In mijn werkpleklerenklas zijn er enkele anderstalige kinderen. Niet enkel in mijn klas, maar ook in andere klassen en scholen heb je gemengde talenklassen.
Sommige kinderen hebben snel het Nederlands onder de knie, voor anderen is het moeilijker. Nederlands als tweede taal leren is geen evidentie.
Op mijn school is er een zorgteam aanwezig om de leerkrachten te kunnen helpen in het verwervingsproces van de Nederlandse taal.
Gisteren heb ik een sessie met de zorgmeester geobserveerd. Hij werkte met grote woordkaarten. Op de woordkaarten stonden allerlei woorden met bijhorende prenten in het thema 'Herfst'. Bij zo een sessie merk je direct welke kleuters de taal al goed onder de knie hebben. Als de kleuter leergierig is, is dat altijd een pluspunt. Kleuters die het moeilijker hebben, kan je altijd extra opdrachten aanbieden.
Het is ook niet evident om met anderstalige ouders te communiceren. Je wil zowel als leerkracht en als ouder op de hoogte zijn. Werken met pictogrammen, uitbeelden of aanwijzen helpt hierbij.
Als er iemand tips heeft om zowel de kleuters als de ouders op een andere manier te helpen, mag je het mij altijd laten weten.
18-10-2017 om 21:33
geschreven door Tine 
|