De allerkleinsten van juf Marianne maakten een heel hippe snackbar !
Techniek in de snackbar
Voor de ondergrond gebruikten we een plaat uit piepschuim.
Om het gras te maken mengden we verf met zand. Zo werd de structuur van de verf dikker en kregen we een minder egaal effect.
De tafels zijn geschilderde kurken. We zochten naar een alternatief voor lijm om ze op de plaat te bevestigen. Het lukte met tandenstokers.
Met tongspatels maakten we omheining. Gewone pritt bleek niet stevig genoeg, dus moesten we op zoek naar sterkere lijm.
De tongspatels gebruikten we ook om een luifel te maken. Naarmate we meer spatels gebruikten werd de constructie te zwaar. We gingen op zoek naar materiaal om te ondersteunen. We gebruikten balpennen die licht geven en touw.
We maakten een muur door papier te weven tussen de windmolens. Deze gaan draaien als je er tegen blaast.
De parasolletjes gaan open door het scherm naar boven te duwen. Niet alle tafels hebben een parasol, zo kan je ook nog in de zon eten. Op onze speelplaats is dat ook zo. Als je in de buurt van de boom zit, zit je in de schaduw. Ga er verder van weg, dan zit je in de zon.
De klas van juf Annelies maakte met juf Sophie een prachtig EHBO-huisje !!
We maakten een EHBO-gebouwin de vorm van een kubus. Samen kwamen we tot de conclusie dat een kubus uit 6 vlakken bestond en dat elk vlak een vierkant was. Voor we onze vierkanten konden tekenen zijn we natuurlijk eerst op zoek moeten gaan naar hun eigenschappen. Nadien leerden we door gebruik van een lat en driehoek een perfect vierkant met 4 gelijke zijden en 4 rechte hoeken tekenen. Na het tekenen moesten we de kartonnen vlakken uitknippen. Omdat we ervaarden dat we het karton niet zo nauwkeurig konden uitknippen met een schaar hebben we met de nodige voorzichtigheid leren gebruik maken van een snijmes en een lat. Om devlakken aan elkaar te bevestigen opteerden we voor lijm. We gingen op zoek naar de meest geschikte lijmsoort en kozen zo voor het lijmpistool. We kenden het niet en vroegen ons af hoe zo een lijmpistool werkte. Er werd ons uitgelegd dat het lijmpistool verwarmd werd door de elektriciteit en dat daardoor de gestolde lijm kon smelten. Eens aangebracht, koelde het weer af, stolde het opnieuw en was het heel sterk. Voor andere toepassingen trachtten we steeds de gepaste lijm te gebruiken; knutsellijm, plakstift, sterke lijm en secondelijm. Eerst stond alles wat wankel maar samen zochten we hoe we dingen steviger konden maken. De kast in de EHBO-ruimte werd in één stuk gemaakt. We leerden dat een balk kan ontplooid worden en dan weer in een gestoken worden. We gingen samen op zoek naar de verschillende structuren bij het tegelleggen en ontwierpen zo een vloer. Na het maken van ons gebouw konden we door de verschillende ramen kijken en kwamen zo tot de vaststelling dat het zicht afhankelijk is van het standpunt.
De klas van meester Bert maakte een schommel draaimolen met spullen die de meester vond op het containerpark + knutselmateriaal van de klas.
Gebruikt materiaal:
Een houten plankje
Een ijzeren beugel
Een wieltje
Oude fotodoosjes (om stoeltjes te maken)
Touw
Duimspijkers
Papier
Sterretjes
Lijm
Vijzen en schroeven.
Houten doosjes.
Werkwijze:
Eerst werd het houten plankje op het juiste formaat gezaagd.
Een ijzeren beugel werd met schroeven op het houten plankje bevestigd.
Een wieltje werd op de ijzeren beugel bevestigd.
De oude fotodoosjes werden uitgeknipt in de vorm van stoeltjes
Met touw en duimspijkers werden de stoeltjes aan het wiel bevestigd.
Met papier, sterretjes en lijm werd de molen versierd.
Met papier werden kleine figuurtjes gemaakt die in de molen konden zitten.
Met twee houten doosjes werd een kassa gemaakt om bij de molen te plaatsen.
Werking van de molen:
Het wiel is aan de hand van een as met de beugel verbonden. Het wiel is dus in staat om soepel te draaien om de as.
De stoeltjes werden aan het wiel bevestigd aan de hand van touwtjes en duimspijkers.
Net zoals bij een echte schommelmolen, gaan de stoeltjes bij het draaien, schuin hangen en lijkt het alsof de stoeltjes naar boven komen. De verklaring hiervoor is de middelpuntvliedende kracht.
Wat is de middelpuntvliedende kracht?
Definitie: Kracht die materie van het middelpunt van rotatie wegduwt.
Met andere woorden. Wanneer de molen begint te draaien, worden de stoeltjes van het middelpunt van de molen weggeduwd. Hoe sneller de molen draait, hoe meer de stoeltjes weggeduwd worden. Hoe trager de molen draait, hoe meer de stoeltjes terug naar het middelpunt van de molen komen.
Wanneer de molen vertraagt, beginnen de stoeltjes langzaam terug bij elkaar te komen en te dalen.
De molen werd gemaakt naar voorbeeld van onderstaande molen:
Hoe gingen we te werk? We hebben gekozen om 3 soorten tuintjes te maken. Om de grote van de tuintjes te bepalen is de juf deze eerst gaan schetsen en heeft ze deze overgetekend op karton.
1) tuintjes van crêpe-papier We hebben allemaal bolletjes gerold van stukjes groen crêpe-papier. Achteraf hebben we deze bolletjes op 1 oppervlakt gekleefd. 2) tuintjes van watten We vulden een potje met water en deden er wat groene verf in. We mengden het water met de groene verf. De watjes werden in het groene water gedompeld en werden heel groen. De meeste hoeveelheid water werd uit de watjes geduwd en hierdoor kregen onze watjes een lichtere kleur. We moesten de watjes goed plat duwen tot platte schijfjes zodat de meeste vloeistof eruit was. De gekleurde watjes werden op 1 oppervlak gekleefd. 3) tuintjes van vilt we knipten stukjes vilt van een grote groene flap. Hoe groot en welke vorm de stukjes waren speelde geen rol. Achteraf kleefden we de stukjes vilt mozaïksgewijs op een oppervlak.
De ondergrond van de tuintjes was nu in orde. De tuintjes werden ook nog versierd met bloemetjes en boompjes. We maakten de stengeltjes van de bloemetjes met behulp van ijzerdraad. De juf gaf ons een stukje ijzerdraad en we draaide deze zorgvuldig rond een balpen. Op deze manier maakten we veertjes. Op ieder veertje werd een bloemetje geprikt en boven het bloemetje werd een pareltje bevestigd en vastgemaakt met behulp van een klein overschotje aan ijzerdraad. Het veertje werd door het karton geprikt en op de achterkant van het karton omgeplooid. De stam van de boom werd gemaakt door telkens twee kurken van wijnflessen bruin te schilderen en op elkaar te bevestigen met behulp van snelklevende lijm. Op de stam kwam een kruin door middel van groen kleurpapier samen te nieten.
We maken een 8baan van papier eigenlijk is het een knikkerbaan. We werken met lijm en papier natuurlijk .Soms maken we fouten , maar dat is niet erg.Het is heel moilijk maar we redden het wel
Dag professor vital, We hebben karton nodig......! We zijn bezig met een 8-baan te maken. Het werkt met een autootje. We zijn onze sporen aan het afmaken.
Ik ben bezig met de achtbaan..Ik vind het leuk om de achtbaan te maken. Het is wel een beetje moeilijk maar het is leuk. Wij zijn al een beetje vooruit. De achtbaan is top!!!!!!!!
Hey ,wij zijn de coole Sarah, Amal , Safaa .We zijn bezig met de achtbaan. Het is een beetje moeilijk, maar het gaat lukken .We maken veel lol met elkaar .We maken een achtbaan dat op een knikkerbaan lijkt. Het is heel heel heel leuk om de achtbaan te maken.
hallo wij zijn de kinderen dat de achtbaan aan het maken zijn .het is heel leuk om de achtbaan te maken maar wel heel moeilijk .... wij zijn nu bezig met onze sporen maar het lukt niet zo goed maar we gaan onze best doen hopelijk dat het gaat lukken :- DE GROETEN SARAH AMAL EN SAFAA