Foto
Inhoud blog
  • Welkomstwoord
  • Opleidingen: onderwijs
  • Opleiding: Sociaal - agogisch werk
  • voorbeeld van een lesvoorbereiding (Lichamelijke Opvoeding)
    Over mijzelf
    Ik ben Duthieuw Arne, en gebruik soms ook wel de schuilnaam JOKSTER.
    Ik ben een man en woon in West - Vlaanderen (Zonnebeke) (België) en mijn beroep is student.
    Ik ben geboren op 28/12/1990 en ben nu dus 34 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: voetbal, studies, muziek, uitgaan ....
    Een levenslustige jongeman die altijd openstaat voor een goede babbel. Sociaal en vriendelijk...
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    HOWEST
    School
    10-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opleiding: Sociaal - agogisch werk
    Hier kun je uit twee richtingen kiezen:

    Sociaal werk:
    De bacheloropleiding duurt drie jaar. Elk semester is goed voor 30 studiepunten. De volledige opleiding duurt zes semesters en bestaat dus uit 180 studiepunten.

    Wat leer je tijdens onze opleiding?

    • Eerst leer je de sector kennen. Je maakt kennis met de werkvormen en methoden van sociaal werkers.

    • Je leert de mens als persoon begrijpen. Dat gebeurt via disciplines om het individu te leren kennen – zoals psychologie.

    • Je leert de samenleving doorgronden. Een mens leeft immers niet alléén. In modules zoals ‘mens en maatschappij’ is er aandacht voor bredere maatschappelijke verbanden en het sociale systeem. Dat maakt je visie ruimer.

    • Je leert de handen uit de mouwen steken. Onze bacheloropleiding is praktijkgericht. Zo zijn er modules zoals ‘werkterreinen’ en ‘werkmethoden’. Vooral het ‘practicum’ (‘training’ al vanaf het eerste semester) en de ‘stage’ in het derde en het vijfde semester, maken je meteen inzetbaar als sociaal werker.


    De opleiding stoomt je klaar voor de belangrijkste taken van de sociaal werker:

    • Preventie. Moeilijkheden en problemen tussen mensen en hun omgeving voorkomen.
    • Psychosociale hulpverlening. De mens (cliënt) bewustmaken van zijn mogelijkheden. Zo kan hij zijn leven zélf vorm geven, zowel individueel als in relatie met zijn omgeving.
    • Dienstverlening. Informatie geven en de cliënt helpen zijn weg te vinden in de vele regels en diensten in ons land. Brieven schrijven, formulieren invullen, huisvestingsaanvragen verzorgen, uitkeringen helpen aanvragen...
    • Buurten en groepen vormen en activeren.
    • Verkenning van de sociale situatie van de hulpvrager, met zijn goedkeuring. Door zijn sociale situatie te onderzoeken en er verslag van uit te brengen maak je de kansen van de cliënt optimaal.
    • Onaanvaardbare leefsituaties signaleren en die beleidsmatig mee helpen aanpakken.
    • Projectwerking
    Toegepaste psychologie:

    De opleiding Toegepaste psychologie aan Howest leidt je op tot een echte professional.

    Tijdens je opleiding wordt er continu gewerkt aan de verdere ontwikkeling van de specifieke beroepspersoonlijkheid die bij jou past. Om dit te bereiken wisselen theorie en praktijk elkaar af en wordt dat wat je leert over de drie jaar toegepast in steeds complexere situaties.

    Tijdens de eerste twee semesters leer je de voornaamste psychologische basisconcepten, theorieën en vaardigheden. In semester drie en vier verdiep je die kennis. In de laatste twee semesters ligt het accent vooral op de integratie van wat je geleerd hebt.

    Er wordt op verschillende manieren lesgegeven, van hoorcolleges tot zelfstudie. Via oefeningen, opdrachten en stages pas je de verworven kennis meteen toe in de praktijk en maak je direct kennis met het werkveld. Je werkt veel in kleine groepen en op jouw ritme.

    Stage is een belangrijk onderdeel van de opleiding omdat het de mogelijkheid biedt om opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk toe te passen. Je kiest zelf een stageplaats die aansluit bij jouw interesses.

    Met de bacheloropleiding Toegepaste psychologie aan Howest kan je op heel uiteenlopende werkplekken terechtkomen. Er wordt veel aandacht besteed aan het in kaart brengen van jouw interesses. Dit gebeurt door verschillende bezoeken en stages, het uitnodigen van praktijkmensen en via praktijkstages.

    Jouw sociale en emotionele vaardigheden (zoals contacten aangaan, inlevingsvermogen, luisteren, anderen kunnen begrijpen vanuit hun standpunt of levenssituatie) worden verder ontwikkeld in combinatie met het toepassen van wetenschappelijke inzichten uit de psychologie. Zo leer je op een professionele en correcte manier omgaan met het aanpakken van (probleem)situaties, zowel bij kinderen, jongeren als bij volwassenen en ouderen.

    Aan het einde van je opleiding ben je die bekwame professional die de kennis, vaardigheden en juiste houding in huis heeft.



    10-01-2010 om 00:00 geschreven door Arne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorbeeld van een lesvoorbereiding (Lichamelijke Opvoeding)

    Lesvoorbereiding

    Stageschool: KA Izegem

    Student: Duthieuw Arne

    Klas: 1A2a +1A2b

    Jaar en opleiding: 2de jaar LO & BWR

    Mentor: Mevr. Wynant

    Opleidingsonderdeel : slagsporten

    Datum: 19 november 2009

    Vaklector: Meneer Coppejans

    Uur: 13.50-15.40

    Pedagoog: Mevr. Vandamme

     

     

    LESONDERWERP

    Squash: forehand

     

    SITUERING IN LEERPLAN

    2. terugslagspelen:  squash

     

    LEERPLANDOELEN

    2. Terugslagspelen:

     

    v  motorische competenties

    Ø  de lkn kunnen deelnemen aan een terugslagspel

    Ø  de lln kunnen zich aan de spelregels en afspraken houden

    Ø  kunnen de spelregels toepassen bij overtredingen

     

    v  fitte en veilige levensstijl

    Ø  de lln ontwikkelen fitheid op basis ven uithouding, snelheid en kracht

     

    v  zelfconcept en sociaal functioneren

    Ø  de lln oefenen zelfstandig in groepjes

    Ø  de lln houden zich aan de opgelegde opdrachten en spelregels

    Ø  de lln leren omgaan met elementen als spanning, verliezen, winnen en fair play

    Ø  de lln leren verlies sportief aanvaarden

    Ø  de lln hebben respect voor het materiaal

     

     

    BEGINSITUATIE

    -          Sportklas

    -          Gemotiveerde groep

    -          17 lln

    -          Heterogene groep

    -          Redelijk niveau

    -          blokuur

     

    LESDOELSTELLINGEN

    Lln kunnen de forehand goed uitvoeren.

     

    LESSTRUCTUUR

    Opwarming: oefeningen om warm te krijgen.

    Kern: oefeningen op forehand

    Slot: wedstrijdjes


        Doelstellingen

    Leeractiviteiten

    Didactisch handelen

    T 

     

     

     

    cv- opwarming

     

     

     

     

     

     

     

     

    Lln kennen de spelregels van squash

     

     

     

     

     

     

     

     

        Lln krijgen balgevoel

     

     

     

     

     

     

     

     

       Lln oefenen de forehand  in dmv samenspel

     

     

     

     

     

     

     

    Slotspel.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Opwarming:

    De lln doen oefeningen per drie in een box.

    Oefeningen:

    -       Knieen heffen

    -       Hielen tegen zijvlak

    -       Zijwaarts

    -       Versnellen

    Alles doen ze 2 lengtes zodat ze goed warm krijgen.

     

    Uitleg van de spelregels(kort)

    -       Algemene regels

    -       Opslag

    -       T-vorm

    -       Forehand

    Geen racketjes op de grond!!!!

     

     

    Oef1: spelen

    De lln staan per drie in een box. Ze slaan elk om beurt op het balletje en proberen zo lang mogelijk te slaan zonder dat ze een fout maken.

     

     

     

    Oef 2 & 3:

    Nu spelen we enkel met de forehand. De lln spelen in een rechte lijn naar elkaar en tikken nadat ze geslagen hebben de muur. Na een tijdje veranderen we dan en moeten ze de T-vorm tikken met hun voet.

     

     

     

    Slot: wedstrijden

    De lln spelen 1-1 tot aan 9. Daarna wisselen ze met de andere persoon. De spelregels worden toegepast. De derde lln is scheidsrechter.

     

    Did. Werkvorm: klassikaal

    Groepering: per 3

    Afspraken: de oefeningen worden rustig en goed gedaan.

    Overgang: de lln komen samen in 1 box en de lkr legt de volgende oefening uit.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Did. Werkvorm: klassikaal

    Groepering: per 3

    Afspraken: we spelen met elkaar en niet tegen elkaar.

    Groepering: lln komen samen op de trappen en lkr legt volgende oefening uit.

     

     

     

    Did. Werkvorm: klassikaal

    Groepering: per 3

    Afspraken:

    -       Nt in de weg lopen

    -       Mooie ballen slaan

    -       Goed tempo

    -       1 keer botsen

    Overgang: lln komen samen, leergesprek en lkr legt volgende oefening uit.

     

     

    Did. Werkvorm: matchvormen

    Groepering: per 3/1tegen1/3de persoon is scheids

    Afspraken:

    -       Tot 9.

    -       Bij 8-8 spelen we een winnend punt

    -       Fair play!

    Overgang: lln verzamelen het materiaal en gaan naar de kleedkamer.

     

     

    5-7 min

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    5-7 min

     

     

     

     

     

     

    7-10 min

     

     

     

     

     

     

     

    7-10 min

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    20-25 min


    MATERIAALLIJST:

    -       18 racketten

    -       6 ballen

     

    BIBLIOGRAFIE:

    -       Cursus slagsporten

    -       www.sportsmedia.com

    -       Lessen squash

    09-01-2010 om 00:00 geschreven door Arne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)


    Archief per week
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010


    Nuttige links
  • bloggen
  • Howest Brugge
  • Sportsmedia
  • leerplannen - doelen
  • dansles secundair onderwijs LO

  • Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs