Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen doen?
we maken een nieuwjaarsbrief
we versieren de kerstboom in de klas
we maken kennis met het kerstverhaal
ook in de poppenkast wordt het kerstverhaal gespeeld
we schilderen een kerstboom
binnen onze schrijfdanslesjes leren we slingers schreibelen
we luisteren naar de verhalen 'Jules en de grote kerstboom' en 'Karel viert Kerstmis'
we gaan naar de kerstviering van de school, die gaat door op 22/12, iedereen is welkom! Wij spelen de herders tijdens de kerstviering, daarom brengt iedereen een schapevelletje, een bruin dekentje of een cape mee naar school. Dank u!! U mag dit nu al meegeven.
wij gaan op tocht naar het stationsplein, we gaan de gigantische kerstboom en de lichtjes bekijken
op vrijdag 22/12 koken wij zelf een kerstdiner en vieren we samen Kerstmis, die dag hoeft niemand eten mee te brengen.
in de poppenkamer vieren we ook kerst, we kopen kerstspullen in de winkel en versieren onze poppenkamer
Sint en Piet...en Spiekpietje (van 20/11 tem 6/12/2017)
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen?
-op 1 december heeft Sint beloofd om een bezoek aan onze school te brengen -in ons tiktakhuisje komt Sint ook langs -Jules en Marie zetten hun schoentje in de poppenkast -schrijfdans: we geven Sint een baard uit scheerschuim -we gooien pakjes door de schoorsteen, we klimmen op de daken tijdens een bewegingsles -we luisteren naar het verhaal: de mijter van Jules -we zingen en dansen op de vele sinterklaasliedjes -we schilderen de Sint -we tellen op de aftelkalender, wanneer komt Sint? -we maken een speelgoedwinkeltje in de klas -wie is dit gek klein zwarte pietje? Met zijn sportschoenen aan? en de gsm in de hand? Elke dag zit hij op een andere plaats in onze klas
- we luisteren naar verhalen over spiekpietjes - we doen aan drama en worden zelf een spiekpietje - we schilderen een spiekpietje - we experimenteren met houtskool en tekenen een spiekpietje - we knutselen een mijter of een pietenmuts - we bekijken de kleren van Sint en Piet van dichtbij, in de poppenkamer kunnen we ons in Sint en Piet verkleden - we mikken cadeautjes in de schoorsteen - we doen aan pietengymnastiek - we spelen met muziekinstrumenten en zingen veel sinterklaasliedjes - schrijfdans: de weg van de spiekpietjes en de trap -...
VERSJE Stippe stappe, stippe stap (je gaat met de vingers naar boven langs de buik) Zwarte Piet stapt op de trap. (je vingers staan nu op de schouders) Met zijn pak en met zijn zak, (je gaat met je vingers verder naar boven) loopt hij boven op het dak. (nu sta je met je vingers boven op het hoofd) Oeps, nu glijdt hij weer terug, (je vingers gaan kriebelend naar beneden) langs jouw kriebel kriebel rug!
Het wordt kouder. Mutsen, sjaals en wanten worden bovengehaald. Maar verliezen is makkelijk, mag ik daarom vragen om overal duidelijk de naam op te noteren en de wanten aan de jas te bevestigen? Indien u nog nieuwe wanten of handschoenen moet kopen, mag ik dan vragen om voor wanten te kiezen, De vingertjes werken niet altijd goed mee bij het aandoen
Naar aanleiding van onze grote pizza-actie op school (zodat we nieuwe spulletjes voor de klas en de speelplaats kunnen aankopen) zullen we dit thema helemaal aan pizza wijden Indien u nog geen bestelling heeft geplaatst, dit kan nog tot 10 november. Wij hopen dat wij jullie en ook jullie vrienden, families,.... kunnen verwennen met lekkere pizza's, pasta's, tiramisu...
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen?
in de klas hebben we nu een echte pizzeria (we kunnen nog steeds veel pizzadozen gebruiken)
we spelen met een pizzadobbelsteen, een pizzadraairad...
we leren de verschillende ingredienten kennen
natuurlijk gaan we ook een echte pizza beleggen, bakken en proeven
we gaan een pizza kleien en die eventueel beschilderen
we doen aan relaxatie ahv een pizza versje
tijdens wiskundige initiatie leren we en pizza verdelen en die dan terug heel te maken
Heksje Mimi geeft een griezelfeestje (van 23/10 tem 27/10/2017)
Wat zullen we deze week proberen te doen? - we luisteren naar het verhaal 'Heksje Mimi geeft een griezelfeestje' en worden ook op haar feestje uitgenodigd. - voor het feestje hebben we van alles te doen: we knutselen wat decoratie, we schilderen een spinnentafelkleed,.... -we doen aan drama en worden allemaal heksen -we leren een versje en een liedje -op vrijdag bakken we muumies op een bedje van toverkruid en maken we ene toverdrankje -de week sluiten we af met het griezelfeestje van heksje Mimi, dus op vrijdag mag iedereen verkleed naar school komen -...
VERSJE Zeg wat vliegt er daar voor geks? Is het een vogel? Is het een vogel? Zeg wat vliegt er daar voor geks? Is het een vogel? Neeee......het is een heks!
PS na de herfstvakantie hebben we in onze klas heel veel pizzadozen nodig, indien u die heeft , mag u die stilaan beginnen meebrengen. Dank u!
-we maken een experimenteerbak met blaadjes, noten, kastanjes....
-we leren de bosvruchten en blaadjes sorteren per soort
-we leren herfstkleuren kennen
-we kijken en luisteren naar het verteltheater met als titel 'Jules in het bos'
-tijdens een drama-oefening worden we ook bomen en blaadjes in de wind
-we knutselen een herfstkroon
-....
VERSJE
Ik strooi, ik strooi
De blaadjes in het rond
ik strooi, ik strooi
Ze vallen op de grond
Ik gooi, ik gooi
De blaadjes in de lucht
Ik gooi, ik gooi
ze vallen met een zucht
PS op vrijdag 27/10 houden we een griezelfeestje in de klas, die dag mag iedereen verkleed naar school komen, binnen het thema Halloween. U hoeft daarvoor niets te kopen, een oude witte T-shirt kan snel omgetoverd worden tot spookje, een zwarte T-shirt kan een tovenaar worden enz...ik kijk er naar uit!
Ik hoop ook dit schooljaar een paar uitstapjes te kunnen maken met de kleuters. Dit is oa de schoolreis maar ook kleine uitstapjes zoals bv naar het bos, naar de supermarkt, een sportactiviteit...
Tijdens zo een activiteiten kan ik een extra paar handen en ogen goed gebruiken.
Mag ik vragen wie eventueel wel eens kan mee gaan ter ondersteuning? Dit kan u mij via email laten weten , geef aub ook even de dagen van de week door wanneer u zich kan vrijmaken. Ik hou daar dan rekening mee bij het plannen van de buitenschoolse activiteiten.
Ik hou u daar dan ruim op voorhand van op de hoogte ...
Op 1 september begint de school opnieuw. We komen samen met Jules terug
naar onze klas. We leren nieuwe vriendjes kennen, wat
spannend!
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen doen?
- we leren de nieuwe vriendjes kennen ahv kringspelletjes - op dinsdag en vrijdagmorgen gaan we het eerste uurtje sporten met juf Sanne - in de poppenkast gaan Jules en Marie zijn zus ook terug naar school - we luisteren naar het verhaal 'Jules gaat naar school" - we kijken in onze boekentas, wat zit daar allemaal in ? Wat zit er in de boekentas van Jules? - we leren de speelhoekjes in de klas kennen, er is ook nieuw speelgoed... - we knutselen een knutseltas, een verjaardagskalender, een boekentasje, ... we schilderen Jules... - we leren een paar klasafspraken kennen - we gaan op onderzoek binnen de school, weten we alles zijn ? Kennen we alle juffen? Waar doen we onze afval? ... - we oefenen het toiletbezoek, onze handen wassen, onze jasjes netjes aan de kapstok hangen... - we leren een versje en een paar liedjes die we elke dag zullen zingen - we gaan ons een eerste keer meten en knutselen een meetkalender, zullen we dit schooljaar veel groeien? - we maken kennis met de visjes in ons aquarium, we leren voor de visjes zorgen -....
Geef iets mee van thuis Heeft
je kind een lievelingsknuffel of een dekentje dat het niet kan missen?
Geef het mee in de boekentas om troost te bieden tijdens moeilijke
momenten.
Probeer zelf ook wat te ontspannen tijdens
het afscheid. Kinderen nemen snel gevoelens over. Maak een grapje of
trek een gek gezicht. Vergeet zeker niet nog even te wuiven voor je
vertrekt! We nemen afscheid aan de schoolpoort. Uw kindje gaat alleen
of samen met de juf naar de klasrij.
Maak je kind duidelijk dat je terugkomt Sommige
kinderen hebben namelijk het gevoel dat je hen verlaat. Zeg dus altijd
'tot straks' wanneer je afscheid neemt en maak duidelijk dat mama of
papa terugkomt.
Creeer een ritueel Nog een dikke kus en knuffel en geef dan het boekentasje af. Zo weet je kind altijd wat hem of haar te wachten staat.
Leer de namen van andere kinderen Dat zorgt ervoor dat de school vertrouwd voelt voor jouw kind.
EN DIT DOE JE BETER NIET
Wegsluipen Op die manier geef je je kind het gevoel dat hij of zij je niet kan vertrouwen. Neem afscheid, maar hou het kort.
Het afscheid rekken Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt. Een knuffel, een kus aan de poort en dan vertrekken.
Vergelijken Iedereen
gaat op een andere manier om met het afscheid, dus vergelijk je kindje
niet met de andere kinderen. Elk kind verwerkt de eerste schooldagen
ook anders. Sommige kinderen wenen de eerste dagen niet, maar nadien
misschien wel.
Blijven terugkomen Als je
eenmaal weg bent, blijf dan weg. Kom niet gedurende de dag terug om te
controleren hoe het gaat op school. Dat maakt het alleen maar
moeilijker. Haal je kindje ook niet voor einde schooltijd op, dan stoor
je het klasgebeuren en maak je misschien andere kindjes verdrietig
omdat hun mama er nog niet is.
Het mooier voorstellen dan het is Doe
geen beloftes die je niet kan waarmaken. Vertel je zoon of dochter over
de leuke kanten van school, maar vermeld ook de minder leuke kanten.
Zo zijn er ook in het klasje regels waar je kleuter zich moet aan
houden. Maar overstelp je kind niet met informatie, je hoeft niet elke
dag over school te praten.
Te lang wachten met potjestraining Begin
ruim op tijd met zindelijkheidstraining. De beste periode om ermee te
starten is het begin van een vakantie. Word ook niet boos als het niet
lukt, elk kind wordt zindelijk op zijn eigen tempo.
Je kind onhandige kledij aantrekken Er
is niets mis met je kindje mooi te kleden, maar hou er ook rekening mee
dat kledij makkelijk aan en uit moet. Dus geen jumpsuits of kledij met
veel knoopjes, maar wel broekjes of rokjes met een elastiek. Zo
voorkom je ook veel ongelukjes. Vergeet ook zeker geen reservekledij
mee te geven.
Het einde van het schooljaar is in zicht en dit is dan meteen ook het laatste thema van dit schooljaar.
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
-in ons tiktak huisje komen er eendjes op bezoek -we luisteren naar het verhaal "Gonnie en Gijsje" -we halen de waterbak boven : daarin gaan we iets bijleren over drijven en zinken, we gaan eendjes vangen zoals op de kermis, we gaan experimenteren met schuim -we gaan knutselen: een eend in de vijver en een kermiseend -we gaan knippen en kleven: een eend -met ons draairad gaan we eendjes sorteren -we gaan bellen blazen -we leren onze talenten kennen , want wij zijn er allemaal 'eendje' -we gaan naar het afstudeerfeestje van de derde kleuterklas -op 29/6 is het frietjesdag op school, dan krijgen we allemaal een lekkere frietmaaltijd aangeboden door het oudercomite! ( op 26/6 en 27/6 is de keuken gesloten en brengt iedereen zijn boterhammetjes mee) -op 30/6 houden we ons reuze-verjaardagsfeest met de ijskar die op bezoek komt (zie meegegeven brief), die dag is de school 's middags uit.
VERSJE Plitse pletse plater 't eendje zwemt in 't water plitse pletse plant... het eendje op je hand plitse pletse ploofd.... het eendje op je hoofd plitse pletse pluik .... het eendje op je buik!
Zonder thema, maar zo veel te doen ! (van 29/5 tem 9/6)
Wat zullen we allemaal proberen te doen?
- Op 3 juni is er ons schoolfeest en we gaan natuurlijk een paar keer oefenen - Op 9 juni gaan we op schoolreis! - vaderdag komt er aan dus we knutselen een leuke verrassing - we genieten van het mooie weer en gaan fietsen, voetballen, bellen blazen, eendjes vangen in de waterbak... - de klastuin staat in volle bloei en groei, we verzorgen die verder en kunnen opnieuw lekkere groentjes proeven - we genieten van het tik tak huisje, van verhalen, van de poppenkast - we leren een versje voor vaderdag, maar dit bllijft dus nog even geheim -... Op vrijdag 2/6 houden wij generale repetitie in de feestzaal, daarom kunnen we GEEN warme maaltijd aanbieden. Iedereen brengt die dag zijn boterhammetjes mee. Bedankt voor uw begrip.
Tot zaterdag!
Opgepast, maandag 4/6 hebben we een extra dagje vrij want dan is het pinkstermaandag .
Wat zullen we binnen dit thema proberen te doen? - we maken een boerderij in de klas - we schilderen met modder - we knutselen een koe, een varken, een schaap - we oogsten de groenten uit onze klastuin en maken een lekker slaatje - we knippen en kleven gras voor de koe -... - we gaan op donderdag 18/5 op schooluitstap naar Sinte-Gitter, we kunnen daar boerderijdieren leren kennen, aaien, verzorgen, ...we gaan daar ook picknicken en de mensen bieden ons een springkasteel aan zodat we daar ook nog eens naar hartelust kunnen spelen. Alles wordt ons gratis aangeboden, we moeten die dag wel een lunchpakket meebrengen en voldoende drinken en snack voor tussendoor. We doen ook gemakkelijke schoenen aan. Wij zoeken nog een paar extra begeleiders, wie wil ons die dag vergezellen?
Dank u!
VERSJE
Brrrr , zegt het paard met zijn bibberlip Beeeeh , zegt het schaap en tok zegt de kip. konijn wil iets zeggen maar hij weet niet hoe boe, boe, boe, zegt de koe!
De komende twee weken werken we het prentenboek 'de schoenen van mama' uit in de klas. Korte inhoud:
Met zijn mandje onder de arm trekt Warre met mama naar de markt. Er lopen daar veel mensen. Warre besluit om de schoenen van mama te volgen. Zo raak ik haar niet kwijt, denkt hij. Hij loopt van het ene kraam naar het andere en verzamelt vele dingen in zijn boodschappenmandje. Maar opeens ontdekt Warre dat er een andere vrouw in mama's schoenen zit...
Wat zullen we binnen dit thema zeker proberen te doen?
we luisteren natuurlijk naar het verhaal 'De schoenen van mama'
we gaan bouwen met schoendozen (als je er thuis hebt, dan mag je die meebrengen)
we maken een schoenenwinkel in de klas . Iedereen mag schoenen van mama meebrengen!
tijdens een waarneming bestuderen we de schoenen van mama die we hebben meegebracht, welke verschillen zien we?
het is bijna moederdag dus we leren een versje en knutselen een cadeautje ...ssshhhhttt, we mogen niets verklappen
we spelen een schoenendomino met de schoenen van mama en onze eigen schoenen