Veel kinderen hebben hun speelgoed aan een grondige inspectiebeurt onderworpen om te kijken of het wel klopte wat ik verteld had over China. En jawel, ik kreeg gelijk. Sommige kinderen waren zodanig enthousiast dat ze hun speelgoed, als bewijs dat het in China gemaakt was, meebrachten. Eigenlijk was de boodschap van ons missio thema dat je moet zorgen voor je naasten zoals Jezus deed. Dat leerden we ook in het verhaal van de barmhartige Samaritaan. De laatste donderdag voor de vakantie kwam Liesbeth op bezoek die ons nog meer vertelde over China. Zij heeft daar een jaar gewoond en was pas terug uit China. We luisterden allemaal heel geboeid en we leerden zelfs een beetje Chinees spreken! Dank je wel Liesbeth voor je boeiende uitleg.
In het tweede leerjaar startten we deze week al met het thema van Missio 'Made in China'. De oktobermaand staat traditiegetrouw in het teken van missio. We zochten op onze kleren naar de etiketjes en ontdekten al heel snel dat veel kleren, zelfs schoenen gemaakt worden in China. Ook het vele speelgoed dat we thuis liggen hebben, werd gemaakt in China. We keken ook op de wereldkaart waar China eigenlijk lag. De chinese vlag werd ook getekend en we bestudeerden de campagne affiche ook heel grondig. Volgende week meer nieuws uit China!
Onder het motto 'Samen onder één paraplu, vluchtelingen hebben ook bescherming nodig', ontdekten we het thema van de Vlaamse Vredesweek. De vredesvlag werd bovengehaald en ook een echte paraplu met veel kleuren, kreeg een plaatsje in onze klas. We wisten wel al dat een paraplu bescherming geeft tegen de regen. We maakten parapluutjes uit papier en schreven er onze vredesboodschappen op voor de mensen die op de vlucht zijn. Daarna kleurden we die in met de kleuren van de vredesvlag. Alle parapluutjes van het tweede en derde leerjaar, werden aan een soort mobile gehangen.
Ik voel mij vandaag zo.. Dat was het thema waarmee we van start gingen in het tweede leerjaar. De vier hoofdgevoelens kwamen uitgebreid aan bod en ondertussen kennen de leerlingen ook de gevoelsmannetjes. Gevoelens uitdrukken blijkt voor sommige kinderen wat moeilijk. Ook in stripfiguren zochten we naar gevoelens en die worden wel op een heel speciale manier voorgesteld. Mensen voelen zich niet altijd vrolijk en soms gaat alles heel moeilijk. Dat leerden we in het verhaal van Jezus over de Farizeeër en de schriftgeleerden.