Deze week werken we in de klas rond het thema: VIVE LA FRANCE !! Wat tevens ook het thema voor het grootoudersfeest van dit jaar zal zijn. ( grootoudersfeest op 20 november en oudersfeest op 21 november) Hier een overzichtje van wat we allemaal gaan doen in ons klasje deze week:
MAANDAG: Inleiding op het thema a.d.h.v Flon Flon. Contractwerk voorstellen van deze week. Dansjes voorstellen voor het grootoudersfeest. Bewegingsopvoeding met meester Jurgen. Franse initiatie: Ronron se lave. ( Oh làlà)
DINSDAG: Waarneming: de franse vlag! Dansjes oefenen voor het grootoudersfeest. Aanleren van het lied: De kat van ome Willem. Taalactiviteit: Luisterspelletjes.
WOENSDAG: Bewegingsopvoeding met meester Jurgen. Franse initiatie: Ronron se lave. ( Oh làlà)
DONDERDAG: Prentwaarneming: FRANKRIJK! ( de kleuters mogen prenten en foto's meebrengen die te maken hebben met Frankrijk ) Dansjes oefenen voor het grootoudersfeest. Beeldend werken: Knutselen van een cadeautje voor oma en opa.
VRIJDAG: Huishoudelijke activiteit: Eten uit Frankrijk! Beeldend werken: Knutselen van een cadeautje voor oma en opa. Dansjes oefenen voor het grootoudersfeest. FILM: Ratatouille!
Groetjes, de juf.
PS: De kleuters krijgen deze week ook nog een briefje mee met wat meer uitleg over het grootoudersfeest.
Om de laatste dag voor onze herfstvakantie mooi af te sluiten hebben we een dagje gewerkt rond het thema HALLOWEEN! Voormiddag stonden het verjaardagsfeestje van Heleen op het programma en ook nog even knutselen. De kleuters konden kiezen tussen het knutselen van een pompoen - spin - spookje of vleermuis! De resultaatjes waren wel ERG griezelig geworden!
Op vrijdag was het dubbel feest in de klas. Het was niet alleen halloween, maar ook de verjaardag van Heleen die 5 jaar werd. Ze had heerlijke taart voor ons bij en wat hebben de heksen, dracula's en spookjes gesmuld! Kijk maar !
Vandaag was het een SUPER - dag voor de kleuters, maar vooral voor onze Flon Flon! Vandaag werd ze 5 jaar! Wat waren de kleuters in hun nopjes bij het binnen komen deze morgen! Er werden al snel tekeningen en cadeautjes boven gehaald en verzameld, voor als Flon Flon wat later wakker zou worden. Eerst hebben we ons feestje wat voorbereid in de klas: er werden tekeningen gemaakt, brieven geschreven, kleurplaten gekleurd en slingers geknutseld. Flon Flon werd met haar lievelingsliedje wakker gemaakt en iedereen zong uit volle borst mee! Flon Flon werd overladen met cadeautjes en tekeningen en van Felien kreeg ze een echte kroon! Oh là là, wat was ons schaapje fier en gelukkig! We hebben gezongen in het nederlands - frans en engels! ( en dat voor de derde kleuterklas, amai amai) Het grote moment was toch wel de heerlijke maar vooral PRACHTIGE taart die de mama van Felien had gemaakt! Ook had de mama nog voor elke kleuter een Flon Flon taartje gemaakt! Die werden ingepakt om mee naar huis te nemen, want onze buikjes waren helemaal vol! De ouders kunnen altijd eens een kijkje komen nemen aan het raam, want daar zit Flon Flon nog steeds te pronken op haar verjaardagstroon!
Bedankt Karine voor de TOVER taartjes, zo werd Flon Flons feestje echt wel FORMIDABLE!! Un grand bisou van Flon Flon! X X X
Op maandag hebben we in de klas lekkere pompoensoep gemaakt! Van de uitgeholde pompoen hebben we een pompoenkaars gemaakt die nu staat te pronken in onze klas!
Vorige week hebben we een speeltijddoosje ontworpen in de klas. De kleuters hebben allerlei leuke spelletjes bedacht die we in het doosje hebben gestopt. Vóór elke speeltijd pikken we er een kaartje uit: dit dient eigenlijk om het wilde spelen op de speelplaats te vermijden en de kleuters wat gerichter te leren spelen met elkaar.
Sinds vanmorgen staat er een rieten mand met snoezel-doekjes in onze kring elke morgen. Tijdens het vertelmoment mogen de kleuters allemaal een doekje uit de mand nemen en bij zich houden tot het vertelmoment is afgelopen. Zo hebben de kleuters letterlijk iets om handen en voorkomen we het prullen aan schoentjes - kledij en vooral aan elkaar! De kleuters vonden het super en de juf zag dat het goed was!!
Deze week werken we in de klas nog verder rond het thema : DE HERFST! Hier volgt een overzichtje van wat we allemaal gaan doen in de klas.
MAANDAG: * huishoudelijke activiteit: pompoensoep maken. * Franse initiatie: La fête de Filou. * Bewegingsopvoeding in de turnzaal. * Wiskundige initiatie: De paddestoelen ( sorteer oefening )
DINSDAG: Groot verjaardagsfeest van Flon Flon in de klas !!!! ( we maken een kroon - de verjaardag vieren en natuurlijk een lekkere taart voor Flon Flon)
WOENSDAG: * Bewegingsopvoeding in de turnzaal. * Verhaal: Kabouters in het bos. * Liedje aanleren: T is herfst ( urbanus)
DONDERDAG: * Toneelvoorstelling in de zaal ( voor alle kleuters en lager onderwijs) * Taalactiviteit: beginklanken: de H van herfst. * bewegingsmomentje: relaxatie-oefeningen * contractwerkjes afwerken
VRIJDAG: * Franse initiatie: werken in ons oefenboekje. * Halloweenfeestje in de klas ( verkleed naar de klas komen!! ) * Poppenspel: Het griezelt in de poppenkast. * Beeldend werken: Knutselen van pompoenen en andere griezeldingen!
Brief voor de ouders!! ( 13 oktober - 17 oktober )
Beste ouders,
De volgende twee weken werken we in de klas rond het thema: DE HERFST! Hier een uitgebreid overzichtje van wat we allemaal gaan doen in de klas.
Maandag: * werken rond herfstbladeren en herfstvruchten ( onze schatten die we tijdens de herfstwandeling hebben verzameld) * Werkblaadje: zoek dezelfde herfstbladeren * bewegingsopvoeding in de turnzaal * contractwerk rond het thema voorstellen
Dinsdag: * exploratie: de bomen in de herfst * knutselen van herfstbomen * lied aanleren * bewegingsmoment in de turnzaal : dansexpressie
Woensdag: * bewegingsopvoeding in de turnzaal * franse initiatie: La fête de Filou * Taalactiviteit: Rijmwoorden
Donderdag: * noten en kastanjes ( de kleuters mogen allerlei noten - kastanjes en notenkrakers meebrengen naar de klas) * Wiskundige initiatie: Teloefeningen met de noten * versje aanleren * bewegingsmoment: Relaxatie met muziekinstrumenten
Vrijdag: * Paddestoelen ( de kleuters mogen paddestoelen meebrengen naar de klas) * knutselen van paddestoelen in de klas * franse initiatie: La fête de Filou * Poppenspel over de herfst
VERDERE INFO: * maandag 20 oktober werken we rond pompoenen: Wie heeft er eentje uit de tuin? * Dinsdag 21 oktober is het de verjaardag van FLON FLON !
Op 7 oktober gaan we met de hele school op Herfstwandeling. De kinderen van het lager onderwijs zullen een wandeling maken op de "kluis van Bolderberg" en met de kleuters gaan we naar "domein Bovy" in Bolderberg! Wat hebben we nodig? * aangepaste kledij en schoenen al naargelang het weer. * lunchpaket voor onder de middag. ( liefst geen pudding of yoghurtjes met lepeltjes, dank u!) * extra drankjes en koekje of fruit. * een lege stevige plastic zak om herfstschatten in te verzamelen. * een makkelijke rugzak die de kleuters mee pakken wanneer we gaan wandelen.
.... en met z'n allen nog duimen voor een mooie herfstdag !!
De afgelopen week hebben we rond het thema DIEREN in de klas gewerkt. We kregen heel wat huisdieren op bezoek in de klas. Eerst kwam Kato op bezoek, de golden retriever van Yllas. Daarna kwam de mini yorkshire van louis (en de juf) op bezoek, onze Maurice. Britt had haar twee hondjes bij: Orki en Zina. Twee mini maltezers. Walter was de herdershond van Steffen Elsen die heel veel kunstjes kon. Ella had haar eendje Vlekje bij, die voor de speciale gelegenheid een mooie strik om had. En de mama van Heleen kwam op bezoek met Nora, een cocker spaniel. En als laatste kam de poes minoech van Arne op bezoek! Het was een leuke en leerrijke beestenboel in onze klas! Hartelijk dank aan de mama's, nonkie, noenk en tante Mieke en de zus van Arne om langs te komen!
Vrijdag mochten we met z'n allen naar de kermis! Samen met de kleuters van het berenklasje mochten we twee ritjes op de paardenmolen zitten! Het was weer SUPER leuk!!! KIJK MAAR!!!
Vandaag was het een superleuke dag in onze klas. De kleuters brachten vandaag allerlei dieren-knuffels mee. Met de appelbakken toverden we onze klas om in een echte "knuffel dierentuin"! Heel wat kleuters wilden mee helpen en gingen ook hard aan het werk. Eerst moesten de dieren gesorteerd worden en kregen ze allemaal een huisje. Sommige kleuters schreven de namen van de dieren over en de naamkaartjes werden bij de juiste kooi op gehangen. In de poppenkamer maakten we een echte keuken waar het voedsel en de waterbakken klaar gezet werden voor de hongerige knuffels. De winkel werd de kassa en onze dierentuin kreeg als naam: GOOD FOREST! Omdat het een goede dierentuin was waar alle dieren welkom waren ( dit ideetje kwam door de godsdienstlesjes naar voren). Ella stelde voor om wat drolletjes en keuteltjes te boetseren......want ook dat hoort ook bij de dierentuin! Het resultaat mocht er zijn !! Kijk maar !!
Zo.....het eerste verhaal van Flon Flon zit er op! Elke keer kijken we weer uit naar het bezoekje dat Flon Flon ons in de kring brengt. Ze is ondertussen al een eigenzinnig schaapje geworden met echte "ster-allures"! Oh là là... Maar dat vinden we net geweldig aan haar! Maandag brengen we ons werkboekje mee naar huis, zodat de mama's en de papa's eens kunnen kijken wat we al allemaal geleerd hebben! (Ik denk dat jullie wel versteld zullen staan !! ) Ook mocht Flon Flon voor het eerst met een vriendje gaan logeren! We hebben eerlijk geloot en ze is dit weekend bij de familie Celis ( Lennert) op bezoek.......Het verslagje zullen we maandag lezen in het dagboek van Flon Flon! Vanaf volgende week beginnen we aan een nieuw lesje......en ik kan jullie al verklappen dat het bijna Flon Flon's verjaardag is!! Dat gaat nog leuk worden in de klas!
Hier enkele fotootjes van het werken in ons werkschriftje en hoe Flon Flon uit logeren gaat!
Deze week hebben we in de klas heel veel geleerd en gewerkt rond het thema: Dit ben ik! Op de foto's kan je zien hoe hard we aan onze contractwerkjes hebben gewerkt ( en dat gaat al bij de meeste kleuters heel vlotjes), gekke mannetjes hebben geknutsels en verteld in de kring tot welke club we zelf behoren. Kijk zelf maar even mee!
Beste ouders, De volgende twee weken werken we in de klas rond het thema DIEREN naar aanleiding van: "4 oktober - Dierendag"! We gaan rond drie groepen van dieren werken: Wilde dieren - huisdieren - dieren van het bos. Het zal een beetje van de interesse van de kleuters afhangen hoe lang we rond welke groep gaan werken, ik geef julie alvast een lijstje van wat we allemaal gaan doen in de klas:
* prentwaarneming over de dierentuin * we bouwen onze klas om tot een echte dierentuin met onze knuffels * schrijfhoekje inrichten in de klas met dierennamen * tekenhoekje: dieren natekenen * naschilderen van dierenhuiden ( de patronen ervan) * huisdieren op bezoek in de klas * versjes + liedjes over dieren aanleren * knutselen van allerlei dieren * Godsdient uit Tuin van Heden: In het oerwoud! * gezelschapsspelletjes over dieren ( lotto - memory - ganzenbord) * Knijpkaarten ( zelfstandig leren) * verhalen over dieren ....
HULP VAN DE OUDERS: Ik zou graag een oproep doen aan de ouders : wie kan er naar de klas komen met een huisdier? Stuur maar een mailtje met welk huisdier je kan komen en op welke dag. Ik dacht om 1, 2 en 3 oktober hier voor vrij te houden.
KNUTSELMATERIAAL:( mag je maandag of dinsdag al meegeven naar de klas) * lege kartonnen eierdozen * lege, uitgewassen melkverpakkingen * wie fruitbakken ( karton of hout) heeft die we mogen lenen - mag ze meegeven naar de klas: ze zouden moeten dienen om als hokken te gebruiken voor onze dierentuin.
MEEBRENGEN: op dinsdag 30/9 mogen de kleuters wilde dieren meebrengen naar de klas die in de dierentuin wonen. Dus de kleuters mogen eens tussen hun knuffels zoeken en meebrengen wat ze vinden: leeuwen - beren - ijsberen - slangen - olifanten - nijlpaarden enz......
Het is een hele verlangverlijst, maar zo kunnen we er echt twee "beestige" weken van maken! Alvast bedankt voor jullie medewerking!!!
Er werd mij gevraagd om de dagen van de week en het liedje dat erbij hoort, ook even op de site te zetten. Op Onderstaande link kan je de pictogrammen terug vinden en ze eventueel af printen om thuis te gebruiken!
BRIEF VOOR DE OUDERS !! ( 22 sept tot 26 sept 2008)
Beste ouders,
deze week werken we in de klas rond het thema: DIT BEN IK! We vertrekken vanuit het verhaal: " De club van de rare kinderen" uit de schatkist methode. Het verhaal gaat erover dat iedereen wel iets vreemds heeft of kan... en dat iedereen erbij hoort! We gaan ook wat meer over ons lichaam leren en hoe gelijk we zijn maar tegelijkertijd ook heel verschillend! Hier een overzichtje van wat we allemaal gaan doen in onze klas:
MAANDAG: * verhaal: De club van de rare kinderen * Tekenoefening: Dit ben ik * Versje aanleren: Hè juf, mijn tenen zijn verdwenen! * Bewegingsopvoeding in de turnzaal * contractwerk voorstellen
DINSDAG: * waarneming: mijn lichaam. ( schatkist) * godsdienst: Talenten ( uit de methode: Tuin van heden) * Franse initiatie: De personages uit "Bonjour Flon Flon"! * Liedje: Meester pol!
WOENSDAG: * Bewegingsopvoeding in de turnzaal. * Muzikale opvoeding: Lichaamsmuziek! * Verhaal: Platvoetje!
VRIJDAG: * Waarneming: Bij welke club hoor jij? ( De kleuters mogen vandaag iets meebrengen over hun hobby, wat ze graag doen.Alvast bedankt!) * Wiskundige initiatie: Meten van ons lichaam! * Franse initiatie: Werken uit ons oefenschriftje + Flon flon gaat uit logeren! * Poppenspel: de club van de rare poppen.
Wiskundige initiatie: Maken en meten van slingers!
Net als in het verhaal van de verdrietige koning, gingen we in de klas slingers maken. Elke tafel kreeg een kleurtje en met z'n allen gingen we aan de slag. Bij het stopsignaal moesten alle slingers verzameld worden en konden we vergelijken en meten welke tafel de langste slinger had gemaakt - wie de kortste, en welke slingers er even lang waren. Op een speelse manier werden de wiskundige begrippen ingeoefend en konden de kleuters zelf ontdekken hoe hun groepje het er van af gebracht had!