liepen we naar zo’n ticketverdeler; jammergenoeg was die kapot. Geen probleem want er was er nog een wat verderop , die werkte wel maar toen we met Proton wilden betalen sloeg de machine tilt. Resultaat : we moesten naar een ander perron om daar tickets te betalen. Bij de derde automaat ondertussen lukte Proton ook niet. Bij de vierde lukte het bijna. Na een halfuur van automaat naar automaat te slenteren gaven we er de brui aan op. We zouden cash moeten betalen.

Aan de ingang van de boekenbeurs is het niet echt druk. Maar schijn bedriegt. Wanneer we binnenwandelen is er een hele horde mensen. Gezellig druk dan maar. We wandelen eerst zaal 4 binnen. Daar stond ondermeer de Knack stand die ons onmiddellijk een  abonnement wilden aansmeren. Standaard Boekhandel stond er ook en tot onze verbazing verkochtte de winkel nu voor het eerst boeken. Vorig jaar mocht dat nog niet omdat alle uitgevers die boeken leveren aan Sta.boekhandel zelf een stand hadden. De WPG uitgevers lokken nog altijd het meest volk, met de FC.de Kampioenen , en Kiekeboes strips.  Op naar zaal 1 , waar we hartelijk werden ontvangen met een zakje soep. Onze eerste indruk toen we de zaal betreden was : oei het is hier warm. Maar naarmate we verder liepen werd het meer : wauw het is hier precies een sauna, niet uit te houden! Zaal 1 was overigens de drukste zaal. Traditioneel stonden de educatieve uitgevers er zoals Pelckmans, DeBoeck en Die Keure. 

Een van de beste uitgeverijen voor Jeugromans (+14 jaar) is Abimo. Zij hebben een uitgebreid aanbod.  Bij Abimo kocht ik onder andere het boek : Bedelen van de Vlaamse auteur Roger Vanhoeck. Het boek gaat over Alin een meisje die woont in Boekarest die op straat leeft. Ze wordt meegenomen naar België en er wordt belooft dat ze daar een beter leven krijgt. Maar eenmaal Alin daar aangekomen is moet ze bedelen in de straten van Mechelen. De auteur Roger Vanhoeck schrijft al zijn verhalen op grond van waargebeurde feiten en meestal gaat hij daarvoor inspiratie opdoen in andere landen. Uit bijna elk land waar hij komt vloeit er een boek uit. Rattenjongen, een andere titel van een van zijn werken boeide me ook maar omdat je niet alles kan kopen schreef ik die titel op en zal ik ernaar zoeken in de bib.

Ook bij Uitgeverij Epo kan u interessante boeken vinden. Maar deze zijn meer bepaald bedoeld voor Non Fictie , geschiedenis, filosofie… De bestseller van Peter Mertens wordt er trouwens ook verkocht.

Op naar zaal 2 : Ach gelukkig, daar is wat minder volk. Bij de stand van Bakermat kocht ik voor slechts 4.95 euro een redelijk dikke pocket. Het boek heet Cherub Top Secret en is een soort actie-thriller. Wie de verhalen van Alex Rider zich nog herinnerd en deze spannend vond moet dit gegarandeerd ook goed vinden. Het verhaal gaat over een jongen, James die gerekruteerd wordt door CHERUB een geheime staatsdienst. Zijn taak is te infiltreren bij milieuactivisten die een aanslag willen plegen.

Naar jaarlijkse gewoonte koop ik ook de strip Albert en Co van Charel Cambré. Toen hij zijn eerste strip verkocht had hij nog niet veel succes. Ik kocht de strip en liet hem handtekenen door hem. (hij had overigens geen volk). Jammergenoeg kan ik nu al vier jaar op rij geen handtekening meer krijgen omdat hij veel te populair is geworden en maar een bepaald aantal mensen hun strip mogen laten signeren. Albet en Co gaat over de koninklijke familie die de gekste verhalen meemaken.

 

Borgerhoff en Lamberigits uitgeverij hadden een mooie designstand, het was volgens mij de eerste keer dat ze aan de boekenbeurs deelnamen. De dag ervoor was er nog een stormloop voor Astrid Bryan die haar boek kwam signeren. Ik zou niet weten waarom al die mensen dat roddelboek zouden willen kopen? . Bij Borgerhoff zag ik het mooie fotoboek van Beaufort04 liggen maar ik heb hem nog niet gekocht (dat komt later wel nog) .

Bij De Standaard kon ik mijn weekendabonnement verlengen, ik kreeg er 5 gratis jeugromans bij: Duet met valse noten van Bart Moeyaert, Ben X Niets was alles wat hij zie van Nic Balthazar , Dagboek van een klotejaar van Saci Lloyd , Allemaal willen we de hemel van Els Beerten en ten slotte Jonkvrouw van Jean Claude van Rijckeghem en Pat Van Beirs. Allemaal mooie boeken.

Ten slotte kocht ik nog het veel besproken boek Start2Sex van Goedele Liekens waar alles over seks wordt uitgelegd. Goedele zal in dit boek trouwens seks vanuit een ander standpunt bekijken. Ze schreef het boek omdat seks overal is en tergelijk nergens is. Het is de bedoeling je zo goed mogelijk te informeren over dit onderwerp.

Zo bijna vijf uur -, of vergis ik me? Ik heb het uur niet in het oog gehouden! - rondgeslenterd. En als kers op de taart krijg je nog een gratis flesje Grimbergen aan de uitgang (ik drink geen alcohol).

Ik heb er honger van gekregen…

Thomas De Kerf – (c) – www.livetvnieuws.tk

07-11-2012 om 21:05 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
13-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.My Ferry Link vervangt voortaan Sea France

Wat op 9 januari nog als een bodemloze put werd aanzien is nu helemaal verleden tijd. De failliette rederij Sea France wordt vervangen door My Ferry Link


SeaFrance is misschien niet zo bekend in de oren van de Belgen. Maar toch zou u deze naam al eens gehoord moeten hebben. Zeker als trouwe "De Tijd" lezer! Sea France was een dochteronderneming van de nationale maatschappij der Franse spoorwegen, kortweg : SNCF.

Al sinds 2005 kampte het bedrijf met enorme schulden. Neergeteld op 9 miljoen euro. In 2008 verdubbelde dit bedrag nog maar eens tot 20 miljoen euro. De werknemers konden het al aanvoelen, sinds 2008 was er geen sprankeltje hoop meer dat de rederij het zou kunnen overleven. Het was gewoonweg wachten en blijven werken tot het (net zoals met Sabena in 2001) gedaan is. De werknemers van de rederij waren weliswaar geen ambtenaar maar contractuelen.



Na de stopzetting van explotatie van veerdiensten tussen Calais en Dover door de Britse en de Franse spoorwegen, werd in 1996 Sea France uit de grond gestampt. Het bedrijf werd op één na grootste dienstverlener van overzetten op het Kanaal. In 2001 kwam Sea France af met een revolutionair schip: de Sea France Rodin, een ferry die in plaats van 90 minuten durende vaart van de traditionele overzetten het slechts in 1 uur aflegde.

De laatste vijf jaar vaarde de rederij met 4 schepen: drie passagierschepen, de Sea France Molière, Berlioz , Rodin. En één vrachtschip, namelijk de Nord-Pas-De-Calais.

In januari van dit jaar kon het plaatje niet meer verder duren. De rechter van koophandel in Parijs verklaarde het officeel failliet. Sea France was vanaf toen niet meer in staat zijn functies over het Kanaal uit te voeren.

Echter op 12 juni kwam Eurotunnel, de uitbater van de Kanaaltunnel  waar onder andere de hst-treinen (Eurostar) gebruik van maken, aan het proppen om het bedrijf over te nemen. Ze wilden nog voor de zomer opnieuw starten.
De datum werd echter verplaatst naar midden augustus.
Het eerste schip die onder de nieuwe naam My Ferry Link vaart was de Berlioz. Momenteel telt het bedrijf 392 werknemers maar wil zeker nog meer werklustigen aantrekken.



Momenteel vaart My Ferry Link dagelijks 16 keer uit. Op hun schepen kunnen maximaal 2500 passagiers mee en 100 tot 120 vrachtwagens.

Website nieuwe rederij :
www.myferrylink.com
Website exploitant My Ferry Link :
www.eurotunnel.com  

Thomas De Kerf - Live Nieuws

13-09-2012 om 20:35 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
04-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het leven van een abstract kunstenaar


Keith Haring, je kent hem wel van de befaamde cartoonachtige poppetjestekeningen is op 4 mei 1958 geboren en gestorven in 1990.

Het is exact 52 jaar geleden dat Keith geboren werd.
Al van jongsafaan was hij een groot tekentalent.
Later ontwierp hij zijn befaamde "ventjes" die hij in één lange collectie maakte. De ventjes neemden elke keer een andere positie aan of sporten of deden iets.
Haring maakte ook decoratieve kunst voor vazen of shirts.
De man opende in New York zelfs zijn eigen winkel : "De Pop-Shop", die bleef open tot 2005. Veel van zijn kunstwerken zijn nu tentoongesteld in het moderne kunst museum Tate Modern in Londen.

In 1988 kwam men Keith  tot het grootste spijt  vertellen dat hij aids had.
In 1990 stierf hij aan de gevolgen.

04-05-2012 om 18:54 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
15-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reisverslag: De Ardennen

Door de Live Nieuws redacteurs Thomas De Kerf en Thierry De Kerf


“Waar zouden we naartoe gaan?”

Daar begon onze zoektocht naar een toffe vakantiebestemming.

Misschien kunnen we naar Praag? Of naar Linz ??

 

Zoek het allemaal niet zover ! Wallonië en meer bepaald de Ardennen zijn echt waar prachtig.

Immense bebouwing en drukte om je heen die je in Vlaanderen hebt , heb je daar niet. Je komt er helemaal tot rust.

 

 

OP WEG

 

Je kan natuurlijk met de trein naar de Ardennen , maar eenmaal je aangekomen bent in een station zit je wel redelijk vast. Een auto is iets handiger.

 

Van waar je ook komt, op weg naar de Ardennen moet je absoluut de N4 nemen (snelweg). De N4 heeft zo’n Route 66 gevoel. Met een toepasselijke cd met country muziek kan de sfeer echt niet kapot. Je moet echt niet verwachten ook maar één wegrestaurant langs de weg te vinden. Het enige wat er is zijn verschillende “Air de Réposes” , plaatsen waar je even een luchtje kan happen of  even komen picknicken en daarna weer weg. Af en toe zien we wel eens een mooie Air de Répose. Daarom is het wel de moeite waard even daar te stoppen.

 
de N4

De heuvels , omhoog omlaag, de bochten, links , rechts, het zijn allemaal kenmerken van de Ardennen. Wat je in tegenstelling tot Vlaanderen niet hebt. Indrukwekkend toch, als je niets anders gewoon bent dan op rechte , vlakke banen te rijden?

 
De heuvels van de Ardennen

AANGEKOMEN

 

Genoeg gezeverd over de autorit. Tijd voor het echte werk : “Sightseeing”.

Wij logeren in het hotel Leo at Home in Bastogne op het Mc Auliffe Plein.

 

Het is een drie-sterren hotel. Nu denk je meteen : “Waarom hotel Leo?”.

 
Hotel Leo At Home

Leo is niet alleen een hotel maar ook een brasserie, café en restaurant.

Het laatste is namelijk een treinrijtuig. Pal op het Mac Auliffe plein. Het heet Wagon Leo. Je kan er heerlijke maaltijden eten, en die zijn ook  wel wat culinair. Het restaurant opende zijn deuren in 1998. Vanavond kunnen we jammer genoeg niet eten want het resto is dicht op maandagen.

Leo is ook opgenomen in de Gault Millaut.

 

Wat ook meteen opvalt is de twee verdiepingen hoge kiosk op het plein. Het herbergt het toeristisch kantoor van Bastogne en je kan er enkele oorlogsmaterialen bezichtigen die daar gevonden zijn.

 
Uitzicht op het plein en de kiosk vanuit het hotel

In zowat elk stadje in de Ardennen staat er een tank. Hier vinden we ook de “Sherman” tank. Een voertuig van Amerikaanse origine die naast de kiosk vrij te bezichtigen is.

 

De Sherman tank op het Mc Auliffe plein

WAAR NAARTOE

 

Na een halve dag rijden naar Bastogne en even het toeristisch kantoor binnenwippen én de tank te bewonderen hebben we nog net de tijd  om naar het Mardasson te gaan. Een gigantisch bouwwerk in de vorm van een vijfpuntige ster. Met in de muur  alle staten van Amerika gebeeldhouwd. Het Mardasson herinnert aan de slag om de Ardennen in de winter van 44. Je kan ook met een trap het monument op. De stilte rondom de site is wonderbaarlijk, het enige dat je hoort zijn de vogeltjes die fluiten.

Het Mardasson


Naast het Mardasson komt het toekomstig Historical Center of Bastogne dat in 2013 normaal af zou moeten zijn en er staat op de parking nog een tank! Een zware Amerikaanse tank! Hij staat er wat eenzaam tot het museum open moet gaan. De tank is helemaal niet te vergelijken met de Sherman, deze is veel indrukwekkender.

 

De zware tank

 

DINSDAG

 

Opstaan en een lekker ontbijt nemen. En weg zijn we! 

 

Volgens een foldertje dat we kregen bij de toeristische dienst was er een nieuw museum geopend in Bastogne over de”Slag om de Ardennen”

Toch nog maar even vragen waar het is en hoe er te geraken.

 

Het is tien minuutjes met de auto.

 

Aangekomen bij het museum merken we inderdaad dat het spiksplinternieuw is.

We zijn de enige bezoekers en de man aan het loket weet zelfs niet of men kan betalen met een bankkaart. Na wat heen en weer bellen kan dit niet.


 
Ingang van het Bastogne Ardenness 44 museum

Het museum zelf bestaat uit 2 verdiepingen..Een gelijkvloers en een kelder.

Men beeld voornamelijk taferelen uit,met wassen poppen en voertuigen . Er mankeert een beetje uitleg ( informatieborden )

 

In de kelder aangekomen is het even schrikken,men is nog volop aan het werken !

Het museum is met andere woorden nog niet klaar !

 

Het lijkt een privé-initiatief van mensen die dit voor hun hobby doen. Toch een verdienstelijke poging en goed voor een halfuurtje .

 

Soldaat in het museum 

 

Na het museum van het Ardennenoffensief rijden we verder naar Bouillon. Eén van de mooiste steden van de Ardennen. Zeer goed geschikt voor een wandeling naar boven op de top van de heuvel. Daar staat immers een uitkijktoren. Maar daar hebben we nu geen tijd genoeg voor. Dus gaan we naar de Feodale burcht van Bouillon. Deze is groot en telt tal van kamers. Maar is wel wat minder geschikt voor mensen met een beperkte mobiliteit. Laat je meeslepen door de verhalen van Lodewijk XIV en de Franse Revolutie in het kasteel. Vanop een 56meter hoge toren heb je een adembenemend uitzicht over het “dorpje” Bouillon. En er is ook een permanente tentoonstelling van veer naar pen tot computer.

 
Een van de prachtigste steden in België : Bouillon



De gigantisch indrukwekkende burcht van Bouillon

’s Avonds eten we in Wagon Restaurant Leo een Vol-au-Vont. Een aanrader om daar eens te eten aan redelijke prijzen. Bovendien : wie in het Leo hotel overnacht krijgt 10 procent korting op zijn maaltijd!

 
Restaurant Wagon Leo

WOENSDAG , DE LAATSTE DAG

 

We verlaten het gezellige Bastogne en gaan naar La Roche en Ardenne. Daar bezoeken we de feodale ruïnes van het Kasteel. Dit kasteel is een ruïne en er blijft er dus niet veel meer van over. Daarom is dit een ontgoocheling tenopzichte van de burcht van Bouillon. Wie wel iets wilt weten over de twee kastelen moet een boekje kopen met alle info over het kasteel. In de zomervakanties loopt 's avonds om tien uur een spook rondom de ruines.

 
De Ruines samen met een deeltje van de stad La Roche en Ardenne

In La Roche vinden we een oorlogsmuseum van een ander kaliber. Iets professioneler en groter.

Hier moet je dan ook iets meer tijd voor uittrekken. Ook hier weer veel voorstellingen met poppen en voertuigen.

 

Ook hier waren er niet veel bezoekers . Misschien zouden de mensen toch meer belangstelling moeten tonen voor geschiedenis.

Laten we niet vergeten dat velen hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid . 

 
Museum van het Ardennenoffensief

 

Soldaat van in de jaren 40 (Museum van Ardennenoffensief)

Dat was het , terug naar het vlakke Vlaanderen. Maar eerst nog eens voorbij La Tour de la Famenne. La tour de la … wat??  De grootste toren van Wallonië die opende in 1973 en hotel-restaurant was maar helaas de boeken heeft moeten sluiten in 1990. Maar geen probleem je kan er nog in! Links naast de toren staat er een huis, en daar woont de bewaker van de toren. Indien je eens naar boven wilt, met de trap weliswaar , want de lift werkt niet meer moet je het maar eens vragen aan die meneer en hij laat je zo naar boven. Als je dit wilt doen neem je best wel een zaklamp mee. Boven heb je een mooi uitzicht te bewonderen maar iets eten of drinken kan je er jammer genoeg niet meer.

  
Tour de la Famenne


Nog even iets halen bij een wegrestaurant langs de N4.

15-04-2012 om 19:44 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
13-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Battleship


"De strijd begint op zee"

USA, conferentie met de marine van de Amerikanen en de Japanners. Tijdens deze "conferenties" is het de bedoeling samen de zee veilig te houden, maar ook afwisselend met sporten tussen Japan en de Verenigde Staten.

Vijf "kleine" schepen worden naar de kusten van Miami gestuurd om er te patrouilleren. De schepen merken iets raars op. Iets buitengewoon. Rihanna die meedoet in de film en Hopper een officier worden erop uit gestuurd met een klein verkenningsbootje. Opeens een knal, een explosie, een gigantisch onbekend schip schiet uit het water en valt aan. Het zijn geen één maar wel 5 van die gigantische schepen die het zullen opnemen tegen de kleine vloot van de Navy. Die laatste wilt nog snel om versterking roepen, maar dat gaat niet meer, de aliens hebben het gebied waar ze begeven afgesloten met een gigantische koepel waar geen schip, vliegtuig of mens doorheen kan.

Zullen de mannen van de Navy erin slagen de wereld te redden ?

Battleship is een 2 uur durende film. Een van de bekendste acteurs is Rihanna (ook al doet ze niet veel in de film).
Je zit op je puntje van je stoel tot het einde. Sensatie gegarandeerd. Wie gevoelige oren heeft kan beter oordopjes meedoen.

Het verhaal van Hopper, een jonge man, die dik in de geldproblemen zit begint bij een job. Zijn broer wilt dat hij in de Navy komt en dat doet hij ook. De evolutie van dronken man naar officier tot kapitein is wonderbaarlijk.

Battleship is vanaf nu te zien in de bioscoop
Meer info op www.battleshipmovie.be

Onze sterren

sensatie  5/5
duur : 2u10
leeftijdscatogerie : 10+

Algemeen totaal : 3/5






Bekijk hieronder de Battleship Trailer

13-04-2012 om 21:27 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
10-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.column 2 : Het luchtschrift
Deze week : Het luchtschrift
Elke donderdag verschijnt een column over iets dat opvalt in Australië en wat voor een nieuwsgierige Belg/Nederlander niet goed te begrijpen is. Een ontdekkingstocht door het onbegrijpelijke Down Under. Met grappige en minder grappige aspecten.

De wat ouderen herinneren zich dit nog in België: het is een mooie windstille dag met een strakblauwe lucht. Ineens klinkt het geluid van een klein vliegtuig dat als een stipje hoog in de lucht te zien is. En dan begint de piloot letters te tekenen, veelal reclame. Voor een krant, een s***merk of wat dan ook.

In België is deze praktijk verboden. Het aantal dagen met een blauwe lucht is al gering, dus waarom moeten die dan door vieze rook uit vliegtuigen worden bedorven? In Australië daarentegen is het luchtschrift nog heel populair. Als de zomer in volle hevigheid is losbarst, dan verschijnen de reclame-vliegtuigjes geregeld aan de horizon.

Iedereen kan in Australië (en andere landen zoals de VS) letters in de lucht laten schrijven, skywirting heet het hier. De thema's? Je geliefde ten huwelijk vragen, reclame maken voor wat dan ook of oproepen om in Jezus te geloven. `Je verloofde zal stomverbaasd zijn als je hem of haar vraagt te trouwen', zegt een Australische website die probeert een huwelijk nog meer bijzonder te maken. Alles mag.

Discussies hierover zijn in Australie ver te zoeken. De bezwaren zijn simpel op te sommen. De vliegtuigen moeten de lucht in en dat kost brandstof. Die letters ontstaan bovendien niet vanzelf. De piloot spuit een soort olie in de hete uitlaatgassen van het vliegtuig en daardoor onstaat een witte streep. En dan is er nog de herrie. Is er eindelijk een mooie dag dat je buiten kunt zitten, dan komen die lawaaierige vliegtuigen met hun gebrom de stilte verstoren.

Deze bezwaren hoor je niet in Australië. Nee, integendeel. Volop wordt er reclame gemaakt om letters te laten tekenen. Voor ongeveer 2000 euro kun je vijftien letters in de lucht laten zetten, die dan afhankelijk van de wind, een minuut of twintig leesbaar blijven. En je bereikt er een enorme schare mensen mee, lokken de exploitanten mogelijk klanten.

Het idee is overigens al oud, heel erg oud. Ergens in de jaren twintig van de vorige eeuw probeerde een krant al lezers te winnen. In het begin was deze vorm van luchtreclame natuurlijk een enorm succes. Vliegtuigen waren er nauwelijks en iedereen keek verbaasd naar boven om te begrijpen wat de letters wilden uitbeelden.

Maar gaandeweg kwam het inzicht in veel landen dat deze activiteit eigenlijk niet kan. In Nederland is het verboden, al mogen er nog wel reclamevlieguitgen door de lucht die een spandoek voortslepen. Onder hele stringente voorwaarden mogen die machines nog de lucht in.

In de VS mag nog wel worden getekend, maar er is debat over. Een paar jaar geleden wilde het Amerikaanse TV station ABC boven vijftien steden een grote rode V laten tekenen om een nieuwe vierdelige science fiction serie aan de man te brengen. Dat leidde tot protesten en een vlammend commentaar in de Washington Post over de verspilling die de vluchten met zich mee brengen. ABC zag af van de stunt.

In Australië gaat het luchttekenen vooralsnog gewoon door. Zolang er geld mee te verdienen is, blijven de vliegtuigjes brommen. Het milieu is best belangrijk, maar de portomonnee nog meer, denken veel ondernemers. En in dit land waar alles mogelijk lijkt, zijn er altijd wel idioten die zo nodig hun geliefde met een hart in de lucht ten huwelijk willen vragen in plaats van het gewoon in een romantisch gesprek op een rots bij zee of zoiets.

Dus knorren de vliegtuigen ijverig door en vervuilen ze de mooie strakblauwe hemel met hun commerciële gewauwel, pseudo-romantische liefdesoproepen en misplaatste oproepen om je tot Jesus te keren.

Jammer van die mooie luchten hier.
______________________________________________________________
zie ook column 1 : http://www.bloggen.be/livetvnieuws/archief.php?ID=1426485
volgende week een nieuwe column - Live Nieuws
Kritiek, een eigen mening, een reactie...? Aarzel niet en regageer op dit artikel ! (rechtsonder het bericht staat de knop "reageer")

10-11-2011 om 18:15 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)
03-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.column 1 : De elektriciteitskabel

Elke donderdag verschijnt een column over iets dat opvalt in Australië en wat voor een nieuwsgierige Belg/Nederlander niet goed te begrijpen is. Een ontdekkingstocht door het onbegrijpelijke Down Under. Met grappige en minder grappige aspecten.

Deze week : De elektriciteitskabel

Australië wil graag een supermodern land zijn, maar soms is het er nog hopeloos ouderwets. Neem de elektriciteitskabels op straat. Het ziet er slordig, vooroorlogs en nogal kwetsbaar uit, de stroomdraden die aan houten palen in de straten hangen en een aftakking hebben naar elk huis. In Nederland en deels in België is het ondenkbaar, maar in Sydney is het elektriciteitsnet net nog op veel plaatsen bovengronds.

Waarom Nederland en België kiezen voor een ondergronds net om de stroom bij de mensen te brengen, is wel duidelijk. De draden in de straat zijn lelijk en bovenal gevoelig voor storingen als vorst of storm. Al sinds de jaren zestig loopt er geen draad meer door de lucht in Nederland. Met uitzondering van het hoogspanningsnet  dan, die stroom gaat nog wel door weer en wind. In België worden de draden in hoog tempo onder de grond gestoken.

Het kost een lieve duit meer, al dat graven en spitten in de grond, maar een betrouwbaar elektriciteitsnet is toch ook wat waard. Er hoeft maar een boom te vallen op de draad en er is een storing. In Sydney ligt dat allemaal wat anders. In de bodem is niet zo gemakkelijk een sleuf te graven, de ondergrond is zandsteen, dus dat  betekent bikkelen.

Verder zijn er minder vernietigende stormen, en dingen als vorst kennen ze hier ook al niet. Dus drie redenen om de stroom dan maar helemaal door de lucht te vervoeren. Nu zou het net in Sydney veel kwetsbaarder moeten zijn voor storingen dan in pakweg Antwerpen. Maar dat
lijkt wel mee te vallen. Het wil ook in Sydney wel eens hard waaien, maar de stroom blijft bijna altijd uit de stopcontacten stromen. Toch is het een aanrader om een zaklamp (met volle batterijen) op een vaste plaats neer te leggen.

Maar mooi zijn al die draden niet. Slordig zelfs. Een wirwar aan draden dat door de straten loopt. Maar voor de vogeltjes is het wel weer leuk. Die hebben kilometers en kilometers extra om lekker op te zitten.

______________________________________________________
Volgende week een nieuwe column - Live Nieuws

03-11-2011 om 16:25 geschreven door DE REDACTIE LIVE TV  


Categorie:COLUMN
► REAGEER (0)


Categorieën
  • AARDBEVINGEN (6)
  • BINNENLANDS NIEUWS (234)
  • BUITENLANDS NIEUWS (255)
  • COLUMN (12)
  • CRISIS GRIEKENLAND (4)
  • ECONOMIE (7)
  • GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN '12 (12)
  • OLIERAMP VS (12)
  • OPENBAAR VERVOER (88)
  • OPSTAND LIBIË (10)
  • POLITIEK (23)
  • SPORT (58)
  • TREINRAMP HALLE (14)
  • VERKIEZINGEN '10 (58)
  • VLIEGTUIGRAMPEN (6)
  • VULKAANUITBARSTING IJSLAND (7)
  • Inhoud blog
  • Colruyt is onklopbaar
  • Probleem van europarlementariërs die niets doen opnieuw aangekaart
  • Silvio Berlusconi veroordeelt tot 7 jaar cel
  • Gereserveerde plaatsen op vliegtuig naar Cuba Edward Snowdon, maar komt niet opdagen
  • Man zweeft naast dubbeldekbus Londen
  • Democratisch links stapt uit Griekse coalitie
  • Lijk van gepensioneerde vrouw spoelt aan op strand.
  • Europese commissie vindt prijzen Eurotunnel te duur
  • Meer miljonairs in België dan voor crisis.
  • Kort nieuws van donderdag 20 juni


    ZIT HET VERKEER
    IN DE PUREE ?
    WEND U DAN TOT
    WWW.NMBS.BE

    Inhoud blog
  • Colruyt is onklopbaar
  • Probleem van europarlementariërs die niets doen opnieuw aangekaart
  • Silvio Berlusconi veroordeelt tot 7 jaar cel
  • Gereserveerde plaatsen op vliegtuig naar Cuba Edward Snowdon, maar komt niet opdagen
  • Man zweeft naast dubbeldekbus Londen
  • Democratisch links stapt uit Griekse coalitie
  • Lijk van gepensioneerde vrouw spoelt aan op strand.
  • Europese commissie vindt prijzen Eurotunnel te duur
  • Meer miljonairs in België dan voor crisis.
  • Kort nieuws van donderdag 20 juni
    Archief per jaar
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
    < / a >
    GASTENBOEK
  • test
  • Groetjes
  • 18000 BEZOEKERS
  • Bezoek mijn blog
  • AL MEER DAN 10000 BEZOEKERS !!!!

    Druk op de onderstaande knop om een berichtje achter te laten in het LIVE TV gastenboek

    ZIT HET VERKEER
    IN DE PUREE ?
    WEND U DAN TOT
    WWW.NMBS.BE 


     
    Laatste commentaren
  • Respect tonen! (antirijk)
        op 500 Fransen willen land uit omdat ze niet solidair willen zijn met armen
  • SORRY (LIVE NIEUWS)
        op 75jarige rijdt in op groepje wielertoeristen
  • ZO ZIE JE MAAR (ROGER)
        op BREAKING NEWS -> Alexander De Croo ernstig gewond na val van paard
  • ... (AMBER)
        op Na tien jaar nood aan meer naaktstrand aan de kust
  • Zoeken in blog

    Live Nieuws
    behoort tot de
    theBelgiumtop100 livetvnieuws
    theBelgiumtop100

    Vlaamsetop100 www.livetvnieuws.tk
    Vlaamsetop100

    Deze site is mede
    gerealiseerd door
    de hulp van
    Welkom bij blogtips
    www.bloggen.be/blogtips
    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs