Jo Locquet
from hero to zero
11-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste BOC - persoonlijke ervaringsweergave

Dinsdag 8 januari was mijn vuurdoop in het BOC van de POD Maatschappelijke Integratie. Er waren daar bekende en minder bekende gezichten aanwezig een voorstellingsronde bleef achterwege, ook nieuwjaarswensen werden niet uitgewisseld tijdens het officiele gedeelte van de vergadering.
Naast me zat Ivan Vandecasteele die binnen het ACOD ook de FOD Budget en Beheerscontrole, FOD Buitenlandse Zaken, FOD P&O en Fedasil opvolgt. Langs mijn rechter zijde zaten 2 personen van het VSOA nog nooit gezien of gehoord maar die hadden de ergerlijke eigenschap dat ze de ganse tijd niet deelnamen aan de vergadering behalve om tegen elkaar te zitten vezelen.
Het moet gezegd de vergadering verliep eigenlijk zonder noemenswaardige problemen, maar ik had ook niet het gevoel dat er eigenlijk tot op de bodem van de zaak doorgegraven werd.

De vabonden waren eendrachtig in hun voorstel dat de algemene deontologische code niet tot een aanpassing van het arbeidsreglement hoeft te leiden. Het management aanvaarde deze opstelling. Hoe de deontologische code dat aan de werknemers zal gecommuniceerd worden blijft onduidelijk.
De laureaten van het statuatair examen sociale economie zijn bekend. Het betreft personen die voorheen reeds een relatie hadden met de POD Maatschappelijke Integratie. Er komt ook een nieuwe persoon in contractueel verband binnen de cel Sociale Economie.
Voor wat betreft de statutaire aanwerving binnen de cel Grootstedenbeleid wordt aangekondigd dat dit wellicht in de 2de helft van januari bij SELOR zal verschijnen.
Vanuit de juridische dienst zal er een post overgaan naar de dienst van de Voorzitter.
Aan het personeelsplan 2008 wordt naarstig verder gewerkt door HRM. Wanneer het af is, voorziene datum werd niet medegedeeld, zal dit via een schriftelijke procedure door de vakbonden worden nagezien. Hiervoor wordt een timing van 5 werkdagen voorzien.

Met betrekking tot het aantal dagen vorming wordt vastgesteld dat er in 2007 slechts gemiddeld 5 van de voorziene 10 dagen vorming worden gevolgd door de werknemers van de POD. Dit is dus slechts 50% van het beoogde doel van 70%. Hieraan zal in 2008 gewerkt worden, maar hoe was nog niet duidelijk. Het is wel al positief dat de Balanced Score Card (BSC) ertoe geleid heeft dat er wordt gemeten en dat we nu dus ook weten wat er eventueel fout loopt.
De werknemers mogen naast de opleidingen en de vormingen vanuit de POD ook 120 uren opleiding (per jaar?) volgen indien deze opleiding een  erkend diploma als eindstadium heeft.

Nadat er vanuit verschillende hoeken vragen kwamen ivm de gecertifieerde opleiding werd door HRM bevestigd dit niet alles vlot verloopt. Er zijn drie pijnpunten. Vooreerst is er een verschil tussen de opleiding en het dagdagelijkse werk. Daarnaast is er het niveau van de opleiding zelf die kan verschillen. Als derde punt wordt vastgesteld dat er soms een verschil is tussen de Nederlandstalige en de Franstalige versie van de opleiding.
Iedereen binnen de POD werd ingeschreven tot het volgen van een opleiding doch de vooropgestelde timing werd niet gerespecteerd. Indien met niet slaagt voor een examen dat kan men zich terug inschrijven en begint te periode van de competentie premie te lopen vanaf september 2006. Indien men slaagt gaat deze in op september 2005 (indien men op dat moment al werkzaam was voor de overheid natuurlijk).
Momenteel zijn er 10 resultaten binnen en er zijn weinig geslaagden!

Vanaf 14 februari zal e communities op zijn volle capaciteit draaien. De dag van de liefde werd uitgekozen o ironie om ons in de nieuwe werkomgeving te laten samenleven. Want dat is de grote innovatie mbt voorheen we zullen kunnen samenwerken, de historiek van de documenten raadplegen, .. Hoe dan ook de Tam Tam zorgt bij iedereen die ermee werkt voor frustraties. Hopelijk verdwijnen deze met de tijd wanneer we niet meer weten hoe het was in onze vroegere werkomgeving.
Er wordt gevraagd om thuiswerk, dat perfect mogelijk is via Tam Tam, te bestuderen. Nadat er een evaluatie is gemaakt van het thuiswerk van de dienst Inspectie zal dit eventueel uitgebreid worden naar andere diensten binnen de POD.

De grote veradering in 2008 is de frontdesk. Er zal hier een reserve aangelegd worden die indien niet vrijwillig zal bestaan uit aangewezen personen. Indien het nodig is zal er eventueel een aanpassing van de uurregeling uit het arbeidsregelment plaats vinden voor de medewerkers van de frontdesk. Tot nog toe zal er echter gerekend worden op de goede teamgeest die er nu is om alles vlot te laten verlopen.

Er werd door het ACV ook nog iets gevraagd rond promotie van 22B. Ik begreep dit niet goed. Dit is een item die door het ACV reeds in verschillende vorige BOC's naar voor werd gebracht.

Voor de nieuwe personeelsleden wordt er een stage voorzien. Sommmigen van jullie hebben reeds van deze maatregel mogen genieten. Vermits de voeling met de realiteit belangrijk is zal de stage mogelijkheid aan 40 personen aangeboden worden, met voorrang aan onze nieuwe collega's.

11-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


04-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda BOC dinsdag 8 januari 2008

Op vrijdag 4 januari verkregen de leden van het BOC de agenda van de vergadering die doorgaat op 8 januari 2008 om 9u30
Mijn eerste reactie is of dit niet te laat is. Tijdens vorige bijeenkomsten van het BOC in 2007 werd er tot 2 maal toe gevraagd om de agenda tijdig aan de leden van het BOC over te maken.
Ik weet niet wat in de statuten van het BOC staat ivm timing en of überhaupt er een intern regelment bestaat. Ik baseer me op wat ik kon lezen in de verslagen van 2007 (zie Tam Tam). Alle informatie die het management ter beschikking stelt aan zijn werknemers in verband met het BOC kunt u terug vinden via:
https://ecommunities.belgium.be/ecomnl/start?func=ll&objId=1792633&objAction=browse&sort=name.
Bon we zullen dinsdag wel zien. Ik kijk er wel naar uit, naar mijn vuurdoop.

Hieronder treft u de agenda aan:
1. Goedkeuring van het verslag van 6 november
2. Lopende aanwervingen
3. Opvolging van de autonomie van de POD
4. Frontdesk
5. Deontologische code - aanpassing van het arbeidsregelement
6. Preventieadviseur
7. Installeren van raad van beroep
8. Diverse

04-01-2008 om 14:46 geschreven door uw delege  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOC wat is dat?
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het BOC of Basis Overleg Comite heeft niets te maken met het BOIC maar is het overleg tussen het management van de POD Maatschappelijke Integratie en de vertegenwoordigers van de werknemers.
Vanuit het management zijn volgende personen aanwezig:
Julien Van Geertsom, Anne Marie Voets, Alexandre Lesiw, Brigitte De Ruyck, Alain D. en Rik Baeten.
De werknemersbelangen worden vertegenwoordigd door:
Philippe F., Luc V., Silvana B. en Jo Locquet. Deze vier militanten worden bijgestaan door vrijgestelden vanuit hun respectievelijke vakbonden. Dat zijn professionelen die afgevaardigd worden vanuit het ACOD, ACV Openbare Diensten en VSOA.

Vermits mi(ni)steries me aantrekken werd ik meegesleurd in het verhaal van het BOC.  

Ik stel mij toch vragen bij de werking van het BOC, u niet? Zo vraag ik me af:
- Hoe komt het eigenlijk dat uw dienaar op het BOC aanwezig mag zijn
- Hoe worden de zetels verdeeld
- Wat is de representativiteit van de vakbondsvertegenwoordigers
- Het BOC is dit eigenlijk geen praatbarak
- Wat waren de resultaten van de vakbonden het afgelopen jaar

Maar we zullen volgende week wel zien

04-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


03-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jo Locquet stelt zich voor als delege
Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste kameraden, sympathisanten

Binnen de POD Maatschappelijke Integratie zijn er 3 werknemersorganisaties vertegenwoordigd in het Basis Overleg Comite. Naast het ACV Openbare Diensten en de VSOA is dit het ABVV en meer specifiek de Algemene Centrale Openbare Diensten beter gekend onder de afkorting ACOD. Het ACOD had tot op heden geen vertegenwoordiging in het BOC vanaf 8 januari 2008 komt daar veradering in. Uw delege Jo Locquet zal vanaf dat moment uw belangen verdedigen. Hij kan dit echter enkel doen met uw medewerking. Deze blog is er dus voor en door u. Enkel met input van jullie kan delege Jo uw belangen verdedigen.

Samen met strijdmakker Phillip F. van de CGSP (Centrale Générale des Services Public), dit is de Franstalige tegenhanger van het ACOD, zal er kleur gegeven worden aan het Socialistische vakbondswerk.

Hopend dat u dit initiatief op prijs kunt stellen en uitkijkend naar uw reactie.

Kameraadschappelijk

uw delege
Jo Locquet
bureau 14.25
0478-601.601
02-509.83.49
jo.locquet@mi-is.be

03-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


02-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereld Sociaal Forum
Klik op de afbeelding om de link te volgen In januari 2008 (19-01-08 tot 26-01-08) zal er geen Wereld Sociaal Forum plaatsvinden... althans niet op de klassieke manier want deze keer zullen er overal ter wereld rond dezelfde tijd honderden activiteiten georganiseerd worden!

02-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


01-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2008. Het zal nooit meer hetzelfde zijn.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

01-01-2008 om 00:00 geschreven door uw delege  


27-09-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ministerraad van 15-02-08

Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

27-09-2005 om 16:32 geschreven door uw delege  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voordracht van vertegenwoordiger
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

Lees dit in het volgende bericht hieronder!

27-09-2005 om 16:32 geschreven door uw delege  




Foto

E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Archief per week
  • 19/03-25/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 26/09-02/10 2005

    Laatste commentaren
  • ??? (Ben)
        op BOC wat is dat?
  • Mijn eerste BOC - Mijn antwoord. (frings)
        op Mijn eerste BOC - persoonlijke ervaringsweergave
  • veel blogplezier (steffi)
        op Jo Locquet stelt zich voor als delege
  • Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs