Vandaag hebben we weer aan ons project gewerkt. We zijn begonnen het afwerken van het hoekenwerk rond de verschillende culturen.
Na de middag stond dan de kookactiviteit op het programma. Iedere leerling moest een ingrediënt meebrengen. Met deze ingrediënten maakten we 3 gerechten: pannenkoeken, fruitsatés en Mexicaanse salsa.
De pannenkoeken wilden eerst niet goed lukken maar met de hulp van Juf Kathleen is alles in orde gekomen. De fruitsaté verdwenen meteen achter de kiezen en ook de Mexicaanse salsa viel in de smaak.
Om 10 voor 15 vertrokken we dan naar het restaurant 'De Veerman' voor een bezoekje aan de keuken. De eigenaars gaven ons meer uitleg over de werking in de keuken, de werking van de kassa en ze gaven ons ook meer uitleg over het dekken van een tafel. We hebben veel bijgeleerd en het geleerde kunnen we zeker gebruiken in ons eigen klasrestaurant.
Ondertussen is het al zaterdag en is er al 1 stageweek voorbij. We hebben donderdag en vrijdag nog aan ons project gewerkt. Hieronder volgen 3 verslagjes van de leerlingen.
Hey allemaal, Fijn dat jullie onze website eens bezoeken! Vandaag hebben we besproken hoe je sterren voor je restaurant kan verdienen. We hebben ook op de computer een verslagje moeten schrijven over koken. Dit was het dan! Tot volgende keer!
Sam Vanderleen
Hallo, Mijn naam is Lynn Verbeke en ik zit in klas 5A. Ik kruip even in mijn pen om jullie te vertellen wat er zo allemaal gebeurt tijdens een dagje in 'Comme chez 5A'. We hebben groepjes gemaakt om met dingen kennis te maken zoals het maken van menu's. We hebben ook verder gewerkt aan ons liedje. Het heet 'In de keuken'. Het is supercool ook al is het nog niet helemaal af.
Als laatste hebben we deze dag nog gezien wat er allemaal moet aanwezig zijn in een goed restaurant: hygiëne, goed personeel,...
Nog veel groetjes van SOS Lynn en tot volgende keer.
Vandaag hebben we ideeën opgedaan voor ons restaurant. We hebben ook mogen kiezen wat we mogen doen: een menukaart maken, etiquette leren, tafel dekken,....
Morena
Zoals je wel kan lezen hebben we op donderdag dus allerlei activiteiten gedaan. De groepsindeling voor het project verliep niet altijd even vlot maar toch heeft iedereen een plaatsje gekregen voor de groepsopdrachten.
Vandaag zijn we dan eindelijk begonnen met het heuse klasproject, een project rond koken en al wat ermee te maken heeft. Eerst heb ik het project voorgesteld en wat nu eigenlijk de bedoeling is van het project. De kinderen waren meteen enthousiast wanneer ze hoorden dat ze een klasrestaurant mogen oprichten.
De kinderen maakten vandaag kennis met allerlei eetculturen tijdens een hoekenwerk. Het hoekenwerk was zeer omvangrijk en daardoor is het dus ook niet afgeraakt. Maar geen nood we zullen er nog aan werken.
Tijdens dit hoekenwerk maakten de leerlingen kennis met allerlei godsdienstige culturen, de Oosterse en de Westerse cultuur, de Afrikaanse en de Zuid- Amerikaanse cultuur,.... Ze moesten ook gebruik maken van een atlas, dit ging echter nogal moeizaam maar met een beetje hulp lukt alles.