Vier juffen kregen het in hun hoofd om de eerste schoolperiode eens op een leuke manier af te sluiten. Zouden we niet eens klasoverschrijdend werken? --) Zo gezegd, zo gedaan. Zouden we niet eens proberen om op muzisch vlak verschillende vakonderdelen tegelijkertijd aan bod te laten komen? --) Zo gezegd, zo gedaan. Zouden we niet proberen om zoveel mogelijk uit de kinderen zelf te laten komen? --) Zo gezegd, zo gedaan. Zouden we misschien de periode waar we momenteel in vertoeven (Halloween voor alle duidelijkheid) eens laten exploiteren? --) Zo gezegd, zo gedaan. Zouden we...
Jaja! Het werd mooi!
Wat moest er dan concreet gebeuren? Samenwerken: 4de en 3de leerjaar door mekaar. Het thema halloween verwerken. Een gevoel verwerken dat past in het thema (bang, boos, verdrietig,...) Zelf een script schrijven voor een mimespel waarin iedereen aan bod kwam. Zelf de make-up bedenken en uitvoeren! Hun mimespel aan mekaar tonen en proberen het verwerkte gevoel te raden.
Onmogelijk, denkt u? Klikt u dan maar eens op onderstaande link!
Elke automobilist zal het al wel eens ervaren hebben dat het niet zo gemakkelijk rijden is dezer dagen. Het is lang/vroeg donker, en als de straten er nat bij liggen is het soms moeilijk wegens de weerspiegeling, om de 'zwakke' weggebruikers duidelijk te zien. Zeker als ze van tussen geparkeerde wagens komen.
Wij, van K.B.O. - College willen gezien worden! Tenminste, dat gaan we proberen de komende periode. Want ons nieuwe actiepunt gaat over 'je laten zien in het verkeer'.
Elke leerling kreeg een kaartje mee naar huis voor de vakantie. Als zij zich goed laten zien, kunnen zij een stempel krijgen op dit kaartje. (Dus altijd je kaartje proberen bij te hebben). Je goed laten zien kan door een fluovestje te dragen of fluostrips boven je kledij aan te brengen, bijvoorbeeld. Niet alleen kinderen die te voet of met de fiets naar school komen, maar ook kinderen die met de wagen komen, kunnen een vestje dragen. Al is het misschien maar voor even en om alleen de straat over te steken... Alle beetjes helpen!
Het is ook belangrijk om samen zoveel mogelijk stempeltjes te verzamelen, dan krijgen we van Saamsaam misschien weer een grote ster! Het wezentje daalde voor de vakantie weer af naar onze school om mee te delen dat we voor ons eerste actiepunt goed hadden samen gewerkt en onze eerste ster verdiend hadden! Jippie!
Trouwens als u de speelplaats opkomt, zal u zien dat er niet alleen één grote ster werd uitgedeeld
Samen laten we ons zien, tot op de planeet van de Saamsaampjes. Wedden dat we onze tweede ster in een mum van tijd verdienen?
Donderdag, een vol programma tijdens de sportweek:
In de voormiddag korfbalinitiatie. Het is toch anders dan basketball hoor! Vervolgens toch een beetje vroeger eten want om 12u30 werden we verwacht in het zwembad om aan aquajogging te doen (wat dat ook mag wezen!!!?). Tussendoor ook nog even tijd gemaakt om te ontspannen op het speelpleintje.
Daar kunnen wij, grote sloebers, ook nog steeds van genieten! Klikt u maar op de link om te zien hoe de zwemratten zich amuseerden in een zwembad dat voor deze ene keer GEHEEL voor hen alleen was!! Echt super!
Na dit natte avontuur trokken we naar de Finse piste om daar nog eens goed te rennen. Kwestie van er geen genoeg van te krijgen ;-) Daarvoor klikt u op de tweede link.
Nog eventjes geduld uitoefenen betreffende de foto's van dag 3 en 4 van de sportweek aub. Volgende week vakantie --) beetje meer tijd dan Ondertussen kunnen jullie wel genieten van onze Benjamin...
Vorige week vierden we de verjaardag van Benjamin. We zongen voor onze kersverse 9- jarige Winnebenjamintoe. En hij verwende ons met lekkere krijgersnoepjes.
Op dinsdag 12 oktober vertrokken we met hoge verwachtingen naar de sporthal in Oudenaarde. We moesten het nog een beetje gewoon worden, wisten niet goed wat er allemaal ging gebeuren, wat we allemaal gingen moeten doen...
Toen we -in de voormiddag- van de meester vernamen dat we recreatieve honkbal gingen doen, keken we eens naar mekaar en flapten sommigen er spontaan uit "wat is dat??" Na de uitleg zagen we het helemaal zitten en na deze sport waren we het er over eens: dat was leuk! (Dat heb ik toch zo goed als 24 keer mogen lezen op de briefjes die de leerlingen nadien schreven, toen ik vroeg "en... wat vonden jullie ervan?")
In de namiddag leerden we handballen. Een groepssport, dus dat houdt in rekening houden met elkaar, iedereen eens aan bod laten komen en sportief zijn jegens mekaar. Niet altijd even gemakkelijk...
Afgezien van een blauw oog, een paar gekwetste vingers en een rit naar school terug met de taxi van mijnheer directeur (wegens een verzwikte voet), hebben we de sportweek allemaal OVERLEEFD...
En jaaaaa ... je wordt er wel heel moe van, pffffffffffffffff!
Vandaag kregen Anna, Brecht, Leander en Louis EINDELIJK een moment om hun toneeltje te tonen aan de klas! Al weken zijn ze bezig geweest met de voorbereiding en repeteren en kledij verzamelen, bespreken, enzoverder. Ik weet wat het is om met een creatief ei te zitten. Je mag dat niet te lang ophouden ;-) Vandaar vandaag hun moment, en wij konden alleen maar genieten van het leuke, spontane muzische tussendoortje
Alles deden ze zelf, ook het verhaal bedenken! Vraag me geen namen van personages meer want ze hadden er wat van gemaakt! Maar het verhaal kwam erop neer dat ze als vrienden bij mekaar op bezoek gingen en vervolgens met de auto (die nota bene in panne viel) naar het bos trokken. Ze hadden ook échte lekkere koekjes gebakken (kwestie van een grondige voorbereiding te hebben natuurlijk) die ze in het verhaal verorberden. En die ze later ook uitdeelden aan de klas (zo konden onze smaakpapillen ook nog's meegenieten!)
PS. Brecht, als ik ooit pech heb met mijn wagen, bel ik jou! In een mum van tijd had hij de oorzaak gevonden waarom de (denkbeeldige) wagen (gemaakt van de tonnen die ze in de klas vonden) niet meer verder wou! Er zat namelijk een takje (jaja, ze hadden een echt meegebracht!) in de weg... ;-)
Sport sport sport!!! Het komt ons de oren uit! Tijdens de turnles van mr. Ouissem moesten we ook al lopen en trainen... Ah ja voor de veldloop natuurlijk, pufffffffffff! Maar met resultaat! We hebben met ons K.B.O. - College een aantal mooie zeges binnen gehaald. Maar het bijzonderste van al: IEDEREEN HEEFT HET UITGELOPEN!! Niemand heeft opgegeven! Wat jullie gepresteerd hebben, kan ikzelf niet eens :-/ Dus een dikke proficiat aan allen, pet af! ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We waren heel sportief en supporterden voor elkaar en voor onze andere klassen. Dit is een ERNSTIGE zaak! (kijk maar naar die gezichten)...
En dan was het aan ons! Verzamelen, de kriebels in de buik hebben zich eensklaps verdriedubbeld! De jongens houden het hoofd nog even koel en wensen de meiden van de eerste ronde een dubbele dikke duim.
De eerste ronde werd gelopen door de meisjes: Lisa, Marchteld, Noor, Olivia en Ybe. Ik heb van iedereen persoonlijk, in actie, een foto genomen. Maar mijn fototoestelletje kon niet volgen! Zo snel ging het soms! Dus de helft van die foto's heb ik mogen weggooien daar er enkel nog een voet of een waaiend plukje haar te zien was... Excuses
%
De tweede ronde werd gelopen door Anna en Jade.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tussendoor nog even wat vitamientjes binnen spelen zodat we later de jogging nog overleven ;-)
Gisteren was Leander onze tweede jarige dit schooljaar. We zongen voor deze 'dappere krijger' en hij sloeg ondertussen de maat mee. Het beviel hem wel, denk ik. En wat ons beviel... dat waren die overheerlijke cakejes waarmee hij ons verwende :-p Hartelijk bedankt en dikke proficiat Leander!
In het vierde leerjaar oefenen we elke week om zelfstandig te (leren) werken. De juf maakt met veel plezier ;-) een bundel voor ons klaar en dat werk moeten wij dan plannen, uitvoeren en verbeteren!
We kunnen daarvoor een rustig plekje/hoekje opzoeken in de klas, om al dan niet geconcentreerd te werken, lezen... Of samen gaan zitten, want er wordt ook aan coöperatief leren gedaan. De computerklas nemen we dan ook in beslag . Nog een optie is dat we gewoon aan onze bank blijven zitten.
* Vorige week leerden we dat het leuk is als de sfeer zo wat 'losser' is. En dat de verleiding (voor sommigen) dan wel (heel) groot wordt om een babbeltje te slaan: "Want ik was tijdens de speeltijd nou net dat ene belangrijke ding vergeten te vertellen aan mijn vriend of klasgenoot"! ;-)
* We ergerden ons ook aan het gebabbel (niet goed voor onze concentratie hebben we ondervonden). Bijna alle vingers gingen de lucht in toen ik (als juf) vroeg wie het hier moeilijk mee had! Bij mijn volgende vraag :"wie heeft er dan allemaal gebabbeld?", gingen alle vingers naar beneden!! Een bizar fenomeen dat we ondertussen wel uitgeklaard hebben. Het komt er eigenlijk op neer dat we last hadden van ons eigen gebabbel zonder te beseffen dat het om ons eigen gebabbel ging!
Enfin, oplossingen werden gezocht en voorgesteld. En deze week 'onderzoeken' we of die effectief zijn. En zo 'ploegen we voort'...