Naar jaarlijkse gewoonte trokken we de laatste vrijdag voor de herfstvakantie naar de Gavers. Wij gingen samen op pad met de klas van juf Femke, meester Freek en meester Hendrik.
Meester Hendrik stippelde de weg uit en dit maakte onze tocht net iets avontuurlijker. Zo kwamen we terecht in een oud fabrieksgebouw, zochten we de weg door dichtbegroeide bomen en struiken, ploeterden we door de modder, beklommen we bruggen en omzeilden we omgekapte boomstammen en takken. Om uiteindelijk toch in Harelbeke te belanden.
Tijd voor een eerste pauze met een koekje en een drankje.
Dankzij het mooie weer en het avontuurlijke parcours had iedereen al grote honger en dorst.
Een beetje verder hielden we nogmaals halt bij een buurtspeelplein waar de kinderen zich even konden uitleven en ontspannen.
Daarna zetten we onze tocht verder richting Gavers. We bezochten er nog 'de vogelhut' van waaruit we een prachtig zicht hadden op het Gavermeer en waar we in alle stilte de vogels konden bestuderen.
Vervolgens trokken we richting de cafetaria waar de boterhammetjes snel naar binnen werden gewerkt, want nadien mochten de kinderen een uur vrij spelen in de kampen en op het speelplein.
De dag werd afgesloten met een haloweenspel.
In het bos vonden we een oud perkament terug van een vampier die onze hulp vroeg om 4 opdrachten tot een goed einde te brengen:
- één, twee, drie vampierke
- zoek de vampier
- vampierke, sta stille
- vampierdans
Nadat we deze opdrachten tot een goed einde gebracht hadden, werden we ook opgenomen tot de orde der vampieren en kregen we ons eerste glas vampierenbloed en echte vampierentanden.
Alle foto's van deze geslaagde dag zijn te bekijken via onderstaande link:
De voorbije weken leerden we heel wat bij over de herfst en over de den, spar, eik, beuk, tamme en wilde kastanje, esdoorn en berk. Deze bomen kunnen we nu overal herkennen aan de vorm van hun blad of aan hun vruchten.
Om eens goed stil te staan bij de verschillende vormen van de blaadjes maakten we hiervan een afdruk in klei. We rolden eerst de klei uit, daarna werd een gedroogd blad naar keuze op de klei gelegd en hierin gerold.
Vervolgens sneden we de vorm uit.
Daarna moesten de blaadjes een weekje drogen.
Om tenslotte terug in de juiste herfstkleuren geschilderd te worden.
Deze week trokken we naar de derde speelplaats om een nieuwe klasfoto te nemen voor onze agenda. Het resultaat mag er zijn:
Het lijkt eenvoudig, maar het duurde toch wel even vooraleer iedereen goed zat en mooi in beeld kwam. Daarom heb ik de foto's die het niet gehaald hebben, laat ons zeggen 'the making-of', ook eens online gezet. Je kan ze bekijken via onderstaande link:
Tijdens de lessen wereldoriëntatie staan we stil bij de herfst. We leren o.a. volgende bomen herkennen aan de hand van hun blad en/of vrucht:
de eik, beuk, esdoorn, spar, den, tamme kastanje, wilde kastanje en berk.
We oefenden dit vandaag verder in via een memoryspel. We leerden niet enkel de blaadjes en de vruchten, maar ook omgaan met winst en verlies, eerlijk en samen spelen.
We willen dit niet enkel via prenten doen natuurlijk en brengen ook de natuur in de klas. Wie thuis een blad of een vrucht vindt van bovenstaande boomsoorten mag die gerust meegeven naar de klas. We leggen een verzameling aan van alle groepen en maken hier volgende week een knutselwerkje van.
Meer foto's kan je bekijken via onderstaande link:
Tijdens de maand september keken de kinderen altijd vol verlangen uit naar de knutsellessen bij juf Bieke. Hierin ontwierpen de kinderen hun eigen naam in hiërogliefen.
Eerst werden de nodige hiërogliefen uitgeknipt, daarna ingekleurd en vervolgens op een groot blad onder elkaar gekleefd. Als laatste werd het blad afgewerkt met alluminiumfolie. Dit leverde een prachtig resultaat op. Het eindresultaat werd vol trots getoond aan de ganse school op de weekafsluiter.
Nog meer foto's kan je bekijken via onderstaande link: