In het tweede leerjaar startten we deze week met het nieuwe thema 'Brood, tafel, maaltijd houden'. We ontdekten allerlei eetgewoontes van mensen uit verschillende landen. Ieder land kent wel een eigen eetcultuur. Aan de hand van een korte quiz kwamen we het volgende te weten: Wist je dat... - in China ieder zijn eigen stokjes heeft om te eten en ze iedere dag rijst eten? - gohan het Japanse woord is voor rijst en rijst in de grond groeit? - de mensen in Japan rijstkoeken met zeewier eten? - veel mensen in India hun eten niet op een bord doen maar op een bananenblad en eten met hun handen? - vele kinderen in Afrika en Zuid - Amerika elke dag moeten helpen op het land? - de kariboe een soort rendier is en het favoriete dier van de kerstman is? - de eskimo kariboevlees en gedroogde vis eet? - de mensen die in de woestijn leven, kamelenmelk drinken omdat er weinig water is? - vele mensen in Afrika op een mat van rietstengels zitten om te eten? - vele kinderen in Afrika elke dag vele kilometers moeten stappen om water te halen en wij gewoon de kraan moeten opendraaien?
Een tijdje geleden begon de veertigdagentijd. Een tijd van vasten en bezinnen. Broederlijk Delen toont ons dit jaar dat Haïti ook talent heeft. Met het tweede en derde leerjaar bekeken we de film van Joachim en zijn gezin. Joachim, een boer in Cape Rouge, kweekt heel wat groenten en fruit. Hij vertelt zijn verhaal en je merkt meteen dat hij heel wat talenten heeft en heel graag in Haïti woont. Op school hebben we de laatste week voor de paasvakantie, een Witte Donderdagviering, een (h)eerlijk ontbijt en een moment van stilte op Goede Vrijdag. We zijn samen op weg naar Pasen.
'Ben jij onze helpende hand?' vraagt de jongen met melaatsheid op de affiche van de Damiaanactie? Dit thema past in ons thema 'Ik wil het goede doen' van het tweede leerjaar. Daarin vragen we ons af wat we kunnen doen voor mensen die het minder gemakkelijk hebben dan wij. We bespreken ook mensen die het goed voor hebben met andere mensen zoals Pater Damiaan.
We startten met een nieuw thema in het derde leerjaar. Het themabeeld is een afbeelding van een torenvalk. Torenvalken bidden maar dan niet op een manier zoals wij dat doen. Ze hangen namelijk heel stil in de lucht om hun prooi goed te bekijken. Ze duiken dan recht naar beneden en pakken hun prooi vast met hun scherpe klauwen. We maakten het ook heel stil en lagen op de grond. We ademden heel diep in en uit en stelden ons voor dat we ook zo'n torenvalk waren. We vlogen hoger en hoger, verder en verder van alle geluiden weg. We werden heel rustig en stil.
In het tweede leerjaar leerden we Zacheüs kennen. Hij klom in een boom om Jezus te zien. Jezus riep hem naar beneden omdat hij bij hem wou eten. Zacheüs beloofde aan Jezus dat hij al het geld dat hij teveel had gevraagd aan de mensen, zou teruggeven en de helft van zijn bezittingen zou schenken aan de armen. Zacheüs werd door vele mensen uitgesloten omdat hij teveel geld vroeg aan de mensen. De kinderen van het tweede leerjaar zeiden dat ook sommige kinderen niet mogen meespelen op de speelplaats. We zochten naar oplossingen en doen ons best om dat ook uit te voeren op de speelplaats zodat iedereen mee kan spelen en zich goed voelt op school!
Vandaag, zondag mag het vierde en laatste kaarsje aangestoken worden. Kerstmis is nu heel dichtbij. Via deze weg wens ik iedereen een vrolijk kerstfeest en een heel gelukkig nieuwjaar! Mijn beste wensen! Tot maandag 7 januari!
We startten de adventsperiode en plaatsten de adventskrans en de kerstboom in onze klas. Een eerste kaars mocht aangestoken worden. De actie van welzijnszorg laat ons zeker niet onberoerd. Hun campagne gaat over 'We tekenen voor de toekomst'. We staan stil bij die campagne en dachten ook zelf na over onze toekomst. Het verhaal van Robby, Fatmira, Lena en Jeroen wordt verteld en we leren ook een campagnelied. We bereiden ons voor op het feest van Kerstmis.
Op verkenning in de natuur - Een vlinder voor Marianne
In het tweede leerjaar waren we de afgelopen weken bezig met het thema 'Op verkenning in de natuur'. We beluisterden het verhaal van de bruine knol waarin Sara een bruine knol moet brengen naar haar oma. Ze vindt die knol niet mooi en begrijpt niet waarom haar oma wel zo blij is met die knol. Na enkele weken ziet Sara het resultaat en begrijpt ze waarom haar oma, midden in de winter, nieuw leven in haar huis wil hebben. De kinderen van het tweede leerjaar komen iedere week naar mijn klas en bekijken hun knol. Er komen al hele kleine blaadjes uit. Het resultaat zal je wel zien hier op de website. Spannend hé.
In het derde leerjaar waren we bezig met het thema 'Verbondenheid in verdriet'. Het verhaal van Marianne greep ons erg aan en we werkten dat ook uit in een eigen vlinder. In die vlinder stonden vraagjes, konden we een briefje schrijven aan Marianne, lazen we een gedichtje en versierden de vlinder op onze eigen manier. Hier zie je enkele resultaten.
De herfstvakantie ligt alweer een stukje achter ons en met die herfstvakantie braken er heel intense dagen aan: Allerheiligen en Allerzielen. Naar aanleiding van die dagen, hielden we op school een bezinningsmoment waarin we even stil werden.. We luisterden naar liedjes en teksten, beluisterden het verhaal van Derk Das en bekeken een filmfragment uit 'Buitenspel' van Jan Verheyen. Het was een moment van stil worden in deze herfstperiode.
Veel kinderen hebben hun speelgoed aan een grondige inspectiebeurt onderworpen om te kijken of het wel klopte wat ik verteld had over China. En jawel, ik kreeg gelijk. Sommige kinderen waren zodanig enthousiast dat ze hun speelgoed, als bewijs dat het in China gemaakt was, meebrachten. Eigenlijk was de boodschap van ons missio thema dat je moet zorgen voor je naasten zoals Jezus deed. Dat leerden we ook in het verhaal van de barmhartige Samaritaan. De laatste donderdag voor de vakantie kwam Liesbeth op bezoek die ons nog meer vertelde over China. Zij heeft daar een jaar gewoond en was pas terug uit China. We luisterden allemaal heel geboeid en we leerden zelfs een beetje Chinees spreken! Dank je wel Liesbeth voor je boeiende uitleg.
In het tweede leerjaar startten we deze week al met het thema van Missio 'Made in China'. De oktobermaand staat traditiegetrouw in het teken van missio. We zochten op onze kleren naar de etiketjes en ontdekten al heel snel dat veel kleren, zelfs schoenen gemaakt worden in China. Ook het vele speelgoed dat we thuis liggen hebben, werd gemaakt in China. We keken ook op de wereldkaart waar China eigenlijk lag. De chinese vlag werd ook getekend en we bestudeerden de campagne affiche ook heel grondig. Volgende week meer nieuws uit China!
Onder het motto 'Samen onder één paraplu, vluchtelingen hebben ook bescherming nodig', ontdekten we het thema van de Vlaamse Vredesweek. De vredesvlag werd bovengehaald en ook een echte paraplu met veel kleuren, kreeg een plaatsje in onze klas. We wisten wel al dat een paraplu bescherming geeft tegen de regen. We maakten parapluutjes uit papier en schreven er onze vredesboodschappen op voor de mensen die op de vlucht zijn. Daarna kleurden we die in met de kleuren van de vredesvlag. Alle parapluutjes van het tweede en derde leerjaar, werden aan een soort mobile gehangen.
Ik voel mij vandaag zo.. Dat was het thema waarmee we van start gingen in het tweede leerjaar. De vier hoofdgevoelens kwamen uitgebreid aan bod en ondertussen kennen de leerlingen ook de gevoelsmannetjes. Gevoelens uitdrukken blijkt voor sommige kinderen wat moeilijk. Ook in stripfiguren zochten we naar gevoelens en die worden wel op een heel speciale manier voorgesteld. Mensen voelen zich niet altijd vrolijk en soms gaat alles heel moeilijk. Dat leerden we in het verhaal van Jezus over de Farizeeër en de schriftgeleerden.
We zijn deze week goed gestart! Het tweede en het derde leerjaar kreeg ook voor de eerste keer terug godsdienstles en ik ontdekte zelfs enkele nieuwe gezichtjes. In alle klassen ben ik begonnen met het verhaal te vertellen van de regenboog. De kleuren van de regenboog waren het ook niet altijd eens met elkaar. Ze ontdekten dat ze, wanneer ze de handen in elkaar sloegen, een schitterende regenboog vormden. Dit omdat we ook dit jaar weer ons uiterste best willen doen om een goeie en fijne klasgroep te vormen.
Dag iedereen! Welkom op de website van de godsdienstklas. Ik ben alvast klaar om aan het nieuwe schooljaar te beginnen. Jullie ook? Hier zal je kunnen volgen wat de kinderen van het tweede en derde leerjaar allemaal beleven tijdens de godsdienstlessen. Tot maandag!