De les thermodynamica van de ingenieurswetenschappen(burgerlijk ingenieur) ging door in auditorium 0.07 in gebouw M op de Arenbergcampus. Een wat oudere professor wandelde na het gebruikelijke academisch kwartiertje langzaam en bovenal ongemerkt de zaal binnen en hing zijn jas op. Hij controleerde even, nadat hij met zijn handen zijn bovenarmen had proberen opwarmen, of de radiator wel aanstond en sloeg vervolgens zijn cursus open. Toen de man niet meteen de aandacht kreeg van de studenten in het auditorium sloot hij de rolluiken, dimde de lichten en zette de projector aan. Het werkte, iedereen werd stil en de professor kon met de les beginnen. Zijn belangrijkste uitspraak van de les was tevens de eerste uitspraak die hij deed, er was duidelijk over nagedacht. "Vorige les hebben we het gehad over het ideale gas, met volgende vergelijking: p.V/T=n.R . Vergeet alles wat ik vorige les gezegd heb, want een ideaal gas bestaat niet." Ik glimlachte omdat ik meteen doorhad dat dit de faculteit toegepaste wetenschappen was, en dat iets dat niet bestaat natuurlijk, naast wat leuke formuletjes en vergelijkingen, geen toepassing heeft. Dit was ook de toelichting die hij enkele seconden later gaf bij zijn bijna shockerende uitspraak. Het mocht duidelijk zijn: deze les zou gaan over de toepasbare eigenschappen van gassen, meerbepaald de eerste hoofdwet. Ik was aangenaam verrast omdat de les dus zou gaan over iets wat mij niet vreemd was, omdat het op school reeds uitvoerig behandeld was. Wij hadden natuurlijk op school wel dit ideale gas gebruikt om het begrip duidelijk te maken, het kon dus nog een interessante les worden. Na wat uitleg over coƫxistentiegebieden en eigenschappen ervan werd het wat concreter. De prof haalde er een tabel bij met allerhande bekende gassen, die wij elke dag in ons dagelijks leven tegenkomen, om ons de vaststellingen die de meest nieuwsgierigen van ons misschien al hadden gedaan uit te doen begrijpen. Het was deze tabel die bewees wat ik al 4 jaar denk op school: worden die SI eenheden echt gebruikt? Het antwoord is dus neen. De tabel gaf de logische eenheden weer, niet de wetenschappelijk correcte. De jarenlange dreigementen van de wetenschapsleerkrachten die ons vertelden dat we na het middelbaar niets konden doen zonder de juiste eenheden te gebruiken bleken onterecht. Ik was na de les volledig overtuigd van mijn keuze. Burgerlijk ingenieur is helemaal wat ik graag wil doen, misschien alleen jammer dat ik de moeilijkste richting nu net de leukste vind. Ook was ik aangenaam verrast over de achtergrondkennis die ik al bleek te hebben meegekregen op school, want ik kon de les met gemak volgen en begrijpen.