Vandaag was het maar een korte voormiddag. We werkten verder aan onze 'geheime opdracht'. De kleuters die klaar waren mochten spelen in de hoeken. Na de speeltijd speelden we op muziekinstrumenten. We sloten de voormiddag af met nog een stukje van onze 'geheime opdracht'.
Groetjes, Juf Annelies
06-05-2008
Dag 5
Beste ouders,
Deze morgen startten we de dag vrolijk met de vroege ochtendzon. We leefden ons in, in een meisje dat bang was in het grote bos. Ze riep haar mama, maar die kwam maar niet. Daarna vertelden de kleuters over eigen gelijkaardige ervaringen. De kleuters vertelden over wat het gevoel 'bang zijn' precies is. Daarna werkten we aan onze 'geheime opdracht' voor moederdag. Enkele kleuters werkten ondertussen aan een groepsopdracht. We mengden de kleuren om tot de juiste kleuren van de regenboog te komen. Na al dat werken waren we toe aan een welverdiende pauze. Na de speeltijd vulden we werkblaadjes in. Daarna stonden we nog even stil bij het verhaal van de ark van Noach. Maar deze keer was het niet de juf die het verhaal vertelde, maar mochten we zelf het verhaal spelen. Nadat de rollen waren verdeeld leefden we ons in, in onze personages. Onze buikjes knorden. Tijd voor het middagmaal!
Na de middag mochten we filosoferen. (Kunnen alle dieren met elkaar communiceren? Spreken dieren een geheime taal die wij niet begrijpen?) Daarna mochten we spelen met de aangeboden spelmaterialen. Na het spelen hoort natuurlijk het opruimen. Nadat die grote klus geklaard was rinkelde de bel om de speeltijd aan te kondigen. Na de speeltijd mochten we actief meedoen met het vers. We sloten de dag af met een verhaaltje over 'Elmer de olifant'.
Groetjes, Juf Annelies
(P.S.: Vergeet de foto voor het godsdienstmoment niet.)
05-05-2008
Dag 4
Beste ouders,
Deze morgen vertelden de kleuters het bijbelverhaal van de ark van Noach zelf aan de hand van de prenten. De kleuters zochten naar de betekenis achter het verhaal. --> Een nieuwe kans krijgen. Daarna maakten we een leefomgeving voor het wild dier dat we vorige week gemaakt hadden. De andere kleuters speelden in de hoeken. Na de speeltijd blikten we even terug op wat we gedaan hadden. Daarna maakten we speelwerkblaadjes. Na het werken was het tijd om de klas terug netjes te maken. Toen de klas terug net was kwamen we samen in de kring om het vers op te zeggen.
Na het middagmaal zongen we ons themalied. Daarna trokken we naar de turnzaal waar we muzisch mochten bewegen. Na de speeltijd luisterden we naar een verhaaltje. Na een taalspelletje was het tijd om naar huis te gaan.
Vriendelijke groeten, Juf Annelies
04-05-2008
Beste mama
Beste mama,
In de klas werken we deze week rond 'mama'.
We zouden graag een foto van je gebruiken om te bespreken. Graag hadden we een actiefoto van je kleuters ontvangen. Een foto waarop je iets aan het doen bent met je kleuter. Zo kan je kleuter er ook iets over vertellen.
Kun je de foto tegen woensdag 7 mei meegeven?
Je schrijft best de naam van je kleuter op de achterzijde van de foto. Na het thema 'mama' krijg je de foto weer terug.
Vriendelijke groeten, Juf Annelies
30-04-2008
Dag 3
Beste ouders,
Vandaag was het maar een halve dag school. We hebben deze voormiddag veel gewerkt. Gelukkig was er ook nog wat tijd over om te spelen. We sloten de dag af met een verhaaltje over een luie luiaard en een taalspel.
Groetjes, Juf Annelies
29-04-2008
Dag 2
Beste ouders,
Vandaag startten we de dag met een verhaaltje. Het verhaaltje ging over een python die een list bedacht om de andere dieren uit bos te kunnen opeten. De kleuters genoten van het verhaal.
Daarna was het tijd om te werken en te spelen. We boetseerden wilde dieren en maakten ook allerlei werkjes over wilde dieren. Enkele kleuters maakten bordjes met 'niet voederen' voor in de dierentuin.
In de namiddag leerden we een versje over de olifantenfamilie en losten we raadseltjes op over wilde dieren. We sloten de dag af met een verhaaltje over de dierentuin.
Groetjes, Juf Annelies
28-04-2008
Dag 1
Beste ouders,
Vandaag maakte we kennis met Janneke, de klaspop. In de voormiddag keken we naar kunstwerken van Henri Rousseau. Daarna mochten we zelf als echte kunstenaars aan de slag gaan met verf en penseel.
In de namiddag brachten we een bezoekje aan de bibliotheek. We kregen er eerst wat algemene uitleg over de werking van de bibliotheek en daarna gingen we op zoek naar boeken over wilde dieren. We lieten de boeken inscannen door de bibliothecaris en namen ze mee naar de klas. In de klas zochten we in de boeken naar antwoorden op onze vragen over wilde dieren. Toen de speeltijd voorbij was, werd het tijd voor ons bewegingsuurtje. Na heel wat sporten was het tijd om naar huis te gaan.
Groetjes,
Juf Annelies
27-04-2008
Beste ouders ...
Beste ouders,
Morgen loop ik stage in de 3de kleuterklas. Het thema is 'wilde dieren'. De kleuters hebben het thema zelf gekozen. Hopelijk gaan we samen een boeiende week tegemoet. Ik wil u alvast bedanken voor het vertrouwen dat u in mij stelt.
Met enthousiaste groeten!
(Als er kleuters zijn die thuis knuffels hebben van wilde dieren, mogen ze die zeker en vast meebrengen naar de klas. Zorg dat hij/zij de knuffel goed herkent of voorzie de knuffel van een naam of symbool.)
18-03-2008
Brainstormen met kleuters
Gisteren en vandaag was ik op bezoek in de klas van juf Gerda en juf Lena. Het is een erg leuk klasje! Ik zie mijn stage volledig zitten. Ik brainstormde samen met de kleuters over het BC 'natuur'. Het resultaat is --> 'wilde dieren' ! De kleuters waren alvast erg enthousiast over het thema!
16-03-2008
Observatiestage 3KK
Op maandag 17 maart en dinsdag 18 maart ga ik op observatiestage naar de 3de kleuterklas in de Vrije Basisschool in Staden. Ik observeer er het klasgebeuren en de klasgewoontes. Op dinsdag mogen de kleuters brainstormen over het thema 'natuur'. De kleuters denken na over wat 'natuur' allemaal kan zijn. Daarna mogen de kleuters zelf een thema kiezen rond natuur. Ze mogen verwoorden wat ze graag willen doen rond dit thema.
Ik kijk er alvast naar uit en ik ben erg benieuwd naar het thema dat zal verkozen worden!
Natuurweek
De natuurweek zit er al op! Het was een erg drukke, maar leuke week. Op maandag startten we het project met een bezoek aan de boerderij. Het was erg interessant om eens kennis te maken met de moderne boerderij. Met heel wat uitleg over het bedrijf trokken we terug naar de campus. Op de campus kregen we allerlei workshops en tijd om voor te bereiden. Op vrijdag trokken we met de kleuters naar de boerderij. Het was een geslaagde voormiddag. Iedereen was tevreden! In de namiddag sloten we de week af met een receptie waar we allerlei producten van de boerderij konden proeven.
08-03-2008
Rikki
In januari werd Rikki 10 jaar en kwam Clavis met een grote Rikki handpop. Toen ik dit hoorde, wilde ik natuurlijk meteen de handpop aangezien ik een grote fan ben van Guido Van Genechten en vooral van Rikki. Het was even wachten en vooral veel geduld hebben voor hij in de winkel te koop was. Vandaag was het eindelijk zo ver. Ik ging naar de Standaard boekhandel en kocht er de handpop.
Rikki leeft volledig mee met het klasgebeuren en door zijn grote aaibaarheidsfactor kunnen kleuters bij hem al hun verhalen, vragen en emoties kwijt.
05-03-2008
DAG 5
VRIJDAG 29 FEBRUARI 2008 'De kunstenaar in mij.'
Ochtendonthaal + inleiding dagthema
Werken in deelgroepen: - Een kunstwerk schilderen
Godsdienstmoment 5:Filosoferen over God.
Activiteit studente lager onderwijs
Middagonthaal
Jaarproject: 'Milly & Molly'
Verhaal interactief vertellen: 'Papa past precies' - Davide Cali
Speels werken met het themalied: 'Ik wil mooi zijn' - Steef Coorevits
DAG 3
WOENSDAG 27 FEBRUARI 2008 'Dromen over mooie dingen.'
Ochtendonthaal + inleiding dagthema
Kringgesprek over dromen.
Werken in deelgroepen: - droomwolken maken
Godsdienstmoment 3: Verhaal Zacheüs hervertellen.
DAG 2
DINSDAG 26 FEBRUARI 2008 'Mooi, de wereld is mooi.'
Ochtendonthaal + inleiding dagthema
.... Op stap naar de andere afdeling van de school. ...
Klasoverschrijdende activiteit: - Verhaal 'Zacheüs' dramatiseren. - Chinese jurken maken met de scheurtechniek.
... Terug naar onze school ...
Vers aanbrengen: 'Mooi' - Rian Visser
Middagonthaal
Speels werken met het themalied: 'Ik wil mooi zijn' - Steef Coorevits
Werken in deelgroepen: - Kookactiviteit (koekjes met chocolade)
Terugblikken op de kookactiviteit en het meten met de natuurlijke materialen.
Verhaal hervertellen: 'Papa past precies' - Davide Cali
Werken in deelgroepen: - kralenketting maken uit klei - ontdekdoos spiegels
Middagonthaal
Godsdienstmoment 1: 'Is iedereen mooi?'
Schimmenspel 'De mooiste vis van de zee'
Verhaal vertellend voorlezen: 'Papa past precies' - Davide Cali
Dagthema's 'MOOI'
DAGTHEMA'S
Maandag 25 februari 2008 'Jij en ik, samen mooi?'
Dinsdag 26 februari 2008 'Mooi, de wereld is mooi.'
Woensdag 27 februari 2008 'Dromen over mooie dingen.'
Donderdag 28 februari 2008 'Is alle kunst mooi?'
Vrijdag 29 februari 2008 'De kunstenaar in mij.'
Janneke ...
De oorspronkelijke naam van Janneke is eigenlijk "JaNee". Maar omdat ik dat nogal raar vond klinken koos ik ervoor om haar "Janneke" te noemen. Janneke gaat overal met mij mee op stage. Ik kocht Janneke via het internet op www.handpop.nl.
Janneke is een assertieve meid, die geen blad voor de mond neemt, weet wie ze is, weet wat ze wil en wat ze niet wil, geniet van het leven, gemakkelijk vrienden maakt, erg sociaal vaardig is en anderen graag helpt bij het oplossen van problemen. Janneke houdt van spelletjes, van nieuwe uitdagingen, van het ontdekken van nieuwe werelden en het leren van nieuwe vaardigheden. Janneke staat haar mannetje in geval van conflicten en laat niet zomaar over zich heen lopen, ze heeft een sterk gevoel voor recht en onrecht maar omdat ze het niet fijn vindt om ruzie te hebben praat ze het ook altijd weer uit. Janneke staat positief in het leven, geeft vaak complimentjes, is opmerkzaam en attent, heeft voor iedereen een vriendelijk worod over en is als een kind onder de kinderen.
Janneke wil kinderen leren hoe ze zich uit kunnen uiten en op welke manier ze met elkaar kunen omgaan zonder dat ze elkaar kwetsen of op een andere manier pijn doen. Ze weet hoe je ruzies bij kunt leggen en conflicten op kunt lossen. Ze heeft een heel scala aan hulpmiddelen bij zich die ze in kan zetten als de situatie daarom vraagt. Janneke denkt praktisch en oplossingsgericht waardoor kinderen uit elke situatie iets kunen leren en aan de hand van Janneke nieuwe vaardigheden kunnen opdoen. Ze weet dat kinderen zich veiliger voelen als ze met haar mogen oefenen en daarom doet ze dat graag. Janneke weet ook dat zelfs wanneer kinderen alleen maar toekijken en haar de vragen laten stellen, ze dan toch iets leren en de volgende keer misschien wel durven te praten. Naast Nederlands vriendjes heeft ze een hoop Allachtone vriendjes. Janneke helpt hen met het oefenen van de Nederlandse taal en maakt het spreken in de kring wat makkelijker.
27-09-2005
Natuurweek
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.