Schoolproject leefschool de oogappel Op deze blog kan je artikels en foto's bekijken van onze atelierwerking tijdens het schoolproject Let's zeppelin.
28-04-2015
Vleugels bij Maya
Bij vleugels
bij Maya moest je eerst stokjes op een stuk buis plakken en daardoor heb je een punniksysteem. Dan kan je met vier
bolletjes wol beginnen punniken eens je klaar bent heb je een soort van lange armband
en dan maak je een tweede voor je andere arm. Dan maak je een vlecht en met die
vlecht verbind je de twee armbanden achter je schouders en dan heb je het begin
van je vleugels. Daarna hang je slierten aan die armbanden, die slierten knoop
je vast aan een touw om je middel maar als je te weinig tijd hebt dan laat je
ze gewoon hangen.
INTERVIEW SUR LES ZEPPELIN personne interviewé : Dries INTERVIEW VAN DE ZEPPELIN. intervieweur : Reiho
QUESTION 1: Vous construisaient un zeppelin ? REPONSE : Oui, on construit un zeppelin pour une exposition. QUESTION 2: Combien meusure le zeppelin ? REPONSE : Je pense qu'il meusure 2 ou 3 mettre et demi . QUESTION 3: En quelle mattèrielle vous frabriqué le zeppelin ? REPONSE : En branches. QUESTION 4: Pourquoi vous construiser un zeppelin ? REPONSE : Parceque pendant la guerre un zeppelin est tombé et á exploser... QUESTION 5: Éseque les enfants aime construire un zeppelin ? REPONSE : Oui tout le monde travaille dure. QUESTION 6: Vous ète content qu'il aime ? REPONSE : Oui, sait vraiment amusant parceque tout le monde aime. FIN DE L'INTÈRVIOU !
Wij hebben een bezoek gebracht in de klas van Elien. Elien geeft les aan de kinderen van het tweede leerjaar. Zij doen niet mee aan de ateliers rond let's zeppelin maar ook zij maakten leuke dingen. We ontdekten wat de kinderen allemaal maakten. Ze maakten een zeppelin van Kneckx, een grote tekening van een zeppelin, een gedicht over een zeppelin met leuke uitwerking en een eigen uitvinding over vliegen. Daarvoor gebruikten ze kneckx, papier, gekleurd papier, touw, stiften, een schrijfpotlood, een schaar, lijm en een lat. Aan de tekening van de zeppelin werkten ze wel drie uur. Maar aan de uitvinding zelf maar 45 minuten. Ze vonden hun eindresultaat zeer geslaagd. Door Amira en Amelie
De groep zeppelin bouwen is bezig met een reusachtige zeppelin te bouwen. De materialen die ze gaan gebruiken zijn: wilgentakken, touw en spanbandjes. Ze begonnen hun werk met schetsen te maken. De kinderen vinden het allemaal heel leuk. Er is een goeie sfeer daar en hardwerkende kinderen. Op het moment is er niet veel te zien maar we zijn zeker dat het op een schitterend resultaat uitkomt! Het zal er dan ook goed uit zien met de wilgentakken .
Op deze foto zie je Mila en Suza die aan de slag gaan om een paraplu te pimpen voor de Zeppelin-stoet. Meer weten? Lees zeker de artikels over het atelier "kostuums en hoofddeksels".
Dit is onze blog over de atelierweek van het schoolproject Let's zeppelin . Hier vind je alles over wat we doen en gedaan hebben. We hebben ateliers zoals: reuzenzeppelin bouwen met zzmogh, kostuums en hoeden maken, vlaggen maken enzovoort! Wij hebben al in de klas over vliegen en zeppelins gewerkt. We zijn hier op De Oogappel gefascineerd door vliegen. Al die ateliers zijn bedoeld om één grote optocht te maken naar het Pierkespark in de Brugse Poort. veel plezier in onze blog!
Lut, de juf van het zesde leerjaar maakt samen met Winde, de mama van Amelie, en de kinderen in de groep de kostuums en hoeden voor de stoet. Deze zelfgemaakte kostuums worden gedragen door de makers zelf. Hun bedoeling is om door deze kledingstukken ervoor te zorgen dat het lijkt alsof iedereen die meeloopt net uit de neergestorte zeppelin komt. In de klas waren een aantal kinderen die bezig waren met allerlei knutselmaterialen. Reiho, Helena, Cato en Gust waren bezig met de paraplu's te pimpen. Wannes, Evarist, Nel, Flo en Anna maakten onder andere kledingstukken, een T-shirt een fronsrokje, en dit allemaal in het thema van de lugubere Eerste Wereldoorlog.
Cato maakte een roze paraplu die ze helemaal heeft verknipt en versiert met rode wol. Vanboven kleeft er een Teletubie, helemaal onder de tape met een vork door zijn hoofd en arm. Deze Teletubie is erg gewond naar aanleiding van de zeppelin crash.
Wannes maakte een hoed met als basis een vergiet. Het vergiet heeft hij bedekt met aluminiumfolie. Op het vergiet zette hij een babypop waarvan het been zogezegd is afgeknald. Door zijn buik stekt een vork. Een gevaarlijk wapen voor zo een kleine baby;)
Evarist werkte net als Wannes met een vergiet! Deze keer was het niet bedekt met aluminium maar met rood stof, elastieken en Chinese stokjes. Bovenop zit Knorretje van Winnie the Pooh beplakt met tape en zwaar gewond. Om te voorkomen dat de hoed van zijn hoofd zou vallen knoopt hij het rond zijn middel met een reep grijze stof.
In de klas zagen Amelie en ik, Roxana nog talrijke van deze stukken en kostuums. Ik ben alvast erg benieuwd hoe de stoet zal verlopen!
Fons en ik (Henri) namen volgend interview af bij Diederik en Mauro.
Wat maak je Mauro? "Een zeppelin met wilgentakken en snelbinders." En jij Diederik? "Een zeppelin het lijkt er wel nog niet op maar ik denk dat het wel vorm begint te krijgen." Vind je het leuk Diederik ? "Ja ik vond het leuk maar nu ik geen snelbinders meer mag aantrekken minder" En Mauro, wat vind jij? "Ja we moeten niet rekenen in de klas!!!" Waarom koos je dit atelier Mauro "Het leek me leuk" en dat zei Diederik ook, daarenboven vond hij het creatief. Wat is het doel Diederik ? "Een mooie zeppelin maken " Mauro wat vind jij? "Ik vind dat we een heel grote zeppelin aan het maken zijn" Zijn er dingen misgelopen? "Ja, we hadden fout geteld met de stokken: eerst teveel stokken, dan te weinig stokken,..." Vind je het moeilijk? "Niet, nee, dus eigenlijk simpel!" Dat antwoordden ze allebei, wat denken ze allebei hetzelfde...
Hallo, wij zijn Feliks en Carima en wij gaan vandaag een interview afnemen bij Rudy in het atelier. Ze maken zelf een liedje over vliegen en Lets zeppelin, dat doen ze met verschillende instrumenten die ze zelf bespelen. 1. Wat zijn jullie aan het doen? We zijn aan het musiceren.(aan het muziek maken) 2. Welke instrumenten bespelen jullie allemaal? Een bombo, wordt ook wel de grote trom genoemd. Een darbuka, belletjes, en de conga 3. Is het leuk om de instrumenten te bespelen? Ja, het is leuk.! 4. Vinden jullie het moeilijk om die instrumenten te bespelen? Het is niet altijd even makkelijk, maar het lukt ons wel.(lacht) 5. Waarom hebben jullie voor dit atelier gekozen? Omdat sommigen van ons heel graag bij de Murga willen zitten. En dan kunnen ze hier door al wat oefenen. 6. Zouden jullie dit graag nog eens willen overdoen? Ja, we vinden dit best leuk om de instrumenten te bespelen. 7. Als jullie een instrument zouden mogen kiezen, zouden jullie dan voor het instrument kiezen dat jullie nu aan het bespelen zijn? Sommigen van ons wel en sommigen van ons niet. Maar al bij al zijn het allemaal heel leuke instrumenten.
Dit was ons interview in het atelier bij Rudy. Wij kijken alvast uit naar het eindresultaat in de grote optocht.
Shadia en ik (Mila) zijn op pad geweest naar het atelier " vleugels maken". Maya leidt dit atelier. We kwamen aan en interviewde Julio als 1⃣ste. Als nummer 1⃣ kwam de vraag: "wat ben je aan het doen❓" Julio antwoordt: "Ik ben vleugels van wol aan het maken!" Maya gaf een demonstratie hoe zo'n vleugel er nu eigelijk uitziet. Het was een soort van armverwarmer, met linten aan. Dus als je je armen opent dan hangen er linten aan je arm, zoals een vleugel. 2⃣de vraag: "Waarom heb je nu eigenlijk voor dit gekozen❓" Het antwoord kwam snel: "Ik wist niet precies wat het inhield, maar het is heel leuk! 👍 Daarna kwam de 3⃣de vraag: "Hoe ben je het aan het maken❓" " Is er een speciale techniek of zo❓" "Er is niet per se een speciale techniek, we hebben een plakbandrol met daaraan ijsstokjes. We puniken door de stokjes. Als we het er dan afhalen is het een armverwarmer die als basis voor de vleugel dient." Vraag 4⃣ kwam daarna: "Wat is het doel❓" "Het doel is om geslaagde, mooie en ook wel wat kleurrijke vleugels te maken, die opvallen tijdens de stoet❗️" "Zou je graag nog eens terugkomen❓" "Ja, zeker. Het is heel interessant! Tot zover onze interview met Julio in het atelier vleugels maken. Shadia en Mila👯
Rudy is al volop bezig om zijn ijverige oogappeltjes te leren trommelen. Je hoort de trommelslagen tot in de gang. Ze zitten in een grote kring terwijl Rudy hen leuke ritmes leert. 13/05 is er een grote stoet over de zeppelin. Natuurlijk doen onze trommelaars ook mee.