autodokter Op deze pagina willen we graag eenvoudige tips over auto,s bijhouden.
Dus handige mogelijkheden voor reparaties en dergelijke.
Tips en wetenswaardigheden zijn welkom...
19-02-2012
De route met uitleg...
De route
In vijf dagen doorkruisen we
Nederland, Duitsland, Polen, Slowakije, Hongarije, Kroatië, Slovenië en
Oostenrijk. Een rit van ruim 3.000 km door 8 verschillende landen. Per dag
vertrekken we van punt A naar punt B de finishplaats. Een gedeelte van de route
is vrij en voor sommige trajecten geven wij je een route mee waardoor je er
zeker van bent dat je over de meest fantastische wegen gaat rijden.
Hardenberg - Dresdendag 1
Net zoals voorgaande jaren zal ook in 2012 worden gestart in Hardenberg. De
eerste dag zullen we de meeste kilometers maken en ook het meest op de snelweg
rijden. Eerst zorgen dat we zover mogelijk van Nederland vandaan komen en dan
beginnen de leuke routes pas. De finishplaats van de eerste dag ligt in
Dresden, Duitsland.
Dresden - Krakowdag2
Vandaag rijden we polen binnen. Weinig snelweg, veel b-wegen en vooral veel
slechte wegen. De auto wordt vandaag al iets meer op de proef gesteld als
gisteren. De Poolse bevolking zal duidelijk merken dat jullie aanwezig zijn door
de opdracht die je vandaag meekrijgt.
Krakow - Budapestdag3
Vanuit Krakow rijden we via Slowakije naar Hongarije. Snelweg zul je
vandaag amper zien. De cultuur van deze landen zul je vandaag wel goed leren
kennen. De route brengt je over wegen en langs plaatsen waar je anders nooit
zult komen.
Budapest - Rijekadag4
De route is wederom mooier dan gisteren. Vandaag rijden we dwars door
Hongarije naar Kroatië. Naar de kust om precies te zijn. Rijeka is de
finishplaats van vandaag. Het grootste deel van de route zit er alweer op.
Rijeka - Salzburgdag5
De laatste dag van het avontuur. Maar voordat je over de finish gaat rijden
hebben we nog een fantastische route voor je in petto. Met deze route, dwars
door de Alpen, hebben we het mooiste voor het laatst bewaard.
Wij gaan meerijden in een stationcar die is voorzien van de logo,s van onze sponsors.
detmer Wilbrink zit achter het stuur en Rom Vlas ernaast als navigator.
We proberen op dit weblog een verslag van onze reis bij te houden.(voor zover dit mogelijk is natuurlijk, want we rijden grotendeels door het oostblok)
Dit jaar 2012 in juli gaan wij Knoalster ludolfs deelnemen aan de mooiste Europa rally: de CARBAGERUN.... De rally start in Hardenberg en de finish is in Salzburg.
Dat het stuur van de 405 bij scherpdraaien blijft hangen komt waarschijnlijk van de lagers bovenin de schokbrekers. Deze zijn vaak zwaar verroest en gaan vastzitten..........
Vialle gasinstallaties zijn voorzien van een pompmotor in de gastank. Deze pompen gaan een bepaald aantal kilometers mee, pomp is redelijk eenvoudig te vervangen. Probleem is echter het nog aanwezige gas in de tank, het vervangen zal dus door een expert moeten gebeuren....Zelf doen kan levensgevaarlijk zijn!!
als een Achterremtrommel vast zit omdat een cilinder vast zit of een voering losgelaten heeft en je hebt geen speciaal slag gereedschap om de trommel eraf te halen, Kan je het wiel weer monteren en aan de binnenkant van de velg losslaan met een (grote) hamer met een blok hout. Waarschijnlijk laten dan de bevestigings veertjes en pennetjes los, dus goed opletten dat er niks wegspringt.
het probleem van de toyota achterruitenwisser zit waarschijnlijk in de kabelbundel bij het scharnier van de achterklep. Hier wil wel eens kabelbreuk of kortsluiting ontstaan, waardoor deze uit zichzelf aan (of uit) kan gaan.....
Een EGR klep kan veel rotzooi in een auto veroorzaken. In een nieuwe auto werkt het prima, als de auto een paar jaar oud is kan deze klep zelfs averechts werken. Alles kan dichtkoeken, sommige inlaatbuizen (vooral diesels)kon je nog geen pink meer insteken, daar gaan auto,s slecht van lopen. De klep gewoon afsluiten is een simpele optie......
Indien je last hebt van een vretende koppeling kan je dit (tijdelijk) oplossen.
Zet de auto in de derde versnelling en rij met een slippende koppeling weg. Niet te gek doen of telkens herhalen. Dan kan je namelijk de koppelingsplaat eruit branden....
in de polisvoorwaarden van autoverzekeringen staat vermeldt dat een auto apk gekeurd moet zijn en verzekeringen kunnen in geval van schade weigeren uit te keren als de auto niet gekeurd is....
Als de remmen van de auto blijven hangen kan je last hebben van verstopte remslangen. Dit is eenvoudig te controleren door te gaan ontluchten. Als je tijdens het ontluchten weerstand in het rempedaal voelt, zijn haast zeker de slangen verstopt.
Een homokineet kan je checken door langzaam rijdend een scherpe bocht te maken. Bijna stationair in de tweede versnelling, als je dan een knakkend geluid hoort is de belaste kant kapot. dus bij scherp links draaien is de rechter kant belast en dan ook te horen.
Door de vele (mini)rotondes die we tegenwoordig hebben, is vaker de rechter homokineet kapot.
Op deze pagina willen we graag eenvoudige tips over auto,s bijhouden. Dus handige mogelijkheden voor reparaties en dergelijke. Tips en wetenswaardigheden zijn welkom...