Deze week werkten we rond Sinterklaas en Zwarte Piet!
Maandagmorgen was de klas versierd met allerlei leuke spullen rond het thema.
Op juf haar tafel zat een draakje helemaal alleen en die had een roze envelop
bij. Samen keken we wat er in stak en tot onze grote verbazing stak er een
brief in. Die brief had Doris Draakje geschreven voor de Sint. Hij vroeg in
zijn brief geen snoep of speelgoed, enkel een vriendje om mee te spelen. De
kleuters hebben de hele week heel goed voor Doris Draakje gezorgd en hij heeft
in plaats van 1 vriendje er 9 bij! J We leerden ook een leuk liedje met een dansje
erbij en dit brachten we op donderdagsnamiddag voor de Sint en zijn zwarte
piet. We knutselden allerlei leuke werkjes, we leerden woordstukjes klappen en
tellen, op de computer bekeken we enkele filmpjes van Dag Sinterklaas! Ook de
hoekjes waren rijkelijk vereikt met allerlei leuke spulletjes:
Poppenhoek: daarin
konden de kleuters zich verkleden als zwarte pieten en een sinterklaas
Taal en leeshoek: inkijken
van boekjes ivm thema.
Letterhoek: woordstukjes
klappen en tellen
Opvoedende spelen: logisch
rangschikken van een sintverhaal.
Knutselhoek: knutselen
van een sint en piet op verschillende manieren.
Tekenhoek: inkleuren
van tekeningen van sint en piet!
Poppenkast: poppenkast
spelen met handpoppen van sint en piet
Tekenbord: tekenen van
sint en piet met tekenstiften
Op donderdagnamiddag kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet
op bezoek in de kleuterblok! We kregen leuke cadeautjes voor in onze klas: nl
een mooie pop, een gezelschapspel en een dokterstasje! Voor alle kleuters was
dit een onvergetelijke namiddag!
Eerst en vooral heten we twee nieuwe kleutertjes van harte welkom in onze klas: Andrei en Yun Sug!
Deze week werkten we een prentenboek uit. We hadden in
de klas een donker hoekje (tent) waarin we met allerlei lichtjes konden
experimenteren. Zelf brachten enkele kleuters ook enkele lichtjes mee naar de
klas. We hielden een waarneming over allerlei verlichtingsmateriaal. We
knutselden een glimworm uit het verhaal. In de hoekjes kregen de kleuters
verschillende mogelijkheden nl spelen met een schaduwlotto, vrij tekenen,
inkleuren van de dieren uit het verhaal(de uil, de eekhoorn en de egel), naspelen van het verhaal met
handpoppen, puzzelen, ...
Ook maakten we deze week kennis met het contractwerk.
Wat houdt dit in: de kleuters krijgen aan het begin van de week twee werkjes
aangeboden nl een MOET werkje en een mag werkje. Het MOET werkje MOETEN de
kleuters tegen het einde van de week klaar hebben. Ze plannen zelf wanneer ze
het werkje willen maken. Het MAG werkje wordt aangeboden maar moeten ze niet
maken! Ikzelf en de kleuters kunnen zelf controleren of het MOET werkje al
gemaakt is door de symbooltjes die al aan de kaart hangen. Op donderdag leerden
we allerlei evenwichtsoefeningen in de turnzaal samen met de kleuters van de
derde kleuterklas. En als afsluiter van ons thema maakten we heerlijke
braakballen (chocoladetruffels) Ze smaakten HEERLIJK!!!
Deze week werkten we het thema grootouders uit. De
kleuters brachten enkele fotos mee van hun oma en opa en kregen de kans om aan
de vriendjes van de klas te vertellen over hun oma en opa! We hielden een
kringgesprek over wat ze het aller fijnste vinden wanneer ze bij oma en opa op
bezoek zijn. De kleuters kregen achteraf een blaadje papier en mochten hierover
tekenen. Dinsdagmorgen haalde juf een spiegel tevoorschijn. Eén voor één
mochten de kleuters voor de spiegel gaan zitten en vertellen wat ze allemaal
zagen. Daarna bouwden we een hoge toren met blokken voor de spiegel en zagen we
de toren twee keer! In de namiddag hielden we een algemene repetitie voor het
grootouderfeest met alle leerlingen van de school. We luisterden naar een
verhaaltje en juf liet enkele woordjes weg, die wij zelf mochten aanvullen. Op
woensdag hadden we een super feest! De kleuters hebben heel goed hun best
gedaan om hun dansje neer te zetten voor oma en opa! Dikke proficiat aan mijn
kleine schatten! Op donderdag had juf een handtas mee van oma en bekeken we ze
eens van dichterbij. We ontdekten allerlei mooie maar ook gekke spullen in
omas handtas zoals een schroevendraaier, een verfdoosje, schmink, rijbewijs...
We vergeleken dan oma haar handtas met die van onze juf. In juf haar handtas
zaten er heel wat minder spulletjes dan in die van oma! Daarna mochten we zelf
oma haar handtas schilderen met felle kleurtjes. In de namiddag hebben we samen
met het 3de kleuter een overloop- en tikspel gespeeld. Dit vonden de
kleuters heel leuk! Op vrijdag hadden we een lesje waarbij we eerst onze eigen
doosjes leerden sluiten, daarna moesten alle doosjes een bijpassend dekseltje
krijgen en dit vonden we zelf! In de namiddag hadden we tanden poetsen en vrij
spel!
De week voor Halloween werkten we het thema 'heksen en pompoenen' uit! Er werd heel veel gegriezeld! Er lagen allerlei leuke heksen, spinnen, vleermuizen, ratten,... in onze poppenhoek waarmee we konden spelen. Ook konden we ons verkleden in een heks, een spook,... We knutselden een leuke heks, keken naar een tafelpoppenspel over 2 pompoenen Bie en Boe. Juf Saskia kwam samen met haar man en dochter hun roofvogels eens voorstellen. We zagen een torenvalk, een buizerd, een kerkuil, een bosuil, een Siberische Oehoe! We leerden heel veel bij over deze mooie vogels. Ook kregen enkele kleuters eens de kans om een vogel vast te houden. Daarvoor kregen ze een speciale handschoen aan. Bedankt aan juf Saskia en haar man en dochter voor deze fantastische namiddag! Op vrijdagmorgen mochten we op bezoek bij meester Dave en zijn klas! We kregen daar een schitterende verteltafel te zien! Proficiat aan alle leerlingen en meester Dave! Op vrijdagnamiddag hielden we een verkleedpartijtje! De kleuters werden geschminkt en als afsluiter van de week kregen ze allemaal een heerlijk griezelijsje en een griezelsnoep! Op zaterdag wandelden we mee op de Halloweentocht! Nogmaals een dikke proficiat voor alle mensen die meegewerkt hebben aan deze fantastische griezeltocht!!
Olivia bracht maandagmorgen enkele leuke kriebeldiertjes mee uit haar tuin. Ze toonde ons enkele kleine huisjesslakken, een pissebed, mieren,... en ook juf Lieselot had een leuke kruisspin mee. We besproken het uitzicht, waar ze te vinden zijn, waarvoor ze nuttig zijn.... Daarna lieten we de diertjes terug in de vrije natuur. In de klas knutselden we Tineke Trilspin, haar pootjes mochten we uitknippen en daarna opkleven onder haar lijfje. We leerden een versje: Tineke Lupineke! Daarna mochten de kleuters het versje zelf eens uitbeelden met de handpop - spin. We oefenden de begrippen op, naast, tussen, onder met enkele kriebeldiertjes op een blad papier. In de turnzaal speelden we allerlei leuke tik - en balspelletjes. We knutselden een slakje in gekleurd papier en beschilderden een kei tot een lieveheersbeestje.
Op dinsdag 9 oktober trokken alle kleuters hun laarzen aan
om naar het bos te gaan. Gelukkig een dag zonder regen, alleen wat paadjes vol
modder en plassen, maar daar konden we tegen!
We gingen op zoek naar de geheimen van het bos. Heel veel
noten, bladeren, takken, bolsters, mochten in de zakjes om mee te nemen naar
de klasjes. We zagen ook paddenstoelen, maar deze mochten we niet plukken, want
ze kunnen giftig zijn! Ze werden wel grondig bestudeerd zoals de verschillende
bomen in het bos. Een beuk, een eik, een hazelaar, maar ook een tamme kastanje
en een wilde kastanje. Weten jullie het verschil en welke kastanjes mogen we
opeten?
Heel in de verte zag juf Saskia een eekhoorntje springen.
Hij had ons horen komen en vluchtte vlug een boom in. Hij zal ons wel in de
gaten gehouden hebben, maar wij vonden hem niet meer terug. Wel vonden we heel
wat kriebelbeestjes tussen de bladeren en takken. Die kropen ook wel weg, maar
we konden ze beter zien.
Na bijna alle geheimen van het bos te ontdekken, sloten we
de leuke uitstap af op de speeltuin, want deze mogen we toch niet voorbij
wandelen hé!
Hier zijn we weer met nieuws uit de kleuterblok! Naar aanleiding van ons thema:'het bos' hebben we hele leuke activiteiten gedaan. We maakten gebruik van verschillende schildertechnieken om enkele bomen te schilderen. Juf vertelde een verhaaltje over een spinnetje dat haar toverstaf verloren was in het bos. Op haar wandeling kwam de spin verschillende voorwerpen tegen zoals een krokodil, een tandenborstel, ... en uiteindelijk vond ze haar toverstaf terug. De voorwerpen tekende juf stap voor stap en wij mochten raden over welke voorwerpen ze het had. (= verteltekenen) We maakten een mooie herfstwandeling door het bos en verzamelden allerlei takken, nootjes, bladeren waarmee we dan onze herfsttafels konden vullen. In de turnzaal legden we een groot parcours af en brachten we noten (= voddenballen) naar de overkant en uiteindelijk gooiden we de noten in de bek van de pelikaan. We schilderden met takken, knutselden een herfstmannetje met herfstvruchten en we speelden allerlei leuke herfstspelletjes met de parachute. Om ons thema af te sluiten trokken we onze koksmutsen aan en maakten we heerlijke paddenstoelensoep aan de hand van een stappenplan. De kleuters vonden ze heel lekker!
Naar aanleiding van werelddierendag werkten we met de kleuters van het 1ste, 2de en 3de kleuter het thema dieren/huisdieren uit! Er kwamen heel wat huisdieren op bezoek in onze school. Nl een poes, grote en kleine honden, een schildpad, een hamster,... We brachten ook een bezoekje aan het dierenasiel te Brugge waar we konden kijken naar de poezen, honden, cavia's, pony's, ... Voor heel veel kleutertjes was dit een hele fijne belevenis.
Met de kleuters van de 2de kleuterklas hebben we gewerkt rond Sneeuwwitje. We knutselden een echt kabouterhuis waar we dan achteraf naar hartelust konden spelen en ons verkleden als echte kabouters. We speelden met de handpoppen, we knutselden een paddenstoel, sorteerden de kabouters van groot naar klein, we voerden een kabouterparcours uit waar we over grote boomstammen moesten klimmen, onder een kabouterbrug door kruipen, ons evenwicht oefenen op een grote boomstam, ... We dansten een kabouterdans. We mochten ook spelen met een klein kabouterhuis en kaboutertjes. We knutselden ook een kabouterhuisje met een kleine schoendoos en leerden de begrippen voor, na, naast, onder toepassen.
Beste bloggertjes, De eerste 2weken zitten er al op! We maakten kennis met de verschillende hoekjes in de klas, we maakten leuke knutselwerkjes, we deden al enkele rekenenoefeningen. De juf vertelde ook enkele verhaaltjes. We bespeelden muziekinstrumenten en mochten hierbij enkele ritmeoefeningen uitvoeren. Om de 14 dagen doen we samen met de kleuters van het 3de kleuter aan Sherborne. Hierbij bewegen we op de grond met blote voetjes. En dankzij het mooie weer konden we eens buiten fietsen. Volgende week werken we het thema Sneeuwwitje uit! Lieve groetjes Juf Lieselot
Beste, Maandag 3september was het voor alle kleuters een hele belevenis. Eerste schooldag, nieuwe klassen, enkele nieuwe gezichtjes... Het was een officiële opening waarbij ook de pers aanwezig was! Enkele kleuters mochten samen met de directeur het lint doorknippen en daarna kon iedereen zijn nieuwe klasje gaan verkennen. Eenmaal we in de klas waren maakten we kennis met de vriendjes van ons klasje, leerden we de hoekjes kennen, kozen we ons eigen symbooltje, maakten we kennis met de klaspop, de juf,... Daarna hielden we met alle kleuters een receptie met een hapje en een drankje! We klonken samen op de start van het nieuwe schooljaar! Santé!!! Groetjes de kleuterjuffen