Op woensdag 18 november werden de omas en opas uitgenodigd om samen met hun kleinkinderen leuke gezelschapsspelletjes te spelen.
Er werden eerst spelletjes uit de kindertijd van oma en opa gespeeld zoals paardjesspel, ganzenbord, mikado, Zowel de grootouders als hun kleinkinderen gingen er helemaal in op. De vreugde- en jammerkreten galmden afwisselend bij winnen of verliezen, door de zaal.
Na de oude spelletjes kwamen de hedendaagse spelen aan de beurt. En dat was af en toe lachen geblazen!
Zo kregen de oma s van Arnoud een masker van Piet Piraat of één van zijn vrienden, op hun snoet en dat was al pret op zich!
De kikkers van het kikkerspel van Emani vlogen in het rond, zo bleef er zelfs ééntje hangen aan de bril van de oma van Jelka, de kinderen kwamen niet meer bij van het lachen!
Vervolgens zorgden spelletjes zoals o.a. Dokter Bibber, Bunny Hop, het Krokodillenspel, Vallende Aapjes, voornog heel veel plezier!
Na het spelletjesfeest werden de omas en opas nog eens in de bloemetjes gezet met een fijn liedje, een tof diploma en nog een leuk cadeautje!
Als afsluiter van deze toch zeer aangename voormiddag stond nog een kopje heerlijke, dampende soep voor onze grootouders klaar.
Na een dikke afscheidskus van hun lieve kleinkinderen, vertrokken onze grootouders voldaan en zeer vreugdevol terug naar huis!
Op stap naar het Kluisbos met K3 (integratie K3 - L1)
Om de overgang van K3 naar het eerste leerjaar op een vlotte manier te laten verlopen, worden er op regelmatige basis integratiemomenten voorzien (1ste trimester 2x, vanaf 2 de trimester maandelijks).
Het is de bedoeling dat de kleuters van K3 op een speelse manier de juf van het eerste leerjaar leren kennen. Daarnaast leren ze geleidelijk aan het klaslokaal kennen, het materiaal, de lees-, reken- en schrijfmethode. De kleuters gaan letterlijk op verkenning in het eerste leerjaar en dit in een ongedwongen sfeer.
Ook de kinderen van L1 genieten op hun beurt van deze integratiemomenten. Zo zien ze hun kleuterjuf, klaslokaal en kleutervriendjes nog eens terug en kunnen ze nog eens "heerlijk (maar niettemin "leerrijk") spelen"!!
Er zijn gezamenlijke en wisselende integratiemomenten.
De uitstap naar het Kluisbos was één van die gezamenlijke momenten.
Naast de hierboven beschreven doelstellingen van integratie, was het bezoek aan het Kluisbos ook een prachtige gelegenheid om de kinderen het bos, de planten en de dieren in het bos, de schoonheid en het mysterie ervan, te laten ontdekken. De kinderen werden er op een speelse manier onderwezen in de liefde voor de natuur en het leven.
Ook het actief en sportief "gezond" samenspelen in openlucht, kwam tijdens deze uitstap ruimschoots aan bod.
Kortom de kleutertjes van K3 en de kapoenen van het eerste leerjaar hebben samen met hun juffen, superactief en met veel plezier en verwondering genoten van deze prachtige uitstap! Juf Sonia
Pistache, onze Franse klaspop, werd vorige week "six ans"! Dit konden we niet zomaar laten voorbijgaan! Pistache kreeg eerst "une belle couronne" op zijn hoofdje. Daarna zongen we voor hem: "Joyeux anniversaire, Pistache". Dan kreeg hij van ons "un petit gâteau", "un ballon" en nog "un petit cadeau". In het pakje zat "une voiture"! Ten slotte mochten we hem helpen om zijn "six bougies" uit te blazen. En onze Pistache ... ? Die was "très content"!!!
Voorbije week werd een grote zwerfvuilactie op touw gezet in de gemeente Anzegem en haar deelgemeenten. Deze actie werd door de dienst Milieu en Natuur georganiseerd en kreeg medewerking van alle Anzegemse scholen en diverse verenigingen.
Ook onze school droeg haar steentje bij. De leerlingen van de derde en tweede graad namen verschillende straten in de schoolomgeving voor hun rekening en zorgden ervoor dat deze straten er opnieuw heel wat netter bijlagen.
De leerlingen van L1 en L2 namen eveneens deel aan de zwerfvuilactie. Zij trokken het schoolbos in en ruimden daar het vele zwerfvuil op. Dit zwerfvuil komt vooral van voorbijgangers die zomaar alles en nog wat - wat ze op een gemakkelijke en vlugge manier kwijt willen - over de haag het bos in gooien. Het bos leek hier en daar soms op een echte vuilnisbelt!!
Een mooie actie die hopelijk ooit overbodig zal worden! Toch bedankt aan iedereen op school die heeft meegeholpen aan het verzamelen van het zwerfvuil. Hopelijk heeft deze actie ook bij onze leerlingen bijgedragen tot een milieubewustere houding t.o.v. een leefbaarder en nettere leefomgeving waar dan ook!!!
Meng de zachte boter met de suiker en de vanillesuiker. Voeg de eierdooiers toe en meng goed onder. Zeef er beetje bij beetje de bloem bij en meng tot een gladde massa. Klop de eiwitten op en spatel het opgeklopte eiwitmengsel zachtjes onder het gladde deeg. Voeg er de geschilde en in stukjes gesneden appelen bij en roer voorzichtig onder. Giet het deeg in een beboterde bakvorm. Laat de appelcake eerst 20' bakken op 180° en daarna nog 20' op 150° in een voorverwarmde oven.
Vandaag was Tracy het feestvarkentje in de klas! Ze is 7 jaar geworden! Proficiat, Tracy en nog vele dikke zoenen van al jouw vriendjes en juf Sonia! xxx
Op donderdag 17 september brachten we een bezoek aan fruitkwekerij Lambrecht te St - Eloois - Vijve. We werden er heel vriendelijk ontvangen door Els, die samen met haar man het bedrijf runt. Els leidde ons door de appel- en perenboomgaard. In de appelboomgaard werden de appels nog volop geplukt. We mochten zelf ook elk een appel plukken. Die appel moesten we dan heel voorzichtig in de plukemmer leggen. Eenmaal de plukemmer vol, mochten we hem - terug heel zachtjes - uitgieten in de pallox. Dit is de verzamelkist voor de geplukte appels. Deze kist werd dan vervolgens met een kleine tractor naar de loods gereden. In de perenboomgaard zagen we nog nauwelijks een peertje hangen. De peren werden een paar dagen eerder al geplukt. Els vertelde ons ook over de nuttige en schadelijke insecten en diertjes in een boomgaard en wat ze ermee aanvingen. Zo zagen we een nestkast van de torenvalk en kleine nestkastjes van koolmeesjes, in de boomgaard hangen. Deze vogels zijn nuttig, want de torenvalk jaagt op muizen en konijntjes, de koolmees op insecten. Zo worden de schadelijke diertjes op een milieuvriendelijke manier uit de boomgaard gehouden. We zagen ook flessen hangen met een zuurzoete stroop erin om nachtvlinders te lokken. Deze vlinders brengen vooral schade aan de schil van de appels en de peren. Na de leerwandeling in de boomgaard, namen we nog een kijkje in de loods, waar we de sorteermachine aan het werk zagen. Deze machine zorgt ervoor dat de appels en peren gesorteerd worden volgens gewicht en grootte. We kregen ook de grote koelkamers te zien waar de appels en peren bewaard worden. Tot slot kochten we nog wat van die lekkere appels en peren in het aanpalende fruitwinkeltje. En dan was het tijd om terug naar school te gaan. We kregen nog elk een vers geplukte, lekkere, gezonde appel. Het was een fijne en leerrijke uitstap! Dank u wel, Els!
Naar jaarlijkse gewoonte mochten de eersteklassertjes alsook de kleutertjes gratis naar de kermis op het Dorpsplein. Hiervoor zorgde het kermiscomité waarvoor onze dank! De kinderen genoten er met volle teugen van. Eerst maakten ze een ritje op de kermismolen en daarna mochten ze eendjes vissen. Ze kregen er nog een leuk geschenkje bovenop.
Na een welverdiende vakantie, ga ik het nieuwe schooljaar met nog méér enthousiasme dan anders, tegemoet! Dit kan ook niet anders, als je weet dat je in zo'n prachtige, sfeervolle en comfortabele nieuwbouw mag starten.
Op 1 september stonden dertien nieuwsgierige en guitige gezichtjes me op te wachten. Allemaal eersteklassertjes die vol ongeduld uitkeken naar hun nieuwe klas in het nieuwe gebouw.
Hun geduld werd nog eventjes op de proef gesteld, want de eerste schooldag in onze nieuwe school werd aangekondigd met veel toeters en bellen! Een stoet van alle leerlingen uit het lagere en hun juffen, voorafgegaan door bellenman Werther Van Der Sarren, trok door de dorpskom. Daarna werd de stoet met veel plezier door de kleutertjes en hun ouders onthaald aan de nieuwbouw. De oudste leerling van de school mocht dan het lint doorknippen als symbool voor het openen van de nieuwe school.
En dan eindelijk mochten alle leerlingen naar hun nieuwe klas. Ik moet jullie zeker niet vertellen hoe laaiend enthousiast iedereen was!
Ook die kapoentjes van mij! Zo fier als een gieter, met een grote boekentas vol nieuwe spullen, traden ze als prinsjes en prinsesjes hun nieuwe paleisje binnen.
En het was geen droom, want nog elke dag mogen onze bolleboosjes genieten van hun prachtige Bollebos!
Op donderdag 28 mei brachten de kinderen van L1 een bezoek aan IJshoeve D Hooghe Scheure te Stasegem.
We werden er zeer vriendelijk onthaald door boerin Peggy.
Zij leerde ons heel wat bij over: de weg van de melk, zuivelproducten, de familie koe en het werk op de boerderij.
Ze liet ons niet alleen dingen zien, ze liet ons ook luisteren, voelen, proeven en ruiken.
Maar niet alleen onze zintuigen werden geprikkeld, de boerin liet ons vooral de dingen die we leerden, zelf ervaren.
Zo mochten we de dieren voederen, de kalfjes strelen, naar de weide gaan bij de koeien, in de melkstand staan - zoals de echte koeien er staan om te worden gemolken -, de zuigkracht van de melkmachine voelen, achter het stuur van de tractor zitten en eens flink toeteren natuurlijk,
Tot slot mochten we nog een lekker ijsje kiezen. Deze ijsjes werden door de boerin zelf gemaakt. Mmmmm overheerlijk!!!!
Het was een fijne, leerrijke, actieve en lekkere uitstap!
Op donderdag 14 mei werden alle mamas uitgenodigd voor een culinaire namiddag samen met hun kinderen.
Mamas en kinderen sloegen de handen in elkaar en toverden overheerlijke pannenkoekjes, lekkere, verse fruitsalade en een fris, gezond drankje, op de feestelijk gedekte tafels!
Deze heerlijke gerechtjes werden dan ook met heel veel smaak verorberd!
Dank u wel, lieve mamas voor deze leuke en zeer geslaagde namiddag!
Proficiat aan al mijn kapoenen voor hun lekkere kookkunsten!!
Naar aanleiding van het thema "Over de kip en het ei", brachten we op dinsdag ll. een bezoekje aan de mooie kippen van Femke en bracht Shauny 's anderendaags twee schattige kuikentjes mee naar de klas. Het was heel interessant om zowel die kippen als die kuikentjes van heel dichtbij en (deels) in hun natuurlijke omgeving, te kunnen waarnemen. Bedankt Femke! Bedankt Shauny!
Vrijdag 3 april was geen vrijdag zoals een andere. Er hing een geheimzinnig sfeertje in de lucht! Het begon al toen juf Ilse (directeur) in de loop van de voormiddag, met een speciale brief langs kwam. Ze had de brief op haar bureau gevonden. De brief was gericht aan de kinderen van L1 en L2. Die vreemde brief kwam van paashaas Pluk. In de brief stond dat paashaas Pluk in de namiddag zou langskomen om nepeitjes te verstoppen in het schoolbos. Met al deze nepeitjes samen, zouden wij dan een raadseltje moeten oplossen om zo tot de vindplaats te komen van de echte paaseieren. En inderdaad: de paashaas had zijn woord gehouden. Alhoewel wij eerst dachten dat hij ons toch vergeten was, ontdekten we - na bijna gans het schooldomein rondgespeurd te hebben - de nepeitjes in het bos achter de klassen van L3 en L4. Daarna staken we alle koppen bij elkaar om het raadseltje op te lossen. Met wat gefronste blikken en af en toe een diepe zucht, slaagden we er toch in om het raadsel op te lossen en zo de schuilplaats van de lekkere chocolade-eieren te vinden. Zo trots als fiere pauwen, namen we de buit mee naar onze klas en verdeelden we de eitjes eerlijk onder elkaar. We legden ze voorzichtig in onze zelfgeknutselde "kippenmandjes".
Van harte bedankt paashaas Pluk! Niet alleen voor al die lekkere eitjes, maar ook voor die supertoffe namiddag die we hebben beleefd!! Hopelijk kom je volgend jaar terug!!
N.a.v. ons project "Bouwen", knutselden mijn kapoenen elk een geheimen-fantasiehuisje! Het werd een creatief pareltje dat heel stijlvol werd afgewerkt met verf en allerlei decoratiemateriaal. Proficiat kinderen! Jullie hebben dit heel goed gedaan! Hierbij wil ik ook nog Hildegard bedanken, die ons met plezier hielp bij het kleven van soms moeilijk te lijmen decoratiemateriaal! De kinderen vonden het niet alleen leuk om hun huisje te knutselen, nu staan ze te popelen om er hun geheime vondsten of reeds verzamelde spulletjes in op te bergen. Sstt... Niks verklappen, hé!