Foto
Categorieën
  • Algemeen (30)
  • Dagboek (15)
  • Stage (11)
  • Voorbereidingen (7)
  • Vrije tijd (2)
  • Foto
    Gastenboek

    Schrijf zeker iets in ons gastenboek!

    Foto
    Contact

    Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

    Foto
    Links
  • SOCOFAS
  • Sunshine4kids
  • Universiteit Gent
  • Gemeente Koksijde
  • Foto
    Foto
    Ons Keniaans avontuur...

    18-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Hallo,

    nog nieuws van het stagefront. We slaagden erin om deze week de grote letters af te werken en al enkele tekeningen te laten schilderen door de kinderen. De kinderen vinden dit iets heel leuk om te doen en zijn super trots op hun tekening. Het is een ware attractie op de school en tijdens de pauzes is het moeilijk om door te werken. Heel wat kinderen staan te kijken.
    Gisteren werkten we een hele dag door aan de leerlingendossiers. Deze beginnen er al aardig uit te zien. We willen deze aan het eind van de stage op de school afgeven nadat we het concept nogmaals uitlegden in een teachers meeting.
    Vandaag plannen we ook didactisch materiaal uit te delen dat werd gemaakt door Nikie's klas in België. Het zijn een aantal speelborden en een memory spel om de tafel in te oefenen. Vandaag vragen we ook aan de head master om enkele teachers meetings te plannen. We willen graag terugkomende thema's uit de leerlingen dossiers vb. arme thuissituaties, speels gedrag/korte concentratie, ... met hen bespreken.

    tot gauw

    18-03-2011 om 05:24 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    04-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alfabet
    Hallo iedereen!

    vandaag werkten mdm manager onze tussentijdse evaluatie af. We zijn tevreden dat ze de tijd nam om dit in te vullen & we vinden dat ze dat goed deed!
    Vandaag werkten we ook de kleine letters van het alfabet af en de kinderen werkten verder aan de tekeningen die onder de letters zullen komen! Volgende week hopen we het alfabet te kunnen vervolledigen en de kinderen de tekeningen te laten schilderen! Misschien zetten we de cijfers ook nog op de muur, maar we zullen eerst kijken hoever we geraken met het alfabet!

    kwaheri

    04-03-2011 om 00:00 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    25-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedankt Nikie & Chistien en hun leerlingen
    We merkten op tijdens het bijwonen van de lessen wiskunde dat de kinderen de maaltafels niet uit het hoofd kennen. We merkten op dat dit voor heel wat problemen zorgt. Sommige kinderen in klas 5 kunnen bijvoorbeeld eenvoudige oefeningen ivm grootste gemene deler niet oplossen zonder op hun vingers te tellen. Het duurt een eeuwigheid voor ze de oefeningen kunnen oplossen en hebben hierbij steeds nood aan de maaltafels die in de klas ophangen. Sommige kinderen kunnen zelfs 3 x 7 niet uit het hoofd...
    Nikie vroeg ons een maand geleden al of ze met haar klas geen didactisch materiaal kon maken en toen hadden we nog geen zicht op wat de leerlingen hier zouden kunnen gebruiken. Nadat Pascale een les gaf aan alle leerkrachten over het aanleren van enkele wiskundige basisbegrippen, gaven de leerkrachten aan dat ze rond het van buiten leren van de maaltafels wel materiaal zouden kunnen gebruiken. Dankzij Nikie en haar mama's klas zullen de leerkrachten hier binnenkort gebruik van kunnen maken. Tine's mama heeft nog 3kg over in de valies om dit mee te brengen.
    Dank u wel! Iedere dag worden leerkrachten hier geconfronteerd met de moeilijkheden dat het niet kennen van de tafels met zich meebrengt! Ze zullen zeer enthousiast zijn over het materiaal dat ze zullen ontvangen!

    A Sante Sana! 

    25-02-2011 om 17:55 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    18-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pascale van Sunshine 4 Kids
    Hallo,

    Pascale en Nancy kwamen een goede 3 weken geleden aan. Ze bezochten onze school en Pascale was duidelijk geen vreemde voor hen. Ze werd als mama Pascale hartelijk begroet! Een heel aantal kinderen kenden nog het liedje dat ze hen de vorige keer in september/oktober aanleerde. Ze zongen het toen ze haar zagen! Nancy werd al snel in het werk gestoken om de organisatie van de briefwisseling tussen enkele klassen in België en een aantal klassen in Shikamana op de voet te volgen! Tine gaf ook een brief van de klas van meester Patrick van De Sassepoort  aan class 5. Ook die leerlingen waren zeer blij met de brief en begonnen dezelfde dag nog met het terugschrijven van een. Het waren er zoveel dat het onmogelijk was om die via email door te mailen. Nancy nam ze mee naar België en ze zijn ondertussen al bij meester Patrick toegekomen! Wij hielpen Pascale en Nancy ondertussen ook met het inzamelen van de vele brieven!
    Pascale was jarig 9 februari en we hielpen haar met het uitdelen van haar verjaardagscadeautje (pins van Disney) in de school hiernaast want Sunshine 4 kids ondersteunt ook nog 2 andere scholen hier in het dorpje.
    Daarna trokken we ons terug in haar cottage om over de vooruitgang van de stage te spreken. We vertelden haar alles wat we tot nu toe geobserveerd hadden en wat we nog willen bereiken in de komende anderhalve maand. Ze vond onze ideeën stuk voor stuk goed, maar teveel om in die korte tijd te kunnen verwezenlijken. We merkten ook op dat in 'onze klassen' er heel wat problemen waren met wiskunde naar de basiskennis toe. We spraken met Pascale af om de leerkrachten wiskunde hier rond samen te brengen en Pascale stelde voor om hen enkele basismethodieken uit te leggen. Ze had hiervoor ook didactisch materiaal mee, wat de uitleg heel wat concreter maakte! De leerkrachten waren hier enthousiast over. Wij dachten eerste om enkel de leerkrachten wiskunde van de hogere klassen samen te brengen, maar de headteacher vond het interessanter om alle leerkrachten samen te brengen. De leerkrachten schuiven hier soms met de klassen mee, dus was deze uitleg interessant voor alle leerkrachten!
    Toen de langverwachte container eindelijk aankwam, had Pascale ook nog enkele dozen met materiaal voor Shikamana voorzien o.a. de sportkledij van Don Bosco Gent. Het stond hen enig!
    Pascale leerde op een van haar laatste dagen nog een dansje aan de kinderen aan. Ze lieten zich volledig gaan op 'Mama Se, Mama Sa' van K3. Als extraatje had Pascale ook 'Waka Waka' mee van Shakira. De kinderen vonden dit ook zeer leuk en dansten voluit! Een mooie afsluiter van een drie mooie werkwerken!

    Bedankt Pascale, Nancy & Sunshine 4 Kids team! 


    ps hieronder de beloofde foto's Pascale :)




    18-02-2011 om 00:00 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    01-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportdag @ Shikamana
    Jambo!!

    vandaag stonden we om 8u paraat op school om mee te gaan naar de sportdag! We konden nog wat praten met de headteacher over onze stage. Mister Francis, de game master, kwam ons halen om te vertrekken. We zagen daar een busje staan en hoorden dat er 30 leerlingen en 5 leerkrachten meegingen. We hielden ons hart al een beetje vast...maar het zou Kenia niet zijn moest niet iedereen met dat ene busje meemoeten!!
    Een half uur later "zat" iedereen in het busje. De foto's spreken voor zich. We bleven tijdens onze rit naar onze bestemming enkele keren met de onderkant van het busje haperen, maar kwamen toch heelhuids aan!! Ongelooflijk maar waar. Het duurde enkele minuten vooraleer iedereen uit het busje was. Dit kan je met je eigen ogen zien op het filmpje!
    Na lang wachten kwamen de andere 2 scholen toe. Elk in hun eigen ingehuurde matatu. Hetzelfde scenario bij hen als bij ons :) Het was hilarisch om hen te zien aankomen.
    Per 2 scholen werden teams gevormd (jongens en meisjes apart) voor 3 sporten nl. volleybal, netbal en voetbal. Samen met Videne won Shikamana 4 van de 6 wedstrijden. We waren dus apetrots! Per wedstrijd zaten 2 selectors om de beste leerlingen over de 4 scholen heen te kiezen. Op het einde van de dag werden nieuwe ploegen samengesteld met de geselecteerde spelers. Deze gaan de 4 scholen vertegenwoordigen tijdens de volgende sportdagen. Van Shikamana werd ongeveer de helft geselecteerd! Mr Francis, Silas & Ms Binti waren zeer trots op de preformance van hun leerlingen! 

    We namen ook de kans om de school waar de sportdag plaatsvond zelf even te gaan bezoeken. Deze school is een governement school met 860 leerlingen. Van class 1 tot class 8 hebben ze 2 klassen per leerjaar. Op de school werken er 14 leerkrachten. Wie snel kan rekenen, komt tot de vaststelling dat er niet per klas een leerkracht is. Ze lossen dit op door de leerlingen taken te geven en ondertussen les te gaan geven in een andere klas.
    We bezochten ook de KinderGarden. We waren aangenaam verrast door de creativiteit van de leerkrachten. Ze hadden zelf heel wat didactisch materiaal gemaakt vb. gekleurde stenen, zelfgemaakte springtouwen, vormen in hout uitgesneden om te werken rond vormherkenning, een winkeltje, ...
    Na een lange dag, gingen we rond 16u30 terug naar school. De chauffeur zag het niet meer zitten om met z'n allen naar Shikamana te rijden. Ze besloten om 2 keer te rijden. Gelukkig maar! Wij stapten uit aan de airstrip en gingen meteen naar huis. Een deugddoende douche nemen want we waren zeer vuil!

    Lala Salama (slaap lekker)!

    01-02-2011 om 19:24 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    28-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Week 3
    Maandag en dinsdag spraken we met een 3-tal leerkrachten over de kinderen in de klas waar zij voor verantwoordelijk zijn. We vroegen bij hen na welke problemen zij met de kinderen van class 4 & 7 ondervonden. Rond 11u ging Tine helpen met het uitdelen van 140 liter porridge. Dit is haar favoriete taak in de keuken aan het worden.
    Het was ons plan om deze week ook de verantwoordelijke leerkrachten van class 5 & 6 te bevragen, maar mister Francis stak daar een sportief stokje voor. Vanaf maandag beslisten de leerkrachten om na de middag sporttraining in te lassen. Donderdag gingen ze namelijk op 'competitiematch' bij een andere school. Wij werden dan ook ingeschakeld om mee de beste volleybal, voetbal en netbalspelers te selecteren. Tine vervoegde het Shikamanastaff team om tegen de geselecteerde ploeg te spelen bij wijze van voorbereiding op de competitiematch. De kinderen vonden het allemaal wel een leuk spektakel. Woensdag werd het definitieve team gekozen en donderdag gingen ze op verplaatsing spelen. Donderdag beslisten we om niet te gaan naar school omdat bijna alle leerkrachten en leerlingen van de upper classes mee waren naar de match. Enkel de kindergardenteachers en hun kindjes bleven op school.
    Tine had deze week contact met haar stagementor uit België en bracht verslag uit van wat we tot nu toe deden. Ze vond het leuk om de verhalen te volgen en te zien dat we naarstig bezig zijn :)

    Volgende week komen Pascale & Nancy ons vervoegen en hopen we om met hen te kunnen brainstormen rond onze bijdrage op Shikamana.




    28-01-2011 om 00:00 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    21-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stageweek 2
    Onze 2e week zit er al op! Alhoewel alles hier Pole Pole is, vliegt de tijd toch voorbij.
    Maandag stelden we onszelf voor op de teachermeeting.  We vertelden dat we wilden werken rond kinderen met special needs in de klassen. We beslisten om ons te concentreren op class 4, 5, 6 & 7. Dit zijn toch al rap 150 kinderen samen. De headteacher was volledig te vinden voor onze insteek. Ook hij wil dat leerkrachten zich zich steeds meer gaan focussen op het individuele kind ipv op de hele klas.
    We spraken dinsdag met hem af om ons idee van de stage te bespreken en onze bedoelingen duidelijk toe te lichten. Hij probeerde gedurende de volgende dagen de leerkrachten aan te sporen om goed met ons samen te werken en ons alle informatie te geven die we nodig hebben. Alhoewel wij niet het gevoel hebben al veel inbreng gehad te hebben, hoorden we al heel wat positieve commentaren over onze aanwezigheid. Ook als we er eens een dagje niet zijn, krijgen we steevast telefoon om te vragen waar 'the girls' zijn.    

    We maakten gedurende de komende dagen een afspraak met de verantwoordelijke leerkrachten van elke klas. We gingen ook na welke leerkrachten die kinderen het beste kennen en nodigden hen ook uit op de 'meeting'.
    Op dit moment hebben we al een beter zicht van wat we voor de school kunnen betekenen. Daar zijn we toch wel blij om!
    Toch blijven steeds brainstormen over andere mogelijke insteken vb. gezelligheid van de klas verhogen door samen met de kinderen iets te schilderen, samen met de kinderen die het moeilijk hebben om de lessen te volgen didactische platen maken, ... .
    Donderdag stond Tine voor een moeilijke taak. Ze gaf de kinderen van class 4 godsdienstles over 'Jesus who walked on water' omdat de leerkracht zich niet goed voelde.
    Donderdagnamiddag bleven we wat langer om de 'Guide and counseling' mee te volgen. De meisjes en jongens van class 3-8 worden in 2 aparte groepen verdeeld. Dit moment wordt gebruikt om seksegerelateerde thema's te bespreken met een juf of meester. Dit leidt toch soms tot hilarische uitspraken:
    -'You always have to look smart': Een vrouw moet er altijd proper en deftig uitzien en mag zeker haar intieme delen niet laten zien aan een man.
    -'You have to see the girl who is sitting next to you in the class as your sister, not as your girlfriend. If she distracts you from learning, you ask the teacher to sit next to somebody else in class'
    Op bepaalde momenten moesten we onze lach enorm inhouden!

    21-01-2011 om 00:00 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    15-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shikamanaschool

    Jambo!!

    Een schooldag hier in Kenia ziet er heel anders uit dan bij ons op school!

    Elke maandag en vrijdag ochtend om 8u is het assembly. Dan verzamelen alle kinderen en de 2 verantwoordelijke leerkrachten van die week in de grote hal. De leerkrachten nemen om de beurt het woord en spellen de leerlingen de les. De leerkracht begint met: ‘Good morning’. Dan antwoorden de leerlingen: ‘Good morning, teacher’. Dan vraagt de leerkracht: ‘How are you?’ Dan de leerlingen: ‘Fine, teacher. And how are you, teacher?’ Er wordt hen verteld dat ze enkel Engels mogen spreken tegen elkaar. Het is ‘not done’ om in hun eigen taal tegen elkaar te spreken. De prefects, 2 verantwoordelijke kinderen van de hoogste klassen, lopen rond tijdens deze assembly en geven de kinderen die niet mooi in de rij staan of niet zwijgen een tikje met hun stok. Als de vlag wordt gehesen, dan moet iedereen stil staan en zingen ze hun volkslied. Daarna mogen de kinderen naar de klas. Het duurt dan nog een 10-tal minuten vooraleer de leerkrachten naar hun klas gaan om les te geven.

    Om 6u30 komen de meeste kinderen al aan op school. Ze krijgen ongeveer een uurtje les. Daarna moeten ze zelf alle klassen, de leraarskamer en de speelplaats kuisen. Van 8u10 tot 11u hebben ze les. Een lesuur duurt hier 35 min. Om 11u krijgen ze porridge. Dat is een soort pap. Daarna hebben ze terug les tot rond 12u40. Daarna kunnen ze aanschuiven voor het middagmaal. Dat is bijna elke dag hetzelfde. Rode bonen met kool en rijst. Ze krijgen ook telkens een stukje fruit erbij. Om 14u vangen de lessen terug aan. Vanaf 15u10 zijn het games tot rond 16u. Dit betekent eigenlijk zoveel als vrije speeltijd. De kleuters gaan rond 16u naar huis en dan hebben de andere klassen nog tot 17u les. Tijdens de speeltijden is er geen toezicht. De kinderen entertainen zichzelf. De mama’s die het schoolgeld niet kunnen betalen kunnen zich opgeven als vrijwilligers om te kuisen of te koken. Op die manier kunnen hun kinderen toch schoollopen.

    Tijdens onze eerste week stage was het lessenrooster voor class 4 tot class 8 nog niet af. Dinsdagnamiddag zaten de leerkrachten hier een hele namiddag voor samen. De leerlingen zaten dan alleen in de klas. Ook in de voormiddag werd tot donderdag niet veel les gegeven met als reden: ‘The time table is not finished’. We gingen dan zelf maar wat les geven.

    Donderdagnamiddag was de fameuze time table dan af en vrijdag verliepen de lessen behoorlijk vlot.
    Elke les duurt 35 min. De kinderen hebben nooit 2 dezelfde lessen na elkaar. De algemene vakken: English, Kiswahili, Social Science, Sience en Mathematics. Ze hebben ook zoiets als L.O., religie en creative art. De leerkracht verlaat de klas wanneer de kinderen de oefeningen maken van de leerstof dat net werd gegeven.
    In de klassen zijn er enkel banken, een lessenaar + stoel voor de leerkracht en een bord. De handboeken worden in een wasmand verzameld in de leraarskamer. De muren in de hogere klassen zijn kaal. Er zijn vaak te weinig banken zodat de kinderen vaak met 3 of 4 op een bank zitten. Men heeft meestal ook onvoldoende handboeken waardoor kinderen vaak met 3à5 kinderen moeten samen kijken in 1 boek. Het gebeurt ook vaak dat niet elk kind een balpen en potlood heeft. Dit lenen ze dan van hun buur. Een oefenboek of oefenblaadjes hebben de kinderen niet. Ze schrijven alle oefeningen over uit een handboek in een schriftje en lossen zo de oefeningen op. Ook didactische prenten in de handboeken worden door de kinderen overgetekend. Kinderen gebruiken mesjes om hun potlood te slijpen als ze geen slijper hebben. Ze zijn er zeer bedreven in. Wat ook opvalt is dat de meeste kinderen heel mooi kunnen schrijven! Ze zijn over het algemeen ook zeer enthousiast om les te volgen en zijn zeer leergierig! De leerlingen hebben veel respect voor de leerkracht en in de klassen heerst er over het algemeen een goede werksfeer en discipline.
    Op het einde van elke maand moeten de kinderen examens afleggen. Daar zijn we zeer benieuwd naar! Dan zullen we ook zelf kunnen zien op welke vlakken welke kinderen problemen ondervinden.


    Liefs

    15-01-2011 om 00:00 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    11-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shikamana School
    Jambo Jambo,

    Vandaag gingen we voor de 2e dag naar de stage. We lopen van 8u tot 14u stage. Na 14u beginnen 'de lessen' terug, maar op school valt dan niet veel te beleven. De leerlingen zijn heel moe en voor ons is het op dit moment nog wat te warm om ook in de namiddag op de school te blijven.
    We worden elke ochtend opgewacht door Jackie, die hier sowieso passeert en al 6 maanden vrijwilligerswerk doet. Ze is advocate van opleiding. Zij kent de werking van de school al goed en probeert ons wat wegwijs te maken.
    Enkele zaken die ons al opvielen: In de kleuterklassen leren ze al tellen, rekenen en schrijven. Ze leren ook al een beetje Engels. In deze klassen vinden we het moeilijk om een bijdrage te kunnen leveren omdat we moeilijk kunnen communiceren met de kinderen. In de hogere klassen is er vaak een tekort aan goed materiaal vb. 3 boeken Engelse grammatica voor 34 leerlingen. Er is vaak ook te weinig plaats op de banken om te zitten. Toch slagen ze er vrij goed in om rustig naast elkaar te zitten en het boek te delen. Een kwade blik en een duw horen hier natuurlijk ook wel bij, maar over het algemeen is het vrij rustig in de lagere school klassen.
    Op dit moment zijn we vooral bezig met het leren kennen van de school en zullen we volgende week al wat meer weten. We zijn vollop aan het brainstromen over de wijze waarop we een nuttige bijdrage kunnen leveren aan de school. Vandaag aten we ook op school. Kok Simon bracht ons een bordje met rijst, rode bonen en uien + kolen. Zeer lekker! Hij bracht ons ook thee met melk en porridge (een soort pap dat de kinderen in de speeltijd krijgen). We slagen erin dit aan de kleinere kinderen te geven want de porridge is niet zo smaakvol :)
    We hopen snel zicht te krijgen op de organisatie van de school en zo iets te organiseren waar ze zelf iets aan hebben!

    groetjes!
    Xxx

    11-01-2011 om 21:25 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage
    06-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dag iedereen,

    we willen jullie graag al wat meer uitleg geven over onze stage in Kenia. Oorspronkelijk hadden we 2 stageplaatsen. 1 in een lagere school en 1 in een weeshuis. Door omstandigheden is onze stage in het weeshuis afgesprongen.

    De stage in de lagere school is in de "Shicamanschool". Deze is niet ver van waar we logeren en is te voet bereikbaar. We gaan daar samenwerken met gemotiveerde leerkrachten. Alle leerlingen worden per niveau bij elkaar in een klas geplaatst, ongeacht hun leeftijd. Uiteraard zorgt dit dan ook soms voor problemen. vb. agressie, spijbelen, pesten,... .
    We zouden bij de leerkrachten willen bevragen welke problemen zij ondervinden in hun contact met de leerlingen. Aan de hand van discussies en problemsolving gesprekken gaan we kijken hoe we hier bepaalde aanpakken voor kunnen vinden die binnen de keniaanse cultuur past en een gewenste uitkomst geeft.
    Hier gaan we tijdens de 3 aanden stage rond werken om dan hopelijk te kunnnen eindigen met concrete 'richtlijnen' die de leerkrachten ook binnen hun school kunnen 'uitstallen' en uitleggen aan hun collega's.

    Pascale Perneel (VZW sunshine4kids) komt binnenkort terug naar belgië, zij sprak met de directeur en zal ons meer uiteg kunnen geven over de concrete invulling van onze stage.

    Hopelijk tot binnenkort met meer stagedetails!

    Kusjes
    Tine en Sylvie

    06-11-2010 om 12:00 geschreven door Sylvie&Tine  


    Categorie:Stage


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs