Op vrijdag 30 maart trokken we weer met zijn allen richting Gavers.
Onderweg werden een paar tussenstops ingelast om even op adem te komen, iets te eten, eventjes te spelen.
In de namiddag kwamen na enkele echte hazen ook de paashaas tegen.
Die zat compleet overstuur in de bossen te huilen.
Hij zag het niet meer zitten om alle paaseitjes rond te brengen.
Gelukkig konden wij hem door het geven van complimentjes en knuffels, het zingen van liedjes en dergelijke hem terug blij maken.
Er was echter veel tijd verloren gegaan, daarom kregen de kinderen een spoedcursus in paashaastechnieken zodat ze hem konden helpen bij het rondbrengen van de eitjes.
Het was een geslaagde dag samen met de klas van juf Femke, meester Freek en juf Angelique.
Vandaag, dinsdag 31 januari, trokken we richting Bissegem naar het domein 'Leiedal' samen met de klas van juf Femke, meester Simon en meester Maxim. We werden er verdeeld in 4 groepen. Via een doorschuifsysteem werden volgende activiteiten afgewerkt: stallen kuisen, paardrijden met bijbehorende oefeningen, pony's borstelen en rondwandelen met pony's. Afsluitend kregen we nog een rondleiding op de manege.
Elke maandagmiddag na het zwemmen werken we in de klas aan onze contractdozen. In deze dozen zitten veel alternatieve opdrachten op ruimtelijk inzicht, herhalingsoefeningen over de geziene leerstof uit leesland, tijd voor taal of kompas, een opdracht uit zonnekind, een kruiswoordraadsel,... Dit kan echt van alles zijn. De kinderen werken deze taken zelfstandig af.
Om jullie een duidelijker beeld hiervan te geven, heb ik vorige week maandag enkele foto's genomen tijdens het contractwerk. Mitch en Jason waren reeds klaar met hun contract en maakten samen een puzzel van 170 stukken.
Op vrijdag 18 november vond opnieuw de zwemmarathon plaats. Tijd om onze conditie nog eens te testen. In een half uur tijd probeerden we samen met de andere leerlingen van onze school zoveel mogelijk lengtes te zwemmen.
Tussendoor namen we ook de tijd om samen in het water te springen, onder elkaar te zwemmen, de polonaise te dansen, sommigen namen onderweg even de taxi om uit te rusten. De kinderen genoten duidelijk en hebben dat super gedaan!
Naar jaarlijkse gewoonte trokken we de laatste vrijdag voor de herfstvakantie naar de Gavers. Wij gingen samen op pad met de klas van juf Femke, meester Freek en meester Hendrik.
Meester Hendrik stippelde de weg uit en dit maakte onze tocht net iets avontuurlijker. Zo kwamen we terecht in een oud fabrieksgebouw, zochten we de weg door dichtbegroeide bomen en struiken, ploeterden we door de modder, beklommen we bruggen en omzeilden we omgekapte boomstammen en takken. Om uiteindelijk toch in Harelbeke te belanden.
Tijd voor een eerste pauze met een koekje en een drankje.
Dankzij het mooie weer en het avontuurlijke parcours had iedereen al grote honger en dorst.
Een beetje verder hielden we nogmaals halt bij een buurtspeelplein waar de kinderen zich even konden uitleven en ontspannen.
Daarna zetten we onze tocht verder richting Gavers. We bezochten er nog 'de vogelhut' van waaruit we een prachtig zicht hadden op het Gavermeer en waar we in alle stilte de vogels konden bestuderen.
Vervolgens trokken we richting de cafetaria waar de boterhammetjes snel naar binnen werden gewerkt, want nadien mochten de kinderen een uur vrij spelen in de kampen en op het speelplein.
De dag werd afgesloten met een haloweenspel.
In het bos vonden we een oud perkament terug van een vampier die onze hulp vroeg om 4 opdrachten tot een goed einde te brengen:
- één, twee, drie vampierke
- zoek de vampier
- vampierke, sta stille
- vampierdans
Nadat we deze opdrachten tot een goed einde gebracht hadden, werden we ook opgenomen tot de orde der vampieren en kregen we ons eerste glas vampierenbloed en echte vampierentanden.
Alle foto's van deze geslaagde dag zijn te bekijken via onderstaande link:
De voorbije weken leerden we heel wat bij over de herfst en over de den, spar, eik, beuk, tamme en wilde kastanje, esdoorn en berk. Deze bomen kunnen we nu overal herkennen aan de vorm van hun blad of aan hun vruchten.
Om eens goed stil te staan bij de verschillende vormen van de blaadjes maakten we hiervan een afdruk in klei. We rolden eerst de klei uit, daarna werd een gedroogd blad naar keuze op de klei gelegd en hierin gerold.
Vervolgens sneden we de vorm uit.
Daarna moesten de blaadjes een weekje drogen.
Om tenslotte terug in de juiste herfstkleuren geschilderd te worden.
Deze week trokken we naar de derde speelplaats om een nieuwe klasfoto te nemen voor onze agenda. Het resultaat mag er zijn:
Het lijkt eenvoudig, maar het duurde toch wel even vooraleer iedereen goed zat en mooi in beeld kwam. Daarom heb ik de foto's die het niet gehaald hebben, laat ons zeggen 'the making-of', ook eens online gezet. Je kan ze bekijken via onderstaande link:
Tijdens de lessen wereldoriëntatie staan we stil bij de herfst. We leren o.a. volgende bomen herkennen aan de hand van hun blad en/of vrucht:
de eik, beuk, esdoorn, spar, den, tamme kastanje, wilde kastanje en berk.
We oefenden dit vandaag verder in via een memoryspel. We leerden niet enkel de blaadjes en de vruchten, maar ook omgaan met winst en verlies, eerlijk en samen spelen.
We willen dit niet enkel via prenten doen natuurlijk en brengen ook de natuur in de klas. Wie thuis een blad of een vrucht vindt van bovenstaande boomsoorten mag die gerust meegeven naar de klas. We leggen een verzameling aan van alle groepen en maken hier volgende week een knutselwerkje van.
Meer foto's kan je bekijken via onderstaande link:
Tijdens de maand september keken de kinderen altijd vol verlangen uit naar de knutsellessen bij juf Bieke. Hierin ontwierpen de kinderen hun eigen naam in hiërogliefen.
Eerst werden de nodige hiërogliefen uitgeknipt, daarna ingekleurd en vervolgens op een groot blad onder elkaar gekleefd. Als laatste werd het blad afgewerkt met alluminiumfolie. Dit leverde een prachtig resultaat op. Het eindresultaat werd vol trots getoond aan de ganse school op de weekafsluiter.
Nog meer foto's kan je bekijken via onderstaande link:
Het nieuwe schooljaar is nog maar een weekje oud en we mochten al voor de eerste keer een feestje vieren in de klas. Luïs werd 9 jaar.
Hij had een overheerlijke chocoladecake meegebracht die zijn mama zelf had gebakken. Bovenop de cake werden de nodige kaarsjes geplaatst en Luïs blies ze allemaal in één keer uit.