Vandaag heb ik twee oefenlessen van een collega-lesvolger van me bijgewoond. Dit hoort ook bij onze stage. Het was leuk om iemand die je kent bezig te zien voor de klas en achteraf te horen wat de leerkracht hier bij te zeggen heeft. Een goede voorbereiding voor mijn eigen eerste oefenlessen overmorgen!
Gelukkig, dit examen ging ook goed. We waren met maar een 10-tal studenten en het was heel rustig in het lokaal. Het was de bedoeling om met dat wat we geleerd hadden in de les een eigen zienswijze neer te schrijven bij de vragen. Toch blij dat de examens (voorlopig) achter de rug zijn.
Hoe goed het examen gisteren verliep, zo ging het vandaag nog zo slecht. Het was kaartjes trekken met vragen, schriftelijke voorbereiding en mondelinge toelichting. Dit vak lag me echter van in het begin niet echt. Van de moment dat er al geschiedenis en politiek aan te pas komen begin ik mijn neus al op te trekken. Nochtans de lessen vielen echt wel goed mee. Gelukkig dat de leerkracht op het einde zei: 'Da's dan juist voldoende', anders had ik echt gedacht dat ik niet geslaagd was voor dit examen.
Het examen communicatie verliep vlot. Het was al een hele tijd geleden dat ik nog examen had afgelegd, maar nu ook niet zo lang. Hoewel het een mondeling examen was, was ik heel rustig. Ik was ook goed voorbereid en de leerkrachten gaven me een goed gevoel. De mondelinge toelichting van het schriftelijk gedeelte (cursus) ging goed. Daarna moest ik mondeling mijn persoonlijk ontwikkelingsplan voorstellen. De leerkrachten waren duidelijk onder de indruk en dat deed plezier, ik had immers naar waarheid mijn persoonlijke ervaringen neergeschreven en had zoveel mogelijk geprobeerd de cursus toe te passen in de praktijk.
Van 8u30 tot 9u30 woonde ik een klassenraad bij in Opwijk, als opdracht bij het opleidingsonderdeel professionalisering. Ik had er eigenlijk geen idee van hoe zoiets verliep. Meestal hebben alle leerkrachten hetzelfde gevoel bij leerlingen, maar toch zijn er soms ook (grote) verschillen, en dat is wel gek, maar normaal zeker. Ik was verwonderd hoe lang bij elke leerling werd stilgestaan en hoe er over nagedacht werd. Had me nooit gerealiseerd dat elke leerkracht zo een invloed had op het studieverloop van een leerling. Blij dat zoiets in de opleiding is opgenomen.
Na het werk volgde ik in Opwijk nog een oudercontact bij de coördinator leerlingenbegeleiding van de school en de CLB-medewerkster. Het was echt opvallend dat er veel leerlingen van het derde jaar met vragen zitten zoals 'Ik kan niet meer volgen, hoe moet het nu verder?'. Deze begeleiders deden echt hun best om deze leerlingen te helpen een bewuste keuze te maken. Ook de ouders hebben hier iets aan.
Terug aan de slag! Het is fijn om mijn collega's weer te zien, al is het wel heel moeilijk, ook voor hen. Ik ben meteen terug ingewerkt. Vanaf nu zal het een heel stuk moeilijker worden om nog iets voor school te doen. Er staan me zware maanden te wachten...
Vandaag is het de beurt aan de school in Buggenhout. Normaal gezien was er afgesproken dat ik op het secretariaat zou helpen vandaag. Er was echter een leerkracht die normaal toezicht moest doen bij examens, afwezig. En de reserveleerkrachten waren niet meteen bereikbaar. Wat is dan een betere optie voor een school dan een stagiair te kunnen inschakelen? En voor mij was het ook handig, want zo had ik meteen ook weeral een ander luik van het lesgeven gezien. Wat ik opmerkelijk vond was dat je je op voorhand kon opschrijven wanneer je voor een kwartiertje vervangen wou worden. Een goed initiatief, waarvan ik me niet herinner dat ze dit vroeger ook zo deden. Weeral een ervaring rijker!
Een voormiddagje schoolsecretariaat in Opwijk. Dit secretariaat is echt wel heel levendig. Met 6 personen is er altijd wel iets te doen. Ik stak mijn licht op bij elke medewerk(st)er wat hun taken waren. Zelf heb ik geholpen bij het voorbereiden van de examenbundels en het toezicht.Zo zie je maar, zon secretariaat op een school, is toch nog niet zo simpel als het lijkt!
Mijn didactische oefening was goed begonnen. Ik was redelijk rustig en daardoor kwamen de vragen vlot. Naarmate de les vorderde voelde ik wat meer spanning opkomen. Ik had wat last van het plaatsgebrek op het bord en kreeg de indruk dat de les lang duurde. Ik had heel wat bijvragen voorbereid, maar ik kwam er nooit toe deze te gebruiken omdat de ingezette leerlingen (eigen collega's) alles steeds juist antwoordden. Door die toenemende spanning ben ik het tempo wat beginnen verhogen en ben ik vooral voor mezelf gaan spreken dan les te geven. Er werd wel gezegd dat mijn omgang met de leerlingen goed was.
Vandaag ben ik observatielessen gaan volgen op VKO Opwijk. Ook hier werd ik goed ontvangen. Heb ook lessen gevolgd bij TSO-Handel en BSO. Je merkt dat deze leerlingen meer gemotiveerd moeten worden en beter in de hand gehouden moeten worden.
Mijn eerste uren administratieve stage zitten erop. Opdrachten zoals bewaking op de speelplaats, tijdens de middagpauze, nabewaking en secretariaatswerkzaamheden wisselden elkaar af. Ik kwam meer te weten omtrent de regelgeving van het schoolsecretariaat. Een nieuwe wereld ging voor me open. Deze kant van een school had ik nog niet gezien. Je staat versteld voor wat, eender wie, je allemaal terecht kan op zo een secretariaat.
Voor het stageonderdeel projecten kon ik vandaag een startvergadering van een project miniondernemingen bijwonen. De twee miniondernemingen van de school stelden hun onderneming en hun activiteiten voor in een leuk omklede presentatie. Nadien waren de producten die ze verkochten te bewonderen. Het was interessant te zien dat deze jongeren zo enthousiast waren over deze projecten.
Vandaag vond het koppelmoment voor het SMART-project plaats. SMART staat voor student als mentor, adviseur en repetitor voor talent. In dit project krijgt elke student een leerling uit het secundair toegewezen die moet begeleid worden bij bepaalde vakken maar ook bij studievaardigheden.
De mentee (= leerling uit het secundair) die mij werd toegewezen lijkt mij zeer enthousiast en gemotiveerd. We starten met een goed gevoel aan dit onderdeel van de stage. De eerste afspraak wordt meteen vastgelegd.
Mijn zoektocht naar stageplaatsen verliep vlotter dan verwacht. De school waar mijn man schoolliep, was meteen bereid om mij als stagiair op te nemen, toevallig was de stagementor daar de moeder van een goede vriendin. Ik wist dat ze daar les gaf, maar niet dat ze stagementor was. De school uit onze gemeente was ook meteen akkoord en ik mocht langsgaan.
Vandaag had ik mijn eerste afspraak op één van deze stageplaatsen. Vermits ik begin december terug dien te gaan werken, had ik graag mijn administratieve stage zo snel mogelijk afgerond, en 25 uur is niet niets.
Samen met de directeur overliep ik het stagecontract. Hij ging deze aan de stagementor bezorgen en deze ging mij dan zo snel mogelijk contacteren om mogelijke data en opdrachten te bespreken
Eerlijk toegegeven is deze Blog een onderdeel van een opdracht voor het vak Webdesign. Zelf zou ik dit langs deze wijze nooit opgevolgd en gepubliceerd hebben. Hopelijk hebben er andere ook iets aan.
Mijn eerste lesdag op de lerarenopleiding. Niettegenstaande de andere leerlingen reeds enkele lessen achter de rug hadden, werd ik wel vlot aangenomen in de groep. Dit had ik niet verwacht vermits ikzelf al enkele jaren werkte terwijl de meeste van mijn medestudenten deze opleiding volgde als afsluiting van hun studentencarrière.
Na enkele uren werd het mij meteen duidelijk dat ik niet aan zomaar een bijkomende opleiding begonnen was. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zwaar onderschat had. Vermits ik deze opleiding vanaf begin december ga combineren met mijn full-time job, werd het mij snel duidelijk dat ik genoodzaakt ga zijn de opleiding te spreiden over minstens twee jaar.
Enkele opdrachten voor dat vak, een voorbereiding hier, een paper daar en dan nog verscheidene uren stage, ik vroeg me af wanneer ik dat allemaal in godsnaam ging doen. Ik heb één geluk en dat is dat ik één jaar na het afstuderen op Ehsal startte met de avondlessen Fiscale Hogeschool, dewelke ik in twee jaar afrondde. Ik had dus duidelijk een idee van wat het betekende beide zaken te combineren. Toen ik mijn laatste examen Fiscale Hogeschool had afgelegd, dacht ik, nu is het genoeg geweest, maar ja, nu, na één jaar even uitblazen, zit ik opnieuw op dezelfde groene schoolbanken, wat zal de volgende opleiding zijn waar ik aan start?
(08/2008 start ingave ervaringen op Weblog met terugwerkende kracht)
Waarom ik met deze opleiding startte? Begin augustus 2007, en een dikke 4 maanden zwanger, en een drukke agenda op het werk. Maar gelukkig binnenkort (15 augustus tem eind augustus) enkele weken vakantie. Mijn man komt op een avond naar huis met de zin Waarom ga je eigenlijk niet lesgeven? Dan heb je toch meer tijd voor de kinderen (in spe). Bwa, dacht ik, eigenlijk heb ik daar geen diploma voor, en ik werk toch graag waar ik werk. Maar daar is het natuurlijk altijd zo druk, nee geen 9 to 5 als bediende bij VGD. Ik belde naar de Ehsal voor een folder van de specifieke lerarenopleiding. Maar eind augustus naderde en vond de opleiding nogal zwaar om te combineren als binnenkort moeder zijnde met een full time job, en het idee om mij in te schrijven, liet ik achter mij.
5 september 2007, het noodlot sloeg toe, ons zoontje Niels werd op nog maar bijna 26 weken, geboren. De dokters gaven hem een kans, maar hij was te zwak, en overleed op 14 september 2007. Onze wereld stortte in. Hoewel de details van dit verhaal eigenlijk niet behoren tot deze Blog, dien ik het gebeuren hier wel te vermelden, vermits er tussen beide een groot verband bestaat. Was dat niet gebeurt, had ik misschien nooit aan de opleiding begonnen. Anderzijds heeft de opleiding mij geholpen om mijn verdriet in de mate van het mogelijke te verwerken. Niet alleen door bezig te zijn met iets, maar ook heb ik een andere ik ontdekt bij het volgen van deze opleiding.
Bij het lezen van deze Blog zal immers duidelijk zijn dat heel mijn verleden, en zeker ook het verlies van onze Niels, invloed heeft op mijn ervaringen bij deze opleiding en het groeien naar een, hopelijk goede, leerkracht.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.