Inhoud blog
  • Verantwoord ondernemen
  • Wie zijn de anarchisten?
  • Sinterklaas moet nieuwe helpers zoeken.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Bloggg

    20-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verantwoord ondernemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Maatschappelijk verantwoord ondernemen of kortweg MVO is een zeer ruim begrip, omdat je het uit  verschillende invalshoeken kunt bekijken. Het begrip werd voor het eerst aangehaald in de jaren tachtig. MVO wordt gezien als een overkoepeld begrip waarbij een goed ondernemerschap bijdraagt aan de kwaliteit van de samenleving, waarin de factoren mens, maatschappij (people) en milieu (planet) een bijdrage leveren aan het maken van winst (profit). Anders verwoord is het produceren maar met het oog op de toekomst. MVO wordt tegenwoordig gezien als het sleutel tot het duurzaam economische groei. Maar wordt MVO in België al voldoende toegepast?

     

    Globaal in België is MVO nog niet essentieel. Slechts 27 procent van de Belgische ondernemingen ziet duurzaamheid als bedrijfsprioriteit. Hierbij verklaart ongeveer 57 procent van de bedrijven dat MVO slechts een modeverschijnsel is. Vaak komt dit doordat voor  vele Belgische bedrijfsleiders duurzaamheid nog een vaag begrip is. Driekwart van de bedrijven associeert duurzaamheid enkel met milieubewustzijn. Firma’s zijn er duidelijk weinig van bewust dat duurzaam ondernemen ook op  financieel en sociaal vlak actief is. Hoewel we de laatste 2jaar een grotere belangstelling voor MVO vanuit de bedrijfswereld merken. Uit onlangs onderzoek blijkt dat maar liefs 82.5 procent van de grote ondernemingen meewerkt aan duurzaam ondernemen. Zelfs de hele kleine bedrijven dragen hun deel bij tot duurzaam produceren met maar liefst 44 procent. We kunnen wel vast stellen dat verantwoord ondernemen in een stroomversnelling aan het toenemen is, ookwel dankzij de inspaninningen van politici, drukkingsgroepen en wereldorganisaties.

     

    Er zijn echter nog veel bedrijven die niet overtuigd zijn om verantwoord te ondernemen. Deze ondernemingen geloven niet in het idee van duurzaam produceren en rekening houden met de toekomst. Ten eerste hebben we bedrijven die de gedachtegang van Elaine Sternberg volgen. Haar visie over MVO is dat  “ de mensenrechten door  MVO worden geschonden en dat de stakeholderaanpak, met betrekking tot management, aandeelhouders berooft van hun eigendomsrechten.” Sternberg stelt hiertegenover wel op dat eerlijkheid en fairness 'vanzelfsprekend' zijn binnen een bedrijf.

    Ook gaan sommige bedrijven er van uit dat de voornaamste managers hun tijd niet verspillen aan MVO, omdat ze MVO zien als een soort van modetrend die dan weer zal voorbij gaan. Als deze kijken naar de meest gewaardeerde bedrijven dan kom je bedrijven tegen zoals Microsoft en General Electric. Geen van deze bedrijven heeft hun huidige positie behaald door een MVO aanpak.  Deze ondernemingenhebben een soort van voorbeeldfunctie tegenover andere en zolang deze niet duurzaam ondernemen zullen andere bedrijven hun voorbeeld ook niet volgen.  

    Als laatst zijn het vooral de kleine bedrijven die het minst belangstelling hebben voor MVO. De oorzaak hiervan is, omdat deze ondernemingen zich vooral willen focussen op het overleven van de crisisperiode. Ze zien MVO als iets bijkomstig, niet essentieel.

    Gelukkig zijn er ook veel bedrijven die wel de gunstig effect van MVO inzien. De voornaamste reden om voor een MVO aanpak te kiezen is het rendement dat het u kan opleveren. Uit onderzoek van Harvard University blijkt dat bedrijven die duurzaam ondernemen 4.8% meer rendement oplevert. Daaraan gekoppeld presteren de bedrijven ook 36% beter op de beurs. Bedrijven met energie- efficiënte doelen zagen hun energieverbruik in een periode van 3jaar dalen met 11.9%. Dit zijn geen onbelangrijke cijfers.

     Een tweede opmerkelijke oorzaak waarom onderneming kiezen voor duurzaamheid is omdat vele consumenten meer aandacht eraan vestigen. Ongeveer 66% van de filialen houdt bij het produceren rekening met milieuaspecten. Ondernemingen zijn er zich duidelijk van bewust dat verantwoord ondernemen een belangrijke invloed heeft op hun reputatie en dit sterkere concurrentiepositie kan opleveren.

    Als laatste speelt de overheid een belangrijke rol. Zo zijn er talrijke acties die de overheid onderneemt om het duurzaam ondernemen aan te moedigen. Zoals subsidies die zijn opgelegd voor MVO die een MVO-actie uitwerken. Zo kunnen er ook  deadlines worden vast gesteld om een bepaald doel te bereiken.

     

    Zolang de trend zich blijft voordoen en MVO steeds meer belangstelling krijgt, verwachten we positieve vooruitzichten. MVO zorgt niet enkel voor gunstige effecten voor een onderneming het werkt ook aan een toekomst visie.

     

    20-11-2013 om 09:58 geschreven door Latief  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs