Tijdens de week van huizen, wonen, soorten woningen,...hebben we in de 2de kleuterklas gewerkt rond een prentenboek: 'kleine muis zoekt een huis! Hieronder kan je genieten van enkele sfeerbeelden
Na twee maanden vakantie zijn we terug! Alle kleuters hebben een goeie start gemaakt en de eerste dagen maakten we vooral kennis met bekende en nieuwe vriendjes in onze klas. We verkenden de hoekjes, maakten kennis met onze klaspop Rikki, we speelden leuke spelletjes, ... Op de eerste schooldag stond er namelijk een leuke verrassing klaar voor alle leerlingen van de school: 'een springkasteel!' Elke klas mocht om beurt genieten van een halfuurtje springen en spelen... en gelukkig hadden we die dag super mooi weer! Op maandag zijn de kleuters samen met juf Kaatje gestart
met het thema circus!Wie werkt in een circus? Wat zie je als je naar het
circus gaat? Kan je er ook dieren zien? Dit waren vooral de vragen die
beantwoord werden. Ook waren er enkele kleuters die al eens naar een circus
geweest zijn. Ze leerden ook een leuk circusliedje. In de namiddag konden de
kleuters buiten fietsen.Op dinsdag brachten de kleuters samen met juf Isabel
en juf Kaatje een bezoekje aan het circus in Beernem. Een jongen gaf een
rondleiding en toonde ons enkele knappe kunstjes met zijn diabolo. We kregen
ook enkele circusdieren te zien zoals ossen, een ezel, ganzen, .. In de
namiddag konden de kleuters zich uitleven op muziek en werd de dag afgesloten
met een verhaalOp woensdag was juf Lieselot terug in de klas. Samen
met de kleuters van de derde kleuterklas bekeken we een aflevering van
Koekeloere en huisje boompje beestje! In de klas mochten we ons uitleven in de
hoekjes. We knutselden een circustent op papier, speelden met een kleine
circustheatertje met vingerpopjes, speelden in de poppenhoek, boetseerden
allerlei leuke circusattributen met de plasticine.... Op donderdag kregen we
een memory aangeboden. We kregen een heleboel kaartjes die omgekeerd lagen op
het tapijt en we moesten twee dezelfde zoeken door ze telkens om te draaien.
Ook brachten Kaya en Marit enkele leuke spullen mee van thuis waarmee we dan in
de klas mochten spelen. In de namiddag deden we echte circuskunstjes zoals
wandelen op een schuine bank, koprol maken over de mat, lopen over een touw,
van de plint springen, ... alle kleuters deden dit SUPER goed en allemaal
hebben ze hun circusdiploma dubbel en dik verdiend! Een grote proficiat aan
alle kapoenen! Op vrijdag was het een beetje feest in de klas want de juf was
jarig! Als traktaat voor mijn lieve kapoenen maakten we heerlijke popcorn in de
klas! MMMMMMMM Smullen maar!!!
Deze week werkten we het thema onze superpapa uit!
De kleuters kregen de kans om elk over hun eigen papa
iets te vertellen. Wat zijn zijn hobbys? Wat kan je papa goed? Is je papa lief
en hoe toont hij dat... We knutselden een leuk cadeautje voor onze papas en
leerden hierbij ook een versje die we zondag voor onze papa zullen voordragen.
In de namiddag was er ROLLEBOLLE! We trokken samen met de kleuters van de 2de
en de 3de kleuterklas naar de Valkaart in Oostkamp waar we allerlei
sportoefeningen mochten uitvoeren. Het was een hele leuke en sportieve
namiddag! Op dinsdag vertelde de juf een verhaaltje over een papa beer en een
kleine beer. Kleine Beer wou van alles doen maar papa beer leerden hem alles.
Zoals klimmen in een grote boom, lekkere honing zoeken, een plaatsje vinden om
te overnachten... In de namiddag mochten we ons eens scheren! We kregen van
de juf een beetje scheerschuim op onze wangen en een andere kleuter mocht onze
baard scheren met een plastiek mesje. De kleuters vonden dit heel fijn.
Natuurlijk moest de juf ook geschoren worden. Ook ik kreeg een flinke klodder
scheerschuim op mijn wangen en de kleuters hielpen me om alle scheerschuim van
mijn gezicht te verwijderen. Ik moet eerlijk toegeven dat al onze wangen heel
zacht waren na die flinke scheerbeurt!We kregen ook een grote houtblok in de klas aangeboden waarin we
allerlei nageltjes mochten kloppen met de hamer! We voelden ons al echte
superpapas! Donderdag was het een stralende lentedag en mochten we met wat
materiaal buiten spelen. Ook tekenden we met stoepkrijt allerlei mooie
kleurrijke tekeningen op de speelplaats. Vrijdag herhaalden we nog even ons
versje en mochten we vrij spelen in de hoekjes!
Ik wens alle papas een hele mooie en zonnige vaderdag
toe! Laat jullie maar eens goed verwennen door jullie kapoen!
Met de kleuters van de 1ste, 2de en 3de kleuterklas trokken we naar 't Hof Pierlapont te Loppem. Op dinsdag hadden we de
leukste dag van de week nl de langverwachtte schoolreis. De kleuters hebben het
er echt naar hun zin gehad. We werden in de voormiddag in 3 groepjes opgedeeld
en mochten we verschillende spelletjes doen. Zoals, glijden van een hooiberg,
kalfjes eten geven, een petje bestempelen, op verkenning gaan in de stallen.
Hier maakten we kennis met een pasgeboren kalfje, een klein biggetje die we
mochten eten geven en zelfs wassen met de spons. We kregen eens de kans om een
mooi konijntje te aaien. In de namiddag bewandelden we het pierlapad waarbij we
allerlei hindernissen moesten overwinnen en opdrachten mochten uitvoeren.
Eenmaal aangekomen aan de grote vijver kwam boer Willy ons ophalen met de
huifkar en reden we terug naar de boerderij. Eenmaal aangekomen en onze
rugzakken terug verzameld stapten we moe maar voldaan op de bus en gelukkig
waren we net op tijd want toen begon de regenbui! Het was een onvergetelijke
dag!!
Ik hoop dat jullie hebben genoten van een deugddoende
vakantie? Na twee weken genieten zijn we er met volle moed terug ingevlogen. We
zijn gestart met de uitwerking van een nieuw thema nl de lente. We hebben een
bloempotje geschilderd die we daarna gevuld hebben met potaarde en waarin we
zonnebloemzaadjes hebben geplant. We plantten ook verschillende soorten
bloembollen, dikke, dunne, bloembollen met veel en weinig wortels. De kleuters
mochten helpen bij het vullen van de bloempotten en één voor één mochten ze een
bloembol planten in de bloempot. De kleuters kregen ook een werkbundel
aangeboden met allerlei oefeningen die ze gedurende de week mochten afwerken. We
zaaiden ook tuinkers en elke dag zagen we hoe de zaadjes veranderden. Iedere
dag werd er een kleuter aangeduid die de plantjes water mocht geven. We leerden
ook een nieuw liedje en luisterden naar een verhaaltje over drie bloempjes die
op zoek gingen naar de zon. In de turnzaal hebben we gedramatiseerd rond een
lenteverhaal. We dansten op klassieke muziek( de lente van Vivaldi). Hierbij
kregen we elk een stokpopje (een bloem, een vlinder of een bij) waarmee we
mochten dansen en allerlei bewegingen uitvoeren op het ritme van de muziek. Ook
mochten we uitbeelden hoe een bloembol uitgroeit tot een prachtige bloem. Met
steekparels maakten we een mooie bloem, op de computer speelden we leuke
lentespelletjes, we bekeken boekjes ivm het thema in de boekenhoek, speelden in
de poppenhoek met allerlei bloemen, we experimenteerden met schepjes en
emmertjes in de zandtafel,
We speelden ook een taalspelletje. Op een groot blad
stonden allerlei afbeeldingen ivm de lente. Hoorden we de OE van bloem in het
woordje dan tekenden we een bloem onder de tekening. Hoorden we OO van boom,
dan tekenden we een boom onder de tekening. Vrijdagnamiddag waren alle hoekjes
open en mochten de kleuters kiezen waar ze wilden spelen.
Deze week werkten we het thema de kip en het ei uit!
We starten onze maandag met een bezoekje aan ons
kippenhok in de school! We bekeken de kippen en de hanen even van dichterbij!
Hoe zien ze eruit? Wat eten kippen? Waar slapen ze? Wat legt een kip? Eenmaal
terug hebben we de klas wat versierd met eitjes, eierdozen, plastieken kippen
en kuikens,....
We knutselden een pennenhouder in de vorm van een kip
en een kuiken. De sjablonen mochten de kleuters uitprikken op de lijntjes.
Daarna hielp de juf om de sjablonen in elkaar te steken. We leerden een liedje
over een kip die een eitje legt. We sloten de dag af met een verhaaltje over
een kippenwedstrijd: wie legt het mooiste ei?
Op dinsdag kreeg iedere kleuter een foto met daarop
een eitje die verstopt was op een plaatsje in de klas. De kleuters moesten de
plaats waar het eitje lag terugvinden in de klas met behulp van de foto. Daarna
speelden we in de hoekjes, we kregen een werkbundel met daarin allerlei leuke
spelletjes en werkblaadjes, we bekeken digitale prentenboeken op de computer,
bouwden een toren met eierdozen, we verkochten eitjes in ons winkeltje en
verdeelden ze over verschillende eierdoosjes, ...
Woensdag bekeken we een aflevering van koekeloere en
huisje, boompje, beestje. Daarna
kregen we een werkblaadje waar we de prentjes moesten uitknippen en dan logsich
rangschikken. (van ei tot kuiken) Donderdag sorteerden we eitjes in de
eierdoosjes. Voor elke kleuter evenveel eitjes, .. Daarna brachten de kleuters
samen met juf Claudine een bezoekje aan de bibliotheek. In de namiddag mochten
ze hun beentjes even strekken in de turnzaal en speelde ze verschillende
spelletjes.Op vrijdag trokken
alle kleuters hun koksmuts even aan en maakten we eitjes op verschillende
manieren klaar. We kookten een hardgekookt ei, een omelet en een spiegelei.
Smullen maar!
Deze week werkten we het thema ridders en kastelen
uit! Maandagmorgen was de klas versierd met allerlei leuke ridderspullen. Er
stond een echt ridderkasteel waarin we mochten spelen, er lagen allerlei
verkleedspullen zoals een schild, harnas, prinsessenkleed, zwaarden,...
In het hoekenwerk kregen we het volgende aangeboden:
Rijgen van een ketting met goud- en zilverkleurige pasta
Spelen in de ridderhoek
Bouwen van een kasteel met houten blokken.
Digitale prentenboeken ivm ridders bekijken op de pc
Taal- en leeshoek
Werkbundel ivm het thema
Ridderspel: Camelot Junior (bouw torens zodat de prins bij zijn prinses
kan geraken)
Zandtafel: bouwen van een zandkasteel
Knutselen van een kasteel 3D
Knutselen van een stafje voor de prinsessen.
We knutselden allerlei leuke spullen zoals een
riddermasker en een jonkvrouwmuts. We knutselden ook een kasteel met karton en
papier. We leerden ook dat er vroeger draken leefden in en rond de kastelen en
zo mochten we ook eens een draak meten. Dan wel geen echte, maar eentje op
papier. We vergeleken welke draak het grootst was en welke het kleinst. In de
turnles moesten we in twee groepjes een kasteel proberen te veroveren en het
zwaard afnemen van de koning. Vrijdagmorgen speelde juf een poppenspel over een
koning en een kleine draak. In de turnzaal speelden we ook enkele Middeleeuwse spelen zoals touwtrekken, zwaardwerpen, steltlopen (loopklossen), zakdoekje leggen. Wanneer de school uit was mochten we al onze mooie
ridderspullen meenemen naar huis en schminkte de juf ons in een prinses of een
ridder! Het was een toffe week en de kleuters hebben allemaal hun ridderdiploma
behaald! Proficiat!
Deze week werkten we het thema mij n lichaam ziek
zijn de dokter uit!
We starten de maandag met een waarneming van ons
lichaam. Elk deeltje kwam aan bod. Daarna mochten we in de knutselhoek
experimenteren met een spuit. Die vulden we met verf en daarna mochtenwe de verf spuiten op een sjabloon van
een beertje.Wanneer de verf droog
was stempelden we rode stippen op de beer. Ook kreeg hij een pleister op zijn
lijfje. We kregen een nieuw contractwerkje van de juf waar we weer de hele week
voor kregen om het af te werken. Bij juf Claudine leerden we een liedje en s
avonds luisterden we naar een verhaaltje waarbij we allerlei oefeningen mochten
uitbeelden. Dinsdagmorgen vertelde onze juf dat Rikki ziek was. En inderdaad.
In onze kring stond een bedje met daarin Rikki, onze klaspop. Hij had een
verband rond zijn hoofd, voelde heel warm aan en had pijn aan zijn poot. De
kleuters hielpen de hele dag Rikki verzorgen. Hij kreeg een pleister op zijn
pootje, kreeg een spuit en ook een lekker siroopje. We knutselden ook een
ziekenhuisbed met een schoendoos. In de namiddag hielden we een estafette. De
kleuters werden in groepjes verdeeld en mochten om ter eerst fietsen rond de
kegels. Wie als eerste met zijn groepje neerzat op de grond was de winnaar! We
leerden ook een versje. We maakten ook een heleboel werkblaadjes. We moesten
tellen, kleuren, tekenen, twee dezelfde zoeken, getalbeelden aanvullen,...
Donderdag hebben we elkaar gemeten. Eerst deden we dat via een lange groeimeter
die de juf aan de deur gehangen had en daarna mochten we onszelf meten met
blokken. Daarbij telden we hoeveel blokjes er nodig waren om een kleuter te
meten.In de namiddag mochten we
elkaar handen masseren met heerlijk ruikende crème. Vrijdag mochten we vrij in
de hoekjes spelen.
Zondag 20 januari werd Kyara 6 jaar! Ze bracht een heerlijke taart mee naar de klas waar we met z'n allen konden van smullen. Nogmaals een grote proficiat en 6 dikke zoenen van de kapoenen van de 2de kleuterklas!
Deze week werkten we het thema de ruimte uit! De kleuters
mochten namelijk zelf een thema kiezen. Maandagmorgen maakten we kennis met een
vreemd wezentje in onze klas. Nl een marsmannetje. Hij nam ons elke dag mee en
liet ons een stukje van de ruimte zien. We maakten kennis met de astronauten,
de planeten, de aarde, het ruimteschip, het ruimtestation, het maanwagentje, de
zon, licht en donker,...
We knutselden zelf een marsmannetje met kosteloos
materiaal. Juf stelde ook ons nieuw contractwerk voor. Deze keer was ons MOET
werkje een werkblad waar we een driehoek, cirkel en vierhoek moesten in
herkennen en kleuren in de aangegeven kleur. Ons MAG werkje was een raket
bouwen met de kaplablokken. We beluisterden enkele verhaaltjes verteld door de
juf en ook konden we enkele digitale prentenboeken bekijken op de computer
tijdens het hoekenwerk. We knutselden ook een raket met een plastiek fles of
een bobijn en versierden die met glanspapier. We oefenden allerlei
balvaardigheden zoals een bal vangen, gooien, stuiten, rollen, ... We leerden
ook kleuren mengen en schilderden van licht naar donker. We oefenden ook
allerlei wiskundige begrippen samen met juf Claudine. Op vrijdag beluisterden
we nog een verhaaltje en als afsluiter van ons thema bekeken we samen met de
kleuters van K3 de dvd van Wall E.
Hoekenwerk: taal - en leeshoek (inkijken van
informatieve- en prentenboeken), experimenteren met licht en donker in de maan
en zon tent, schrijfhoek (werkbladen ivm de ruimte), contractwerk,
constructiespelen (bouwen van een raket met de blokken), tekenen van een
marsmannetje met scheerschuim op een spiegel, hamertje tik (timmeren van een
raket), knutselactiviteiten, computerhoek (bekijken van digitale prentenboeken
ivm de ruimte).
Deze week werkten we rond de speelgoedkoffer! De
kleuters brachten een stuk speelgoed mee van thuis en daarmee konden de
vriendjes van de klas de hele week mee spelen. We namen allerlei speelgoed waar
dat in de koffer van de juf stak. We knutselden een leuke pandabeer in papier
en gaven hem echte donshaartjes. We mochten speelgoed meten en dit deden we
niet met een meetlat maar met legoblokjes. Zo zagen we dat een pop 4
legoblokjes lang was en een autootje maar 2 legoblokjes lang. We sorteerden
allerlei soorten speelgoed volgens de materialen waaruit ze gemaakt zijn. We
hadden 5 soorten nl: speelgoed uit plastiek, metaal, stof, hout en karton of
papier. De kleuters kregen ook een blad waarop verschillende tekeningen van
speelgoed stonden afgebeeld. De bedoeling was dat ze hetzelfde prentje
terugvonden in een speelgoedboekje en dit mochten opkleven onder de tekening.
In de turnles op dinsdag maakten we kennis met Leentje Lint. Dit was een klein
popje die geen vriendjes had en ze was ook een beetje verlegen. Ze maakte
kennis met de kleuters en werd van iedere kleuter een vriendje. We vierden de 4de
verjaardag van Olivia! Nogmaals een grote proficiat! In de schrijfhoek oefenden
we de begrippen meest en minst. We luisterden naar een verhaaltje van een
bakker en een bakkerin die op reis mochten naar een eiland, Mooiweer, genaamd!
In de hoekjes kregen de kleuters allerlei kosteloos materiaal aangeboden
waarmee ze zelf speelgoed mochten knutselen door te knippen, plakken,
schilderen,.... We leerden ook een liedje. Donderdagnamiddag hadden we
dansexpressie en maakten we kennis met Leentje Lint, Schrumpie en Clowntje
Tiereliet! Als aflsuiter van de dag dansten we als een lappenpop, harde pop,
marionet en robot. Op vrijdag mochten we puntjes verbinden op een blad papier
en wanneer we klaar waren zagen we welk speelgoed we getekend hadden.
Deze week werkten we rond Sinterklaas en Zwarte Piet!
Maandagmorgen was de klas versierd met allerlei leuke spullen rond het thema.
Op juf haar tafel zat een draakje helemaal alleen en die had een roze envelop
bij. Samen keken we wat er in stak en tot onze grote verbazing stak er een
brief in. Die brief had Doris Draakje geschreven voor de Sint. Hij vroeg in
zijn brief geen snoep of speelgoed, enkel een vriendje om mee te spelen. De
kleuters hebben de hele week heel goed voor Doris Draakje gezorgd en hij heeft
in plaats van 1 vriendje er 9 bij! J We leerden ook een leuk liedje met een dansje
erbij en dit brachten we op donderdagsnamiddag voor de Sint en zijn zwarte
piet. We knutselden allerlei leuke werkjes, we leerden woordstukjes klappen en
tellen, op de computer bekeken we enkele filmpjes van Dag Sinterklaas! Ook de
hoekjes waren rijkelijk vereikt met allerlei leuke spulletjes:
Poppenhoek: daarin
konden de kleuters zich verkleden als zwarte pieten en een sinterklaas
Taal en leeshoek: inkijken
van boekjes ivm thema.
Letterhoek: woordstukjes
klappen en tellen
Opvoedende spelen: logisch
rangschikken van een sintverhaal.
Knutselhoek: knutselen
van een sint en piet op verschillende manieren.
Tekenhoek: inkleuren
van tekeningen van sint en piet!
Poppenkast: poppenkast
spelen met handpoppen van sint en piet
Tekenbord: tekenen van
sint en piet met tekenstiften
Op donderdagnamiddag kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet
op bezoek in de kleuterblok! We kregen leuke cadeautjes voor in onze klas: nl
een mooie pop, een gezelschapspel en een dokterstasje! Voor alle kleuters was
dit een onvergetelijke namiddag!
Eerst en vooral heten we twee nieuwe kleutertjes van harte welkom in onze klas: Andrei en Yun Sug!
Deze week werkten we een prentenboek uit. We hadden in
de klas een donker hoekje (tent) waarin we met allerlei lichtjes konden
experimenteren. Zelf brachten enkele kleuters ook enkele lichtjes mee naar de
klas. We hielden een waarneming over allerlei verlichtingsmateriaal. We
knutselden een glimworm uit het verhaal. In de hoekjes kregen de kleuters
verschillende mogelijkheden nl spelen met een schaduwlotto, vrij tekenen,
inkleuren van de dieren uit het verhaal(de uil, de eekhoorn en de egel), naspelen van het verhaal met
handpoppen, puzzelen, ...
Ook maakten we deze week kennis met het contractwerk.
Wat houdt dit in: de kleuters krijgen aan het begin van de week twee werkjes
aangeboden nl een MOET werkje en een mag werkje. Het MOET werkje MOETEN de
kleuters tegen het einde van de week klaar hebben. Ze plannen zelf wanneer ze
het werkje willen maken. Het MAG werkje wordt aangeboden maar moeten ze niet
maken! Ikzelf en de kleuters kunnen zelf controleren of het MOET werkje al
gemaakt is door de symbooltjes die al aan de kaart hangen. Op donderdag leerden
we allerlei evenwichtsoefeningen in de turnzaal samen met de kleuters van de
derde kleuterklas. En als afsluiter van ons thema maakten we heerlijke
braakballen (chocoladetruffels) Ze smaakten HEERLIJK!!!
Deze week werkten we het thema grootouders uit. De
kleuters brachten enkele fotos mee van hun oma en opa en kregen de kans om aan
de vriendjes van de klas te vertellen over hun oma en opa! We hielden een
kringgesprek over wat ze het aller fijnste vinden wanneer ze bij oma en opa op
bezoek zijn. De kleuters kregen achteraf een blaadje papier en mochten hierover
tekenen. Dinsdagmorgen haalde juf een spiegel tevoorschijn. Eén voor één
mochten de kleuters voor de spiegel gaan zitten en vertellen wat ze allemaal
zagen. Daarna bouwden we een hoge toren met blokken voor de spiegel en zagen we
de toren twee keer! In de namiddag hielden we een algemene repetitie voor het
grootouderfeest met alle leerlingen van de school. We luisterden naar een
verhaaltje en juf liet enkele woordjes weg, die wij zelf mochten aanvullen. Op
woensdag hadden we een super feest! De kleuters hebben heel goed hun best
gedaan om hun dansje neer te zetten voor oma en opa! Dikke proficiat aan mijn
kleine schatten! Op donderdag had juf een handtas mee van oma en bekeken we ze
eens van dichterbij. We ontdekten allerlei mooie maar ook gekke spullen in
omas handtas zoals een schroevendraaier, een verfdoosje, schmink, rijbewijs...
We vergeleken dan oma haar handtas met die van onze juf. In juf haar handtas
zaten er heel wat minder spulletjes dan in die van oma! Daarna mochten we zelf
oma haar handtas schilderen met felle kleurtjes. In de namiddag hebben we samen
met het 3de kleuter een overloop- en tikspel gespeeld. Dit vonden de
kleuters heel leuk! Op vrijdag hadden we een lesje waarbij we eerst onze eigen
doosjes leerden sluiten, daarna moesten alle doosjes een bijpassend dekseltje
krijgen en dit vonden we zelf! In de namiddag hadden we tanden poetsen en vrij
spel!
De week voor Halloween werkten we het thema 'heksen en pompoenen' uit! Er werd heel veel gegriezeld! Er lagen allerlei leuke heksen, spinnen, vleermuizen, ratten,... in onze poppenhoek waarmee we konden spelen. Ook konden we ons verkleden in een heks, een spook,... We knutselden een leuke heks, keken naar een tafelpoppenspel over 2 pompoenen Bie en Boe. Juf Saskia kwam samen met haar man en dochter hun roofvogels eens voorstellen. We zagen een torenvalk, een buizerd, een kerkuil, een bosuil, een Siberische Oehoe! We leerden heel veel bij over deze mooie vogels. Ook kregen enkele kleuters eens de kans om een vogel vast te houden. Daarvoor kregen ze een speciale handschoen aan. Bedankt aan juf Saskia en haar man en dochter voor deze fantastische namiddag! Op vrijdagmorgen mochten we op bezoek bij meester Dave en zijn klas! We kregen daar een schitterende verteltafel te zien! Proficiat aan alle leerlingen en meester Dave! Op vrijdagnamiddag hielden we een verkleedpartijtje! De kleuters werden geschminkt en als afsluiter van de week kregen ze allemaal een heerlijk griezelijsje en een griezelsnoep! Op zaterdag wandelden we mee op de Halloweentocht! Nogmaals een dikke proficiat voor alle mensen die meegewerkt hebben aan deze fantastische griezeltocht!!
Olivia bracht maandagmorgen enkele leuke kriebeldiertjes mee uit haar tuin. Ze toonde ons enkele kleine huisjesslakken, een pissebed, mieren,... en ook juf Lieselot had een leuke kruisspin mee. We besproken het uitzicht, waar ze te vinden zijn, waarvoor ze nuttig zijn.... Daarna lieten we de diertjes terug in de vrije natuur. In de klas knutselden we Tineke Trilspin, haar pootjes mochten we uitknippen en daarna opkleven onder haar lijfje. We leerden een versje: Tineke Lupineke! Daarna mochten de kleuters het versje zelf eens uitbeelden met de handpop - spin. We oefenden de begrippen op, naast, tussen, onder met enkele kriebeldiertjes op een blad papier. In de turnzaal speelden we allerlei leuke tik - en balspelletjes. We knutselden een slakje in gekleurd papier en beschilderden een kei tot een lieveheersbeestje.
Op dinsdag 9 oktober trokken alle kleuters hun laarzen aan
om naar het bos te gaan. Gelukkig een dag zonder regen, alleen wat paadjes vol
modder en plassen, maar daar konden we tegen!
We gingen op zoek naar de geheimen van het bos. Heel veel
noten, bladeren, takken, bolsters, mochten in de zakjes om mee te nemen naar
de klasjes. We zagen ook paddenstoelen, maar deze mochten we niet plukken, want
ze kunnen giftig zijn! Ze werden wel grondig bestudeerd zoals de verschillende
bomen in het bos. Een beuk, een eik, een hazelaar, maar ook een tamme kastanje
en een wilde kastanje. Weten jullie het verschil en welke kastanjes mogen we
opeten?
Heel in de verte zag juf Saskia een eekhoorntje springen.
Hij had ons horen komen en vluchtte vlug een boom in. Hij zal ons wel in de
gaten gehouden hebben, maar wij vonden hem niet meer terug. Wel vonden we heel
wat kriebelbeestjes tussen de bladeren en takken. Die kropen ook wel weg, maar
we konden ze beter zien.
Na bijna alle geheimen van het bos te ontdekken, sloten we
de leuke uitstap af op de speeltuin, want deze mogen we toch niet voorbij
wandelen hé!