·
In volgende bron wordt de term vluchteling
uitgebreid uitgelegd. De definitie, het verdrag, verschillen tussen een
asielzoeker en vluchteling komen aan bod.
·
Op deze site van het onderwijs in Vlaanderen
vinden we verschillende persberichten, artikels terug over vluchtelingen in
het onderwijs. In het artikel komen volgende aspecten het meeste naar voor.
o
Wat zegt de wet over het aannemen / afwijzen van
vluchtelingen in school.
o
Hoe kan je als leerkracht omgaan met
vluchtelingen in de klas / welke verschillende aanpakken kunnen daarvoor
gebruikt worden.
o
Wat met een uitwijzing van de kinderen? Hoe
reageert de school / het leerkrachtenteam
·
In bovenstaande bron wordt er besproken hoe je
als leerkracht kan omgaan met vluchtelingen in de klas, de verschillende
functies die je kan aannemen tegenover de vluchtelingen, maar ook de gevolgen
en reacties van mede leerlingen / kleuters. Binnen deze bron wordt alles
bekeken vanuit het oog van de leerkrachten en de leerlingen. Dit in
tegenstelling met andere bronnen (zie
onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas)
·
Deze bron is een grote samenvatting van wat
vluchtelingen in het onderwijs net inhoud. Hier vinden we het verhaal van
twee leerling vluchtelingen, cijfers van vluchtelingen in België (opgelet 2013),tips voor de school,
onthaalklassen, goede praktijkvoorbeelden Maar eveneens wordt er binnen deze
bron ook gesproken over de eventuele uitwijzing van vluchtelingen en hoe er als
school / leerkracht / leerlingen mee om te gaan. Volgend filmpje is een korte
samenvatting van het verhaal van de twee vluchtelingen en een deel van de geschreven
tekst.
·
Hierin vinden we het wettelijke vluchtelingenverdrag
wat ons meer informatie geeft over eventuele uitwijzingen, de verschillende
procedures die aan de pas komen en de wetten dat de vluchtelingen hebben.
·
Volgende bron is geen officiële bron en bevat
misschien niet 100% juiste informatie aangezien het gaat over een lerarenforum.
Toch vond ik het interessant om deze verschillende vragen / meningen en
antwoorden te gaan bekijken en op te nemen binnen dit werkstuk. Zo heb ik nu
een beter beeld van de praktijk. Hoe pakken verschillende scholen
vluchtelingen in het onderwijs net aan? is een vraag waar ik verschillende
antwoorden op heb gekregen.
o
Persoonlijk: Hier heb ik gelezen dat een school
in Nederland (met veel vluchtelingen & anderstalige kleuters) kleuters van verschillende
leeftijd eerst samen plaatsen in een apart klasje. Hier krijgen deze kinderen
aangepaste lessen / hangt een andere sfeer De kinderen van dit klasje worden
langzaam verplaatst naar de gewone klassen zodat ze op hun eigen tempo kunnen
mee participeren in de andere klassen.
o
Ook kreeg ik hier veel reacties te lezen dat de
aanpak met vluchtelingen in het onderwijs veel beter wordt begeleid en
georganiseerd in Nederland.
VLOR Vlaamse onderwijsraad. (1999). Vluchtelingen in de
klas: socio-emotionele opvang van vluchtelingenkinderen. Garant uitgevers.
·
In volgend boek wordt er vooral ingespeeld op de
opvang van leerkrachten / het schoolteam voor vluchtelingenkinderen. Hoe reageren
op mogelijke verwerkingsproblemen, hoe het welzijn bevorderen, wat met
aanpassingsproblemen
·
In bovenstaande bron draait alles rond de kinderen. Wat voelen zij, hoe
worden zij betrokken bij heel het vluchtelingen gebeuren, hoe hen begeleiden
·
Volgend filmpje bevat niet erg veel informatie
of is geen antwoord op mijn leervraag, maar is een filmpje waar ik de situatie
van herken. Zo werkt de moeder van mijn vriend eveneens ver onder haar diploma.
Nu is zij tewerk gesteld in SPIT met haar universitair diploma (dat blijkbaar
alleen maar geldt in haar thuisland Bosnië). Ze zou een veel uitdagendere job
aankunnen, wat meer bij haar past en waarvoor ze ook gestudeerd heeft in haar
thuisland.
Wanneer u op de foto van Obama klikt, komt u terecht op een filmpje van 5 februari 2015. Hierin verduidelijkt hij zijn standpunt over religie. Hieronder beschrijf ik kort wat hij bespreekt en mijn persoonlijke mening hiervan.
Het geloof is iets goed, het spreekt en zet de mensen aan om goede dingen te verwezenlijken en goede dingen te doen. Maar ondanks deze goede daden wordt het geloof misbruikt. Het geloof van mensen wordt gebruik als excuus om slechte dingen te doen in naam van hun religie. En dit ondanks ze deze religie en hun geloof verraden en/of barbariseren. Er zit een intentie in ons menselijk lichaam dat het geloof kan verbeteren of net verstoren. Vandaag de dag is het moeilijk te geloven en het goede uit een religie te halen. Maar God staat ons hier bij en helpt ons hierin.
Persoonlijke mening
Ik ben het eens met de woorden van Obama. Ik zie de goede dingen in geloof maar eveneens de slechte. De slechte daden die worden gedaan in naam van het geloof / hun religie vindt ik onacceptabel. Godsdiensten, religies worden geviseerd ondanks er een kleine groep is dat hiervoor zorgt. Ook geloof ik in de intentie in ons lichaam waar Obama over spreekt. Maar deze intentie benoem ik persoonlijk liever als 'de wil'. Iedereen heeft een goede en een slechte wil en het een persoonlijke keuze bij elke stap dat je doet, welke wil je net gaat volgen.
Het standpunt van vier Vlaamse politieke partijen over multiculturaliteit:
In onderstaande tekst zal ik de verschillende standpunten van vier Vlaamse politieke partijen met elkaar vergelijken en bespreken. (deze politieke partijen staan willekeurig door elkaar) Eveneens geef ik mijn persoonlijke mening over de standpunten.
Bij de Open Vld zien ze de diversiteit en multiculturaliteit van de samenleving als een troef. Verschillende inzichten en talenten leiden de samenleving tot vooruitgang. Binnen deze multiculturele samenleving verwachten ze bij de Open Vld dat iedereen een inspanning moet leveren, zowel nieuwe - als oude burgers. Open Vld is tegen discriminatie en racisme en wilt dit ook bestrijden. Inburgeren & emanciperen zijn hierdoor ook de sleutelwoorden van deze partij.
2. N-VA
Bij de N-VA leggen ze de nadruk op gelijke rechten en kansen voor alle Vlamingen los van hun afkomst, geloof, overtuiging, beperking, geslacht of seksuele geaardheid. Ze willen als politieke partij positief omgaan met de toenemende diversiteit in onze maatschappij, door de mensen aan te moedigen mee te bouwen aan een Vlaamse samenleving en een gedeelde toekomst. Eveneens wil de N-VA elke vorm van discriminatie bestrijden. Hiervoor werken ze een speciaal beleid uit waar gelijkheid van rechten en kansen wordt verzekerd voor elke Vlaming.
3. SP.A
Sp.a zegt duidelijk dat ze alle talenten van elk individu nodig hebben voor het bekomen van een welvaartsstaat. Ze zeggen dat diversiteit kansen biedt en er hiervoor sociaaleconomische emancipatie van alle bevolkingsgroepen nodig is. Ook is deze partij tegen discriminatie maar anders dan de anderen zijn ze ook voor vrijheid in het 'zichzelf kunnen zijn'. Hiervoor wil de sp.a discriminatie actief opsporen en opvolgen.
4. VLAAMS BELANG
Binnen het Vlaams Belang zeggen ze dat er diversiteit is binnen ons land, maar dat dit niet zorgt voor positieve gevolgen. Eveneens staan ze voor het feit dat mensen gelijkwaardig zijn zoals bovenstaande besproken politieke partijen, maar Vlaams belang gaat nog een stapje verder. Zij zeggen dat mensen gelijkwaardig zijn maar culturen niet. Ze spreken over mislukte integraties door het bejubelen van de maatschappij.
Persoonlijke mening:
Persoonlijk sta ik open voor diversiteit en multiculturaliteit. Ik zie het als een troef voor de maatschappij! Er valt veel te leren en te bespreken met elkaar. Elke persoon heeft een ander inzicht en een andere achtergrond. Met al deze verschillende visies te koppelen en samen te bekijken, kan de maatschappij alleen maar sterker worden. Ook ben ik tegen het discrimineren van personen ongeacht van hun geloof, uiterlijk, geaardheid, geslacht... Hier moet werk van gemaakt worden om dit op te sporen en te stoppen. Dit beginnende bij de personen zelf, de wet...
Aangezien de situatie waarin in zelf zit, en weet hoe moeilijk het soms is om vluchtelingen te accepteren en aanvaarden in het onderwijs heb ik een persoonlijke visie en standpunt bij 'vluchtelingen in het onderwijs'.
Voor mij is het belangrijk dat de vluchtelingen goed en positief worden ontvangen door de school. Deze mensen met kinderen komen uit oorlogsgebieden en hebben erge dingen meegemaakt, waar wij ons als Belgen zelfs niets bij kunnen voorstellen. Ze hebben alles achtergelaten om een stap te zetten in het onbekende en een beter leven te kunnen opstarten zonder oorlog en pijn, met een toekomst voor hun kinderen als eerste in gedachten.
Als school is het dan ook belangrijk om deze kinderen individueel te ondersteunen d.m.v. extra zorg, taallessen, begeleiding... Waarin de ouders mee betrokken worden zodat ook zij zich goed voelen en zich makkelijker kunnen aanpassen aan het leven hier in België.
Hiermee wil ik niet zeggen dat de school zich moet openstellen als een soort zorgcentrum of OCMW waar iedereen naartoe gaat voor informatie, hulp, extra begeleiding... Maar de ontwikkeling en het welzijn van het kind (al dan niet vluchteling) komt op de eerste plaats, en de extra voorzieningen draaien dan ook volop rond het kind dat deze nodig heeft.
Scholen dat vluchtelingen afwijzen of toch aannemen maar geen extra begeleiding geven vind ik persoonlijk onacceptabel! Zoals ik al eerder aanhaalden hebben deze mensen veel meegemaakt en is dit voor hun een zet naar een beter en 'tweede leven' waarvoor een grote aanpassing nodig is. Het is aan de scholen en leerkrachten om deze mensen (en dan vooral kinderen) te helpen aanpassen en leren herstarten van hun leven.
Hieronder zal u 3 verschillende leervragen terug vinden. Dit zijn leervragen dat ik persoonlijk gekozen heb, en waar ik zelf graag een antwoord op wil verkrijgen. De antwoorden vindt u later terug bij STAP 5 in deze blog.
Vraag 1:
Kan een school vluchtelingen weigeren wanneer ze zich willen gaan inschrijven?
Vraag 2:
Hoe worden leerlingen (en eventueel ouders) begeleidt door de school?
Vraag 3:
Hoe ga je als leerkracht om met een eventuele uitwijzing van het kind? (= het kind moet het land verlaten)
Wanneer u op de fotoklikt zal u worden doorverwezen naar mijn startartikel.
Ik heb gekozen voor dit artikel omdat hier alles instaat van wat ik persoonlijk belangrijk vind over vluchtelingen in het onderwijs.
De school staat open voor de kinderen, de ouders, heeft oog voor de situatie waaruit ze komen, begeleiden de mensen voor eventuele aanpassingen...
Dit artikel is voor mij een start om meer te weten te komen en opzoek te gaan naar meer informatie over vluchtelingen in het onderwijs.
Motivering keuze:
Niet enkel het startartikel was een aanzet om meer te weten te komen over vluchtelingen in het onderwijs.
Zelf woon ik samen met de familie van mijn vriend waar ik nu meer dan 2,5 jaar mee samen ben. Zij waren 15 jaar geleden ook vluchtelingen die van het oorlogsgebied in Bosnië naar België kwamen. Ik weet dat dit voor hun een grote stap in het onbekende was, en ze veel miserie en problemen hebben gekend. Soms wordt er thuis over gepraat, maar wanneer ik dieper in ga op bepaalde verhalen wordt het stil (dit omdat dit nog steeds een gevoelig onderwerp is). Daarom zie ik deze blog en taak voor het vak RZL als een kans voor mij om meer te weten te komen over vluchtelingen in het onderwijs, en zo toch mijn nieuwsgierigheid op te vullen met goede en juiste informatie.
Het onderwerp 'vluchtelingen in het onderwijs' is ideaal geschikt om rond te werken binnen het vak RZL.
De vluchtelingen die binnen komen in ons land en een leven willen opstarten hier in België zitten met vragen, denken na over hun verdere leven... En dat is exact waar RZL voor staat.
Deze mensen zijn op zoektocht naar zingeving: 'welke zin heeft en/of krijgt mijn leven hier', 'is het toeval dat ik ben gevlucht naar dit land?', 'bestaat er zoiets als een lotsbestemming? (en moest ik hiervoor misschien vluchten?)'
Deze mensen zijn bezig met levensbeschouwing: 'hoe beschouw ik mijn nieuwe leven/start?', 'Hoe moet ik het leven in België bekijken?'; 'Ga ik mijn leven anders leven na het vluchten?', 'Richt ik mezelf op andere waarden in het leven na alles dat ik heb meegemaakt?'...
Deze mensen zijn (misschien) bezig met religie met het ietsdat ze op hun eigen manier invullen:'er is iets wat onze Wereld overstijgt', 'dat iets is bovenmenselijk', 'er is iets meer dan leven en dood'
Ik ben Laetitia Faut
Ik ben een vrouw en woon in Meerbeek (België) en mijn beroep is studente bachelor kleuteronderwijs (KHL) .
Ik ben geboren op 23/10/1995 en ben nu dus 29 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dansen.
Deze blog is een taak voor het vak RZL