Deze morgen werd de vlag van de Chiro opgehangen ter ere van de dag van de jeugdbeweging. Deze dag wilde de leerlingenraad niet ongezien voorbij laten gaan. In plaats van de bel te laten rinkelen werd de muziek opgezet die de Chiro dit jaar op kamp gebruikte. De leden van de chiro gingen in de kring staan en de rest van de leerlingen volgden hun voorbeeld. Zelfs de kleuters deden mee. Na de formatie gaf burgemeester Toon wat uitleg over het verloop van de dag en werd er op muziek terug naar de klassen gegaan. De school zag blauw van de chiro-uniformen maar we zagen ook andere uniformen opduiken (KSJ, Jeugd Rode Kruis, ...) Een aantal leerkrachten haalden zelfs hun oud uniform terug uit de kast ... De leerlingenraad zorgde voor animatie tijdens de middagspeeltijd. Het werd een gezellige dag.
Tijdens de rekenles van vandaag hebben de jongens en meisjes verschillende voorwerpen uit onze klas gemeten met natuurlijke maateenheden. Brooddozen, slijpers, speelkaarten en schriften werden hiervoor gebruikt. Na het schatten gingen ze in groepjes van 3 aan de slag. Als laatste stapje vergeleken we de resultaten met onze schatting. Wie had er goed geschat?
Aangezien de batterij van mijn fototoestel leeg was, heb ik geen foto's van de verkiezingen. Ik verwijs u dan ook graag door naar de schoolblog "www.bloggen.be/basisschoolopoeteren " voor meer informatie, de uitslagen en foto's.
Vandaag kregen we bezoek van Noëmi en Gian-Luca. Ze hadden voor iedereen een lekker cakeje meegebracht. Dankjewel. Het was fijn om jullie weer terug te zien. En jullie weten het. Altijd welkom hè.
Het was een spannende match! Mooi weer en veel supporters. Thure, onze scheidsrechter, heeft ervoor gezorgd dat alles goed verliep. Nog een pluim voor de leerlingen uit het 5de die dit organiseren. Een welverdiende proficiat!
Deze namiddag hebben we in 3 groepjes gewerkt rond het thema herfst. Bij de juf mochten we de blaadjes en vruchten bekijken en sorteren van de beuk, eik, tamme kastanje en paardenkastanje. In het 'blauw' hoekje knutselden we een bomenwaaier. Deze zit in de boekentas. Dus als jullie thuis een leuke wandeling maken kan deze misschien mee! En als derde opdracht werkten we zelfstandig aan het contractwerk i.v.m. de herst.
Schitterend weer, lachende gezichtjes, samen dingen doen, kijken, voelen, ruiken,... het was een geslaagde herfstwandeling! Hoe onze dag eruit zag? Wel we zijn vertrokken rond 9 uur. We zagen vanalles. Kevers, paddenstoelen, eikels, mos, salamanders,... Na 1,5 uur goed stappen was het tijd voor een koekje en wat drinken. Daarna stapten we flink door richting 't Zavelbos. Stipt om 12 uur kwamen we samen met de soepboer aan! We werden er heel vriendelijk ontvangen. Mochten aan de tafeltjes picknicken en genieten van heerlijke tomatensoep met balletjes. En dan was het "speel"tijd! Klimmen, glijden, schommelen, zandkastelen bouwen, ... Bij het vertrek kreeg iedereen een leeg schilderijtje dat ze zelf mochten versieren met herfstmaterialen. Nog even ravotten op de zandberg en dan maar snel terug naar school. Bert, de gids, wees ons de weg naar school! Veilig en wel aangekomen op school, kregen we nog allemaal een flesje drinken. Kijk en geniet mee van de mooie foto's!
Onze klas ziet er al mooi uit met al die kunstwerkjes. Kijk maar eens naar de 4 grote cirkels waar iedereen 1 deeltje van mocht schilderen. Ook de pauw is nu klaar. Vandaag hebben we echte pauwenveren gekrast. Flink gewerkt!
- Op donderdag geef ik altijd leeshuiswerk. Een vlotte lezer mag ook lezen in een leesboekje van thuis. Misschien gaat u wel samen naar de bibliotheek voor een boekje te kiezen? Ik vind het vooral belangrijk dat de kinderen zin krijgen in lezen. Dus kies gerust een boek dat uw kind aanspreekt!
- Volgende week donderdag 11/10 krijgen de leerlingen toets sprong 2. Ik geef de kinderen morgen de extra oefenblaadjes samen met het rekenboek mee. Voor het rekenhuiswerk op dinsdag zet ik enkele taakjes klaar op bingel.
- En jawel, vandaag was het dan eindelijk tijd voor onze klasbeloning. We zijn samen buiten gaan trefballen. Het was plezant en de weergoden waren ons in de namiddag gelukkig goedgezind! Op naar een volgend vol blad!
- Maandag herfstwandeling! Hopelijk met goed weer. Wie soep wil gelieve 0,5 mee te brengen!
- Onze Victor is al goed ingeburgerd in de klas. Vandaag kwam Sien met een super idee! Ze had drie doosjes meegebracht van thuis. Een groen, rood en een oranje. Als iemand zich goed/ slecht of een beetje goed en slecht voelt, mag hij/zij dat op een briefje schrijven en in het doosje stoppen. Samen met victor bespreken we dit dan!
Enkele jongens uit het 5de leerjaar organiseren tijdens de speeltijd een voetbaltornooi. Het tornooi is gisteren van start gegaan en zal ongeveer 2 weken duren. De jongens en meisjes van onze klas, die zich hiervoor inschreven, zullen spelen op vrijdag 5 oktober en op dinsdag 9 oktober. Voor de foto's > zie schoolblog. Uiteraard als onze klas speelt, verschijnen de foto's op onze blog!
* Op dinsdag 2 oktober zal juffrouw Farah de klas
overnemen. Ik ben op navorming.
* Juf Farah zal o.a. woordenrij 4 aanbrengen en de
agenda met de leerlingen invullen. U zal zien dat het dictee van woordenrij 4
niet gepland staat op vrijdag 5/10. Omwille van de 2 maandagen die wegvallen
(pedagogische studiedag en herfstwandeling) spreid ik woordenrij 4 over 2
weken. De leerlingen hebben zo ruim voldoende de tijd om de woordjes te
oefenen.
* Onze klas heeft er samen voor gezorgd dat er een
beloning volgt! Het blad i.v.m. onze klasregels staat helemaal vol met
stickers. Proficiat jongens en meisjes!
* Ik heb gezien dat het taakje op bingel door de meeste leerlingen gemaakt is. Fijn!
* Op de foto's hieronder kan u zien hoe we bij juf
Heidi op het digitaal schoolbord een pauw zijn gaan beschouwen. Nadat we goed
gekeken hadden hoe een pauw eruitziet, zijn we zelf aan de slag gegaan. Verdere
details te verkrijgen bij uw zoon of dochter.
Zoals besproken op de oudercontactavond wilde ik af en toe het huiswerk van rekenen via bingel geven. Vandaag hebben we voor het eerst de maaltafel van 2 geleerd. Om deze in te oefenen heb ik alvast een taakje klaargezet! Niet als huiswerk maar gewoon om eens te proberen. Als deze proef lukt zie ik het haalbaar om huiswerk via bingel te geven.
Vandaag zijn we gestart met het leesproject (ook tutorlezen genoemd). Een project waarbij een leerling van het 5de een leerling van het 2de begeleidt bij het lezen. Ze lezen samen in 'een boek voor twee' en leren verschillende leesstrategieën uit de lessen begrijpend lezen toepassen. Belangrijk hierbij is dat ze vooral leesplezier ervaren en begrijpen wat ze lezen. Deze week staat volledig in het teken van kennismaken met het project en kennismaken met de leerlingen van het 5de leerjaar. In de klas van juf Heidi zijn we gaan kijken naar een videofilm over het leesproject. De foto's spreken voor zich! Wij kijken alvast uit naar het kennismakingslesje dat deze donderdag zal doorgaan!
Op donderdag 27/9 staat de eerste toets van WO gepland. Zoals afgesproken krijgt u het bundeltje vooraf mee naar huis. U kan het eens samen inkijken. Echt leren zou niet nodig moeten zijn aangezien de leerlingen dit van in de klas moeten weten. Binnen het 1ste thema zijn we ook veel bezig geweest met de dagen van de week en de maanden van het jaar. De dagen van de week zijn gekend door de meesten. Op de maanden van het jaar oefenen we nog het hele jaar. Het is belangrijk dat de kinderen de toepassingsvraagjes kennen zoals : - ik ben geboren in de maand: .... - in deze maand gaan we terug naar school na 2 maanden vakantie: .... - dit is de 1ste maand van het jaar: ... Ze krijgen alle maanden er nu nog bij. Op het einde van het schooljaar zou het zonder moeten lukken.