Ik ben Laetitia Faut, een
tweedejaarsstudente kleuteronderwijs aan
de KHLeuven. Voor het vak RZL maakte ik een onderzoek rond vluchtelingen in het onderwijs en hiervan deel ik graag mijn
gevonden resultaten met jullie.
Door mijn relatie met mijn
Bosnische vriend die op zijn 6 jaar naar België is gevlucht, werd mijn
onderzoek verder uitgediept op basis van nieuwsgierigheid en het bekomen van
een mooi persoonlijk verhaal. Ik ondervraagde mijn vriend en zijn familie naar
informatie en ging opzoek in verschillende bronnen naar antwoorden op mijn
vragen.
De eerste vraag dat ik mezelf onmiddellijk
stelde bij vluchtelingen in het onderwijs was: mag een school een inschrijving
weigeren?. Bij nader onderzoek wisten alle bronnen mij hetzelfde te vertellen.
Geen enkele school mag een vluchtend kind weigeren, dit door de logische reden
dat elk kind in België (6-18jaar)
leerplichtig is. Ook krijgt de vluchtende leerling dezelfde regels en afspraken
toegewezen als de andere kinderen in school. Als enige uitzondering krijgt het
kind geen kans op een studietoelage van de overheid.
Na dat antwoord zat ik zelf als
toekomstige kleuterjuf nog met een belangrijke vraag in het achterhoofd. Hoe
worden de leerlingen (en eventueel hun ouders) begeleid door de school en of de
leerkracht in kwestie? Tijdens het opzoeken hiervan botste ik steeds op drie
dezelfde kernwoorden. Redder Wegwijzer
Steunpilaar De drie mogelijke rollen die een leerkracht kan aannemen bij
de begeleiding van een vluchtende leerling. Alle rollen zijn divers en leggen
de focus op iets anders, toch wordt er steeds benadrukt dat de rol van
leerkracht de aller belangrijkste blijft! De functie van het kind te ontvangen
in een stabiele omgeving en het aanbieden van zo veel mogelijk
ontwikkelingskansen zorgt ervoor dat het kind zich het beste begeleidt zal
voelen.
We mogen een vluchtend kind niet
weigeren in de school, begeleiden doe je het beste door je rol als leerkracht
te evenaren. Maar wat doe je als het kind plots het land wordt uitgestuurd?
Laat je het gebeuren? Ga je in protest? Vergeet je het kind zomaar? Hoe pak ik
dit aan met de andere kinderen in de klas?... Na de pakkende verhalen van mijn
vriend te horen over hun uitwijzing in België ben ik nog wat verder gaan
nadenken. Hierna botste ik op mijn laatste onderzoeksvraag. :Hoe ga je als
leerkracht om met eventuele uitwijzing van het kind?.
Als leerkracht is het belangrijk
dat je professioneel omgaat met de uitwijzing en je binnen de groene grenzen
blijft. Het is een moeilijke taak om het persoonlijke te scheiden van het
professionele, maar dit is in het belang van het kind. Een kind dat op het punt
staat om uitgewezen te worden heeft meer aan een leerkracht dat 100% voor de
job gaat en het kind de juiste kansen aanbiedt, dan een leerkracht dat gaat
opboksen tegen de rode grenzen en het wetsysteem (zonder enige kans) wilt
aanpassen en/of aanvechten. Deze antwoorden vond ik terug in verschillende
bronnen eveneens uit het interview en verhalen van mijn vriend.
Vluchtelingen in het onderwijs is
voor mij niet zon groot vraagteken meer als dat het voorheen was. Ik heb
pakkende verhalen, teksten, tips, bronnen gehoord, gekoesterd en bijgehouden op
mijn blog Vluchtelingen in het onderwijs op http://www.bloggen.be/laetitiafaut/
Indien u mijn onderzoek, mijn persoonlijk verhaal wilt bekijken deel ik dit
graag met jullie.
Vluchtelingen hoeven bij een goed voorbereide juf niet te vluchten!
·
Verplichte
opdrachten maken en uitschrijven op blog
o Obama
o Vergelijken van
vier Vlaamse politieke partijen
20-03-2015
1u15min
·
Opzoeken
van bronnen over vluchtelingen in het onderwijs
o Op het internet
& naar boeken om op te zoeken in de bib
o Zetten van de
bronnen in een voorlopig bestand
21-03-2015
1u
·
Bekijken
van het filmpje Azielzoekers in de klas + korte beschrijving maken voor op
blog (STAP 4)
·
Verder
opzoeken van bronnen over vluchtelingen in het onderwijs
o Op het internet
o Verder zetten van
bronnen in voorlopig bestand
22-03-2015
3u20min
·
Juist
opstellen van de verschillende bronnen (APA)
·
Korte
samenvatting bij elke bron schrijven (wat vind ik terug in welke bron)
·
Opzoeken
van nieuwe bronnen
·
STAP
4 (versie 1) op blog plaatsen
·
Interview
vragen opstellen voor levende bron
29-03-2015
2u45min
·
Interview
opnemen / afnemen
·
Interview
op computer zetten & uploaden naar google drive
·
Interview
uitschrijven op blog
o PS: wanneer ik dit wilde opslaan was al mijn tekst
verdwenen Ik moet dus mijn tekst helemaal opnieuw uitschrijven op de blog, of
het houden op het filmpje
30-03-2015
1u15min
·
Opstart
stap 5 antwoord formuleren op de leervraag
·
Antwoord
op vraag 1 en 2 duidelijk formuleren en plaatsen op blog
01-04-2015
50min
·
Antwoord
formuleren op stap 5 vraag 3
·
Antwoord
op blog plaatsen (mooi uitschrijven)
·
Opstart
stap 6
02-04-2015
29-05-2015
1u30
45min
·
Verder
uitschrijven lezersbrief STAP 6
·
Lezersbrief
STAP 6 plaatsen op blog
·
Blog
nakijken / nalezen
·
Logboek
plaatsen op blog
- Blog herlezen + aanpassen op mogelijke spellingsfouten
- informatie toevoegen bij vraag 2 en 3 zoals vermeld in de gecoachte mail
- logboek veranderen + opnieuw plaatsen op de blog
OPM: meerdere malen geprobeerd, wegens moeilijkheden site
In deze stap beantwoord ik de leervragen die ik vooraf voor mezelf had
opgesteld (zie STAP 3).
Vraag 1:
Kan een school vluchtelingen weigeren wanneer ze zich willen gaan inschrijven?
Gevonden antwoord:
Een school mag de inschrijving van een vluchteling niet weigeren. Dit om
de logische verklaring dat elk kind tussen zes en achttien jaar leerplichtig is
in België.
De meeste regels en afspraken zijn net hetzelfde als deze voor niet
vluchtende leerlingen. Zo krijgt de school bijvoorbeeld werkingsmiddelen voor alle
studenten (ook deze zonder papieren), zo geldt de schoolverzekering voor elke
ingeschreven leerling, en eveneens kan een vluchtende student ook stage lopen
zoals zijn klasgenoten en heeft hij ook het recht op het behalen van een
diploma.
Recht op een studietoelage heeft een vluchtende leerling wel niet. Dit
is een regel dat niet geldt voor leerlingen met Belgische papieren.
(Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers
in de klas.)
Vraag 2:
Hoe worden leerlingen (en eventueel ouders) begeleidt door de
school?
Gevonden antwoord:
Bij deze vraag heb
ik veel informatie gevonden en kan ik mijn antwoorden opsplitsen in twee
duidelijke stukken.
1) De school
Voor de vluchtende leerlingen (en ouders) is het belangrijk dat de
school een sterke school is. Als de school voldoet aan onderstaande punten,
is ze goed in het begeleiden, helpen en ontvangen van vluchtelingen.
de school staatopen voor iedereen, zorgt voor een veilige sfeer door
kinderen te accepteren, ze niet onder druk te zetten en zeker niet te dwingen
om te praten.
Structuur = veiligheid
Door het aanbieden van structuur in de school (speelplaats, daglijn,
organisatie ) werk je aan voorspelbaarheid, dat op zijn beurt weer zorgt voor
veiligheid bij de kinderen. Ook kan deze veiligheid nog worden versterkt
wanneer de leerling weet dat hij of zij altijd terecht kan bij de leerkracht.
Verantwoordelijkheid
Door de leerling verantwoordelijkheid te geven d.m.v. het geven van
kleine opdrachten (haalbare voor de leerling) wordt er gewerkt aan de groei van
het zelfwaardegevoel.
Normale behandeling
Ondanks de situatie van de vluchtende leerling en alles wat hij of zij
heeft meegemaakt, is het belangrijk om als school / leerkracht(en) het kind zo
normaal mogelijk te behandelen. Het inspelen op de positieve vaardigheden en
talenten van de leerling kan hier een hulpmiddel bij zijn. Bij de normale
behandeling dient er wel rekening gehouden te worden met de toch wat moeilijkere
thuissituatie.
Betrekken van de ouders
Als sterke school is het belangrijk om te werken aan ouderparticipatie
en hen zo veel mogelijk te betrekken bij het schoolgebeuren. Bij ouders van
vluchtende leerlingen is dit niet altijd even makkelijk. Dit omdat het
onderwijs vaak niet hun eerste zorg is, en ze met andere dingen in hun hoofd
zitten. Toch is het belangrijk om te proberen en indien nodig hier zelfs tolken
voor in te schakelen. (indien de vluchtende leerling wat ouder is kan hij hier
voor instaan zie puntje verantwoordelijkheid)
Samenwerking met buitenschoolse netwerken
Er zijn vele instellingen / netwerken buiten school waar op gerekend kan
worden voor de extra begeleiding van vluchtelingen in het onderwijs. Als sterke
school is het een must om ook eens buiten de schoolmuren te kijken wat er
gedaan wordt / kan worden. Enkele voorbeelden van zon netwerken zijn OCMW, vzws,
armoedeorganisaties, CAW
2) De leerkracht
Als leerkracht kan je jezelf op drie verschillende manieren rollen
opstellen bij het begeleiden van de vluchtende leerlingen. Maar de
belangrijkste rol blijft nog steeds deze van leerkracht. zorgen dat het kind
zich goed voelt op school en zorgen voor de maximale ontwikkelingskansen
3 rollen
·
Redder
Als de leerkracht de reddersrol aan neemt, gaat hij of zij intensief
betrokken zijn met de vluchtende leerling en sterk willen helpen. Dit doet hij
door te luisteren naar verhalen van het kind en het aanbieden van oplossingen
binnen de dagelijkse sleur. Hier is het belangrijk dat de leerkracht niet TE
betrokken zal geraken, en alles zal meenemen naar het privéleven.
Wegwijzer
Wanneer de leerkacht bovenstaande rol aanneemt, gaat hij of zij de
leerling doorverwijzen naar professionele getrainde hulpverleners of
specialisten. Met andere woorden de leerkracht neemt afstand. Een mogelijke
valkuil voor de wegwijzer is het te snel denken dat hij of zij niet kan helpen.
In de praktijk worden er meestal meerdere uren met de zorgjuf of SES leerkracht voorzien. In meer noodzakelijke gevallen wordt een psycholo(o)g(e), CLB... bijgehaald om de situatie te observeren en de kleuter verder te helpen.
Steunpilaar
De steunpilaar is vooral bezig met zijn job. Het zorgen voor
gestructureerde lessen, regelmaat, het zorgen van opdrachten die het zelfbeeld
bevorderen Wat bij deze rol gevaarlijk is, is het puur schools bekijken van
de leerling en geen rekening houden met wat er zich bij hem of haar persoonlijk
afspeelt.
Wanneer de kleuteronderwijzer(es) er voor kiest om als steunpilaar te functioneren is het wel belangrijk dat ze toch nog rekening houdt met datgene wat er zich afspeelt in het hoofd van de kleuter. De leerkracht kan er misschien voor kiezen om een BC op te starten in functie van de kleuter. Naar gelang de leeftijd kan er bijvoorbeeld gewerkt worden rond: samen zijn, kikker en de vreemdeling (is een prentenboek), het land en of de aparte cultuur van de kleuter...
(Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de
klas.) & (Klasse
voor leraren, Marina & Liesbeth. (2011) Vluchtelingen: helpen,
doorverwijzen of ondersteunen?) & (Arp,
L. (2013). Kinderrechtencommissaris: geef minderjarige vluchtelingen een stem)
Vraag 3:
Hoe ga je als leerkracht om met eventuele uitwijzing van het kind? (=
het kind moet het land verlaten)
Gevonden antwoord:
Als leerkracht is het belangrijk om binnen de groene grenzen te blijven.
Binnen deze grenzen ga je zelf beslissen wat je wil betekenen voor de kinderen,
rekening houdend met de belangrijkste taak van je job als leerkracht Zorgen
voor een stabiele omgeving en zoveel mogelijk ontwikkelingskansen aanbieden. Binnen
de situatie het uitwijzen van een leerling is het moeilijk om binnen deze
groene grenzen te blijven. Vele leerkrachten willen meer betekenen en gaan vaak
een TE persoonlijke binding aan met het kind. Ze willen het kind redden of
helpen door de redders rol (zie antwoord 2) of hulpverlener te zijn. Wanneer de
leerkracht zich binnen deze zone beschikt is hij of zij op een zeer
persoonlijke manier in contact met de leerling.
Naast de groene grenzen wordt er ook gesproken over de rode grenzen.
Onder deze grenzen kunnen we het juridische kader en de Europese wetgeving
plaatsen. Wanneer leerkrachten of scholen tegen deze rode grenzen willen ingaan
/ ze veranderen / verleggen zijn ze bezig met emmertjes water naar de zee te
dragen. M.a.w. het haalt helemaal niets uit!
Daarom kom ik bij de conclusie van mijn derde vraag, en is het als
leerkracht het beste om op een professionele manier om te gaan met de
uitwijzing van een leerling. Het is een moeilijke taak om het persoonlijke te
scheiden van het professionele, maar dit is in het belang van het kind. Een
kind dat op het punt staat om uit gewezen te worden heeft meer aan een
leerkracht dat 100% voor zijn of haar job gaat, en het kind een stabiele
omgeving en meerdere ontwikkelingskansen aanbiedt. Dan een leerkracht dat zich
opbokst tegen de rode grenzen en niet met volle goesting voor de klas staat
omdat die met andere dingen bezig is in het hoofd. Deze conclusie haal ik uit
verschillende bronnen, alsook uit het interview met mijn vriend Elvis. Hij
heeft veel steun gehad aan zijn leerkrachten die hem les kwamen geven op zijn
schuiladres, zij hielden dit puur professioneel en probeerde niet op te boksen
tegen de wetgeving (rode grenzen). Ook steunde ze hem door de klas tekeningen
te laten maken en aan hem mee te geven. De leerkrachten bleven binnen de groene
grenzen en zorg(d)en voor een positieve indruk bij Elvis. De kleuter niet vergeten, hem bijvoorbeeld voor zijn of haar uitwijzing centraal zetten (indien dit past bij het karakter en de wil en welzijn van de kleuter), werken rond samen zijn, elkaar helpen en steunen... De kleuteronderwijzer is er om de kleuters te ondersteunen en verder te helpen. Of ze nu van een ander land komen, uit worden gewezen of bij ons in België zijn en blijven. Je staat er voor hen als echte juf! Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de
klas & Interview Elvis Zehic
Ik ben Laetitia Faut
Ik ben een vrouw en woon in Meerbeek (België) en mijn beroep is studente bachelor kleuteronderwijs (KHL) .
Ik ben geboren op 23/10/1995 en ben nu dus 29 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dansen.
Deze blog is een taak voor het vak RZL