Inhoud blog
  • Vernieuwde klasblog!
  • Afscheid Liv
  • Bezoek boerderij Nathalie
  • Verjaardag Oliver
  • Frietjes eten in de klas
    Vijfde leerjaar - Sint-Michielsschool Waarloos

    09-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tellen tot 1000
    In unité 16 leerden we in het Frans tellen tot 1000!
    We probeerden binnen 1 minuut zoveel mogelijk getallen te  lezen, speelden hoger-lager, ...
    Ook moesten we aan de hand van een partnerdictee op zoek naar de verborgen tekening.





















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viering communicantjes
    Na de vormelingen, was het maandag de beurt aan de communicantjes om gevierd te worden.
    Ze deden het voorbije weekend namelijk hun eerste communie.
    Iedere klas had ook voor hen een geschenkje gemaakt en zij zongen voor ons 2 liedjes uit de viering.









    04-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsspel
    Na het behendigheidsparcours op de fiets, speelde meester Wilfried nog een fietsspel met de klas.


























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project verkeer

    Deze week zijn we van start gegaan met een project rond verkeer in onze klas.
    Tijdens de turnlessen hebben we deze week alvast onze behendigheid op de fiets getest! ( resultaten hiervan volgen later )
    Gisteren deden we in de klas een eerste testje op de computer om te kijken wat we nog wisten van de voorgaande leerjaren. ( zie foto's )
    Dinsdag 22 mei gaan we een grote fietstocht maken tussen de Kontichse scholen, waar we telkens in iedere school een opdracht krijgen in verband met verkeer.
    Donderdag 24 mei zullen we dan deelnemen aan de grote verkeerstoets 2012.
    Hieronder vind je alvast wat meer informatie omtrent deze toets :

    Op donderdag 24 mei 2012 krijgen alle klassen van het vijfde leerjaar voor de derde keer de kans om deel te nemen aan de Grote Verkeerstoets. Aan de hand van digitale foto’s en filmpjes moeten de leerlingen 25 meerkeuzevragen beantwoorden.

    Verkeerstoets als zelfevaluatie
    Met de Grote Verkeerstoets ondersteunt de VSV lagere scholen en ouders bij verkeerseducatie. Door het alsmaar drukkere verkeer, moeten kinderen meer vaardigheden beheersen om zich veilig en zelfstandig in het verkeer te begeven. Leerkrachten, scholen en ouders zijn de belangrijkste schakel in dat proces.
    Als leerkracht of ouder krijg je door de toets een beeld van wat de kinderen al weten om goed te functioneren in het dagelijkse verkeer. Aan welke verkeersregels en vaardigheden ze nog speciale aandacht moeten besteden, wordt ook meteen duidelijk.

    Resultaten en feedback
    Na de test zien de kinderen onmiddellijk hun resultaat en krijgen ze feedback op de vragen.
















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's spreekbeurtje uitvinder
    Hieronder vind je een aantal foto's van de spreekbeurtjes van de 6 uitvinders tijdens de godsdienstles.
















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lex op televisie!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanmorgen zijn we de dag gestart met het kijken naar een reportage van de Zoo-reporters op Ketnet!
    Niemand minder dan Lex van onze klas kwam  op tv!
    Samen met zijn zus, mama en papa heeft hij padden helpen overzetten!
    Wie de reportage nog eens wil herbekijken kan dit doen via de website www. ketnet.be.


    03-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spreekbeurtje uitvinders

    Voor de les godsdienst werden we vandaag in 6 groepjes verdeeld ( door de computer ).
    Ieder groepje kreeg van de juf een uitvinder met een bijhorend infoblad.
    Morgen moeten die 6 uitvinders op een leuke manier voorgesteld worden aan de klas.
    Op onderstaande foto's zie je alvast de voorbereidingen!


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deelbaarheid
    Vandaag ontdekten we tijdens de les van wiskunde de kenmerken van deelbaarheid.
    Eerst onderzochten we een aantal getallen.
    Aan de hand hiervan kwamen we dan tot een besluit hoe we makkelijk een getal kunnen herkennen dat deelbaar is door 2, 5 en 10.
    Vervolgens oefenden we dit in met een spel dat bestond uit 3 ronden.
    Morgen gaan we hier mee verder en onderzoeken we de kenmerken van deelbaarheid door 4 .































    02-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moederdag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag zijn we gestart met het maken van ons geschenkje voor moederdag!
    Foto's ga je hier voorlopig nog niet vinden ( deze volgen later )!
    Dat het kleurrijk maar niet eenvoudig is , kunnen we al wel als tip meegeven!

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viering vormelingen
    Niet alleen in de klas hebben we gefeest!
    We zijn vandaag ook samengekomen met gans de lagere school om de vormelingen te vieren!
    Iedere klas mocht beurtelings naar voor komen om een ( zelfgemaakt ) geschenkje te overhandigen aan de zesdeklassers!
    Voor onze klas hebben Maury en Leon het woord gevoerd!  Zij gaven wat meer uitleg bij onze boekenmonstertjes!
    Vervolgens mochten broers en zussen van de zesdeklassers hun geschenkje persoonlijk overhandigen.
    De andere geschenkjes hebben we aan juf Wendy gegeven om in de klas verder uit te delen!
    Maandag zijn dan de kinderen van het tweede leerjaar aan de beurt!











    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jarige Wout
    Na een zalig, zonnig verlengd weekend zijn we de (korte) week alvast goed gestart.
    Wout trakteerde ons namelijk voor zijn verjaardag met Limburgse vlaai.
    Zijn opa had de taarten gebakken en deze speciaal vanuit Limburg naar Waarloos gebracht!
    En wat hebben we gesmuld!

















    01-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planning spreekbeurten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hoi vijfdeklassers,

    In bijlagen vind je de planning van de spreekbeurten.
    Om de volgorde te bepalen heb ik gewoon namen getrokken.
    De spreekbeurten zullen in de kleine groepen worden gehouden.
    De rode namen = L5b, de groene namen = L5a ( maar dat hadden jullie al wel door zeker hé! ).

    Bijlagen:
    planning spreekbeurten.doc (377.5 KB)   


    26-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burton Morris : resultaten (deel 2 )



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burton Morris : resultaten



















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burton Morris
    Deze namiddag knutselden we in de stijl van Burton Morris. Dat is een Amerikaanse pop-art artiest die o.a. bekend werd door de serie "Friends". Hij maakte ook met zijn werk reclame voor Pepsi en Heinz.
    Samen bekeken we eerst enkele van zijn schilderijen en zochten we  naar de typische kenmerken.
    Daarna gingen we zelf aan de slag in zijn typische stijl.
    Op onderstaande foto's zie je ons aan het werk!






























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Symmetrisch hartje
    Vandaag werden we tijdens de wiskundeles uitgedaagd om, aan de hand van een stappenplan,
    een symmetrisch hartje te vouwen.
    De juf heeft ons eerst zelf laten zoeken en proberen.
    5 kinderen slaagden er in om alleen het resultaat te vinden met Nathalie als echte vouwkampioen,
    want zij had supersnel haar hartje klaar!
    Vervolgens heeft de juf dan alles stap voor stap voorgedaan en slaagden we er uiteindelijk allemaal in om ons eigen hartje te vouwen.
    Sommigen hadden de smaak nu echt te pakken en vouwden in een mum van tijd een heleboel hartjes in alle kleuren en maten.
    Volgens sommigen mocht het altijd zo'n wiskundeles zijn!

























    25-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandplanning mei
    In bijlagen vinden jullie de maandplanning van mei!

    Bijlagen:
    Maandplanning mei.doc (151 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cadeautje Vormelingen
    Zaterdag doen de kinderen van het zesde leerjaar hun vormsel.Ook op school zullen zij volgende week in de bloemetjes gezet worden.Het is namelijk de gewoonte dat iedere klas dan iets knutselt.
    Wij hebben dit jaar boekenmonstertjes gemaakt.
    Dat is een soort bladwijzer die ze tussen hun agenda of boek kunnen steken.
    Een aantal kinderen van onze klas hebben er ook ééntje voor zichzelf gemaakt, en die monstertjes bijten nu in sommigen hun agenda!







    23-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Romeinen
    Deze namiddag vertelde de juf ons over het leven van de Romeinen aan de hand van een presentatie.
    We leerden ook hoe De Romeinen een bedreiging waren voor het toenmalige Gallië ( nu België + Frankrijk ).
    Om te kijken of we goed opgelet hadden, speelden we nadien een quiz op de computer.
    We kregen 5 filmpjes van de Beeldbank te zien, waarna telkens een aantal meerkeuzevragen volgden.
    We speelden de quiz tegen 3 andere kinderen die de computer zelf voor ons uitzocht.
    Dit konden kinderen van onze klas zijn, maar ook van een andere school.
    Dat maakte het natuurlijk nog veel spannender!





























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Complimentenspel
    Vandaag begonnen we de dag met allemaal stralende gezichten!
    We speelden immers het complimentenkaartjesspel.
    Eerst bespraken we waarmee je iemand kan complimenteren en hoe je dat best doet!
    We oefenden dit klassikaal met enkele beroemde personen: Kim Clijsters, Nathalia, ...
    Vervolgens verdeelde de computer ons in groepjes en moesten we beurtelings een compliment uit een envelop trekken.
    We mochten dit dan aan iemand van de groep geven ( indien het van toepassing was ).
    Na vijf minuutjes maakten we nieuwe groepen en speelden het spel opnieuw!
    We noteerden het compliment dat we het leukst vonden om te krijgen en ook het compliment dat het meest bij onszelf paste!
    Morgen doen we dit nog eens, want zeg nu zelf, er is toch niets leuker dan complimentjes krijgen!!
    Geniet alvast van de lachende, gelukkige gezichten op de foto's!
































    Archief per week
  • 13/08-19/08 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs