Kunnen de leerlingen zelf een leerlingevent organiseren?
10-03-2014
Wat is de bedoeling van deze blog?
Ik ben Synn. Samen met Julie zit ik in mijn 3de jaar van de lerarenopleiding.
Voor onze scriptie hebben wij het thema schoolfeest.
Wij vinden dat er nog veel te vaak bij een schoolfeest initiatief komt van ouders en leerkrachten.
Leerlingen zelf hebben hier volgens ons in veel gevallen heel weinig te zeggen.
Daar zouden wij graag verandering in brengen.
Wat we wel willen meenemen zijn de fucties van het schoolfeest: we mogen geen verlies maken, er moeten ouders/familie/leeftijdsgenoten betrokken worden en we willen aan de ouders tonen waar we (de school) mee bezig is.
Vanaf maandag 10 maart doen wij stage in de 2de graad.
Ik sta in het 3de leerjaar en Synn in het 4de. We hebben beide ook nog een parallelstudent van dezelfde opleiding.
We gaan voor het leerlingevent de 4 klassen mixen. Zo kunnen de
leerlingen nog eens zelf kiezen wat ze het liefst doen volgens hun
interesse.
In deze stage gaan we proberen met onze kinderen een leerlingevent op te bouwen.
Dit wil zeggen een soort schoolfeest maar nu hebben de kinderen alle touwtjes in handen.
Om te beginnen hebben de kinderen het thema van het event mogen kiezen.
Dit hebben wij gedaan door een 8 tal thema's aan te bieden op papier en hier moesten ze 2 groene en 2 rode vakjes kleuren.
Als we de resultaten van de 4 klassen bekijken, komt film er heel sterk uit. Dit wordt dus het thema.
Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. In een hogere graad of een
klas die je goed kent kan je de ideeën natuurlijk ook perfect volledig
uit de klas zelf laten komen. Omdat dit onze 1e week stage is in deze
klas zagen wij dat hier niet goed zitten.
De tijd van dit project is ook eerder beperkt we hebben in totaal 16 uur om dit te realiseren.
Doordat dit ook binnen onze projectstage valt moet er natuurlijk
genoeg inhoud inzitten. Dus dat is nog eens een extraatje dat er bij
komt kijken. Om de leerlingen een uitdaging te bieden hebben we ons
gebaseerd op het principe van het tv-programma Fata Morgana. In het
begin van de week krijgen de leerlingen een filmpje met uitdagingen. Zo
kunnen ze op het einde van de week een 5 sterrenschool worden. De
opdrachten worden gegeven door ons, deze zijn natuurlijk heel ruim en
vaag. Vanaf dan start het initiatief van de leerlingen zij gaan zelf de
opdrachten moeten oplossen wij zijn er enkel als begeleiders niet als
initiatiefnemers.
Vanaf maandag 10 maart houd ik jullie elke avond op de hoogte over
hoe het gelopen is in de klas. Wat ging goed? Wat ging niet goed? Wat
zou ik volgende keer anders doen?