Vandaag hoorden we een luid gesnurk uit ons rekenkastje komen. Daar lag iemand te slapen in een koffertje! We zongen snel een wakkerworden-lied en daar verscheen de slaapaap! (de slaapaap die komt met ons werken rond tijd, tijdsbegrippen, tijdsindeling,..) De slaapaap had het verhaal van de Gruffalo ook al eens gehoord maar hij kan maar niet onthouden wie de muis allemaal tegenkomt in het bos. wie kwam muis eerst tegen? En als tweede? Gelukkig kunnen wij het slaapaap wel vertellen!
Vandaag was onze krijtdag. Alle centen zijn verzameld en wat waren het er veel! Wij verzamelden met ons klasje alleen al 201 euro!!! Een hele dikke dankjewel! Superkrijter zal trots op ons zijn! Met alle kleuters maakten we met krijt een hele grote kader op de speelplaats. En de vrienden van de lagere school die schreven dan in dat kader alle namen op!
...zit een muis op het mos....Zo begint het verhaal van de Gruffalo. De volgende weken gaan we met muis mee op avontuur in het bos. We leren de Gruffalo kennen. Die is groot, héél groot! En muis is klein, héél klein! Muis is wel bang van de Gruffalo maar muis is vooral heel dapper én slim!
We hebben een nieuwe hoek in onze klas, de mooie-dingen-hoek. Daar kunnen we met natuurmaterialen mooie patronen leggen, kunstwerkjes bouwen, mozaïeken leggen... Wie thuis nog kleine vierkante of rechthoekige mandjes heeft en die niet meer gebruikt die zijn bij ons meer dan welkom! Dan kunnen we daar alle losse onderdelen in verzamelen en opbergen. Ook mooie (kleine) keien, stenen, schelpen, noten, kastanjes, kralen, pluimen, houtschijfjes, ...zijn zeker welkom!
Warre de tovenaar woont in het riekenkastje bij Flip en Flap. Warre die komt met ons werken rond begrippen, ruimtelijk inzicht.. Warre die is heel vaak nogal een beetje in de war..vandaar ook zijn naam. Dan weet hij soms niet meer wat boven of onder, links of rechts is! Vandaag wil hij zijn hondje kunstjes leren...maar ja....dan moet je zelf wel weten wat achter, voor of op is natuurlijk! Gelukkig kunnen wij het hem uitleggen!
We maken kennis met superkrijter. Zij komt ons vertellen over de mobile school. Dat is een school op wielen die op bezoek gaat bij kindjes in andere landen die niet naar school kunnen gaan omdat zij altijd maar moeten werken, werken, werken. Wij willen superkrijter helpen bij het bouwen van nieuwe scholen op wielen zo kunnen er nog veel meer kindjes naar school gaan! Dus geven jullie ook een centje aan superkrijter? Dan tekenen wij een mooie tekening voor je op onze speelplaats (zie brief schriftje) én kan superkrijter met onze centen nog vééééééél scholen op wielen maken!
Vandaag deden we iets heel leuks. We mochten in een hele speciale vrachtwagen kruipen. een muziekvrachtwagen! Daar leerden we een paar dieren kennen die ons iets kwamen vertellen over hun land (Afrika, India, Peru, Lapland...) en we maakten samen met hen muziek. Daarna mochten we met een andere muziekjuf fijn dansen op wereldmuziek!
Vandaag bekijken we al dat hout eens van dichtbij, hoe voelt het, hoe ziet het eruit, hoe ruikt het,...Komt het hout rechtstreeks van de boom of hebben de mensen er al aan gewerkt? We experimenteren met houtskool, wat worden we daar zwart van! En in de houthoek kunnen we timmeren, schuren en prutsen .
Gloob vertelt over zijn vriendje Javier. Die woont in Ecuador in een heel speciaal bos: een mangrovewoud, de bomen in dat bos die groeien zomaar in de zee! Wat speciaal! We zien ook op foto's dat Javier zijn huis op hoge palen staat, zo wordt zijn huis beschermd tegen al dat vocht en die modder. Maar waar ligt dat Ecuador? En weten wij in welk land wij wonen? Hoe zou je naar Ecuador moeten reizen? Tijd om onze ontdekbril op te zetten en ons snuffelboek tevoorschijn te halen! Tenslotte dansen we nog mee op het doe-de-Gloob-lied.
Toen we terug kwamen van de speeltijd had de postbode een grote koffer voor ons afgeleverd. Daar kwam wel een heel vreemd dier uit! Is het wel een dier? Neen, het is Gloob. En Gloob is gewoon Gloob! Hij is een wereldreiziger en is net terug van een lange reis naar Ecuador. Nu is hij bij ons op bezoek. Hij vertelde ons dat hij heel veel van bomen houdt. Hebben wij op onze school ook bomen? Misschien kunnen we Gloob wel helpen om ook hier bij ons een lievelingsboom te zoeken?