Hoi hoi,
Hier zijn we dan eindelijk met ons verslag over verkeer. De
eerste week hadden we op maandag een voorstelling op school van handjes
draaien. We hebben gezongen, gelachen en heel veel plezier gemaakt. Die dag
hebben we ook de verjaardag van ons Jenna gevierd. Een dikke proficiat!
Doorheen deze twee weken hebben we heel wat geleerd over het verkeer en vooral
over de voertuigen. Zo zijn we eens gaan kijken naar een echte fiets en wat er
allemaal aan zit. De volgende dag zijn we naar de auto van onze juf gaan
kijken. Dit vonden we natuurlijk geweldig. Er zaten zoveel knopjes en leuke
dingen aan de auto. En dat hebben we natuurlijk allemaal eens uitgeprobeerd. We
hebben de eerste week ook een verkeerswandeling gemaakt. We leerden veilig
oversteken op het zebrapad en kwamen allemaal verschillende verkeersborden
tegen. We keken goed wat er op stond en zochten dan wat het zou betekenen. Toch
wel veel om te onthouden, hoor. In de
tweede week zijn we naar een voorstelling rond verkeer gaan kijken. Wij hadden
er al een weekje rond gewerkt, dus we konden goed volgen en veel antwoorden
geven. In de klas hebben we allemaal leuke spelletjes gespeeld zoals een
geluidenspel, een telspel waarbij we met de auto telkens een x-aantal vakjes
mochten vooruit rijden en een spel waarbij we autos in de garages moesten
rijden. Hierbij moesten we wel goed kijken dat de grote autos in de grote
garages stonden en de kleine in de kleine garages. In de kring hebben we nog
enkele bewegingsspelletjes gespeeld. We moesten doen alsof we in de auto zaten.
De juf zei dan bvb dat we moesten draaien of dat er een drempel op de weg was
en dit moesten we dan ook uitbeelden. Nadien hebben we dit spel nog eens
gespeeld maar dan met echte verkeersborden. We moesten dus goed kijken wat we
moesten doen. Samen hebben we een muzikaal verhaal gemaakt en een leuk liedje
en versje geleerd met de bijhorende bewegingen. Onze Slakkie vertelde dat hij
op straat gaan wandelen was en dat hij allerlei rare borden tegenkwam. Nu vroeg
hij ons wat die borden allemaal betekenden. Wij konden hem natuurlijk heel goed
helpen want wij waren zelf al eens op straat gaan kijken. Onze juf had een
grote prent met heel veel voertuigen op. Om de beurt mochten wij een voertuig
zeggen en het komen aanwijzen. De voorbije weken was er in de hoekjes ook veel
te beleven. In de poppenhoek stond een grote auto, een gevangenis,
verkleedkledij van de politie en allerlei materialen rond het verkeer. Hier
hebben we ons volledig uitgeleefd en natuurlijk veel de rol van politie op ons
genomen. Op de tafels konden we spelen met een politiekantoor, vliegers en we
hebben zelf een treinspoor gebouwd. Er was ook een grote autoweg en garage met
verkeersborden op. We probeerden ons zo goed mogelijk aan de verkeersregels te
houden. Op een dag had onze juf per ongeluk haar fietsbel laten vallen en nu was die
helemaal uit elkaar. Wij hebben ze voor haar dan terug in elkaar
gestoken. En
. Ze rinkelde nadien nog goed. Hoera! In de kring stond een grote waterschelp waar
we met de bootjes konden spelen en materialen sorteren die drijven of zinken.
Dit kennen we nu al heel goed. Natuurlijk hebben wij ook hard gewerkt. We
mochten met de autos door de verf rijden en hebben een schilderwerkje rond
verkeer gemaakt. Eerst moesten we met wasco het kindje inkleuren. Het vestje
kleurden we geel. Nadien schilderden we met zwarte verf over het hele blad en
.
Het gele vestje kwam terug tevoorschijn! We hebben ook al hard gewerkt aan ons cadeautje voor de papa's maar hier kunnen we natuurlijk geen foto's van laten zien want het is een grote verrassing.Tenslotte zijn we nog gaan fietsen en
hebben we een leuke turnles gehad met onze juf waarbij we agentje, mag ik over
rijden hebben gespeeld.
Zoals jullie kunnen zien en lezen hebben wij dus veel
bijgeleerd over het verkeer. Het waren twee fijne weken. Tot de volgende keer!


















05-06-2011 om 20:36
geschreven door Juf Dorien 
|