Maandagvoormiddag kregen de leerlingen tijdens het project verschillende workshops. Eén daarvan was de workshop rond trick-fotografie die ik verzorgde.
Voor de leerlingen was het eigenlijk een workshop om kennis te leren maken met fotografie, of toch een andere manier van fotograferen. Zelf heb ik eerste eens aan de leerlingen gevraagd hoe zij vooral foto's nemen en van wat zo allemaal. Daarna hebben we gekeken naar enkele voorbeelden. Leerlingen die zelf voorbeelden wouden tonen, mochten dat zeker doen.
Na deze inleiding hebben we enkele belangrijke elementen binnen de fotografie besproken: - op ooghoogte foto's nemen - kikkerperspectief - vogelperspectief - dichtbij (close-up) - veraf
Hierna bekeken we enkele voorbeelden van trick-fotografie. Wat is er zo typisch? Hoe kan je dit allemaal gaan doen? Welke ideeën hebben de leerlingen zelf?
Stappenplan voor de opdracht: - de leerlingen krijgen de locatie waar ze foto's zullen nemen - de leerlingen worden verdeeld in groepjes - de leerlingen gaan de ruimte/locatie observeren - de leerlingen brainstormen, zoeken naar ideeën - de leerlingen maken afspraken. Wie is de fotograaf? Wie zijn de 'acteurs'? - de leerlingen gaan foto's maken - de foto's worden overgezet op de computer - de resultaten worden getoond aan de volledige groep + evaluatie.
Tijdens de eerste dag van het project 'Creatief met Kunst' hadden de leerlingen een muzieknamiddag.
Voor deze namiddag moest ik twee activiteiten voorbereiden. Eén daarvan werd gegeven door een andere leerkracht en dat was een muziekquiz. De leerlingen waren heel enthousiast bij deze activiteit. De begeleider was hier heel tevreden over.
De muziekactiviteit die ik moest geven was de volgende: Samen met de leerlingen hebben we gekeken wat feesten voor hen is. Wat hoort er allemaal op een feest? Kennen ze verschillende feesten? Om dan meer specifiek te gaan werken, hebben we 'tuinfeest' besproken. Zijn zij al op een tuinfeest geweest? Wat moet er op een tuinfeest zijn? Wat doe je op een tuinfeest? ...
Na het verkenningsgesprek keken we naar enkele schilderijen over tuinfeesten. De leerlingen verdeelden zich in groepjes en kozen een schilderij. Natuurlijk is er op ieder feest wel wat muziek. Samen met de leerlingen verkennen we enkele materialen en technieken waarmee ze muziek kunnen maken.
Daarna zitten de groepjes samen en gaan ze aan het werk. Ze maken een muziekstukje op het gekozen schilderij. Welke muziek zou daar spelen? Als de muziekstukjes af zijn, tonen ze dit aan elkaar en linken we alles terug naar de dingen die we zien op het schilderij en de technieken die ze gebruikt hebben.