Van alle lessen die ik had gekozen, had ik het minst zin in biologie. De reden hiervoor is dat biologie niet direct binnen mijn interesses ligt. Uiteindelijk viel het beter mee dan verwacht doordat er best interessante zaken aan bod kwamen.
Interessant citaat "De jaarringen van een tak hebben een volledig andere structuur dan die van de stam zelf." (sic)
De jaarringen van een boom waren me al bekend: elke ring stelt een levensjaar voor. Wat ik niet wist is dat een tak een volledig andere structuur heeft als het op jaarringen aankomt. Doordat de zwaartekracht voor takken sterker voelbaar is, vervormen de jaarringen volledig. Zo vormen de jaarkringen geen mooie cirkeltjes, maar worden ze helemaal naar beneden getrokken.
Hier een voorbeeld:
Jaarringen van de stam: http://www.lanauve.nl/weblogfoto/steunpunt-026.jpg Jaarringen van de tak: http://users.skynet.be/jabeke48/natuurgids/foto's/11-3/Es-groeiring.gif
2. Methodiek van de informatica (ingenieurswetenschappen)
Bij de inschrijvingen van de keuzevakken dacht ik dat dit vak me het best ging liggen. Toch was het niet makkelijk om te volgen aangezien het duidelijk was dat de lessen al ver gevorderd waren. Vele benamingen die gebruikt werden, had ik nog nooit gehoord. Al bij al was het een boeiende les.
Interessant citaat
"Patiƫnten van een psycholoog vonden dit programma beter als gesprekspartner dan een gewone psycholoog." (sic)
Het programmaatje waarover gesproken werd, was heel basic: je typte een willekeurige zin en het reageerde onmiddellijk. Natuurlijk waren de antwoorden vooraf geprogrammeerd, dat was de bedoeling van de oefening. Toch was dit een merkwaardige uitspraak aangezien ik het programma veel te "basic" vond om tegen te praten. Mensen met een echt probleem kunnen heus niet terecht bij zo'n programma. Een psycholoog heeft nog inschattingsvermogen en kan logisch redeneren, iets waar een machine niet toe in staat is.
3. Les elektriciteit
Dit vak had ik gekozen omdat ik er volgend jaar ook mee te maken zal hebben. Het was dus het ideale moment om het vak eens uit te proberen. Uiteindelijk viel deze les nog het best mee van de drie gekozen lessen. Tegen alle verwachtingen in begreep ik het meeste wat gezegd werd aangezien je volgens de leerkracht gewoon moet redeneren om het te begrijpen.
Interessant citaat "Een condensator is een klein onderdeeltje, maar zal naar de toekomst toe nog veel gebruikt worden" (sic)
Tijdens de les liet de leerkracht een powerpoint zien. Op een van de slides was een foto te zien van een condensator. Zo een condensator was verrassend klein als je weet wat zijn functie is. Een condensator houdt namelijk energie vast en zorgt ervoor dat een apparaat toch nog verder kan als er even geen stroom is. Een condensator is bijvoorbeeld onmisbaar in zonnepanelen.