De voorbije week werkten we rond het thema 'ziek zijn'. Dinsdagmorgen ontdekten we dat Jules rode vlekjes had. Oei, wat nu gedaan!? We haalden de dokterstas erbij en onderzochten Jules heel grondig. De begrippen 'dokterstas', 'medicijn', 'waterpokken', 'verzorgen', 'stethoscoop', 'koorts', 'ziek',... kwamen aan bod. Onze Jules had waterpokken en moest dus heel veel rusten. De kleuters verzorgden Jules heel goed en we gaven hem iedere dag een medicijn. Vrijdag was hij gelukkig genezen en mocht hij met Orlin mee naar huis. Woensdag wilden we iedereen wel eens foppen. De juf verfde rode vlekjes op de gezichtjes van de kleuters. Iedereen dacht natuurlijk dat we ook de waterpokken hadden! Neen hoor, GEFOPT! Gedurende de hele week onderzochten de kleuters elkaar en de knuffels met spullen uit de dokterstas. Er werden pilletjes met de plasticine gerold die aan de zieke kleuters en knuffels gegeven werden. Jules werd roze geschilderd en nadien stempelden de kleuters rode vlekjes (waterpokken) met hun vingers.
't Heeft heeft de hele nacht gesneeuwd, kijk maar door de ruiten, trek je dikke winterjas aan en ga dan vlug naar buiten. trek je wolle wanten aan en ga dan vlug naar buiten. trek je lange sjaal maar aan en ga dan vlug naar buiten. trek je hoge laarzen aan en ga dan vlug naar buiten. trek je wollen muts maar aan en ga dan vlug naar buiten.
Wantjes stempelen met de verfdotters. We leerden dat wantjes aandoen veel gemakkelijker is dan handschoenen aandoen. Gelieve dan ook aan je kleuter wantjes mee te geven (aan een touw )want die kunnen ze zelfstandig aandoen!
Kleefoefening: Een zachte wintertrui
De bezem, sjaal en muts voor de sneeuwman kleuren.