De tweede afspraak van SMART, eindelijk. Moet er nog zeker 5 doen tegen 15 mei. Dat wordt elke week afspreken, en dus elke weekend voorbereiden. Mijn mentee zijn PC was stuk, waardoor hij zijn email niet las, en zijn gsm nummer was gewijzigd, daardoor kon ik hem niet bereiken om af te spreken en werd de afspraak maar steeds uitgesteld. Maar hij heeft zijn best gedaan. Hier een stukje tekst uit mijn reflectieverslag:
De mentee had duidelijk de intentie gehad de examens beter te plannen (overzicht gebruikt) en beter te studeren. De mentee had er baat bij dat hij een overzicht had van wanneer en hoeveel hij moest studeren voor elk vak. Ook heeft de mentee ondervonden dat de resultaten beter waren door het maken van samenvattingen en overzichten.
Hoe meer je voor de klas staat, hoe meer je het gewoon wordt. Toch blijven de werkpunten nog steeds hetzelfde. Het is echt moeilijk om iets te veranderen aan je manier van lesgeven die automatisch komt. Ik heb mijn best gedaan om op een aantal dingen te letten maar toch is het niet zo eenvoudig. Het is moeilijk om ondertussen nog te blijven denken, ik ben aan het lesgeven!
De tweede reeks oefenlessen waren naar mijn gevoel al iets beter. De leerlingen werkten echt goed mee. Mijn bordstructuur mag nog iets beter en het zien van de noden van de leerlingen ook. Er werd gezegd dat mijn kalmte een enorm pluspunt is en een goede aanpak is voor het lesgeven.
De eerste twee oefenlessen. Amaai, nog veel werk aan de winkel. Ik was al blij dat ik de school gemakkelijk gevonden had, en daarbij ook de leraarskamer van de school. Het lesgeven was gek, de eerste keer dat je zo voor een bende tieners staat en die dan ook iets moet proberen bij te leren. Het moeilijkste vond ik het overzicht te houden op de hele klas, het bordschema zo duidelijk mogelijk te maken en proberen na te gaan wat er in die koppekes van die leerlingen gebeurt! Zo hebben me enkele keren voor de gek proberen houden, maar gelukkig ben ik een heel verdraagzame en kalme persoon, dit heeft me toch geholpen vandaag.
Vandaag heb ik twee oefenlessen van een collega-lesvolger van me bijgewoond. Dit hoort ook bij onze stage. Het was leuk om iemand die je kent bezig te zien voor de klas en achteraf te horen wat de leerkracht hier bij te zeggen heeft. Een goede voorbereiding voor mijn eigen eerste oefenlessen overmorgen!
Gelukkig, dit examen ging ook goed. We waren met maar een 10-tal studenten en het was heel rustig in het lokaal. Het was de bedoeling om met dat wat we geleerd hadden in de les een eigen zienswijze neer te schrijven bij de vragen. Toch blij dat de examens (voorlopig) achter de rug zijn.
Hoe goed het examen gisteren verliep, zo ging het vandaag nog zo slecht. Het was kaartjes trekken met vragen, schriftelijke voorbereiding en mondelinge toelichting. Dit vak lag me echter van in het begin niet echt. Van de moment dat er al geschiedenis en politiek aan te pas komen begin ik mijn neus al op te trekken. Nochtans de lessen vielen echt wel goed mee. Gelukkig dat de leerkracht op het einde zei: 'Da's dan juist voldoende', anders had ik echt gedacht dat ik niet geslaagd was voor dit examen.
Het examen communicatie verliep vlot. Het was al een hele tijd geleden dat ik nog examen had afgelegd, maar nu ook niet zo lang. Hoewel het een mondeling examen was, was ik heel rustig. Ik was ook goed voorbereid en de leerkrachten gaven me een goed gevoel. De mondelinge toelichting van het schriftelijk gedeelte (cursus) ging goed. Daarna moest ik mondeling mijn persoonlijk ontwikkelingsplan voorstellen. De leerkrachten waren duidelijk onder de indruk en dat deed plezier, ik had immers naar waarheid mijn persoonlijke ervaringen neergeschreven en had zoveel mogelijk geprobeerd de cursus toe te passen in de praktijk.
Van 8u30 tot 9u30 woonde ik een klassenraad bij in Opwijk, als opdracht bij het opleidingsonderdeel professionalisering. Ik had er eigenlijk geen idee van hoe zoiets verliep. Meestal hebben alle leerkrachten hetzelfde gevoel bij leerlingen, maar toch zijn er soms ook (grote) verschillen, en dat is wel gek, maar normaal zeker. Ik was verwonderd hoe lang bij elke leerling werd stilgestaan en hoe er over nagedacht werd. Had me nooit gerealiseerd dat elke leerkracht zo een invloed had op het studieverloop van een leerling. Blij dat zoiets in de opleiding is opgenomen.
Na het werk volgde ik in Opwijk nog een oudercontact bij de coördinator leerlingenbegeleiding van de school en de CLB-medewerkster. Het was echt opvallend dat er veel leerlingen van het derde jaar met vragen zitten zoals 'Ik kan niet meer volgen, hoe moet het nu verder?'. Deze begeleiders deden echt hun best om deze leerlingen te helpen een bewuste keuze te maken. Ook de ouders hebben hier iets aan.
Terug aan de slag! Het is fijn om mijn collega's weer te zien, al is het wel heel moeilijk, ook voor hen. Ik ben meteen terug ingewerkt. Vanaf nu zal het een heel stuk moeilijker worden om nog iets voor school te doen. Er staan me zware maanden te wachten...
Vandaag is het de beurt aan de school in Buggenhout. Normaal gezien was er afgesproken dat ik op het secretariaat zou helpen vandaag. Er was echter een leerkracht die normaal toezicht moest doen bij examens, afwezig. En de reserveleerkrachten waren niet meteen bereikbaar. Wat is dan een betere optie voor een school dan een stagiair te kunnen inschakelen? En voor mij was het ook handig, want zo had ik meteen ook weeral een ander luik van het lesgeven gezien. Wat ik opmerkelijk vond was dat je je op voorhand kon opschrijven wanneer je voor een kwartiertje vervangen wou worden. Een goed initiatief, waarvan ik me niet herinner dat ze dit vroeger ook zo deden. Weeral een ervaring rijker!
Een voormiddagje schoolsecretariaat in Opwijk. Dit secretariaat is echt wel heel levendig. Met 6 personen is er altijd wel iets te doen. Ik stak mijn licht op bij elke medewerk(st)er wat hun taken waren. Zelf heb ik geholpen bij het voorbereiden van de examenbundels en het toezicht.Zo zie je maar, zon secretariaat op een school, is toch nog niet zo simpel als het lijkt!
Mijn didactische oefening was goed begonnen. Ik was redelijk rustig en daardoor kwamen de vragen vlot. Naarmate de les vorderde voelde ik wat meer spanning opkomen. Ik had wat last van het plaatsgebrek op het bord en kreeg de indruk dat de les lang duurde. Ik had heel wat bijvragen voorbereid, maar ik kwam er nooit toe deze te gebruiken omdat de ingezette leerlingen (eigen collega's) alles steeds juist antwoordden. Door die toenemende spanning ben ik het tempo wat beginnen verhogen en ben ik vooral voor mezelf gaan spreken dan les te geven. Er werd wel gezegd dat mijn omgang met de leerlingen goed was.
Vandaag ben ik observatielessen gaan volgen op VKO Opwijk. Ook hier werd ik goed ontvangen. Heb ook lessen gevolgd bij TSO-Handel en BSO. Je merkt dat deze leerlingen meer gemotiveerd moeten worden en beter in de hand gehouden moeten worden.
Mijn eerste uren administratieve stage zitten erop. Opdrachten zoals bewaking op de speelplaats, tijdens de middagpauze, nabewaking en secretariaatswerkzaamheden wisselden elkaar af. Ik kwam meer te weten omtrent de regelgeving van het schoolsecretariaat. Een nieuwe wereld ging voor me open. Deze kant van een school had ik nog niet gezien. Je staat versteld voor wat, eender wie, je allemaal terecht kan op zo een secretariaat.
Voor het stageonderdeel projecten kon ik vandaag een startvergadering van een project miniondernemingen bijwonen. De twee miniondernemingen van de school stelden hun onderneming en hun activiteiten voor in een leuk omklede presentatie. Nadien waren de producten die ze verkochten te bewonderen. Het was interessant te zien dat deze jongeren zo enthousiast waren over deze projecten.
Vandaag vond het koppelmoment voor het SMART-project plaats. SMART staat voor student als mentor, adviseur en repetitor voor talent. In dit project krijgt elke student een leerling uit het secundair toegewezen die moet begeleid worden bij bepaalde vakken maar ook bij studievaardigheden.
De mentee (= leerling uit het secundair) die mij werd toegewezen lijkt mij zeer enthousiast en gemotiveerd. We starten met een goed gevoel aan dit onderdeel van de stage. De eerste afspraak wordt meteen vastgelegd.
Mijn zoektocht naar stageplaatsen verliep vlotter dan verwacht. De school waar mijn man schoolliep, was meteen bereid om mij als stagiair op te nemen, toevallig was de stagementor daar de moeder van een goede vriendin. Ik wist dat ze daar les gaf, maar niet dat ze stagementor was. De school uit onze gemeente was ook meteen akkoord en ik mocht langsgaan.
Vandaag had ik mijn eerste afspraak op één van deze stageplaatsen. Vermits ik begin december terug dien te gaan werken, had ik graag mijn administratieve stage zo snel mogelijk afgerond, en 25 uur is niet niets.
Samen met de directeur overliep ik het stagecontract. Hij ging deze aan de stagementor bezorgen en deze ging mij dan zo snel mogelijk contacteren om mogelijke data en opdrachten te bespreken
Eerlijk toegegeven is deze Blog een onderdeel van een opdracht voor het vak Webdesign. Zelf zou ik dit langs deze wijze nooit opgevolgd en gepubliceerd hebben. Hopelijk hebben er andere ook iets aan.
Mijn eerste lesdag op de lerarenopleiding. Niettegenstaande de andere leerlingen reeds enkele lessen achter de rug hadden, werd ik wel vlot aangenomen in de groep. Dit had ik niet verwacht vermits ikzelf al enkele jaren werkte terwijl de meeste van mijn medestudenten deze opleiding volgde als afsluiting van hun studentencarrière.
Na enkele uren werd het mij meteen duidelijk dat ik niet aan zomaar een bijkomende opleiding begonnen was. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zwaar onderschat had. Vermits ik deze opleiding vanaf begin december ga combineren met mijn full-time job, werd het mij snel duidelijk dat ik genoodzaakt ga zijn de opleiding te spreiden over minstens twee jaar.
Enkele opdrachten voor dat vak, een voorbereiding hier, een paper daar en dan nog verscheidene uren stage, ik vroeg me af wanneer ik dat allemaal in godsnaam ging doen. Ik heb één geluk en dat is dat ik één jaar na het afstuderen op Ehsal startte met de avondlessen Fiscale Hogeschool, dewelke ik in twee jaar afrondde. Ik had dus duidelijk een idee van wat het betekende beide zaken te combineren. Toen ik mijn laatste examen Fiscale Hogeschool had afgelegd, dacht ik, nu is het genoeg geweest, maar ja, nu, na één jaar even uitblazen, zit ik opnieuw op dezelfde groene schoolbanken, wat zal de volgende opleiding zijn waar ik aan start?