De kinderen van het tweede leerjaar leerden Maria vorige week heel goed kennen.
05-05-2007
Brood, tafel, maaltijd houden
De leerlingen van het tweede leerjaar kregen van mij de opdracht om een feesttafel te tekenen. We bekeken eerst het schilderij 'Boerenbruiloft' van Pieter Breughel. Daarna mochten de leerlingen zelf aan de slag gaan om een schilderij te maken, weliswaar met stiften. Ze maakten zelf de keuze welke feesttafel ze tekenden. Sommige leerlingen kozen voor het altaar in de kerk want als we eucharistie vieren, dan vieren we dat rond het altaar en is dat onze feesttafel. Je ziet hieronder enkele voorbeeldjes van prachtige feesttafels! Proficiat kinderen!
In het derde leerjaar werd deze week het scheppingsverhaal verteld binnen het thema 'aarde en vruchtbaarheid'. De leerlingen somden achteraf de elementen op uit het scheppingsverhaal en mochten daarna één element uitkiezen om te verwerken met klei. Enkele leerlingen maakten een zon, een boom, een dier, sterren, enz. Hieronder ziet u de schitterende werkjes!
In het tweede leerjaar startten we deze week met het nieuwe thema 'Brood, tafel, maaltijd houden'. We ontdekten allerlei eetgewoontes van mensen uit verschillende landen. Ieder land kent wel een eigen eetcultuur. Aan de hand van een korte quiz kwamen we het volgende te weten: Wist je dat... - in China ieder zijn eigen stokjes heeft om te eten en ze iedere dag rijst eten? - gohan het Japanse woord is voor rijst en rijst in de grond groeit? - de mensen in Japan rijstkoeken met zeewier eten? - veel mensen in India hun eten niet op een bord doen maar op een bananenblad en eten met hun handen? - vele kinderen in Afrika en Zuid - Amerika elke dag moeten helpen op het land? - de kariboe een soort rendier is en het favoriete dier van de kerstman is? - de eskimo kariboevlees en gedroogde vis eet? - de mensen die in de woestijn leven, kamelenmelk drinken omdat er weinig water is? - vele mensen in Afrika op een mat van rietstengels zitten om te eten? - vele kinderen in Afrika elke dag vele kilometers moeten stappen om water te halen en wij gewoon de kraan moeten opendraaien?
Vandaag begon onze dag met het (h)eerlijk ontbijt in samenwerking met de Oxfam Wereldwinkel. We smulden van al het lekkers dat ons aangeboden werd en met een rondgegeten buikje, konden we aan onze Afrikadag beginnen. Ik heb vele kinderen prachtige Afrikaanse danspasjes zien doen, geboeid zien luisteren naar Lode en naar mama Cécile, de campagnefilm aandachtig zien bekijken, op z'n Afrikaans zien spelen, en vooral zien genieten. Ook vele leerkrachten waagden zich aan een danspasje! Prachtig! Heel fijne dag met leuke activiteiten. Dank je wel want ik heb van al dat 'zien genieten', ook enorm veel genoten! Foto's worden later nog bijgevoegd.
We zijn nog altijd op weg naar Pasen en ondertussen hebben we het land Burkina Faso al wat beter leren kennen. Ook Lassané en Salif zijn geen onbekenden meer. Tijdens de vasten hebben we ook steeds een (h)eerlijk ontbijt met de producten van de Oxfam Wereldwinkel. Volgende week donderdag zal dat ontbijt de start zijn van een heuse Afrikadag. Ik plaatste alvast een link naar de website dus snuffel er maar eens rond!
We zijn nu wel echt goed van start gegaan met de acties van broederlijk delen van dichtbij te bekijken. Deze week luisterden we naar het verhaal van Abiba, Lassané en Salif. Aan de hand van de prachtige foto's leerden we die mensen en hun land, Burkina Faso beter kennen. Afgelopen woensdag hadden we ook een vastenviering waar we het belang van water voor dat land mochten ervaren. 's Namiddags was er een koffiestop waar de vormelingen meehielpen koffie en wafels te verkopen. Volgende week gaan we nog dieper op dat land in aan de hand van een hoekenwerk.
Afgelopen woensdag was het aswoensdag en is de vasten van start gegaan. Tijdens die periode voert Broederlijk Delen campagne. Dit jaar is de campagnetitel 'Afrika heeft ook talent'.Ik heb alvast een link geplaatst naar de site van Broederlijk Delen. Snuffel er maar gerust eens rond. Ook tijdens de lessen gaan we hun acties wat dichterbij bekijken. Meer informatie volgt!
Tijdens de voorbije lessen waren we bezig met Junior. Een jongen die lepra had en in het Damiaancentrum woont. We bekeken de acties van deze organisatie van dichtbij en zagen dat deze mensen wel heel erg goed hun best doen. Ook pater Damiaan was iemand die zich heel hard inzette voor de melaatsen. We proberen ook zelf niemand uit te sluiten binnen onze klasgroep ook al zijn we allemaal verschillend.
Ik ben er dan toch in geslaagd een eigen webstekje te veroveren voor de godsdienstklas. Mijn bedoeling is om hier een aantal foto's en bemerkingen te plaatsen over de lessen godsdienst in het tweede en derde leerjaar. Ook jullie mogen gerust ideetjes aanbrengen en je eigen mening achter laten op deze site. Zijn jullie ook benieuwd hoe dit allemaal zal lopen?