De broertjes van Wimmeke witloof zitten gezellig in hun pot, dus, hop...naar de kelder ermee!Maar eerst even checken of het onder de doos echt wel donker is! Want de Wimmekes mogen geen licht krijgen!
In onze voeldoos zat er iets heel vreemds. het voelde slijmerig en hard maar ook zacht. Het was groot en rond en lang en het was vooral heel vies!Onze handen hingen vol modder. Wet waren witloofwortels! dat zijn de broertjes van Wimmeke witloof. hij kwam ons vertellen hoe we zijn broertjes moesten planten. Dus dat hebben we dan ook gedaan. nu liggen de witloofwortels in onze kelder te slapen. En wij moeten wachten...21 dagen lang!
We hadden een probleem in onze klas. Er rook iets vreselijk vies....maar we vonden niet wat! Maar na lang zoeken hebben we het ontdekt! Onze grote pompoen op onze herfsttafel die was onderaan helemaal aan het rotten! Bah, zo vies! We zijn wel blij dat we eindelijk gevonden hebben waar die vieze reuk vandaan kwam! De rotte pompoen die mag op de composthoop. wie weet komen er in de lente wel pompoenplatjes tevoorschijn! Maar dat rotten van die pompoen...dat moeten we misschien toch wel eens onderzoeken! we zetten onze snuffelbril op en gaan aan de slag! Hoe ziet een pompoen er vanbinnen uit? Hoe ruikt die? Wat kan je allemaal doen met die pitten? Kunnen wij een kleine pompoen in een pot krijgen? En wat gaat er gebeuren als die pompoen daar lang blijft inzitten..... We zullen zien! 't is weer eens wat anders....
We maken vrienden voor de Gruffalo: plasticine-monstertjes, één vriendje maakt een monster, het andere vriendje maakt datzelfde monster na. Daar moeten wij goed voor kijken!
Vandaag hoorden we een luid gesnurk uit ons rekenkastje komen. Daar lag iemand te slapen in een koffertje! We zongen snel een wakkerworden-lied en daar verscheen de slaapaap! (de slaapaap die komt met ons werken rond tijd, tijdsbegrippen, tijdsindeling,..) De slaapaap had het verhaal van de Gruffalo ook al eens gehoord maar hij kan maar niet onthouden wie de muis allemaal tegenkomt in het bos. wie kwam muis eerst tegen? En als tweede? Gelukkig kunnen wij het slaapaap wel vertellen!
Vandaag was onze krijtdag. Alle centen zijn verzameld en wat waren het er veel! Wij verzamelden met ons klasje alleen al 201 euro!!! Een hele dikke dankjewel! Superkrijter zal trots op ons zijn! Met alle kleuters maakten we met krijt een hele grote kader op de speelplaats. En de vrienden van de lagere school die schreven dan in dat kader alle namen op!
...zit een muis op het mos....Zo begint het verhaal van de Gruffalo. De volgende weken gaan we met muis mee op avontuur in het bos. We leren de Gruffalo kennen. Die is groot, héél groot! En muis is klein, héél klein! Muis is wel bang van de Gruffalo maar muis is vooral heel dapper én slim!
We hebben een nieuwe hoek in onze klas, de mooie-dingen-hoek. Daar kunnen we met natuurmaterialen mooie patronen leggen, kunstwerkjes bouwen, mozaïeken leggen... Wie thuis nog kleine vierkante of rechthoekige mandjes heeft en die niet meer gebruikt die zijn bij ons meer dan welkom! Dan kunnen we daar alle losse onderdelen in verzamelen en opbergen. Ook mooie (kleine) keien, stenen, schelpen, noten, kastanjes, kralen, pluimen, houtschijfjes, ...zijn zeker welkom!
Warre de tovenaar woont in het riekenkastje bij Flip en Flap. Warre die komt met ons werken rond begrippen, ruimtelijk inzicht.. Warre die is heel vaak nogal een beetje in de war..vandaar ook zijn naam. Dan weet hij soms niet meer wat boven of onder, links of rechts is! Vandaag wil hij zijn hondje kunstjes leren...maar ja....dan moet je zelf wel weten wat achter, voor of op is natuurlijk! Gelukkig kunnen wij het hem uitleggen!