Geraadpleegde
bronnen vluchtelingen in het onderwijs
Interview Elvis Zehic
audio via onderstaande link : kopiëren en plakken
https://drive.google.com/a/student.khleuven.be/file/d/0Bxxjk4YWzt5sYk1mNUIxSzduYVU/view?usp=sharing
Guterres, A. (2015).
Vluchteling. Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://nl.wikipedia.org/wiki/Vluchteling
·
In volgende bron wordt de term vluchteling
uitgebreid uitgelegd. De definitie, het verdrag, verschillen tussen een
asielzoeker en vluchteling
komen aan bod.
Onderwijs en vorming
(2013). Asielzoekers in de klas. Geraadpleegd op 20 maart 2015 via http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2013/02-26-asielzoekers.htm
·
Op deze site van het onderwijs in Vlaanderen
vinden we verschillende persberichten, artikels
terug over vluchtelingen in
het onderwijs. In het artikel komen volgende aspecten het meeste naar voor.
o
Wat zegt de wet over het aannemen / afwijzen van
vluchtelingen in school .
o
Hoe kan je als leerkracht omgaan met
vluchtelingen in de klas / welke verschillende aanpakken kunnen daarvoor
gebruikt worden.
o
Wat met een uitwijzing van de kinderen? Hoe
reageert de school / het leerkrachtenteam
Klasse voor leraren, Marina & Liesbeth. (2011)
Vluchtelingen: helpen, doorverwijzen of ondersteunen? Geraadpleegd op 20 maart
2015 via http://www.klasse.be/leraren/18698/vluchtelingen-helpen-doorverwijzen-of-ondersteunen/
·
In bovenstaande bron wordt er besproken hoe je
als leerkracht kan omgaan met vluchtelingen in de klas, de verschillende
functies die je kan aannemen tegenover de vluchtelingen, maar ook de gevolgen
en reacties van mede leerlingen / kleuters. Binnen deze bron wordt alles
bekeken vanuit het oog van de leerkrachten en de leerlingen. Dit in
tegenstelling met andere bronnen (zie
onderwijs en vorming (2013). Asielzoekers in de klas)
Klasse voor leraren, Derre, E. (2013). Asielzoekers in de
klas. Geraadpleegd op 21 maart 2015 via http://www.klasse.be/leraren/eerstelijn/asielzoekers-in-de-klas/
·
Deze bron is een grote samenvatting van wat
vluchtelingen in het onderwijs net inhoud. Hier vinden we het verhaal van
twee leerling vluchtelingen, cijfers van vluchtelingen in België (opgelet 2013),tips voor de school ,
onthaalklassen, goede praktijkvoorbeelden
Maar eveneens wordt er binnen deze
bron ook gesproken over de eventuele uitwijzing van vluchtelingen en hoe er als
school / leerkracht / leerlingen
mee om te gaan. Volgend filmpje is een korte
samenvatting van het verhaal van de twee vluchtelingen en een deel van de geschreven
tekst.
https://www.youtube.com/watch?v=0bQR-XDdHf4
Wikipedia. (2015). Artikel 1F. Vluchtelingenverdrag.
Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_1F_Vluchtelingenverdrag
·
Hierin vinden we het wettelijke vluchtelingenverdrag
wat ons meer informatie geeft over eventuele uitwijzingen, de verschillende
procedures die aan de pas komen en de wetten dat de vluchtelingen hebben.
Lerarenforum. (2012). Vluchtelingen in de kleuterschool.
Geraadpleegd op 20 maart 2015 via http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=16236&sid=0b58267e54f923a559cbf438ea9f87bf
·
Volgende bron is geen officiële bron en bevat
misschien niet 100% juiste informatie aangezien het gaat over een lerarenforum.
Toch vond ik het interessant om deze verschillende vragen / meningen en
antwoorden te gaan bekijken en op te nemen binnen dit werkstuk. Zo heb ik nu
een beter beeld van de praktijk. Hoe pakken verschillende scholen
vluchtelingen in het onderwijs net aan? is een vraag waar ik verschillende
antwoorden op heb gekregen.
o
Persoonlijk: Hier heb ik gelezen dat een school
in Nederland (met veel vluchtelingen & anderstalige kleuters) kleuters van verschillende
leeftijd eerst samen plaatsen in een apart klasje. Hier krijgen deze kinderen
aangepaste lessen / hangt een andere sfeer
De kinderen van dit klasje worden
langzaam verplaatst naar de gewone klassen zodat ze op hun eigen tempo kunnen
mee participeren in de andere klassen.
o
Ook kreeg ik hier veel reacties te lezen dat de
aanpak met vluchtelingen in het onderwijs veel beter wordt begeleid en
georganiseerd in Nederland.
VLOR Vlaamse onderwijsraad. (1999). Vluchtelingen in de
klas: socio-emotionele opvang van vluchtelingenkinderen. Garant uitgevers.
·
In volgend boek wordt er vooral ingespeeld op de
opvang van leerkrachten / het schoolteam voor vluchtelingenkinderen. Hoe reageren
op mogelijke verwerkingsproblemen, hoe het welzijn bevorderen, wat met
aanpassingsproblemen
Arp, L. (2013). Kinderrechtencommissaris: geef minderjarige
vluchtelingen een stem. Geraadpleegd op 22 maart 2015 via http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/12/11/kinderrechtencommissaris-geef-minderjarige-vluchtelingen-een-stem
·
In bovenstaande bron draait alles rond de kinderen. Wat voelen zij, hoe
worden zij betrokken bij heel het vluchtelingen gebeuren, hoe hen begeleiden
https://www.youtube.com/watch?v=oAMrUBnQkzA
·
Volgend filmpje bevat niet erg veel informatie
of is geen antwoord op mijn leervraag, maar is een filmpje waar ik de situatie
van herken. Zo werkt de moeder van mijn vriend eveneens ver onder haar diploma.
Nu is zij tewerk gesteld in SPIT met haar universitair diploma (dat blijkbaar
alleen maar geldt in haar thuisland Bosnië). Ze zou een veel uitdagendere job
aankunnen, wat meer bij haar past en waarvoor ze ook gestudeerd heeft in haar
thuisland.
|