In deze stap beantwoord ik de leervragen die ik vooraf voor mezelf had
opgesteld (zie STAP 3).
Vraag 1:
Kan een school vluchtelingen weigeren wanneer ze zich willen gaan inschrijven ?
Gevonden antwoord:
Een school mag de inschrijving van een vluchteling niet weigeren. Dit om
de logische verklaring dat elk kind tussen zes en achttien jaar leerplichtig is
in België.
De meeste regels en afspraken zijn net hetzelfde als deze voor niet
vluchtende leerlingen. Zo krijgt de school bijvoorbeeld werkingsmiddelen voor alle
studenten (ook deze zonder papieren), zo geldt de schoolverzekering voor elke
ingeschreven leerling, en eveneens kan een vluchtende student ook stage lopen
zoals zijn klasgenoten en heeft hij ook het recht op het behalen van een
diploma.
Recht op een studietoelage heeft een vluchtende leerling wel niet. Dit
is een regel dat niet geldt voor leerlingen met Belgische papieren.
(Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers
in de klas.)
Vraag 2:
Hoe worden leerlingen (en eventueel ouders) begeleidt door de
school?
Gevonden antwoord:
Bij deze vraag heb
ik veel informatie gevonden en kan ik mijn antwoorden opsplitsen in twee
duidelijke stukken.
1) De school
Voor de vluchtende leerlingen (en ouders) is het belangrijk dat de
school een sterke school is. Als de school voldoet aan onderstaande punten,
is ze goed in het begeleiden, helpen en ontvangen van vluchtelingen.
· Open & veilige sfeer
de school staat open voor iedereen, zorgt voor een veilige sfeer door
kinderen te accepteren, ze niet onder druk te zetten en zeker niet te dwingen
om te praten.
Structuur = veiligheid
Door het aanbieden van structuur in de school (speelplaats, daglijn,
organisatie
) werk je aan voorspelbaarheid, dat op zijn beurt weer zorgt voor
veiligheid bij de kinderen. Ook kan deze veiligheid nog worden versterkt
wanneer de leerling weet dat hij of zij altijd terecht kan bij de leerkracht.
Verantwoordelijkheid
Door de leerling verantwoordelijkheid te geven d.m.v. het geven van
kleine opdrachten (haalbare voor de leerling) wordt er gewerkt aan de groei van
het zelfwaardegevoel.
Normale behandeling
Ondanks de situatie van de vluchtende leerling en alles wat hij of zij
heeft meegemaakt, is het belangrijk om als school / leerkracht(en) het kind zo
normaal mogelijk te behandelen. Het inspelen op de positieve vaardigheden en
talenten van de leerling kan hier een hulpmiddel bij zijn. Bij de normale
behandeling dient er wel rekening gehouden te worden met de toch wat moeilijkere
thuissituatie.
Betrekken van de ouders
Als sterke school is het belangrijk om te werken aan ouderparticipatie
en hen zo veel mogelijk te betrekken bij het schoolgebeuren. Bij ouders van
vluchtende leerlingen is dit niet altijd even makkelijk. Dit omdat het
onderwijs vaak niet hun eerste zorg is, en ze met andere dingen in hun hoofd
zitten. Toch is het belangrijk om te proberen en indien nodig hier zelfs tolken
voor in te schakelen. (indien de vluchtende leerling wat ouder is kan hij hier
voor instaan zie puntje verantwoordelijkheid)
Samenwerking met buitenschoolse netwerken
Er zijn vele instellingen / netwerken buiten school waar op gerekend kan
worden voor de extra begeleiding van vluchtelingen in het onderwijs. Als sterke
school is het een must om ook eens buiten de schoolmuren te kijken wat er
gedaan wordt / kan worden. Enkele voorbeelden van zon netwerken zijn OCMW, vzws,
armoedeorganisaties, CAW
2) De leerkracht
Als leerkracht kan je jezelf op drie verschillende manieren rollen
opstellen bij het begeleiden van de vluchtende leerlingen. Maar de
belangrijkste rol blijft nog steeds deze van leerkracht. zorgen dat het kind
zich goed voelt op school en zorgen voor de maximale ontwikkelingskansen
3 rollen
·
Redder
Als de leerkracht de reddersrol aan neemt, gaat hij of zij intensief
betrokken zijn met de vluchtende leerling en sterk willen helpen. Dit doet hij
door te luisteren naar verhalen van het kind en het aanbieden van oplossingen
binnen de dagelijkse sleur. Hier is het belangrijk dat de leerkracht niet TE
betrokken zal geraken, en alles zal meenemen naar het privéleven.
Wegwijzer
Wanneer de leerkacht bovenstaande rol aanneemt, gaat hij of zij de
leerling doorverwijzen naar professionele getrainde hulpverleners of
specialisten. Met andere woorden de leerkracht neemt afstand. Een mogelijke
valkuil voor de wegwijzer is het te snel denken dat hij of zij niet kan helpen.
In de praktijk worden er meestal meerdere uren met de zorgjuf of SES leerkracht voorzien. In meer noodzakelijke gevallen wordt een psycholo(o)g(e), CLB... bijgehaald om de situatie te observeren en de kleuter verder te helpen.
Steunpilaar
De steunpilaar is vooral bezig met zijn job. Het zorgen voor
gestructureerde lessen, regelmaat, het zorgen van opdrachten die het zelfbeeld
bevorderen
Wat bij deze rol gevaarlijk is, is het puur schools bekijken van
de leerling en geen rekening houden met wat er zich bij hem of haar persoonlijk
afspeelt.
Wanneer de kleuteronderwijzer(es) er voor kiest om als steunpilaar te functioneren is het wel belangrijk dat ze toch nog rekening houdt met datgene wat er zich afspeelt in het hoofd van de kleuter. De leerkracht kan er misschien voor kiezen om een BC op te starten in functie van de kleuter. Naar gelang de leeftijd kan er bijvoorbeeld gewerkt worden rond: samen zijn, kikker en de vreemdeling (is een prentenboek), het land en of de aparte cultuur van de kleuter...
(Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de
klas.) & (Klasse
voor leraren, Marina & Liesbeth. (2011) Vluchtelingen: helpen,
doorverwijzen of ondersteunen?) & (Arp,
L. (2013). Kinderrechtencommissaris: geef minderjarige vluchtelingen een stem)
Vraag 3:
Hoe ga je als leerkracht om met eventuele uitwijzing van het kind? (=
het kind moet het land verlaten)
Gevonden antwoord:
Als leerkracht is het belangrijk om binnen de groene grenzen te blijven.
Binnen deze grenzen ga je zelf beslissen wat je wil betekenen voor de kinderen,
rekening houdend met de belangrijkste taak van je job als leerkracht Zorgen
voor een stabiele omgeving en zoveel mogelijk ontwikkelingskansen aanbieden. Binnen
de situatie het uitwijzen van een leerling is het moeilijk om binnen deze
groene grenzen te blijven. Vele leerkrachten willen meer betekenen en gaan vaak
een TE persoonlijke binding aan met het kind. Ze willen het kind redden of
helpen door de redders rol (zie antwoord 2) of hulpverlener te zijn. Wanneer de
leerkracht zich binnen deze zone beschikt is hij of zij op een zeer
persoonlijke manier in contact met de leerling.
Naast de groene grenzen wordt er ook gesproken over de rode grenzen.
Onder deze grenzen kunnen we het juridische kader en de Europese wetgeving
plaatsen. Wanneer leerkrachten of scholen tegen deze rode grenzen willen ingaan
/ ze veranderen / verleggen
zijn ze bezig met emmertjes water naar de zee te
dragen. M.a.w. het haalt helemaal niets uit!
Daarom kom ik bij de conclusie van mijn derde vraag, en is het als
leerkracht het beste om op een professionele manier om te gaan met de
uitwijzing van een leerling. Het is een moeilijke taak om het persoonlijke te
scheiden van het professionele, maar dit is in het belang van het kind. Een
kind dat op het punt staat om uit gewezen te worden heeft meer aan een
leerkracht dat 100% voor zijn of haar job gaat, en het kind een stabiele
omgeving en meerdere ontwikkelingskansen aanbiedt. Dan een leerkracht dat zich
opbokst tegen de rode grenzen en niet met volle goesting voor de klas staat
omdat die met andere dingen bezig is in het hoofd. Deze conclusie haal ik uit
verschillende bronnen, alsook uit het interview met mijn vriend Elvis. Hij
heeft veel steun gehad aan zijn leerkrachten die hem les kwamen geven op zijn
schuiladres, zij hielden dit puur professioneel en probeerde niet op te boksen
tegen de wetgeving (rode grenzen). Ook steunde ze hem door de klas tekeningen
te laten maken en aan hem mee te geven. De leerkrachten bleven binnen de groene
grenzen en zorg(d)en voor een positieve indruk bij Elvis. De kleuter niet vergeten, hem bijvoorbeeld voor zijn of haar uitwijzing centraal zetten (indien dit past bij het karakter en de wil en welzijn van de kleuter), werken rond samen zijn, elkaar helpen en steunen... De kleuteronderwijzer is er om de kleuters te ondersteunen en verder te helpen. Of ze nu van een ander land komen, uit worden gewezen of bij ons in België zijn en blijven. Je staat er voor hen als echte juf! Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de
klas & Interview Elvis Zehic
|