Er zijn ontzettend veel factoren die de zoekresultaten van Google beïnvloeden. Van al deze SEO-aspecten is linkbuilding misschien wel de meest controversiële. Linkbuilding wordt namelijk omgeven door een aantal hardnekkige misverstanden.
Veel ondernemers denken dat méér links naar hun website automatisch een hogere positie in Google betekent. Anderen denken dat linkbuilding zinloos is en alleen maar tegen je kan werken. Beide stellingen zijn niet helemaal waar. We vertellen je dan ook graag hoe jij linkbuilding inzet om je website beter vindbaar te maken.
Wat is linkbuilding?
Voordat we ingaan op hoe je een succes kunt maken van jouw linkbuildingstrategie, willen we je eerst vertellen wat linkbuilding nu eigenlijk is. Wikipedia hanteert de volgende omschrijving:
Link building (linkopbouw) is het (doen laten) genereren van links vanaf externe webpagina's (ook wel backlinks of inlinks genoemd) naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine zoals Google te behalen op voor die webpagina relevante trefwoorden.
Dat is nogal een wollige omschrijving, vind je niet?
Wij vertellen onze klanten daarom altijd dit: linkbuilding betekent dat andere websites die een link opnemen naar hun webpagina gezien worden als een soort stem op de inhoud van die pagina. Met andere woorden: de website-eigenaar van website A is het eens met de inhoud van website B, of raadt lezers in elk geval aan deze ook te lezen.
Dit is belangrijk voor SEO, of zoekmachineoptimalisatie, omdat Google het aantal stemmen op een website telt en deze meeneemt in de beoordeling van de relevantie van jouw pagina. Door meer websites naar jouw website te laten linken, kun je jouw website beter vindbaar maken. Toch draagt niet iedere stem of backlink écht bij aan een betere vindbaarheid, maar daar gaan we later in dit artikel dieper op in. Op dit moment is het belangrijkste dat je begrijpt wat linkbuilding volgens ons is:
Linkbuilding is het actief zorgen voor meer relevante verwijzingen naar pagina's op jouw website.
Werkt linkbuilding tegenwoordig nog?
Er is geen enkele SEO-strategie die zo vaak is doodverklaard als linkbuilding. Toch is het nog steeds een belangrijk aspect van je totale SEO-strategie. Want Google wil gebruikers van hun zoekmachine zo goed mogelijk aan relevante content helpen. En één van de manieren om te bepalen welke content de moeite waard is, is het tellen van het aantal links naar een website.
Daarbij is het belangrijk dat je je realiseert dat Google steeds beter wordt in het herkennen van links die alleen maar geplaatst zijn voor SEO-doeleinden. Het is daarom belangrijk om aan een goed gebalanceerd backlink-profiel te bouwen. Wanneer er te veel spam-achtige links naar jouw website verwijzen, bereik je namelijk precies het tegenovergestelde van wat je wilt: de positie van jouw website in de zoekresultaten wordt dan lager in plaats van hoger!