Als mama olifant weg moet, zorgt papa voor de kinderen. Al gauw wordt het een vrolijke boel: Ze spelen indiaantje, houden een spetterfestijn in de badkamer en dansen de wiebelbillenboogie. Als mama thuiskomt en de rommel ziet, zucht ze. Maar zodra het drietal speciaal voor haar een wiebelbillenshow geeft, doet ze het bijna in haar broek van het lachen!
Fantasiespel met de olifantjes.
De kleur 'grijs' wordt waargenomen a.h.v. verschillende voorwerpen. Nadien wordt de olifant uit dopido grijs geschilderd.
De olifant grijs kleuren.
Louka maakte de voetstappen van de olifanten na.
De kleuters laten hun olifantjes de 'wiebelbillenboogie' dansen! Wat een grappig slurfje!
Door met dozen te spelen ontdekten de kleuters dat je er heel veel mee kunt doen: erin ziten, eraan voelen, er torens mee bouwen, ze open en dicht doen, ermee knutselen,... M.a.w. ze beleefden er heel veel plezier mee!!!!
Jonge kleuters zijn erg geboeid door gaatjes. Gaatjes in hun kleren, in speelgoed, in hun lichaam,... We gingen daarom van start met het thema GAATJES. Overal in de klas vonden we gaatjes.
Een gaatjesdeur
Piepen door het raam
Knikkerbaan
Door de gaatjes rijgen
Kijken in het boekje 'Rupsje nooit genoeg'
Komen piepen in de kruiptunnel
Een verrekijker heeft ook gaatjes
Een sterrenkijker schilderen
Gaatjes in de zandtafel: buizen, zeefjes, gieters,...
Spelletjes met de muzikale slang: Doet de slang zijn mond open: muziek maken Doet de slang zijn mond dicht: geen muziek maken Is de slang heel hoog in de lucht: muziek maken Is de slang heel laag: geen muziek maken Variatie: hard-zacht
Louka bracht zijn triangel mee naar school. Hij wilde uiteraard een demonstratie geven.
En de anderen mochten dit ook eens proberen.
Gedurende de hele week mochten de kleuters vrij experimenteren met de instrumenten. Dit was zéér leuk voor de kleuters, iets minder leuk voor de juf!:)
De voorbije week werkten we rond het thema 'ziek zijn'. Dinsdagmorgen ontdekten we dat Jules rode vlekjes had. Oei, wat nu gedaan!? We haalden de dokterstas erbij en onderzochten Jules heel grondig. De begrippen 'dokterstas', 'medicijn', 'waterpokken', 'verzorgen', 'stethoscoop', 'koorts', 'ziek',... kwamen aan bod. Onze Jules had waterpokken en moest dus heel veel rusten. De kleuters verzorgden Jules heel goed en we gaven hem iedere dag een medicijn. Vrijdag was hij gelukkig genezen en mocht hij met Orlin mee naar huis. Woensdag wilden we iedereen wel eens foppen. De juf verfde rode vlekjes op de gezichtjes van de kleuters. Iedereen dacht natuurlijk dat we ook de waterpokken hadden! Neen hoor, GEFOPT! Gedurende de hele week onderzochten de kleuters elkaar en de knuffels met spullen uit de dokterstas. Er werden pilletjes met de plasticine gerold die aan de zieke kleuters en knuffels gegeven werden. Jules werd roze geschilderd en nadien stempelden de kleuters rode vlekjes (waterpokken) met hun vingers.
't Heeft heeft de hele nacht gesneeuwd, kijk maar door de ruiten, trek je dikke winterjas aan en ga dan vlug naar buiten. trek je wolle wanten aan en ga dan vlug naar buiten. trek je lange sjaal maar aan en ga dan vlug naar buiten. trek je hoge laarzen aan en ga dan vlug naar buiten. trek je wollen muts maar aan en ga dan vlug naar buiten.
Wantjes stempelen met de verfdotters. We leerden dat wantjes aandoen veel gemakkelijker is dan handschoenen aandoen. Gelieve dan ook aan je kleuter wantjes mee te geven (aan een touw )want die kunnen ze zelfstandig aandoen!
Kleefoefening: Een zachte wintertrui
De bezem, sjaal en muts voor de sneeuwman kleuren.
Na de kerstvakantie werkten we drie dagen rond het thema 'Driekoningen'. We leerden het liedje zingen, knutselden een mooie kroon en gingen op woensdag zingen in de andere kleuterklassen.