Inhoud blog
  • STAP 6 - Lezersbrief
  • Logboek
  • STAP 5 - Antwoord op de leervragen
  • STAP 4 - Bronnen zoeken, lezen, verwerken
  • EXTRA - Verplichte bronnen
    Zoeken in blog

    Vluchtelingen in het onderwijs
    * gericht op het kleuteronderwijs *
    22-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 - Bronnen zoeken, lezen, verwerken

    Geraadpleegde bronnen ‘vluchtelingen in het onderwijs’

    Interview Elvis Zehic 

    audio via onderstaande link: kopiëren en plakken

    https://drive.google.com/a/student.khleuven.be/file/d/0Bxxjk4YWzt5sYk1mNUIxSzduYVU/view?usp=sharing 


    Guterres, A. (2015). Vluchteling. Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://nl.wikipedia.org/wiki/Vluchteling

    ·         In volgende bron wordt de term ‘vluchteling’ uitgebreid uitgelegd. De definitie, het verdrag, verschillen tussen een asielzoeker en vluchteling… komen aan bod.

     

    Onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas. Geraadpleegd op 20 maart 2015 via http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2013/02-26-asielzoekers.htm

    ·         Op deze site van het onderwijs in Vlaanderen vinden we verschillende persberichten, artikels… terug over ‘vluchtelingen in het onderwijs’. In het artikel komen volgende aspecten het meeste naar voor.

    o   Wat zegt de wet over het aannemen / afwijzen van vluchtelingen in school.

    o   Hoe kan je als leerkracht omgaan met vluchtelingen in de klas / welke verschillende aanpakken kunnen daarvoor gebruikt worden.

    o   Wat met een uitwijzing van de kinderen? Hoe reageert de school / het leerkrachtenteam…

     

    Klasse voor leraren, Marina & Liesbeth. (2011) Vluchtelingen: helpen, doorverwijzen of ondersteunen? Geraadpleegd op 20 maart 2015 via http://www.klasse.be/leraren/18698/vluchtelingen-helpen-doorverwijzen-of-ondersteunen/

    ·         In bovenstaande bron wordt er besproken hoe je als leerkracht kan omgaan met vluchtelingen in de klas, de verschillende functies die je kan aannemen tegenover de vluchtelingen, maar ook de gevolgen en reacties van mede leerlingen / kleuters. Binnen deze bron wordt alles bekeken vanuit het oog van de leerkrachten en de leerlingen. Dit in tegenstelling met andere bronnen (zie onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas)

     

    Klasse voor leraren, Derre, E. (2013). Asielzoekers in de klas. Geraadpleegd op 21 maart 2015 via http://www.klasse.be/leraren/eerstelijn/asielzoekers-in-de-klas/

    ·         Deze bron is een grote samenvatting van wat ‘vluchtelingen in het onderwijs’ net inhoud. Hier vinden we het verhaal van twee leerling vluchtelingen, cijfers van vluchtelingen in België (opgelet 2013),tips voor de school, onthaalklassen, goede praktijkvoorbeelden… Maar eveneens wordt er binnen deze bron ook gesproken over de eventuele uitwijzing van vluchtelingen en hoe er als school / leerkracht / leerlingen… mee om te gaan. Volgend filmpje is een korte samenvatting van het verhaal van de twee vluchtelingen en een deel van de geschreven tekst.

    https://www.youtube.com/watch?v=0bQR-XDdHf4


    Wikipedia. (2015). Artikel 1F. Vluchtelingenverdrag. Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_1F_Vluchtelingenverdrag

    ·         Hierin vinden we het wettelijke vluchtelingenverdrag wat ons meer informatie geeft over eventuele uitwijzingen, de verschillende procedures die aan de pas komen en de wetten dat de vluchtelingen hebben.

     

    Lerarenforum. (2012). Vluchtelingen in de kleuterschool. Geraadpleegd op 20 maart 2015 via http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=16236&sid=0b58267e54f923a559cbf438ea9f87bf

    ·         Volgende bron is geen officiële bron en bevat misschien niet 100% juiste informatie aangezien het gaat over een lerarenforum. Toch vond ik het interessant om deze verschillende vragen / meningen en antwoorden te gaan bekijken en op te nemen binnen dit werkstuk. Zo heb ik nu een beter beeld van de praktijk. “Hoe pakken verschillende scholen vluchtelingen in het onderwijs net aan?” is een vraag waar ik verschillende antwoorden op heb gekregen.

    o   Persoonlijk: Hier heb ik gelezen dat een school in Nederland (met veel vluchtelingen & anderstalige kleuters) kleuters van verschillende leeftijd eerst samen plaatsen in een apart klasje. Hier krijgen deze kinderen aangepaste lessen / hangt een andere sfeer… De kinderen van dit klasje worden langzaam verplaatst naar de ‘gewone’ klassen zodat ze op hun eigen tempo kunnen mee participeren in de andere klassen.

    o   Ook kreeg ik hier veel reacties te lezen dat de aanpak met vluchtelingen in het onderwijs veel beter wordt begeleid en georganiseerd in Nederland.


    VLOR ‘Vlaamse onderwijsraad’. (1999). Vluchtelingen in de klas: socio-emotionele opvang van vluchtelingenkinderen. Garant uitgevers.

    ·         In volgend boek wordt er vooral ingespeeld op de opvang van leerkrachten / het schoolteam voor vluchtelingenkinderen. Hoe reageren op mogelijke verwerkingsproblemen, hoe het welzijn bevorderen, wat met aanpassingsproblemen…

     

    Arp, L. (2013). Kinderrechtencommissaris: geef minderjarige vluchtelingen een stem. Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/12/11/kinderrechtencommissaris-geef-minderjarige-vluchtelingen-een-stem

    ·         In bovenstaande bron draait alles rond de kinderen. Wat voelen zij, hoe worden zij betrokken bij heel het ‘vluchtelingen gebeuren’, hoe hen begeleiden…

     

    https://www.youtube.com/watch?v=oAMrUBnQkzA

    ·         Volgend filmpje bevat niet erg veel informatie of is geen antwoord op mijn leervraag, maar is een filmpje waar ik de situatie van herken. Zo werkt de moeder van mijn vriend eveneens ver onder haar diploma. Nu is zij tewerk gesteld in ‘SPIT’ met haar universitair diploma (dat blijkbaar alleen maar geldt in haar thuisland Bosnië). Ze zou een veel uitdagendere job aankunnen, wat meer bij haar past en waarvoor ze ook gestudeerd heeft in haar thuisland. 



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Over mijzelf
    Ik ben Laetitia Faut
    Ik ben een vrouw en woon in Meerbeek (België) en mijn beroep is studente bachelor kleuteronderwijs (KHL) .
    Ik ben geboren op 23/10/1995 en ben nu dus 29 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Dansen.
    Deze blog is een taak voor het vak RZL
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs