Kunnen de leerlingen zelf een leerlingevent organiseren?
10-03-2014
Dag 1
Hallo allemaal,
Vandaag was het de 1ste dag van mijn projectstage en de 1ste dag voor het organiseren van het leerlingevent deze vrijdag.
Vandaag werden de klassen verzameld en werd het filmpje getoond. In dit filmpje werden 5 uitdagingen aan de leerlingen gegeven om sterren te verdienen en zo een 5-sterrenschool te worden.
Hieronder de uitdagingen gesteld aan de leerlingen:
1.Maak een film.
2.Maak een modeshow met hoeden.
3.Promoot het gebeuren.
4.Zorg dat er 50 man aanwezig is.
5.Werk goed samen.
De leerlingen waren dadelijk meer met het filmpje en wilden er voor gaan. Vandaag
werden er workshops gegeven om de leerlingen te prikkelen en zo in
vaste groepen te delen. In deze groepen zullen ze de hele week (tijdens de momenten van het project) werken aan een bepaalde opdracht.
Het enige dat vandaag echt heeft bijgedragen tot het event op vrijdag is het maken van de uitnodiging. De leerlingen hebben samen met een leerkracht besproken
wat er zeker op een uitnodiging moet staan. (plaats, uur, wat,...)
Nadien hebben ze zelf een uitnodiging mogen ontwerpen. Deze uitnodigingen zijn later op de dag meegegeven, zodat ook ouders op de hoogte gebracht worden. Dit is nog
niet veel initiatief, maar dat zal later deze week genoeg opgehaald worden.
Ik ben Synn. Samen met Julie zit ik in mijn 3de jaar van de lerarenopleiding.
Voor onze scriptie hebben wij het thema schoolfeest.
Wij vinden dat er nog veel te vaak bij een schoolfeest initiatief komt van ouders en leerkrachten.
Leerlingen zelf hebben hier volgens ons in veel gevallen heel weinig te zeggen.
Daar zouden wij graag verandering in brengen.
Wat we wel willen meenemen zijn de fucties van het schoolfeest: we mogen geen verlies maken, er moeten ouders/familie/leeftijdsgenoten betrokken worden en we willen aan de ouders tonen waar we (de school) mee bezig is.
Vanaf maandag 10 maart doen wij stage in de 2de graad.
Ik sta in het 3de leerjaar en Synn in het 4de. We hebben beide ook nog een parallelstudent van dezelfde opleiding.
We gaan voor het leerlingevent de 4 klassen mixen. Zo kunnen de
leerlingen nog eens zelf kiezen wat ze het liefst doen volgens hun
interesse.
In deze stage gaan we proberen met onze kinderen een leerlingevent op te bouwen.
Dit wil zeggen een soort schoolfeest maar nu hebben de kinderen alle touwtjes in handen.
Om te beginnen hebben de kinderen het thema van het event mogen kiezen.
Dit hebben wij gedaan door een 8 tal thema's aan te bieden op papier en hier moesten ze 2 groene en 2 rode vakjes kleuren.
Als we de resultaten van de 4 klassen bekijken, komt film er heel sterk uit. Dit wordt dus het thema.
Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. In een hogere graad of een
klas die je goed kent kan je de ideeën natuurlijk ook perfect volledig
uit de klas zelf laten komen. Omdat dit onze 1e week stage is in deze
klas zagen wij dat hier niet goed zitten.
De tijd van dit project is ook eerder beperkt we hebben in totaal 16 uur om dit te realiseren.
Doordat dit ook binnen onze projectstage valt moet er natuurlijk
genoeg inhoud inzitten. Dus dat is nog eens een extraatje dat er bij
komt kijken. Om de leerlingen een uitdaging te bieden hebben we ons
gebaseerd op het principe van het tv-programma Fata Morgana. In het
begin van de week krijgen de leerlingen een filmpje met uitdagingen. Zo
kunnen ze op het einde van de week een 5 sterrenschool worden. De
opdrachten worden gegeven door ons, deze zijn natuurlijk heel ruim en
vaag. Vanaf dan start het initiatief van de leerlingen zij gaan zelf de
opdrachten moeten oplossen wij zijn er enkel als begeleiders niet als
initiatiefnemers.
Vanaf maandag 10 maart houd ik jullie elke avond op de hoogte over
hoe het gelopen is in de klas. Wat ging goed? Wat ging niet goed? Wat
zou ik volgende keer anders doen?