Wat is het doel van het Legioen van Maria? Door
Pr. Bede McGregor O.P. Spirituele directeur van het Concilium
Soms vragen niet-legionairen die geïnteresseerd zijn in het
Legioen: Wat is het specifiek doel van het Legioen? Wat doen ze in het Legioen?
Wat is de bijzonderste doelstelling? Waarom is het precies gesticht? Waarom
bent u als priester verbonden met het Legioen? Wat ik gewoonlijk antwoord is
dat het doel van het Legioen is zijn leden te helpen en zoveel mogelijk andere
mensen heilig te worden. Dat resulteert dikwijls in een verbaasde blik of een
glimlach alsof te zeggen dat het doel wat onbereikbaar is, een soort van
geestelijke fantasie. Een andere manier van reactie op de vragen is zeggen dat
het Legioen helpt om zijn leden in de Hemel te krijgen en zoveel mogelijk
andere mensen. Als je niet echt probeert om de Hemel binnen te raken en anderen
ook ertoe aanzet dan ben je werkelijk in een zeer gevaarlijke situatie en waar
denk je dat dat heen leidt?
Er kan geen twijfel over bestaan dat Frank Duff zijn hele
leven heeft gegeven met als voornaamste doel een Heilige te worden en anderen
te helpen ook Heiligen te worden. Als jonge man schreef hij een pamflet met de
titel: Kunnen we Heiligen zijn? Zijn antwoord was een doorleefd ja. Zijn
openingswoorden waren: In het hart van elke goedmenende Katholiek, heeft God
een verlangen ingeplant om een Heilige te worden. Toch doen maar weinigen een
ernstige poging om deze ambitie te realiseren. De oorzaak daarvan is
voornamelijk ontmoediging, veroorzaakt door een verkeerd begrip van wat een
Heilige eigenlijk is. Verschillende keren wordt in het Handboek rechtuit
gezegd en met een duidelijke overtuiging dat het voornaamste doel van het
Legioen erin bestaat om zijn leden tot heiligheid te brengen. We lezen
bijvoorbeeld: Het zou in de leden moeten ingeprent worden dat hun eigen
heiligheid niet enkel het belangrijkste doel is van het Legioen, maar ook de
bron van het werk van het Legioen.
Natuurlijk zeggen vele heiligen en spirituele schrijvers
hetzelfde. De H. Teresa van Calcutta schreef: Heiligheid is niet een
buitengewoon iets; het is niet voor de uitverkorenen. Heiligheid is de gewone
taak van elk van ons. Het Handboek citeert de leer van het Tweede Vaticaans Concilie:
Alle Christenen in elke levensstaat worden opgeroepen tot de volheid van het
Christelijk leven en tot de perfectie van liefde. Al de gelovigen worden
uitgenodigd en zijn verplicht tot heiligheid te komen en tot de perfectie van
hun eigen levensstaat. Alle vernieuwing van de Kerk en natuurlijk ook het
Legioen moeten teruggaan tot deze leerstelling over de universele oproep tot
heiligheid. We moeten teruggaan naar de waarheid dat we allen geschapen zijn en
opgeroepen worden om heiligen te worden, en dat betekent de eeuwigheid met God
doorbrengen in perfect geluk in de Hemel. Maar natuurlijk zijn de Kerk en het
Legioen niet enkel gericht op het leven in de volgende wereld maar reeds
Heiligen te worden nu we nog in deze wereld leven. Het Legioen streeft ernaar
om heilig te worden in deze wereld en dat leidt ertoe dat men heilig is in de
eeuwigheid. De nieuwe evangelisatie heeft Christenen nodig die het streven naar
heiligheid als voornaamste doel hebben in hun leven. Frank Duff schrijft in
zijn Handboek: Maar als, zoals Priester Faber zegt, een heilige een miljoen
gewone Katholieken waard is; en als, zoals de H. Teresa van Avila zegt, een
ziel (geen heilige) die heiligheid zoekt kostbaarder is voor God dan duizend
zielen die een gewoon leven leiden, wat genoegen doet het dan dat velen de
eerste stappen zetten op het pad dat naar heiligheid leidt. Met andere
woorden, het is het specifieke doel van het Legioen te proberen mensen af te
keren van de onderdompeling in een zielloos onbeduidend leven en hen naar een
authentiek Christelijke levensweg te leiden.
Laat me een ander antwoord geven op de vraag wat het
fundamenteel doel is van het Legioen. Het komt van Kardinaal Suenens: Het
Legioen van Maria richt zich gewoon tot het beleven van een normaal Katholicisme.
We zeggen normaal; we zeggen niet gemiddeld. In deze dagen is er een
tendens te denken dat de normale Katholiek iemand is die zijn religie
praktiseert voor zichzelf zonder actieve interesse te hebben in de redding van
zijn medemensen. Zo redeneren zou een karikatuur betekenen van een ware
Katholiek, en het Katholicisme zelf. Wat het gemiddeld Katholicisme betreft:
het is geen normaal Katholicisme meer. Het is noodzakelijk dat wat dichter te
bekijken, wat een goede Katholiek of praktiserende Katholiek betekent. Men
is geen Katholiek als men onder een bepaald apostolisch minimum valt, en dit
essentieel minimum, waarop het Laatste Oordeel zal gebaseerd zijn. Het wordt
echter niet bereikt door de massa van zogenaamde praktiserende Katholieken. Dat
is een tragische situatie; dat is een fundamenteel verkeerd begrip van
Katholiek zijn. (Het is dus belangrijk het Katholicisme naar anderen te
brengen. Dit is het apostolisch karakter van het Legioen. Zo is het normaal
Katholicisme, dat iedereen zou moeten beoefenen.)
Ik heb de universele oproep naar heiligheid benadrukt.
Heiligheid is niet enkel mogelijk, of waarschijnlijk, maar zou de normaalste
bloei van een authentiek Christelijk leven moeten zijn. God heeft ons geschapen
om Heiligen te zijn. Hij is gestorven voor ons zodat we Heiligen kunnen worden.
Hij heeft ons de gave gegeven van de H. Geest die de voornaamste oorzaak is van
alle heiligheid. Hij heeft ons Zijn Drie-ene Zelf gegeven in de H. Eucharistie
en de andere sacramenten en Hij steunt ons op elk moment van ons leven door
Zijn voorzienigheid met het oog op heiligheid. Maar hoewel we uitverkoren zijn
om heiligen te zijn aanvaarden we niet noodzakelijk Gods uitnodiging om
heiligen te worden. We hebben de gave van vrije wil en we moeten samenwerken
met Gods overvloedige genade. Ik heb verwezen naar de essentiële apostolische
natuur van een heilig leven volgens de woorden van Kardinaal Suenens. Onze
stichter, Frank Duff kwam tot het begrip van heiligheid door het lezen,
bestuderen van de heiligenlevens en het overwegen ervan. Hij citeert 62
heiligen en zaligen in het Handboek en was vertrouwd met nog honderden door het
dagelijks bidden van de hele Goddelijke Officie voor meer dan 50 jaar. Hij
schrijft: De levens van de Heiligen zorgen voor een goede introductie van het
geestelijk leven. Ze zorgen voor een kader die ons zouden moeten aanzetten tot
goedheid en heldendom. Heiligen zijn de zichtbare leerstellingen en praktijken
van heiligheid. Als we regelmatig in hun gezelschap zijn, zullen we spoedig hun
kwaliteiten overnemen.
Tot slot zou ik nog iets willen zeggen over de rol van
Maria in het komen tot heiligheid, vooral in de context van het Legioen. Maria
is een essentieel deel van heiligheid wanneer en waar het wordt gezocht of
gevonden. Laat me eindigen met een kort citaat van de H. Augustinus zoals
gevonden wordt in het Handboek: Maria is de Moeder van alle leden van de
Redder, omdat door haar naastenliefde ze heeft meegewerkt aan de geboorte van
de gelovigen in de Kerk. Maria is de levende gietvorm van God, dat wil
zeggen, het is in haar alleen dat de Godmens natuurlijk werd gevormd zonder een
eigenschap van Zijn Godheid te verliezen; en het is in haar alleen dat de mens
op de goede manier kan omgevormd worden in God, voor zover de menselijke natuur
daartoe in staat is door de genade van Jezus Christus.
|