In het begin van het jaar kregen we onmiddelijk de opdracht om twee weken stage te lopen in een peuterklas. Ik had er dan ook voor gekozen om het eens te proberen in een methodeschool.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik terecht bij 'De Levensboom', een ervaringsgerichte Freinetschool gelegen te Marke en Wevelgem. Ik mocht stage lopen in Wevelgem. In het begin was ik wat onzeker. In een ervaringsgerichte freinetschool wordt het belangstellingscentrum (of bc, is een thema waar je in de klas rond gaat werken, bijvoorbeeld: de herfst) bepaald aan de hand van de interesses van de kinderen. Dus kan je niet op voorhand je thema gaan vastleggen, omdat ze de week erop soms geen interesse meer hebben in het thema.
Op voorhand konden we wel al twee dagen gaan observeren. Ik maakte er kennis met Marieke (mijn mentor) en de kinderen. Het was weer eventjes wennen, want het was weer een tijdje geleden op bij de allerkleinsten te staan. Maar al snel voelde ik me er weer thuis. Marieke nam me mee naar de andere begeleiders (leerkrachten, maar in de 'levensboom' praten ze over begeleiders). Die begonnen onmiddelijk te praten tegen mij.
Tijdens de observatiedagen heb ik vooral meegespeeld met de kinderen om ze goed te leren kennen en ze geobserveerd om hun beginsituatie vast te leggen. Vanuit deze beginsituatie kan ik een goede activiteit opbouwen waar elk kind (dat probeer ik toch) zich aangesproken voelt. Wanneer de observatiedagen voorbij waren, hadden we nog een weekje les.
Bijna iedereen uit mijn klas was volop bezig met het uitwerken van zijn belangstellingscentrum en ik liep er rond met mijn observatiegegevens, zonder bc. Op voorhand maakte ik wel een brief aan de ouders om enkele spulletjes mee te nemen naar de klas, waar de kinderen een persoonlijke band mee hadden. (Ik deed dit om eventueel tot een bc te komen, wanneer het de kinderen zou aanspreken.)
08-01-2008 om 17:41
geschreven door juf kaatje 
|