CREATIEF SCHRIJVEN (oktober) - een uitnodiging maken
OPDRACHT: - maak een originele uitnodigingskaart ! - je mag zelf kiezen welke soort uitnodiging je gaat maken: Halloween, verjaardag, babyborrel,... - zorg ervoor dat de nodige gegevens erop staan: van wie is de uitnodiging, adres, hoe verkleden, eventueel cadeautip, wanneer, hoe laat, verwittigen voor ..., eventueel je telefoonnummer,... - versier je uitnodigingskaart op een originele, creatieve manier
DIKKE PROFICIAT, 3 KUSSEN VAN DE JUF en EEN BANK VOORUIT... Aan al de rest ook proficiat, het waren prachtige uitnodigingskaarten...doe allen zo verder !!! VEEL SUCCES met de volgende opdracht...
FOTO'S van onze 3 WINNAARS:
25-10-2008 om 00:00
geschreven door Juf Liesbeth 5B
HIER HEB JE EEN PLANNING VOOR DE EERSTE 14 DAGEN NA HET ALLERHEILIGENVERLOF.
JE KAN MET DEZE PLANNING REKENING HOUDEN TIJDENS DE VAKANTIE
PROBEER TIJDENS DE VAKANTIE AL WAT VOORUIT TE WERKEN !!!
'Voor mijn schatjes en lieverds uit 5B': Waarschijnlijk ga ik na het Allerheiligenverlof niet meer terugkomen, dus is het morgen mijn laatste dag (snik - snik). Ik ga jullie allen hééééééééééééééél hard missen, want jullie zijn een mega toffe klas...Maar als ik terug ben uit mijn bevallingsverlof, dan gaan we er zeker en vast terug tegenaan en halen we die tijd wel terug in... Ik zal het morgen wel moeilijk hebben, want ik vind het erg om jullie achter te laten...maar ik hoop dat jullie even goed je best gaan doen bij mijn vervangster, maar ik heb er alle vertrouwen in...Denk af en toe ook maar eens aan mij en ik zal jullie regelmatig komen bezoeken met mijn kleine meid !!! Hou jullie goed en blijf zo verderwerken en blijf allen zo behulpzaam en vriendelijk!!!
Groetjes juf Liesbeth x x x
Planning 5de leerjaar (A + B)
van 03/11/08 tot en met 14/11/08 (zie ook klasagenda)
Dinsdag 4 november 2008
· Huiswerk:
o Woordpakket 5.5 in het stappenplan (minder dan 8/10, maken het herhalingsblad en meer dan 8/10 die maken het verdiepingsblad)
o Laten zien wat je hebt geoefend in de vakantie voor het groot controledictee (WP 1 tot en met WP 6)
o Nota: WP 6 krijg je pas de week na de vakantie, dus je oefent in de vakantie WP 1 tot met WP 5
o Boeken van de bibliotheek terug meebrengen !!!
· Toets: taalbeschouwing (zie studeerwijzer)
Vrijdag 7 november 2008
· Dictee: woordpakket 5.6
· Voordragen: gedicht Een boom dat is een prachtig ding of De schilder expressief voordragen
o LET OP: je mag je verkleden en/of attributen meebrengen die je eventueel kan gebruiken
o LET OP: je mimiek, je gebaren, je intonatie
Maandag 10 november 2008 en dinsdag 11 november 2008
· Geen school dus VRIJAF
Woensdag 12 november 2008
· Huiswerk:
o Woordpakket 5.6 in het stappenplan (minder dan 8/10, maken het herhalingsblad en meer dan 8/10 die maken het verdiepingsblad)
o BLIJF DENKEN AAN JE GROOT CONTROLEDICTEE WP 1 TOT EN MET WP 6
· Toets: taalschat (zie studeerwijzer)
Vrijdag 14 november 2008
· Dictee: groot controledictee van WP 1 tot en met WP 6 (woorden, woorden in zinnen en zinnen)
23-10-2008 om 20:07
geschreven door Juf Liesbeth 5B
DIT IS EEN OPROEP AAN ALLE GROEPJES VAN DRAMATISCH SPEL
WILLEN JULLIE EEN KORT VERSLAGJE MAKEN EN BEANTWOORDEN OP DE VOLGENDE VRAGEN:
- Was het moeilijk om zelf een rollenspel in elkaar te steken?
- Was het moeilijk om in groep samen te werken?
- Was het moeilijk om op allerlei zaken tegelijkertijd te moeten letten: mimiek, gebaren, houding, uitspraak, ruimte - en attributengebruik, zich serieus houden,...
- Hoe voelde het aan om te moeten improviseren?
- Hoe voelde je je tijdens het uitvoeren van het rollenspel?
- Wat vonden jullie van de opdracht?
- Zouden jullie zoiets nog eens willen doen?
Vielen Dank... Bis Morgen (als ik het verslagje krijg tegen het einde van de week dan is dat allemaal dik in orde)
19-10-2008 om 17:52
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Opdracht: een rollenspel voorbereiden en voorstellen rekening houdend met emoties die vooral te herkennen zijn bij tieners (boos, jaloers, verliefd, verlegen, verdriet, boos, tegenstrijdigheid, nonchalant)
Aandachtspunten: - De lln bespreken binnen hun groepje hoe ze de situatie gaan uitbeelden. - Duidelijk spreken en articuleren. - Een mooie spelopbouw: aanleiding, climax, slot. (hoeft niet lang te zijn) - De juiste ruimte en attributen kiezen voor hun voorstelling. - Zich serieus proberen te houden tijdens de voorstelling. - Ze letten op hun mimiek, lichaamshouding en gebaren.
Het was de eerste keer dit schooljaar dat de kinderen zelf een rollenspel mochten voorbereiden en voorstellen. Ik kan me voorstellen dat het geen makkelijke opdracht is. Het is nieuw en je weet niet hoe en wat, hoe gaat de juf beoordelen, waar gaat ze opletten... Ik heb er in ieder geval van genoten, leuke foto's genomen (ZIE MAAR NAAR ENKELE SFEERBEELDEN HIER BENEDEN) Ik vind het in ieder geval voor herhaling vatbaar. De volgende keren zal het stukken beter gaan, want oefening baart kunst. Jullie worden nog allemaal goede acteurs en actrices , daar ben ik zeker van...hou zeker met jullie tips de volgende keer !!!
19-10-2008 om 17:43
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Jullie zijn goede vrienden. Jullie gaan samen op reis naar Hawaï. Zodra jullie daar aankomen, zien jullie de dolfijnen uit het water omhoogspringen. (ontroering, blijdschap)
GESPEELD DOOR SALIM EN JENTE (goed gedaan mannen, maar als ik mee op vakantie mag gaan dan ben ik toch wel enthousiaster!, wel knappe ontroering)
19-10-2008 om 17:31
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Een vader en een moeder praten met hun zoon over het feit dat ze ontdekt hebben dat hun zoon rookt en dan nog wel in hun huis, op zijn slaapkamer. Ze willen dat absoluut niet (schaamte, boosheid, nonchalant)
GESPEELD DOOR ANKE, JELLE EN YARNE (goed gespeeld, probeer volgende keer jullie serieus te houden !)
19-10-2008 om 17:28
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Je beste vriendin heeft een prachtige out-fit. Ze is net zoals jij zou willen zijn. Iedereen kijkt altijd naar haar en lachte om haar grapjes. Je zou ook zo willen zijn en wordt jaloers...(jaloers)
GESPEELD DOOR FEMKE EN CHAIMAA (goede voorbereiding, jullie hebben zich mooi verkleed, knap gedaan !!!)
19-10-2008 om 17:24
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Je moet dadelijk met je groep in het circus optreden. Je hebt een spetterend nummer, maar dan zie je dat het pak van één van je vrienden op een nogal delicate plaats gescheurd is (angst, blijdschap, zenuwachtig)
GESPEELD DOOR IRIS EN MATHIAS (goed gedaan en grappig, mooie scheur in je rok Iris...)
19-10-2008 om 17:21
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Al je vriendinnen of vrienden mogen naar de film zonder begeleiding van hun ouders, maar jij mag van je mama niet mee. Je bent ontzettend boos... (boos, teleurgesteld)
GESPEELD DOOR ALEYNA EN DILARA (goed, maar volgende keer meer die boosheid durven tonen)
19-10-2008 om 17:15
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Je zit aan de vijver in het park. Je bent de eendjes aan het voeren. Plots komt er een jongen of meisje naast jou staan, die ook de eendjes begint te voeren. Je raakt in gesprek met elkaar en één van jullie wordt tot over zijn oren verliefd. (verliefd)
GESPEELD DOOR FERIDE EN BURAK (knap werk !!!)
19-10-2008 om 17:09
geschreven door Juf Liesbeth 5B
5B_NIEUWS !! !! (een initiatief van Anke Claes...)
ALLEMAAL SMILE - NIET VERGETEN LACHEN IS GEZOND...
ONZE MOPPER-DE-MOPJESHOEK:
Er zitten twee koeien in bad. Zegt de één tegen de ander: 'geef de zeep eens, ik krijg mijn vlekken er niet af.' (ANKE)
Er zitten twee koeien in de wei. De één schudt en zwiert hevig heen en weer met haar uiers. 'Waarom doe je dat?': ik schud de slagroom voor het feestje morgen.' (MATHIAS)
Wat is het toppunt van geduld? Antwoord: een vis op de muur tekenen en wachten tot die wegzwemt. (IRIS)
Er is een vliegtuig met allemaal domme blondjes neergestort. Ze storten neer in de zee en er komt een boot langs en ze roepen één voor één 'help, help', waarop de piloot zegt: 'roep allemaal samen.' De domme blondjes roepen: 'samen, samen'... (IRIS)
Het is geel met bruine vlekken en het kruipt over de grond? Een giraf met hoogtevrees... (CHAIMAA)
Telefoon bij de politie: 'Er tikt een bom in mijn slaapkamer, agent ! Wat moet ik doen?' 'We komen er aan meneer! Zolang hij tikt, hoeft u nergens bang voor te zijn!' (CHAIMAA)
15-10-2008 om 20:37
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Wat moeten jullie precies kennen voor de toets van W.O. RUIMTEWIJZER nu donderdag 16/10/08 - Ik kan van een 3D - voorstelling de plattegrond die erbij hoort, omcirkelen. - Ik kan zelf een legende maken. - Ik kan een legende in een atlas lezen. - Ik weet dat een 3D - voorstelling 3 dimensies heeft: lengte, breedte en hoogte. - Ik weet dat een plattegrond of 2D - voorstelling 2 dimensies heeft: lengte en breedte. - Ik weet wat het verschil is tussen schaal 1/100 en schaal 100/1. - Ik kan van een gemeente zeggen in welk raster het ligt op een kaart in de atlas. - Ik weet dat ik bij een raster eerst de letter en daarna het cijfer weergeef, vb.: 3F - Ik ken de identiteitskaart van Beringen goed op pag. 10 in het werkboek behalve het aantal inwoners en de oppervlakte moet ik NIET vanbuiten kennen. - Ik ken de naam van onze burgemeester. - Ik LEES de pagina's (4 - 9) in het bronnenboek GOED DOOR - Ik LEER de 'IK ONTHOUD - KADERS' in mijn werkboek van ruimtewijzer (pag. 7, 9 en 10)
ALVAST VEEL LEERPLEZIER... NU AL VEEL SUCCES MET JULLIE TOETS...
13-10-2008 om 11:17
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Op maandag 13 oktober 2008 was de eerste kindergemeenteraad doorgegaan. Juf Kathleen was samen met onze 2 vertegenwoordigers van de Picardschool daar aanwezig op deze plechtige vergadering. Dus ik dank juf Kathleen voor de foto's...
Tijdens die vergadering moesten onze 2 vertegenwoordigers een eed afleggen: - Yenthe Snyers (6A) - Anke Claes (5B)
Ik ben er van overtuigd dat Yenthe en Anke deze taak heel goed gaan uitvoeren en dat ze erg goed hun best zullen doen voor onze school. VEEL SUCCES in ieder geval !!!
HOP HOP HOP YENTHE EN ANKE AAN DE TOP...GIRLPOWER
Enkele sfeerbeelden:
13-10-2008 om 00:00
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Ongeveer een maand geleden, waren we tijdens de knutselles gestart met onze verjaardagskalender.
Hier is hij dan, hij is eindelijk af !!! Maar we zijn met zijn allen fier op het resultaat, we vinden het echt allemaal DE MAX...WAUW
De bedoeling was: - iedereen moest zijn eigen hoofdje knutselen op een halve isomo-bol en versieren met wiebeloogjes, garen en hun neus en mond tekenen... - hun letters en cijfers van hun geboortedatum versieren (vrije keuze) - alles kleven op de plank met pritt - hun kadertje van 10 op 10 nog versieren met de stiften van de juf
Commentaar van de juf: Het was de eerste keer dat ik op die manier een verjaardagskalender heb gemaakt. Allereerst wil ik juf Iris bedanken voor het idee van de hoofdjes (echt leuk !) en mijne Philippe, hij heeft gezorgd voor de plank... De kids hebben ook wel van deze opdracht genoten, ze waren allemaal gedreven om hun hoofdje en geboortedatum zo sjiek mogelijk te versieren. Ik ben echt heel tevreden over het resultaat, het duurt wel lang, maar het is zeker voor herhaling vatbaar...
TROMMELGEROFFEL...HIER IS HIJ DAN...
12-10-2008 om 12:22
geschreven door Juf Liesbeth 5B
Te vrijdag zijn we begonnen aan onze Halloween - herfst - tekenmap. In die tekenmap verzamelen we alle tekeningen die we dit schooljaar zullen maken...
Met een breekmesje snijden we figuren uit een stuk ribbelkarton. De juf zei nog: 'voorzichtig met die mesjes'. TOCH was er iemand die te hevig tekeer ging en hadden we toch een MINI - MINI accidentje. Mathias had in zijn vinger gesneden, maar onze Mathias kan wel tegen zo'n stootje eh man
Die figuren op het ribbelkarton versieren we dan aan de ene kant met prentjes over de herfst en aan de andere kant hetzelfde, maar dan met prentjes over Halloween.
Hier enkele sfeerbeelden terwijl ze allemaal hun uiterste best doen om de tekenmap te versieren. Zie mijn mannen en vrouwen eens zwoegen...LIEF EH
Foto's van het resultaat volgen nog...
12-10-2008 om 12:00
geschreven door Juf Liesbeth 5B
een persoonsbeschrijving maken, rarara wie is het???
CREATIEF SCHRIJVEN (september) - een persoonsbeschrijving van een klasgenoot
OPDRACHT: - zorg ervoor dat je voldoende informatie verzamelt over de leerling die je gaat beschrijven - zijn / haar naam mag er niet in voorkomen, het moet spannend blijven ! - let op de zinsbouw, de hoofdletters, leestekens, zet dingen samen die bij elkaar horen, enz... - wees origineel en laat je creativiteit de vrije loop ! - je bent pas geslaagd als de anderen kunnen raden over wie je het had ! - verzorg je geschrift ! Versier eventueel je stelwerkje ! - veel plezier alvast en verras de juf met je persoonsbeschrijving over een klasgenoot !
DIKKE PROFICIAT, 3 KUSSEN VAN DE JUF en EEN BANK VOORUIT... Aan al de rest ook proficiat en houdt rekening met de tips die ik jullie allen heb meegegeven. VEEL SUCCES met de volgende opdracht: EEN UITNODIGING MAKEN
FOTO'S van onze 3 WINNAARS:
09-10-2008 om 19:55
geschreven door Juf Liesbeth 5B