Maatschappelijk verantwoord ondernemen of kortweg MVO is een
zeer ruim begrip, omdat je het uit
verschillende invalshoeken kunt bekijken. Het begrip werd voor het eerst
aangehaald in de jaren tachtig. MVO wordt
gezien als een overkoepeld begrip waarbij een goed ondernemerschap bijdraagt
aan de kwaliteit van de samenleving, waarin de factoren mens, maatschappij
(people) en milieu (planet) een bijdrage leveren aan het maken van winst
(profit). Anders verwoord is het produceren maar met het oog op de toekomst. MVO
wordt tegenwoordig gezien als het sleutel tot het duurzaam economische groei.
Maar wordt MVO in België al voldoende toegepast?
Globaal in België is MVO nog niet essentieel. Slechts 27
procent van de Belgische ondernemingen ziet duurzaamheid als
bedrijfsprioriteit. Hierbij verklaart ongeveer 57 procent
van de bedrijven dat MVO slechts een modeverschijnsel is. Vaak komt dit doordat
voor vele Belgische bedrijfsleiders
duurzaamheid nog een vaag begrip is. Driekwart van de bedrijven associeert
duurzaamheid enkel met milieubewustzijn.
Firmas zijn er duidelijk weinig van bewust dat duurzaam ondernemen ook op financieel en sociaal vlak actief is. Hoewel
we de laatste 2jaar een grotere belangstelling voor MVO vanuit de
bedrijfswereld merken. Uit onlangs onderzoek blijkt dat maar liefs 82.5
procent van de grote ondernemingen meewerkt aan duurzaam ondernemen. Zelfs de
hele kleine bedrijven dragen hun deel bij tot duurzaam produceren met maar
liefst 44 procent.
We kunnen wel vast stellen dat verantwoord ondernemen in een stroomversnelling
aan het toenemen is, ookwel dankzij de inspaninningen van
politici, drukkingsgroepen en wereldorganisaties.
Er zijn echter nog veel bedrijven die niet overtuigd zijn om
verantwoord te ondernemen. Deze ondernemingen geloven niet in het idee van
duurzaam produceren en rekening houden met de toekomst. Ten eerste hebben we
bedrijven die de gedachtegang van Elaine Sternberg volgen. Haar visie over MVO
is dat de mensenrechten door MVO worden geschonden en dat de
stakeholderaanpak, met betrekking tot management, aandeelhouders berooft van
hun eigendomsrechten. Sternberg stelt hiertegenover wel op dat eerlijkheid en fairness 'vanzelfsprekend' zijn binnen een bedrijf.
Ook gaan sommige bedrijven er van uit dat de voornaamste
managers hun tijd niet verspillen aan MVO, omdat ze MVO zien als een soort van
modetrend die dan weer zal voorbij gaan. Als deze kijken naar de meest
gewaardeerde bedrijven dan kom je bedrijven tegen
zoals Microsoft en General Electric. Geen van deze bedrijven heeft hun huidige
positie behaald door een MVO aanpak. Deze ondernemingenhebben een soort van voorbeeldfunctie tegenover andere en zolang deze
niet duurzaam ondernemen zullen andere bedrijven hun voorbeeld ook niet volgen.
Als laatst zijn het vooral de kleine bedrijven die het minst
belangstelling hebben voor MVO. De oorzaak hiervan is, omdat deze ondernemingen
zich vooral willen focussen op het overleven van de crisisperiode. Ze zien MVO
als iets bijkomstig, niet essentieel.
Gelukkig zijn er ook veel bedrijven die wel de gunstig effect van MVO inzien. De voornaamste reden om voor een MVO aanpak te kiezen
is het rendement dat het u kan opleveren. Uit onderzoek van Harvard University
blijkt dat bedrijven die duurzaam ondernemen 4.8% meer rendement oplevert.
Daaraan gekoppeld presteren de bedrijven ook 36% beter
op de beurs. Bedrijven met energie- efficiënte doelen zagen hun energieverbruik
in een periode van 3jaar dalen met 11.9%. Dit zijn geen onbelangrijke cijfers.
Een tweede opmerkelijke
oorzaak waarom onderneming kiezen voor duurzaamheid is omdat vele consumenten
meer aandacht eraan vestigen. Ongeveer 66% van de filialen houdt bij het produceren rekening met milieuaspecten.
Ondernemingen zijn er zich duidelijk van bewust dat verantwoord ondernemen een
belangrijke invloed heeft op hun reputatie en dit sterkere concurrentiepositie
kan opleveren.
Als laatste speelt de overheid een belangrijke rol. Zo zijn
er talrijke acties die de overheid onderneemt om het duurzaam ondernemen aan te
moedigen. Zoals subsidies die zijn opgelegd voor MVO die een MVO-actie
uitwerken. Zo kunnen er ook deadlines
worden vast gesteld om een bepaald doel te bereiken.
Zolang de trend zich blijft voordoen en MVO steeds meer
belangstelling krijgt, verwachten we positieve vooruitzichten. MVO zorgt
niet enkel voor gunstige effecten voor een onderneming het werkt ook aan een
toekomst visie.