Spelletjes met de muzikale slang: Doet de slang zijn mond open: muziek maken Doet de slang zijn mond dicht: geen muziek maken Is de slang heel hoog in de lucht: muziek maken Is de slang heel laag: geen muziek maken Variatie: hard-zacht
Louka bracht zijn triangel mee naar school. Hij wilde uiteraard een demonstratie geven.
En de anderen mochten dit ook eens proberen.
Gedurende de hele week mochten de kleuters vrij experimenteren met de instrumenten. Dit was zéér leuk voor de kleuters, iets minder leuk voor de juf!:)
De voorbije week werkten we rond het thema 'ziek zijn'. Dinsdagmorgen ontdekten we dat Jules rode vlekjes had. Oei, wat nu gedaan!? We haalden de dokterstas erbij en onderzochten Jules heel grondig. De begrippen 'dokterstas', 'medicijn', 'waterpokken', 'verzorgen', 'stethoscoop', 'koorts', 'ziek',... kwamen aan bod. Onze Jules had waterpokken en moest dus heel veel rusten. De kleuters verzorgden Jules heel goed en we gaven hem iedere dag een medicijn. Vrijdag was hij gelukkig genezen en mocht hij met Orlin mee naar huis. Woensdag wilden we iedereen wel eens foppen. De juf verfde rode vlekjes op de gezichtjes van de kleuters. Iedereen dacht natuurlijk dat we ook de waterpokken hadden! Neen hoor, GEFOPT! Gedurende de hele week onderzochten de kleuters elkaar en de knuffels met spullen uit de dokterstas. Er werden pilletjes met de plasticine gerold die aan de zieke kleuters en knuffels gegeven werden. Jules werd roze geschilderd en nadien stempelden de kleuters rode vlekjes (waterpokken) met hun vingers.
't Heeft heeft de hele nacht gesneeuwd, kijk maar door de ruiten, trek je dikke winterjas aan en ga dan vlug naar buiten. trek je wolle wanten aan en ga dan vlug naar buiten. trek je lange sjaal maar aan en ga dan vlug naar buiten. trek je hoge laarzen aan en ga dan vlug naar buiten. trek je wollen muts maar aan en ga dan vlug naar buiten.
Wantjes stempelen met de verfdotters. We leerden dat wantjes aandoen veel gemakkelijker is dan handschoenen aandoen. Gelieve dan ook aan je kleuter wantjes mee te geven (aan een touw )want die kunnen ze zelfstandig aandoen!
Kleefoefening: Een zachte wintertrui
De bezem, sjaal en muts voor de sneeuwman kleuren.
Na de kerstvakantie werkten we drie dagen rond het thema 'Driekoningen'. We leerden het liedje zingen, knutselden een mooie kroon en gingen op woensdag zingen in de andere kleuterklassen.
De laatste dag voor de vakantie hadden we een gezellig kerstfeestje in onze klas. We zaten aan een mooi versierde tafel en smulden van de lekkere pannenkoeken en dronken heerlijke chocolademelk.
Liedje dat we geleerd hebben voor de Sint: TOET doet de boot van Sinterklaas TING doet de bel van pieterbaas Bootje, bootje, vaar nu maar Alle schoentjes staan al klaar Sinterklaas stapt door de straat Het is al donker, het is al laat Zwarte Piet loopt op het dak Hij haalt speelgoed uit zijn zak TOET doet de boot van Sinterklaas TING doet de bel van pieterbaas Bootje, bootje, vaar nu maar Dag, tot ziens, tot volgend jaar!
Speelgoed kiezen.
Lily-Angèle wil graag een poppenwagen.
Werken aan de pietenmuts: knippen en kleven.
Een puzzel van Sinterklaas.
Sinterklaas Willem
Schrijven in het boek van Sinterklaas.
Piet Rafael draagt het boek van de Sint.
Sinterklaas Stan
Piet Ella en Sinterklaas Sari. Het paard mag natuurlijk ook niet ontbreken
Allemaal gezellig in de stoomboot.
Grappige pieten Jonathan en Willem.
Schattige pieten op het Sinterklaasfeest.
Waar blijft de Sint?
Jules troost Willem die een beetje bang is van de Sint.
Spelen met de nieuwe poppen die we van Sinterklaas gekregen hebben.
Spelen met de nieuwe dino's en tijgers.
We kregen vele nieuwe spelletjes waaronder deze lotto.
Het grootoudersfeest was weer een groot succes. De kleuters hebben het fantastisch gedaan! Hopelijk hebben jullie ervan genoten. Wie leuke foto's van het grootoudersfeest heeft, mag deze altijd doorsturen!!!
Morgen is het dan zover! Het grootoudersfeest! De kleuters vinden het geweldig dat zij een piraatje mogen zijn en staan te popelen om hun dansje te tonen. Wij hebben veel geoefend maar tussendoor was er natuurlijk ook tijd om andere leuke dingen te doen:
Een rammelballon doorgeven terwijl we een liedje zingen. Als het liedje gedaan is, moet de kleuter die de ballon vasthoudt rammelen met de ballon. De kleuter die geblinddoekt is, moet raden vanwaar het geluid komt.