Met de sleutel van de school trok ik op zaterdag naar mijn klasje. Ik had op voorhand als eens rondgekeken en in mijn hoofd een plan gemaakt wat ik in de klas zou brengen, veranderen, ... om de klas het thema 'zingen en dansen' te laten uitstralen. Op zolder vond ik enkele buizen die ik zeker zou kunnen gebruiken. Ook mijn (zelfgemaakte) muziekinstrumenten konden van dienst zijn. Alles ingeladen in mijn auto vertrok ik richting Wevelgem.
In de gymzaal stond een podium die ik zou gebruiken in de klas. het podium was wel redelijk zwaar, dus was het een zware taak om deze in de klas te krijgen. Maar met doorzettingsvermogen bereikt de slak de ark! eenmaal het podium op zijn plaats ston nam ik de buizen om een constructie te maken. In mijn hoofd zag ik het podium voor mij dat ik wou in mijn klas. Ik probeerde dan ook zo goed mogelijk dit podium na te maken. Na wat zwoegen en proberen lukte het me toch aardig om een mooi podium in de klas te verkrijgen. Als versiering had ik enkele prenten mee die ik ophing in de klas. Ook muzieknoten werden overal rondgehangen. Aan de deur van de klas hing een prent met het thema opgeschreven. Dit omdat kinderen (aan de hand van de prent) en ouders (opschrift en prent) zouden weten wat er in ons klasje afspeelt.
Vanuit mijn school kregen we de opdracht om een bewegingshoek in onze klas te brengen. In de klas was er al een ballenbad aanwezig, maar dit initiatief kwam niet van mij. Ik besloot dus om in het ballenbad enkele dozen op verschillende hoogtes te hangen. Daar zouden de kinderen de balletjes door kunnen werpen. In sommige dozen waren gaten en in andere weer niet. Buiten het ballenbad maakte ik een soort van bowlingspel. Met gekleurde rolletjes van verschillende groottes die dienden als kegels en ballen uit het ballenbad. Om te voorkomen dat alle ballen uit het ballenbad zouden verdwijnen en in de klas rondslingeren nam ik een zak waar ik drie ballen in stak. De ballen uit de zak mochten de kinderen alleen maar gebruiken om de kegels omver te gooien. Op de grond maakte ik met plakband kruisjes. Daar konden de kinderen dan hun kegeltjes opzetten.
De muziekinstrumenten kregen een plaats op een tafeltje dicht bij het podium. Niet alle instrumenten konden op het tafeltje, dus besloot ik om mijn valies naast de tafel te zetten. Daarin staken ook nog enkele muziekinstrumenten.
Wanneer ik zag dat alles in orde was nam ik het overige materiaal die ik niet had gebruikt terug mee naar huis. Ik sloot de klas en de school af en was tevreden over het gedane werk. Ik kon nu met een gerust hart slapen en naar maandag verlangen!
16-01-2008 om 17:22
geschreven door juf kaatje 
|