Voor we in Zaventem aankwamen werden we reeds geplaagd met een vertraging van 2 uur . Eenmaal op de luchthaven kregen we via de vluchtregeling te horen dat de vlucht nogmaals werd verlaat met 2 uur., en zouden we normaal gezien opstijgen om 22.10u.... Om 22.05 uur kregen we op het scherm tezien dat we maar om 23.20 uur zouden opstijgen . Uiteindelijk stonden we, met het vervangvliegtuig, nog een uur stil op de tarmac zodat we slechts opstegen om 00u40 Belgische tijd. We landden op de luchthaven van Marrakech om 03u50 Belgische tijd, dus 01u50 lokale tijd. Steven, de man achter het fietsgebeuren, stond ons op te wachten en via het door hem geregelde vervoer kwamen de Moaten uiteindelijk om 03u00 lokale tijd aan in de "Villa Olives". Daar werden we zeer gastvrij ontvangen door onze gastheer Mohamed en zijn vrouw Frouwke. Het logement is prachtig. Na de nodige natjes en droogjes sliepen we als rozen.
Zondag 27.05.2007
Na een, voor sommigen, korte nacht en de temperatuur van het zwembad gevoeld te hebben kregen De Moaten een stevig ontbijt voorgeschoteld door Mohamed en Frouwke. Steven gaf ons om 12u00 een briefing over het programma van de komende week. Sommigen begonnen al te zweten ...... Na de fietsen te hebben afgesteld konden we beginnen aan een plaatselijk rit... We vertrokken om 12u30 voor een eerste tocht met de bedoeling de oase van Marrakech te verkennen. Via stroken asfalt maar ook en vooral prachtige stukken off-road kregen we een beeld van hoe de plaatselijke bevolking woont en leeft. Soms in prachtige villa's, soms in heel primitieve bouwsels. Na 45km sloeg de President een onverharde weg in. Het wegdek was bezaaid met plastiek zakken en hoe verder we reden hoe meer een onaangename geur ons in de neus sloeg. Uiteindelijk kwamen we op de vuilnisbelt van Marrakech terecht. Tot onze grote verbazing merkten we dat daar mensen woonden. Je kan je wellicht inbeelden in welke omstandigheden. De tocht bracht 62, hoofdzakelijk vlakke,km op de teller. Morgen staat een meer heuvelachtig parcours op het programma.
Maandag 28.05.2007
Om 8 uur hadden we afgesproken met Steven onze reis organisator om de fietsen op te laden, maar hadden niet gerekend op de 2 de jeep , zij moesten nog hun bagagerek aanpassen voor 4 fietsen , i.p.v. de avond voordien dat te hebben gedaan, maar dat bleek later typisch Marrokaans te zijn .... Om 09u00 vertrokken we uiteiendelijk met 2 jeeps voor een tocht in de 'Lage Atlas'. Het vertrekpunt werd na 1 uur rijden bereikt. Vandaar ging het voor 28km off-road door het woestijnlandschap en hoofdzakelijk naar beneden, tot aan het stuwmeer Lalla Takkerkoust. Kort na de middag kwamen we daar aan en nuttigden er een middagmaal in een typisch Marrokaanse eettent en kregen we Tanzine voorgeschoteld. Het stoofpotje smaakte goed en we waren klaar om door een heuvelachtig gebied, met enkele pittige bulten, aan te komen op een wel zeer zware strook. (die ook werd gebruikt voor quads) Een uitgedroogde rivierbedding met een oppervlak van mulzig grint kostte ons veel energie. De gids van dienst, welke onmiddelijk als "Borat" werd gedoopt, moest er af. De arme man had het fietskunnen van de moaten duidelijk onderschat. Een mooie openingsdag en zo we reeds konden merken zullen we deze week veel mooie natuur gebieden waarnemen. Een weerom zeer lekker typisch Marrokaans avondmaal, geregeld door het gastpaar, sloot deze prachtige dag, welke 52km op de teller bracht, af.
Dinsdag 29.05.2007
Vandaag staat een schitterend gebied ten Oosten van Marraketh op het programma de Tizi- n -Tichka pas.
Normaal beslist de groep samen over het programma van de fietsvakantie. Echter dit jaar heeft de Hond, op z'n eentje, extra een 15km lange klim ingelast. Dit zou hem nog duur te staan komen. We moesten een klim verwerken van 500 mtr. Achmed, onze meccano, rijdt vandaag mee en dacht iedereen in de vernieling te rijden. Patje en Bjorn maken hem duidelijk dat doseren de boodschap is doch Achmed is nie van de rapste en gaat menige km te voet. Boven op de 15km lange klim komt Patje als eerste boven, Geert 2de en de rest van de bende volgt op respectabele afstand. De volgende 20km is licht glooiend en zo rijden we richting lunch. Juist voor de middag is er een 2de klim en komt Ome Jan up z'n sluffertjes naar boven en vindt langs de kant van de weg een hond. Bij nader inzien is het onze Hond die volledig tsjutte* is. Jan laat Geertje ter plaatse en slaat direct een gat zo groot als de watertoren van Krokodille. Deze mokerslag komt de Hond niet meer te boven. Na Jan wordt Geert ook nog geript* door Jerry. Popol zat dicht op de hielen maar de klim was niet lang genoeg en boven beslist Popol om in de bezemwagen te stappen. Dan hebben we reeds 50km op de teller. Aan de oevers van het stuwmeer was normaal een culinair hoogstandje voorzien maar voor Borat en co. zijn pilchards, koede frieten en brood een 3 sterren maaltijd. Na de middag gaan we over asfalt terug richting Marrakech. Popol geeft er een serieuse lap op en Achmed, Borat en de Hond zien alleen nog maar achterwielen. Uiteindelijk brengt de rit 72km op de teller. Vandaag kregen we mooie uitzichten over de valleien tijdens de tocht met veel kleurcontrasten door de rode grond en de groene akkers, gewoonweg prachtig. 's Avonds, tijdens de apero, is er nog een internationaal dartstornooi voorzien. De ploegen BJ en DJ brengen topsport van de bovenste plank. In 'the best of 18'beslist OJ met 2 droge pijltjes over winst en verlies. Vervolgens doen Secco en Patje er 3,5 uur over om dubbel 1 te gooien. Het is al lang donker als het verdict valt. Om de avond af te sluiten beland de Hond nog meermaals in de poel. Moe maar voldaan gaat iedereen slapen. *tsutte : de bille of, lam, leeg *geript : in z'n hempie gezet De President
Woensdag 30.05.2007
Vandaag stond er een rustdag op het programma met in de middag een bezoek aan de overdekte markt van Marraketh
Donderdag 31-05-2007
Een kort verslagske van de dag begint weeral vroeg, allee voor ons toch. Vandaag zullen het gebied ten zuiden van Marraketh aan de voet van het Erdouz gebergte verkennen, een gebied dat nog niet is ontdekt door het toerisme... We starten met een lichte beklimming van 28km door traditionele dorpjes. De groep blijft bijna voltallig samen tijdens de beklimming, doch echter valt meteen op dat er vooraan steeds iemand minder is. Onze berggeit heeft vandaag blijkbaar een off-day en nadat onze Marrokaanse vriend hem begroet met "boanejannette" is de hond kompleet de kluts kwijt. De president heeft de dag van zijn leven en voert een fors tempo aan. Tegen de middag begint eindelijk de afdaling waar de lunch wacht. Iedereen komt vlot binnen, maar er is er weer eentje die moet opvallen. En dat letterlijk. De "boanejannette" is wel tegen de vlakte gegaan zeker. Een beetje gekwetst aan zijn pootje, maar hij moet niet afgemaakt worden. De rest, Patje, Bjorn, Ome Jan, Jerry, en ikzelf rijden een onopvallende, doch een zeer moedige tocht met weinig moeilijkheden. En ook Paul reed de tocht, bijna, volledig uit. Op het einde moesten we nog een klauterpartij, en enkele wegenbouwmachines overbruggen om dan uiteindelijk met een stevige klim te eindigen. Op het einde krgen we nog een mooi uitzicht over de vallei met een uniek gebouw in de vorm van de boeg van een schip. Deze klim was er voor enkelen van ons te veel aan, namen worden hier niet genoemd, maar Patje, Bjorn en de Hond waren het niet. Na een zware tocht van 60km smaakt het weinige alcohol die we in Marrakech vinden dubbel zo lekker. Greetzzzzz
vrijdag 01-06-2007
De dag begon, zoals elke dag, met een goede sfeer. Iedereen had er zin in, de een al wat meer dan de andere, maar we gingen ervoor. We startten in het dorpje Amizmiz onder een loden zon. De hond had er duidelijk zin in en rijdt in het begin de hele tijd een tiental meter voor de groep uit. Na de alcoholarme avond van gisteren gaat het goed. De gids is blijkbaar meer dronken dan wij, want bij een splitsing gaat hij de verkeerde kant uit. De groep vindt de goede weg vlug terug en kan genieten van een prachtig panorama. De ondergrond, bestaande uit schilfersteen, blijkt niet goed voor de banden. De ene lekke band volgt na de andere met als gevolg dat het tempo zakt. Onze gids (= Borat/kopspelle/de gediplomeerden) is zijn kluts nog steeds kwijt wat hij stuurt de groep wéér de verkeerde kant op. Hij zegt dat we via deze "vlakke" weg ook wel in het dorpje zullen geraken. Vlak, ja m'n kl...en. Er volgen enkel wel zéér steile hellingen. Bijna iedereen zit op z'n tandvlees en verlangt naar een rustpauze. In het dorpje worden we hartelijk ontvangen. Terwijl iedereen geniet van een frisdrankje wordt de Hond opeens heel stil...... Het valt de groep op dat er iets mis is met de Fox en dat het "nie voe mee te lachen" is. We dragen hem naar de naastgelegen kamer waar het frisser is. Het ziet er echt niet goed uit en de vraag naar medische bijstand ((DIEREN)-arts) wordt gesteld. Niet in het dorp te vinden, luidt het. Gelukkig blijken twee bezoeksters verpleegster te zijn en ze ontfermen zich vol overgave over onze Hond. Een overdreven gebruik van 'Richardo", te weinig slaap en zware inspanningen in deze hitte de Hond geen goed hebben gedaan. Echter door de goede zorgen krijgt hij al vlug weer kleur en droomt reeds van een "blekken doze". Al bij al komt het weer goed. Steven wilde al de coordinaten van de begraafplaats opgeven, maar we laten onze Hond niet zomaar achter hoor. De groep beslist wijselijk, na te hebben genoten van een Berberommelet, klaargemaakt in een "Taginne", om de rit te staken wegens de ondraaglijke hitte. Na een hazetukje door Jan en Patje laden we de fietsen op en rjden terug. De lokale supermarkt wordt aangevallen door Popol en de Hond. Ja, je leest het goed. The Dog is back, alive and kicking. Na ons laatste avondmaal, een BBQ klaargemaakt door de gastheer, wordt nog wat nagepraat over de voorbije dag.
zaterdag 02-06-2007
Na een korte nacht konden we genieten van een laatste dag Marokko, het busje ging pas om 16.30 uur achter ons komen. Vandaag genoten van het zwembad alvorens we terug naar het koude belgenland moesten terug keren. We kregen nog een lekkere entercote met frieten voorgeschoteld van Mohammed en Frouwke. Deze keer was alles op tijd en om 00.15 uur waren terug in Zaventem...
De reis van "De Moaten" was terug in orde en volgend jaar gaan we terug op fietsvakantie... Naar waar de tijd zal het uitwijzen....
Met een voorop verwittigde vertraging van 4 uur stijgen we normaal gezien om 20.10 uur op richting Marraketh.... En plaatselijke tijd 21.50 uur komen we aan . In Marokko is er een uur verschil van 2 uur... Volgende week zaterdag 2 juni komen we terug aan in Belgie. Daarna zal ik een uitvoerige verslag maken over mijn reis in Marokko.
Vertrokken omstreeks 13 uur tesamen met Sjonnie en Patje. Omstreeks 15.40 uur waren ter plaatse en dit na 287 km Vervolgens de bagage en een kamertje uitgezocht en vlug de streek wat verkend en in een plaatselijke café genoten van enkele Choufkes. Omstreeks 17 uur was de 2 groep toegekomen nl. Bikske en Ruudje vlug boodschappen gedaan in de plaaselijke superrette en daarna gaan aperitieven bij Vanessa en Stephan van het plaatselijke café - restaurant. Onze magen begonnen wat te knorren en we besloten spaghetti te gaan eten en te wachten op de volgende leden nl. Dunecrosser en Dirk Rabaut. Daarna nog het programma voor het weekend doorgenomen en nog enkele blekken dozen verorderd (lees jupilers).
Zaterdag 12 mei 2007
Na een redelijke zware avond werd er besloten om omstreeks 10 uur op de fiets te zitten, vandaag kregen we ook nog gezelschap van Bjorn hij was nl. op loggement in Rendeux een 20 tal km van Nadrin. Alles verliep volgens planning en we zaten om 10 uur op de fiets Vlug eens binnen gesprongen in de plaatselijke info kantoor en daar konden we zien hoever we waren verwijderd van de parcours van La Roche Dat bleek op amper 3 km te zijn gelegen in Bémimerél we zaten op parcours nummer 1 een parcours van ong .15 km . Na 10 km kwamen we toe in La Roche daar gingen we parcours nr. 2 volgen een rit van 15 km i.p.v. 25 km volgens het plan In het begin alles goed maar plots waren er enkele bomen verwijderd en reden we wat verloren en daardoor kregen we een zware lus te verwerken Na wat omgereden te hebben en met hulp van enkele Hollanders zaten we terug op het parcours. Toen we aankwamen in La Roche hadden we 33 km op de teller. We besloten met 4 terug via richting Houffalize binnen te rijden en op het einde kregen we nog een klim te verwerken van 3,4 km . Moe maar voldaan had ik 47 km op de teller. Nog een prachtige avond gehad met enkele versnaperingen, een steak en het nodige vocht....en de beentjes wat los gedanst met de chouffeband in Achouffe.
Zondag 13 mei 2007
Na een zware en korte nacht besloten terug het parcours richting La Roche te rijden via de nr 1 en daar dan parcours 4 volgen ...
Het was een rit van 21 km en direct begon het met een zware klim om vervolgens terug af te dalen om zo een stuk of 5 keer een zware klim te verwerken en vervolgens iedere keer terug naar beneden. Het was puffen geblazen maar ja voor wat zijn we anders gekomen Daarna het nodige vocht genomen op een plaatselijke brasserie in La Roche . Want terug moesten de zware baanrit naar huis doen met de zware klim op het einde. Vandaag terug 49 km op de teller.
Voor mij kon het weekend niet meer stuk en dit weekend ook gemerkt hoe zwaar de parcours van La Roche waren . Persoonlijk vond ik de gereden parcours zwaarder of deze van Houffalize ... La Roche tot een volgende...
Woord vooraf : vandaag stond er een bossen rit op het programma in Sint-Andries en omgeving en het was ingericht door een plaatselijke mtb club Spijtig genoeg was onze aanwezigheid zeer beperkt juist Tine zoon Ben en ikzelf .
Tine en Ben besloten de 30 km te doen en ik de 55 km.
Het parcours :Het begon direct off-road en het parcours lag er keihard bij , s'morgens had ik mijn banden nog wat een tandje bijgezet en het was wiebelen op de fiets. Na 15 km kregen we de eerste bevoorrading met alles erop en eraan. Daarna kregen we al vlug de splitsing voor de 30 en de rest van de afstanden. En dan begon het echte werk de eerste zware privé strook van de dag De Hoeverveldbos 2 km lang en verschrikkelijk zwaar De aarde wegels waren herschapen in een "moddere zandstrook" het was precies in de duinen dat we aan het rijden waren ..
Na 40 km kregen we de 2 de bevoorrading en deze was terug in orde.. Op het einde van deze mooie toertocht kregen we nog de "Foorest privé strook te verwerken" met het welgekende heuveltje en men kon deze nog een BIS keer op rijden en dat had ik vlug meegenomen , daarna kreeg ik nog vier bikers in mijn wielen en ik besloot er nog een tandje bij te doen want ik voelde mij redelijk goed in de beentjes
Ik hoorde er één blazen en toch had ik kracht genoeg om er nog een tandje bij te doen ik zat toen aan 37 km/u onverhard maar éénmaal uit deze strook te zijn gekomen moest ik toch het pijltje erbij neerleggen en er reed mij iemand voorbij ik probeerde nog aan te klampen maar het lukte niet meer
In totaal had ik 53 km op de teller en een gemiddelde van 23,8 km mijn dag was geslaagd.
Op de apres nog een blonde Tongerlo met Tine en enkele forumbikers... En daar hoorde ik zeggen dat Ben gevallen was gelukkig zonder erg ...
Sint-Andries tot volgend jaar ik ben een vast klant geworden zowel op jullie wintertocht als jullie zomertocht....
Vandaag kon ik al direct vermoeden dat er redelijk wat wind ging zijn maar toch waren er 16 choufkes aanwezig
We besloten terug om een A en een B ploeg intelassen.
Ik besloot net zoals vorige week terug mee te rijden met de B ploeg, we waren met 8 en wij besloten deze week eens richting schorre te rijden om zo in het terugkeer de wind vanachter te hebben
Na ongeveer 8 km konden we het parcours van de schorre afhaspelen en deze lag er ongelovelijk hard bij .
Na het parcours bijna volledig te hebben gereden kreeg "fockje" lekke band Er zat een flink stuk glas in zijn band en hij gaf ons zijn reserveband maar met mijn "superpompje" kreeg ik er geen lucht, ze begonnen al te lachen met den noend zijn pomp, Bjorn besloot er maar een bom in te blazen maar terug lukte het niet. De band terug uitgehaald en er zat een nog grotere gat in .... Met de reserve band Jerry lukte het direct en opgeblazen met mijn pompje het lachen was vlug gedaan
Na nog even verder te hebben gereden in de schorre gingen we richting oude spoorweg om zo via de strook in Gistel achter de Lithobeton de vaart te bereiken en via Slijpe binnen te rijden . Ik had 50 km op de teller Leffinge-Rit -Leffinge en een AVS van 22,4 km/u
Vandaag terug een super bike weertje en opnieuw waren er 21 choufkes aanwezig op onze wekelijkse avond rit.
We besloten terug om een A en een B ploeg intelassen.
Ik besloot net zoals vorige week terug mee te rijden met de B ploeg, we waren met 9 ...
We reden direct om op te warmen richting MTB parcours van Middelkerke en daarna besloten we om via de duinen richting Nieuwpooort te rijden . Maar met enkele weken droog weer was het rijden in de duinen bijna onmogelijk....
We besloten via de asseweg in Westende richting Nieuwpoort te rijden om daar het MTB parcours te biken en enkele bekende stroken van onze toertocht. En daarna reden we terug via de boerderijstrook met het vervelende hondje richting jaagpad en deze lag er super hard bij.
Terug een mooie avondrit met Leffinge-rit -Leffinge 45 km op de teller en vandaag zeker 70 % off raod. Daarna terug wat nagepraat in het clublokaal en het nodige vocht ingenomen te hebben moe maar tevreden terug richting Leffinge
In het weekend Stavelot wat verkennen en genieten van Luik-Bastenaken-Luik..
Vandaag voor de 2 de maal naar de Cassel Trophy geweest om de Cassel vanuit 5 verschillende kanten op te rijden. Om 7.30 uur vertrokken vanuit Leffinge met een 8 tal Choufkes ( normaal waren we met 10 maar 2 hadden afgemeld). Na ongeveer een uurtje te rijden kwamen we aan in Cassel en de organisators lijden ons naar een parking dicht bij de sporthal We moesten van voordien ingeschreven zijn en ik vernam direct aan de inschrijvingstafel dat we een beker gewonnen hadden, als 7 de grootste deelnemende club
Met volle moed vertrokken om de Cassel langs 5 verschillende kanten op te rijden.
Hieronder de verschillende hoogte meters.
Mich en Steph besloten er maar direct in te vliegen en wij ( lees Patje Duck, Bjorn, Gène, Peter Dupon , Tetteman en ikzelf ) besloten op eigen tempo verder te biken.
Aan de 1ste ravito ( bevoorrading) begon het al goed te stroppen wie doet er nu een bevoorrading net op de helling ???
Vandaag veel fransen tegengekomen die maar 1 keer per jaar hun bike bovenhalen en als het niet meer gaat gingen ze te voet en in plaats van plaats te maken ,nee gewoon verder wandelen op het parcours
We hadden 7 km op de teller aan de eerste bevoorrading vlug iets gedronken en verder gereden naar de 2 de beklimming van de dag via mooie single tracks , kasseien en op het einde van de 2 beklimming een zware klim waar we bovenaan het motocross parcours aankwamen. Hier kregen we onze 2 de ravito met een prachtige panoramische uitzicht op het crossparcours. Hier een beetje meer genoten van de bevoorrading en het begon al redelijk warm te worden .
Op naar de 3 de beklimming met terug enkele mooie stroken en via een lastige kassei strook kwamen we op een pleintje waar de derde ravito ons te wachten stond het begon nog warmer te worden het waren aprilse grillen maar wel aan de positieve kant. we hadden nu reeds 29 km op de teller.
Op weg naar de 4 de beklimmming en deze ging via een bos strook met vele technische stukken aan de 4 de ravito hadden we 39 km op de teller.
Op naar de laaste beklimming en voor sommigen begon het al zwaar in de kietjes te bijten wan deze laaste was zeker een kietebieter...
Bovenaan kreeg ik nog lekke band , maar het was vlug hersteld en we kregen nog een mooie stuk off road door bos om zo terug aan de aankomst te geraken waar we nog konden genieten van een douche, boterham en een frans pintje.
Cassel het was terug dik in orde
Douches ***** Bevoorradingen ****** Apres ***** Bepijling kon wel beter nu en dan was er enige twijfeling mogelijk ***** Algemene beoordeling ******
Op weekend in Achouffe niet ver van Houffalize met een bende ongeregelden ,en enkelen onder hen besloten om op 14 april een mountainbike tocht te doen . Na onze maag te hebben gevuld besloten we met zijn zeven een mtb parcours aftehaspelen in Houffalize. Eerst volgden we een km of 10 van het bloso parcours nummer 2 om zo Houffalize binnen te rijden en daar besloten we het nummer 5 te volgen een parcours van 30 km.
Houffalize het bike paradijs van den Belgique. Het was een blauw parcours zeer goed aangeduid met diverse klimmetjes en afdalingtjes
In totaal heen, het parcours 5, en terug hadden we 50 km op de teller.
Vandaag waren er 22 Choufkes aanwezig wat wel voor deze tijdstip van het jaar een groot succes mag worden genoemd. Misschiens was het wel door de weergoden want vandaag was het een super mountainbike weertje. We besloten in 2 ploegen te rijden de A en de B ploeg. Ik besloot om mee te gaan met de B ploeg richting Nieuwpoort, Oost-Duinkerke, en via diverse duinen stroken terug richting Middelkerke . Vandaag zeker 65 % onverhard gereden en op de baan hadden we gemiddeld van 30 km/u.
Na 40 km te hebben gereden nog even genoten in café De Sportwereld waar ook de rest vlug kwam vervoegen en het begon wat uit te lopen , da diverse schoppen tegen de toog was het plots 23.45 uur en ik moest nog naar Leffinge . Ik met volle moed vertrokken en was nie waar zeker lekke band, gelukkig was Patje ook maar net vertrokken enzo kon ik nog met de Duck Bike naar huis rijden
Het terug een woensdagavond rit om niet te vergeten .... In totaal Leffinge-rit- Leffinge had ik 52 km op de teller.
Woordvooraf : Om 8.10 uur afgesproken aan het 't schip om het vervoer te regelen en om 8.20 uur vertrokken richting Oudenaarde. We parkeerden ons aan de sporthal "Recrean" waar we achteraf kunnen douchen en genieten van een lekkerke spaghetti of iets dergelijks. We gaan vandaag lus 2 doen van het vast bewijzerde parcours van De Ronde Van Vlaanderen ( Oudenaarde - Kluisbergde - Oudenaarde ). Een rit van 72 km wel is waar op de baan, maar toch al de nijdige klimmetjes zitten er in .
Parcours : We warmden op langs de binnenkant van de vaart richting Kluisbergen waar we onze eerste beklimming van de dag zouden verwerken . Na 15 km konden we beginnen aan de eerste beklimming van de dag . Bjorn gaf er ditrect een snack aan met Gène in het verzier . Stef keek de kat uit de boom en spaart hem nog even en ikzelf stak toch één voor één iedereen voorbij en kwam net na Bjorn boven . Het parcours ging verder waar we een stuk in Frankrijk zaten (Amougies) . Om vervolgens de 2 de berg aan te vatten en dat was andere koek de Knokteberg (8% gemiddeld), ikzelf aan kop en ik probeerde het aan te houden. Net voor het lastigstige gedeelte deed Tumelette een demarrage en stak mij voorbij hij dacht dat we boven waren maar er kwam nog een stuk achter enzo stak ik hem terug voorbij. Maar ik voelde dat mijn beste pijlen verschoten waren .. Op naar de derde helling van de dag De Oude Kwaremont 2.200 m lang met een gemiddelde van 4,2 % maar wel op kasseien. Steph en Gène vlogen er direct in en Bjorn en ik in de achtervolging plots hoor ik Bjorn zijn fiets geweldig kraken ik reed door en net voor we boven waren wilde Tumelette nog een demarrage uitvoeren maar ik liet mijn niet kennen en gaf er nog een snack aan .. WXe waren boven maar de rest kwam niet achter , we keerden terug en daar kwam bjorn aan met zijn fiets in de nek... Oei zware technische problemen We hoorden van een plaatselijke fietser dat we 4 km naar beneden moesten rijden om er plaatselijke fietshandelaar te vinden. Een welgekende handelaar Fietsen Jowan en daar was er juist een test week van Cannondale aan de hang en wij mochten de fietsjes even testen ... Gène, Steph, Ch en Tumellette voelden zich in hun nopjes met een fiets ter waarde van 5000 . Ch teste zijn fiets wat te goed en vloog over kop gelukkig zonder erg.. Na enige tijd verlies en terug een goed herstelde fiets van Bjorn konden we hervatten, terug richting Kwaremont, Patersberg en op het laatste nog de Koppenberg om zo terug binnen te rijden en te genieten van een mooie after bike met een verfrissende douche en een lekker spaghetti .
Vandaag 60 km op de teller en een AVS van 22.3 km/u
Vandaag voor de eerste maal na de winterstop terug gestart met de wekelijkse woensdagavond trainingen .
Doordat het redelijk vroeg donker is starten we vandaag reeds om 18.00 uur en tot mijn grootte verbazing er waren 9 choufkes aanwezig, misschien door het mooie weer . Ik ben zoals gewoonlijk gestart vanuit Leffinge richting Middelkerke en daar had ik reed 6,5 km op de teller. We kozen vanavond voor een rit door de duinen onder begeleiding van de Secco. Op het einde hadden we 30 km door de duinen gereden . De avond werd afgesloten bij Robert en Ann en wij kregen lekkere crocq monsieurtjes. Na enkele drankjes keerde ik moe maar tevreden terug richting Leffinge. Vandaag 42 km op de teller
Vandaag eens geprobeerd om 100 km te rijden in Oedelem tesamen met Christian.
Woord vooraf : In Oedelem omstreeks 9.00 uur afgesproken met Christian, Tine, haar broer en enkele vrienden en Peter Slabbinck. Tine en company kozen voor de 47 km en Ch en ik zouden wat het ook kost zeker de 100 km af haspellen. In het begin viel het weer wat tegen motregen en redelijk fris, ik was toegekomen met korte broek maar Ch. zei dat ik best mijn lange broek zou aandoen. Omstreeks 9.30 konden we van start gaan en we (lees Ch en ik ) besloten om tesamen te fietsen tot aan de eerste bevoorrading en daar was ook de splitsing aanwezig.
Het parcours : Het eerste deel van de tocht was meestal wind mee en veel baan maar éénmaal aan de vaart konden we de tocht aanvatten met een eerste technische strook "het Cyclocross parcours van Beernem". We merkten ook al vlug op dat het parcours er zeer goed bijlag. In Sint-Joris was het kronkelen in een bos een mooi single track was dat Na 20 km kregen we de eerste bevoorrading (zeer goed sportdrank, fruit, wafels, peperkoek) en daar kregen we de splitsing (47, 62 en 100 km) Zoals vooraf gezegd Ch en ik gingen voor de volle 100 km en hopelijk krijgen we wat meer off road, we fietsten direct richting Ruiselede, nu reden we veel op bekend gebied van de diverse wintertochten in de streek nl. het vaste Bloso parcours, en dat was wel jammer. Natuurlijk kregen we ook enkele bospaden in Hertsberge, Wingene, Beernem.... Na 52 km op de teller kregen we de 2 de bevoorrading dit na 32 km en dat was wel een beetje ver verwijderd van de eerste. Er was niet veel meer te bieden enkel wat fruit en peperkoek en sportdrank, het was toen ook al 12 uur gepasseerd en onze maag begon al redelijk te grommen. In feite een beetje onze schuld we moetsen wat repen bij ong gehad hebben zeker als je voor 100 km gaat. Soit eigen schuld dikke bult Nog maar goed vertrokken en we kwamen om de hoek in een bosje met een eindeloze single track, heb al veel in de buurt gefietst maar deze strook had ik nog nooit gereden een pluim voor de organisatie Na deze strook waren we direct terug opgewarmd en we stelden ook vast dat de wind er een tandje had bijgestoken. Nu ging het richting Maria -Aalter en het bekend off road gedeelte van "De Broeders van Liefde". Nu een vervelende stuk langs de spoorweg, gelukkig bereikten we al gauw een volgende bosrijk gebied (kort maar krachtig) met enkele pittige klimmetjes en dat begon waarachtig in mijn benen te kruipen, we hadden toen reed 68 km op de teller. En zeker met de wind maakte het mij veel moeilijker. In het doorgaan vond ik het al raar dat we de single track ter hoogte van het ribbekot "De Kijkuit" achterwege lieten en boven aan moesten fietsen langs de vaart. De verwarring was rap opgelost in de terugweg moesten de afstanden 62 en 100 km deze single track van zeker 3,5 km aanvatten. Mijn benen kregen het steeds moeilijker en de derde bevoorrading mocht er zeker aankomen voor mij. We hadden toen reeds 80 km afgebold. Eindelijk 15 km voor het einde kregen we de derde bevoorrading gelukkig deze was zeer goed uitgebreid met alles erop en eraan en verzorgd door 2 grietjes Nu nog 15 km eerst windop en we konden ons wat nestellen in een groepje van een man of 8 . We kregen het kerkje van Oedelem in het verzier en raar maar waar mijn benen begonnen terug goed te draaien. 10 km voor het einde kregen we enkele kasseistroken te verwerken ik vond dat ik goed zat en besloot tesamen met Ch er een lap op te geven . Het lukte ons prima niemand van de groep volgde en tegen het einde hadden we er zeker nog een stuk of 20 bikers voorbij gestoken. Op het einde van de rit moesten we nog een zware boerewegel verwerken om zo Oedelem binnen te rijden.
Algemene beoordeling :
totaal km : 98 AVS : 22,4 Weer : in het begin wat motregen en op het einde redelijk fris en een stevige bries **** Bevoorradingen : 3 stuks waren zeker te weinig op deze lange afstand ze mochten er gerust er ééntje aan toevoegen. ** Parcours : 60 % road en 40 % off raod in deze streek valt er zeker meer uit halen.*** Douches : ***** Bike Wash : ***** Aprés kon zeker ook beter, we kregen amper 1 halve boterham en toen we er 1 bij vroegen vroegen ze 1,5 euro schandalig ** Bepijling : in orde 1 groot minpunt aan de oversteken stond er bijna nooit een gevaren bord *** Algemene beoordeling : kon beter
Vandaag was er een toertocht in Gistel en zeker één van de beste wat Gistel te bieden geeft Vertrokken vanuit Leffinge tesamen met Patje en Sjonnie en daar aangekomen had ik al 9 km op de teller, mijn 2 maten hadden er reeds 16 km op zitten . We konden vandaag kiezen uit 4 verschillende afstanden 21, 32, 45 en 54 km... Jens , Ben , Tine en Hilde waren ook van de partij en zij kozen voor de kleine afstand. Wij (lees Sjonnie, Patje, Patrick Strubbe en ikzelf) kozen voor de grootste afstand de 54 km Via enkel nieuwe stroken en langs de woonplaats van Johan Museeuw reden we verder richting Zevekote, Zande en Koekelare en na 16 km kregen we de eerste bevoorrading ten huise Bjorn Rondelez en daar kwam plots Sjaaki aangestormd en hij besloot tesamen met Sjonnie de 32 km te doen. Wij plooiden niet en gingen voor de grootte afstand
We reden verder richting Koekelare bos en deze moesten we na enkele km terug rijden wat wel een beetje gevaarlijk was De lus van 54 km maakte nog een omweg doorheen het prachtige domein " Kasteel Ter Heide" van hieruit terug richting Koekelare bos . Via een snelle opvolging van onverharde stroken en langs de Hovoenare molen gaan we richting Moere en op 11 km van het einde kregen we een 2 de verzorgde bevoorrading.
Parcours ***** Bepijling ***** Bevoorradingen ***** off raod 60 % **** AVS 20,2 km/u Aantal km vandaag 54 voor de toertocht en heen en terug Gistel 18 dus een totaal van 72 km Deze tocht staat genoteerd voor volgend jaar
Na een korte nacht (pas om 5 uur in bedje) en om 8.30 uur vertrekkens klaar richting Rekkem voor de eerste BEL-tocht van 2007
Patje was stipt om 8.30 uur aanwezig en na enige prutswerk om mijn fietsje op het rek te krijgen (het was moeilijk want klakkeman zijn bike stond er reeds op en we hebben alles moeten regelen om er 3 fietsen op te krijgen. In Jabbeke stond De P. reeds te wachten achter ons... Omstreeks 9.45 uur aangekomen in Rekkem en daar konden we kiezen welke afstand we gingen doen, ze werken daar met een uniek lus systeem en zo konden wij onze afstand aanpassen hoe het met de beentjes gesteld ging zijn .
De basis was de rode lus, we besloten om de groene lus achterwege te laten en een verkorte versie te doen van de blauwe lus in Moeskroen. Net voor we moesten inspringen op de blauwe lus kregen we na 13 km de eerste bevoorrading. Na enkele km te hebben gedaan op de blauwe lus konden we de weg inkorten, maar de drie musketiers besloten toch maar om de volledige versie te doen, en ik wilde niet plooien en ging mee met hen....
Ik rekende al vlug uit dat we vandaag i.p.v. de vooropgestelde 50 km toch een stuk of 60 gingen hebben Na 32 km kregen we een bordje te zien " de Tunnelbos" en daar kreeg Patje platteband...na enige hersteltijd konden we de Tunnelbos verder verkennen . Na 37 km kregen we een tweede verzorgde bevoorrading en dit op dezelfde plaats als de eerste. Nu volgde onze weg terug een stuk de rode basis lus, om zo nog een paarse (franse) stuk af te leggen en deze stond opgegeven redelijk heuvelachtig De P. besloot rechtdoor te rijden en deze lus achterwege telaten.... Tussenin moesten we nog een flinke kasseistrook verwerken van 850 m bergop en daar ging mijn licht uit En na 58 km kwamen we moe maar voldaan terug aan, aan de sporthal van Rekkem. Na een warme douche konden we genieten van een mooi lente zonnetje van enkele frisse leffes.
Vandaag 58 km op de teller met een AVS van 18,4 km/u REKKEM tot volgend jaar ....
Vandaag stond er een trainingsrit op het programma... Na enkele weken geen fiets te hebben aangeraakt besloot ik om er vandaag terug in te vliegen Vertrekkende vanuit Leffinge richting sporthal en daar had ik al 7 km op de teller Aan de sporthal stonden Bjorn, Tine en Gène reeds paraat om te starten we besloten een tour te doen via de vaart richting oude spoorwegbedding om zo via Moere, Zevekote en via de Rattevalle terug te keren . In het begin ging alles goed maar het was ook wind achter Tijdens de terug weg in Moere kwam ik het ventje tegen met de hamer, de wind pal op kop en hoe meer ik naderde bij de drie koplopers, deden ze er nog snakje bij enzo kwam ik geen meter dichter Afzien gelijk de beesten was het , gelukkig aan de Rattevalle was het wind vanachter Na een zware aperitief in de Sportwereld moest ik nog huiswaarts keren gelukkig de wind vanachter. Al bij al een mooi trainings ritje en klaar voor morgen in Rekkem.
In totaal 55 km op de teller en een AVS van 24, km/u
Leffingenoartje gaat er na enkele weekjes terug invliegen . nl. zondag in Rekkem. website van deze uitzonderlijke toertocht ( lus systeem) www.keybones.be
Vandaag was er een toertocht in Torhout niet verre van de deure en ze beloofden een schitterende parcours. Bikers : Secco, Bjorn, Tumelette, Tetteman, Germain, Freddy en ikzelf de Hond. Woord vooraf : Tumelette besloot met zijn fiets te rijden van Gistel naar Torhout en daar aangekomen had hij al 17 km op de teller Germain en Freddy gingen voor de 30 km en de rest voor de 45 km. Parcours : De eerste 8 km was veel op de baan en enkele goed berijdbare off raod stroken zeer goed om op te warmen want daarna begon het echte werk... Vele vettige stroken maar toch overal goed berijdbaar En na 14 km kregen we de eerste verzorgde bevoorrading met alles erop en eraan. Na de stop moesten we een zeer zware strook doorworstelen maar iedereen kon toch zonder moeite deze strook overbruggen. Na 18 km kregen we mooie dreef ( De Herderinnen dreef) . De ene mooie strook na de andere volgde zich op en na 36 km kregen we de 2 de bevoorrading terug dik in orde. Op het einde van deze mooie toertocht moesten we nog een mooi technische stuk verwerken de welgekende Warande. In totaal had ik 44 km op de teller één van de betere tochten van Torhout
gegevens :
Bike-wash : goed ***** Bevoorrading : ***** Bepijling : zeer goed***** Km : 45 Douches ***** Apres bike **** Algemene beoordeling : ***** Torhout : tot volgend jaar AVS 20,8 km/u
Vandaag was er een toertocht in Nieuwpoort niet ver van de deur en ik besloot met de fiets naar ginder te rijden. Daar aangekomen had ik al 13 km op de teller. Om 9 uur was ik ter plaatse en daar stonden al een 4-tal Choufkes klaar om te vertrekken, Gène, De P., Christian en Dries; we gingen allemaal voor de 40 km.
We vertrokken met volle moed richting Oost-Duinkerke om zo de eerste dreef ( van 18 onverharde stroken) ,achter het voormalige Jan Tulpin, het strand te bereiken waar we 2,5 km moesten fietsen.
Vervolgens reden we op en neer in de villa wijk van Oost-Duinkerke en na enige km's reden we terug richting Nieuwpoort. We fietsten op veel bekende stroken van onze toertocht en toch hebben we vandaag enkele nieuwe stukken ontdekt Op een strook onverhard zag ik De P. vallen (amper 30 cm van een paaltje)gelukkig zonder erg!
Na 18 km sloeg het noodlot toe en opnieuw was de pechvogel van de dag Dries zijn deralleur brak in 2 stukken enzo beindigde zijn rit . En na enige knutselwerk konden Gène en Christian hem duwen tot aan de bevoorrading. We lieten enkele stroken links liggen, maar na Dries te hebben afgezet, besloten we eerst nog die stroken te hernemen. En daar kwamen we Mich tegen . Na enkele weidestroken kwamen we terug aan de bevoorrading en dit na 21 km, het was een zeer verzorgde bevoorrading, fruit, allerhande soorten koeken, soep, sportdrank.... Na de bevoorrading ging het naast de Ijzer terug een welgekende strook en desondanks mijn vrees; was het toch goed berijdbaar. Nu was er veel baan om aan het jaagpad te geraken en dit was zeker een groot minpunt op deze welgeslaagde toertocht. Het jaagpad lag er zeer vettig bij; we waren dit niet meer gewoon
Na het jaagpad moesten we nog langs de Veurnse vaart rijden en via de kinderboerderij waren we terug aan de startplaats waar alles begon.
Na enige Leffes te hebben genuttigd zagen we omstreeks 13.15 uur Tumelette (lees Patrick Strubbe) arriveren om aan zijn toertocht te beginnen.
gegevens
Bike-wash : goed **** Bevoorrading : ***** Bepijling : kon beter er waren enkele twijfelgevallen *** Km : de toertocht zelf was er 42 km en ikzelf had 55 km op de teller Algemene beoordeling : **** Nieuwpoort tot volgend jaar AVS 18,8 km/u Totale rijd tijd 03:01: 07 uur
Sven Nys heeft zijn 28ste zege van het seizoen beet. In Hoogstraten klopte hij ploegmakker Richard Groenendaal, die de hele cross het mooie weer maakte, in de spurt.
De onklopbare Nys met op de achtergrond de middelvinger van Groenendaal. (foto photonews)
Op een razendsnel parcours waren het de snelle starters die de koers openbraken. Gerben de Knegt en Christian Heule gingen samen op wandel, een groepje met ondermeer Erwin Vervecken en Sven Nys was op achtervolgen aangewezen.
De cross stevende af op een hergroepering, Sven Nys had dat in het snuitje en besloot het tactisch te spelen. De leider in de UCI-stand gaf zijn ploegmakkers de Knegt en Richard Groenendaal een vrijgeleide en liet Vervecken het vuile werk opknappen in de achtervolging.
Wanneer Vervecken een slippertje maakte was dat voor de kanibaal uit Baal het teken om aan te zetten. Hij liet Page en Dlask achter zich en haaste zich naar het leidersduo. De Knegt maakte een foutje, Nys en Groenendaal mochten het uitmaken in de sprint.
Daarin was het Sven Nys die aan het langste eind trok. Hij reed als eerste over de meet, Groenendaal toonde zich gefrustreerd en stak zijn middenvinger omhoog. De Knegt finishte als derde, wereldkampioen Erwin Vervecken kwam als zesde over de streep.
Nys behaalt door deze overwining een zeven op zeven in de Superprestige. Na de opgave van Bart Wellens was hij al zeker van de eindoverwinning.
Bij de beloften ging de zege naar Niels Albert. Albert, die dit seizoen al zes manches op zijn naam schreef, won met 26 seconden voorsprong op de Tsjech Zdenek Stybar. Rob Peeters werd derde op 32 seconden. Met nog één wedstrijd te gaan, heeft Albert in de stand 7 punten voorsprong op Stybar.
Uitslag elite
1. Sven Nys (Rabobank) 2. Richard Groenendaal (Ned) 3. Gerben de Knegt (Ned) 4. Jonathan Page (VSt) 5. Petr Dlask (Tsj) 6. Erwin Vervecken 7. Sven Vanthourenhout 8. Thijs Al (Ned) 9. Klaas Vantornout 10. Bart Aernouts
Stand Superprestige na 7 van de 8 manches
1. Sven Nys 135 punten 2. Bart Wellens 103 3. Erwin Vervecken 97 4. Sven Vanthourenhout 88 5. Gerben de Knegt (Ned) 83 6. Richard Groenendaal (Ned) 76 7. Kevin Pauwels 65 8. Klaas Vantornout 57 9. Petr Dlask (Tsj) 49 10. John Gadret (Fra) 44