Deze week werkten we voor de laatste keer rond 'De herfst'.
De jongste kleuters tekenden een paddenstoel en schilderden deze met waterverf.
De oudste kleuters kregen de opdracht om 5 paddenstoelen naast elkaar te tekenen.
Na het schilderen mochten de kleuters blauwe en groene snippers knippen en kleven en deze op het blad kleven. (Blauw = lucht, groen= gras)
Daarnaast maakten we ook de lampionnetjes voor de 'Zombie-trail'.
De kleuters schuurden met schuurpapier de flessen ruw zodat we deze konden schilderen.
Vervolgens mochten ze een kleur kiezen om hun lampion om te vormen tot een monster.
Samen speelden we ook een kabouterspel,verzamel zoveel mogelijk dezelfde kabouters als op je opdrachtkaart.
De jongste kleuters kregen een 1-2 stippen dobbelsteen en de oudste kleuters maakten gebruik van een dobbelsteen tot getalbeeld 6.
Op donderdag gingen we samen met de kinderen van het eerste en tweede leerjaar naar de markt. Wat een avontuur!
Bij aankomst kregen we al onmiddellijk een lekkere wafel aangeboden van één van de marktkramers, lekker!
Hierna gingen we op zoek naar het kraam waar er groenten en fruit verkocht werden.
De eerste graad kocht fruit om lekkere fruitsla te maken en wij kochten groenten om pompoensoep te maken.
In de namiddag sneden we samen met de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar de groenten voor de soep.
Op vrijdag kookten we dan de groentjes en maakten we spinnetjes voor in de soep.
We nodigden alle kinderen op school uit om samen te proeven van onze soep! MMMMM...
Ook deden we deze week nog eens schrijfdans.
We tekenden de wind en vallende nootjes. Na het tekenen kleefden we echte herfstblaadjes op het papier. Nu zagen we hoe de wind de blaadjes doet bewegen.
In de hoekjes mochten de kinderen de kabouters aan kleden (kleur), vormen maken met speeldeeg, herfstbladeren knippen, noten van klein naar groot leggen (met verschillende gradaties), patronen van herfstbladeren en herfstbomen namaken of verderleggen
De herfst is in het land! De blaadjes vallen van de bomen, de wind waait door onze haren, regendruppels vallen uit de lucht ...
Tussen de blaadjes en de herfstvruchten vinden we vaak kriebeldiertjes.
Deze week lag de focus dan ook hierop.
We stempelden met kriebeldierenstempels, scheurden daarna groen papier in stroken en kleefden dit als gras op de gestempelde kriebeldieren.
Om de klas te versieren schilderen we herfstblaadjes in echte herfstkleuren. Hiervoor gebruikten we verfkrabbers.
Tijdens de herfst zien we vaak spinnen of we dat nu willen of niet! :)
De jongste kleuters schilderen hun blad met aquaverf (kleur mochten ze zelf kiezen); schilderen er daarna met hun vingers zwarte rondjes op en als deze droog waren tekenden ze aan ieder lijf 8 poten en kreeg elke spin 2 ogen.
De oudste kleuters tekenden met wasco een heleboel spinnen (kop-lijf-8 poten) daarna schilderen ze hierover met aquaverf.
Donderdagnamiddag gingen we samen met de kinderen van het eerste en tweede leerjaar naar het (CHIRO)bos.
We zagen daar paddenstoelen, verschillende bladeren en herfstvruchten...
De kleuters leefden zich uit en vulden hun zak met alles wat ze vonden! :)
Daarna keken we samen in de klas naar alle gevonden 'schatten'.
Onze handen veranderden af en toe ook in echt spinnetjes.
Samen leerden we het versje van de twee spinnetjes, maar ook zongen we het lied van 'Itsy bitsy spider'.
De voorbije week maakten we kennis met de olifant 'Elmer'.
Elmer is een vrolijke, kleurrijke olifant, toch wil hij heel graag gewoon grijs zijn.
Hij verft zichzelf helemaal grijs, zo valt hij niet meer op tussen de andere olifanten. Tot het begint te regenen...
We zijn de week gestart door samen een grote Elmer te maken.
De jongste kleuters stempelden verschillende vormen in verschillende kleuren op een groot blad.
De oudste kleuters tekenden vormen over en schilderden deze met waterverf.
Wie wil mocht daarna vrij schilderen op een blad.
Vanuit deze 3 verschillende technieken werden 3 prachtige olifanten gecreëerd.
Matteo had een leuk kleurenspel mee naar school.
We gingen er eerst mee aan de slag in de kring.
Alle kleuters mochten om de beurt een stuk fruit nemen uit de boom en deze in het juiste bakje leggen. De kleuren werden telkens benoemd.
Wat later werd dit spel ook in kleine groepjes gespeeld.
Elk om de beurt mocht een kleuter met de dobbelsteen gooien. Het kleur dat bovenop stond, was de vrucht die het kind met de pincet van de boom mocht nemen en zo leggen in zijn mandje. Wie op het einde van het spel de meeste vruchten had, was gewonnen.
Om de klas in het thema te versieren maakten we raamdecoraties.
De oudste kleuters prikten de vorm van de olifant uit, knipten snippers papier en legden deze op de olifant.
De jongste kleuters knipten snippers uit papier en legden deze op de olifant.
Deze olifant ging dan door het lamineerapparaat en stuk voor stuk kwamen er prachtige olifanten tevoorschijn. Deze hangen nu te blinken aan onze ramen!
In de kring zochten de naar dingen uit de klas die een bepaalde kleur hebben. Wat is er groen? Wat is er rood? Wat is er geel? Wat is er blauw?
Een andere manier om een olifant kleur te geven is knikkerverven.
Vier kleuren verf , een tekening van Elmer en enkele knikkers in een kartonnen deksel, heen en weer bewegen en voila!
De juf speelde ook per 2 een stapelspel.
De jongste kleuters gooiden om de beurt de dobbelsteen en namen een blokje in dezelfde kleur. Met deze blokken stapelden ze een hoge toren.
De oudste kleuters gooiden om de beurt met de dobbelsteen. Zij namen de blok waarbij het getalbeeld en het kleur hetzelfde was. Ook zij maakten een hoge toren.
Het vormgeven werd ook ingeoefend.
Eerst mochten alle kleuters met grijze verf de vorm van een olifant schilderen. De juf deed dit eerst voor en daarna was het de beurt aan de kleuters.
Wanneer de grijze verf droog was mochten de kleuters met sponsjes vakjes stempelen, zo kwam er een echte ELMER op hun blad te staan!
Elmer heeft veel verschillende kleuren, maar hoe komen die kleuren er toch?
We deden wat gele verf op een vinger en wat blauwe verf op een andere vinger. We wreven deze tegen elkaar en wat gebeurde er?
Onze vingers werden groen!
Vervolgens deden we het met onze handen. De ene hand schilderden we geel en de andere blauw. Deze gaven een zoentje aan elkaar en ze werden groen!
Er kwamen ook nog veel denkspelletjes aan bod deze week:
-kleuren sorteren
-Vormen sorteren
-Patronen naleggen
-De juiste vorm op de juiste plaats kleven
Donderdagnamiddag kwam het eerste en tweede leerjaar met ons spelen. Dat was leuk!
Op vrijdag was het STRAP-dag. Alle kleuters hadden een fiets mee. we fietsten erop los op de grote speelplaats!
Om de week af te sluiten en nog wat te kunnen genieten van het mooie weer gingen we naar de speeltuin!
En tussendoor werd er natuurlijk ook heel veel gespeeld!
De kleuters tekenden met stift een verjaardagstaart, schilderden deze in kleuren die ze zelf leuk vinden en kleefden daarna evenveel kaarsen op als het aantal jaar ze bij hun volgende verjaardag worden.
Ook maakten we onze eigen verjaardagskronen.
Elke kleuter mocht 2 verschillende stempelfiguren en 2 verschillende kleuren verf kiezen. Hiermee stempelden ze op een wit blad papier.
De oudste kleuters tekenden de kroon over op de lichtbak en prikten deze na het schilderen uit.
Er kwamen ook een heleboel wiskundige spelletjes aan bod:
-Geef elk kind de passende kroon:
-Leg het patroon van de ballonnen na:
-Een matrix :
Jongste kleuters: sorteer de voorwerpen (1 rij met ballonnen, 1 rij met slingers...)
Oudste kleuters: leg het plaatje op de juiste plaats (passend in de rij bij de kleuren , passend in de rij bij de voorwerpen)
-Een topologie: Leg de ballonnen zoals op de voorbeeldkaart in het raster
Jongste kleuters: raster van 3 op 3
Oudste kleuters: raster van 5 op 5
De oudste kleuters stempelden en schreven woordjes na passend bij het thema
Deze week werd er ook kennis gemaakte met de Franse taal. We zongen samen op het liedje 'Bon anniversaire'.
https://www.youtube.com/watch?v=sihFjsLlBK8
De kleuters konden op het einde van de week al heel goed meezingen!
We haalden er de muziekinstrumenten bij om het lied te ondersteunen. Hierna werden we ook een echte fanfare, we liepen door de klas en door de gang!
Om de kleuters spelend voor te bereiden op het schrijven werd er vrijdag aan schrijfdans gedaan.
Op muziek maakten we met onze armen rondjes. Vervolgens draaiden we dan ook rondjes met onze linten, dat was tof!
Op de laatste dag van de week werd de verjaardag van Jules gevierd! We maakten samen deeg voor de pannenkoeken!
De juf bakte de pannenkoeken...
en wat later zongen we voor Jules en smulden we van onze overheerlijke pannenkoeken!!
De eerste week van het schooljaar is alweer voorbij.
We vlogen er onmiddellijk in!
Iedere kleuter mocht een eigen symbool kiezen. In de kring werd ieders symbool besproken; Wat is het? Hoe ziet het eruit? Maakt het geluid?...
De kaften van de heen-en-weerschriftjes stempelden de kleuters zelf met hun eigen symbool.
Vervolgens mochten de kleuters een ballon versieren. Hier mochten ze zelf de techniek kiezen: schilderen met penselen, snippers kleven of schilderen met verfrollers. De kleuren werden ook door de kleuters zelf gekozen.
In de ballon werd een foto van het kind gekleefd en deze hangen nu te pronken aan onze klasdeur! :)
We leerden ook de klaspop 'Jules' kennen.
De jongsten mochten een tekening van Jules kleuren. Deze werd in 4 stukken geknipt, de kleuters mochten deze daarna opnieuw in elkaar puzzelen en kleven op een blad papier.
De oudsten kregen een gedetailleerdere tekening, deze werd in 6 stukken geknipt door de kleuters zelf (lijnen getekend door de juf). De kleuters mochten op hun beurt deze puzzel maken en kleven op een blad papier.
Voor Jules was het ook zijn eerste schoolweek. Hij vertelde trots over zijn nieuwe schooltas.
De kleuters mochten met waterverf de schooltas van Jules beschilderen.
Nadat we ons symbool en de klaspop leerden kennen, is het ook heel belangrijk dat we elkaar leren kennen!
Iedere kleuter kreeg een blad met daarop zijn foto. Daarop mochten de kleuters hun eigen lichaam schilderen! 'Dit ben ik'
Het zijn stuk voor stuk prachtige werkjes!
Op het einde van de week versierden de jongste kleuters een schooltas. Ze mochten kiezen tussen vingerverven of snippers kleven.
De oudste kleuters mochten schooltassen van groot naar klein leggen. Ze knipten deze eerst uit, legden deze in de juiste volgorde en versierden deze met snippers of met verf.
Spelletjes werden er ook gespeeld!
De juiste inhoud bij de juiste schooltas leggen, spulletjes per kleur en per soort sorteren, bingo met schooltassen...
Naast de turnlessen van meester Thomas (op maandag en dinsdag) gingen we op vrijdag samen bewegen in de turnzaal.