De Hogeschool West-Vlaanderen - kortweg HOWEST - ontstond onder haar huidige vorm in 1995. Het decreet van 13 juli 1994 betreffende de hogescholen in de Vlaamse Gemeenschap bepaalde immers dat bestaande onderwijsinstellingen zich moesten verenigen in grotere multidisciplinaire entiteiten.
Vijf hogescholen, waarvan drie in Noord-West-Vlaanderen en twee in Zuid-West-Vlaanderen, beslisten om zich te verenigen in de autonome hogeschool HOWEST, met de departementen Hiepso (Kortrijk), Onderwijs & Psychologie (Brugge), PIH (Kortrijk), Simon Stevin (Brugge) en Vesalius-HISS (Oostende). De Hogeschool voor Sociale Studiën (HISS) bestond voorheen in De Haan. In het academiejaar 2009-10 verhuisden de opleidingen van de campus Oostende, sociaal werk en verpleegkunde, naar Brugge, waar tegen 2016 ook een nieuwe campus moet gebouwd worden. Op termijn wil HOWEST in Oostende wel enkele nieuwe opleidingen aanbieden.
De Hogeschool West-Vlaanderen maakt deel uit van de Associatie Universiteit Gent, of kortweg AUGent. De andere leden van de AUGent zijn de Universiteit Gent, de Arteveldehogeschool en Hogeschool Gent. Een associatie bestaat uit een universiteit en één of meer hogescholen
Projecten en voorzieningen die verwantschap hebben met de Hogeschool West-Vlaanderen zijn:
SOVOWES (Studentenvoorzieningen van de Hogeschool West-Vlaanderen)
De Katrol vzw
Elke dinsdag en donderdag vinden studenten (onder meer van het departement HISS) en vrijwilligers elkaar in dit project van studieondersteuning in kansarme gezinnen, ondersteund door de Koning Boudewijnstichting. Aanvullend is er ervaringsuitwisseling, methodiek-ontwikkeling, oplossingsgerichte doorverwijzing (poetsdienst, arts, Kind & Gezin) via een empowerment-benadering, soms in de geest van zogenaamde bemoeizorg.
Wie Bachelor Sociaal werk wordt, heeft oog voor problemen van mens en maatschappij. Het eerste jaar is een gemeenschappelijk jaar, het tweede en derde jaar kan er gekozen worden tussen:
Sociaal recht, economie en HRM (Human Resources Management) staan hier centraal. Wie passioneel met sociaal recht bezig wil zijn, en het menselijk potentieel vanuit juridische, psychologische en economische kant belicht wil zien, kan in het departement Hiepso terecht.
Kennis, vaardigheden en attitudes in de hulpverleningsrelatie met de cliënt zijn de drie pijlers van de opleiding die in het departement Vesalius-HISS en het departement Hiepso wordt gegeven. Vanaf het tweede jaar is er stage. In het derde jaar staat geïntegreerde projectwerking & eclectisch-integratief werken centraal. Wie in het departement Vesalius-HISS studeert, kan ook aansluiten bij het gezinsbegeleidingsproject De Katrol, gesubsidieerd door de Koning Boudewijnstichting.
Sociaal-culturele participatie bevorderen staat hier centraal. Educatief werk, maatschappelijke activering, cultureel werk en organisatie zijn de voornaamste taken. Dit kan gevolgd worden in het departement Hiepso.
Net als bij de bachelor Sociaal werk is het eerste jaar gemeenschappelijk (theoretische vorming). Vanaf het tweede jaar kiest de student(e) voor:
psychiatrische verpleegkunde
Optimale zelfzorg en zelfstandigheid is de doelstelling van de psychiatrisch verpleegkunde, in samenwerking met andere specialisten (ergotherapeut, sociaal verpleegkundige, kinesist, psychiater...). Begeleiding en verpleging van mensen die psychische en/of sociale problemen ondervinden staat centraal.
Een psychiatrisch verpleegkundige werkt in een psychiatrisch ziekenhuis, psychiatrisch verzorgingstehuis, dienst voor psychogeriatrie, kinderpsychiatrische dienst, beschut wonen, dienst voor geestelijke gezondheidszorg, P.A.A.Z., strafrechtelijke psychiatrie, psychiatrische spoedopname, psychiatrische thuiszorg...
sociale verpleegkunde
Het individu, gezin of groep kan een verminderd sociaal functioneren hebben, al dan niet veroorzaakt door een functiebeperking of ouderdomsverschijnsel, dat het sociaal evenwicht in gevaar brengt. De sociaal verpleegkundige zal activiteiten organiseren om dit eveniwcht zo goed mogelijk te herstellen. Preventie, hulpverlening en curatie zijn mogelijk op verschillende werkterreinen als de sociale dienst van een algemeen ziekenhuis of psychiatrisch ziekenhuis, de sociale dienst van een ziekenfonds, de dienst onthaalgezinnen in de pleegzorg, het OCMW, de opvang van daklozen en asielzoekers, de dienst voor geestelijke gezondheidszorg, de gezins- en bejaardenhulp, Kind en Gezin, de bedrijfsgeneeskundige dienst en het Medisch-Pedagogisch Instituut (MPI), het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB)...
ziekenhuisverpleegkunde
Observatie en begeleiding van patiënten en zorgcoördinatie staan, naast verpleegkundige specialiteiten (intensive care, operatieve verpleegkunde, spoedopname, hemodialyse, hematologie, ...), centraal. Werk in de thuisverpleegkunde, polikliniek, palliatieve zorg, revalidatiecentrum, bedrijfsgeneeskunde, medisch pedagogisch instituut, medisch schooltoezicht ... is mogelijk.
Een leerling komt drie keer te laat, vergeet veelvuldig zijn boeken, is onbeleefd De kans dat nablijven ook gekend als strafstudie zijn deel is, is groot. In de meeste schoolreglementen van overwegend secundaire scholen is strafstudie een 'populaire' ordemaatregel. Peeters & Pichal op Radio 1 gingen op zoek naar een antwoord op de vraag: 'Zijn strafstudie, een opstel schrijven of strafregels schrijven écht nuttige straffen?'
Luister naar 'Hoe een jongere op school best straffen?' (Peeters & Pichal - Radio 1)
Orde- en tuchtmaatregelen Afspraken over huiswerk en evaluatiesysteem, orde- en tuchtmaatregelen Het zijn slechts enkele van de 'verplichte nummertjes' in het schoolreglement. Hoe helderder het schoolreglement van een school is, hoe minder kans op misverstanden bij leerlingen en ouders.
Wat is een ordereglement? Het ordereglement bestaat uit de eisen die de inrichtende macht vastlegt over orde in de onderwijsinstelling. Dat betekent dat het een opsomming is van een aantal voor de hand liggende ordemaatregelen. Die moeten de leerling helpen zijn gedrag te verbeteren en aan te passen, zodat een goede samenwerking met alle personeelsleden en leerlingen van de school opnieuw mogelijk wordt. Een ordemaatregel is dus een antwoord op gedragingen die de goede werking van de school of het lesverloop hinderen. Tegen een ordemaatregel kunnen ouders geen beroep aantekenen. Alle personeelsleden van de onderwijsinstelling die daartoe door de inrichtende macht zijn gemandateerd, kunnen een ordemaatregel nemen.
Wat is een tuchtreglement? Anders dan het ordereglement, slaat het tuchtreglement op situaties waarbij leerlingen zich zo gedragen dat het ordentelijk verstrekken van het onderwijs, het opvoedingsproject van de school of beide in het gedrang komen. Op die situaties moet de inrichtende macht kunnen inspelen door tuchtmaatregelen te nemen. Mogelijke tuchtmaatregelen zijn de blaam, de tijdelijke uitsluiting en de definitieve uitsluiting. Zowel de directeur, de afgevaardigde van de inrichtende macht als de inrichtende macht zelf kan tuchtmaatregelen nemen. In elk geval moet wie een tuchtmaatregel wil nemen de volgende regels respecteren: - vooraf de betrokken personen en de leerling, eventueel bijgestaan door een raadsman, horen; - elke genomen beslissing schriftelijk motiveren; - elke beslissing schriftelijk laten weten aan de betrokken personen, voordat de tuchtmaatregel van kracht wordt; - ervoor zorgen dat de beslissing in overeenstemming is met de ernst van de feiten; - dossiers individueel afhandelen: wanneer een groep leerlingen dezelfde fout heeft begaan, dan mag dit niet tot een collectief tuchtvoorstel leiden; - de betrokken personen inzage geven in het tuchtdossier van de leerling; - het tuchtdossier en de tuchtmaatregelen in het belang van de leerling niet overdragen naar andere onderwijsinstellingen; - de leerling, samen met het CLB, actief blijven bijstaan om een andere school te zoeken; - als de school, in afwachting van inschrijving in een andere school of tijdens een schorsing, voorziet in opvang van de leerling, vult de school die opvang autonoom in en kan ze daaraan bepaalde voorwaarden koppelen. Maak daarover afspraken met de betrokken personen; - als de school niet (langer) kan ingaan op het gemotiveerde verzoek tot opvang van de betrokken leerling, motiveert ze dat schriftelijk aan de betrokken personen. Houd die motivering ter inzage van de verificatie.
Wat bij een definitieve uitsluiting? In dit geval gelden enkele specifieke regels: - de begeleidende klassenraad moet voorafgaandelijk advies uitbrengen; - definitieve uitsluiting is de enige tuchtmaatregel waartegen beroep mogelijk is. Dat de betrokken personen beroep kunnen aantekenen en bij welk orgaan ze dat moeten doen, moet de school uitdrukkelijk vermelden in het tuchtreglement; - als de school een leerling vóór 30 juni definitief uitsluit, blijft hij in de school ingeschreven tot hij ingeschreven is in een andere school. Hij moet immers een 'regelmatige leerling' blijven; - de definitieve uitsluiting kan ingaan tot en met 31 augustus. Een uitsluiting op 31 augustus heeft betrekking op het volgende schooljaar. In dat geval moet de school de leerling de kans geven aan de proeven/examens van dat schooljaar deel te nemen en hem tot op het einde van dat schooljaar effectief de lessen te laten bijwonen.
Ik ben Kenny Lenoir
Ik ben een man en woon in Zonnebeke (Belgie) en mijn beroep is student.
Ik ben geboren op 14/09/1989 en ben nu dus 35 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: voetbal, snowboarden, sporten, ......
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek