Ik ga jullie even vertellen over de talendag afgelopen donderdag 24/2.
De taal die ze voor het derde jaar hadden gekozen was Frans.
Toen ik dit hoorde in de klas dacht ik dat het saai ging zijn omdat ik Frans niet goed kan en omdat ik Frans niet leuk vind.
Maar toen we op school aankwamen bleek dit heel anders te zijn.
In de ochtend begonnen we met een Franse film te kijken om de rest van de voormiddag een sportieve quiz te spelen.
Velen vonden de film slecht, maar ik vond dit helemaal niet.
De film was niet al te lang en best wel grappig met aangrijpende momenten.
Als ik de film een punt op tien moest geven zou ik zeven zeggen.
Zoals ik al zei gingen we dus de rest van de voormiddag in de sporthal een sportieve quiz spelen.
Het leek een beetje op honkbal maar dan zonder knuppel.
Eén groep moest per 2 aan de honken staan om de tennisbal,die werd geworpen,op te vangen en de tweede man aan de honk moest vragen stellen over bijvoorbeeld de film, maar ook vragen over de geschiedenis en de cultuur van Frankrijk.
De andere groep moest op het fluitsignaal de tennisbal gooien en van honk naar honk lopen om de vragen te beantwoorden.
Je mocht alleen door naar de volgende honk als je een vraag goed had.
En dat was soms best wel grappig omdat sommige mensen heel veel vragen fout hadden en dan stonden ze met 10 man rond je om vragen te beantwoorden.
Als er een dubbel fluitsignaal klonk, dan moest iedereen ophouden met vragen te beantwoorden en moesten de mensen die tussen 2 honken in waren een honk terug.
Toen dit voorbij was, moesten we ons in 2 grote groepen opdelen en in die 2 groepen moesten we in groepjes van 2 naar verschillende lokalen gaan om liedjes in te oefenen voor het swingpaleis in de namiddag.
Al bij al was dit wel een leuke voormiddag.
Toch was de namiddag veel leuker omdat er zoveel sfeer was en er veel gelachen werd.
In de namiddag moesten we allemaal verzamelen in de voorzaal van de school om aan het swingpaleis deel te nemen.
De 2 groepen moesten hun dan nog eens in 3 splitsen.
Eén groep moest vragen op gaan lossen om bonuspunten te verzamelen, de andere groep moesten zingen en de andere groep was het publiek van de groep die moest zingen.
De wedstrijd bestond uit 3 delen.
Bij het eerste deel moest je verder zingen wanneer de muziek werd stopgezet, bij het tweede deel moest je de titel van een liedje raden wanneer het begin van een liedje werd afgespeeld en bij het derde deel moest heel de groep in het midden van de belangstelling gaan staan om een volledig liedje te zingen.
De jury gaf punten op hoe goed de groep zong,op hoe goed ze meewerkten(of we ze goed konden horen en of de tekst goed was)en op hoe goed de sfeer was van de groep en het publiek van de groep.
Dit was echt een geweldige afsluiter van de dag.
Er was echt zoveel sfeer.
Dit was een van de leukste dagen van het schooljaar en ik kijk uit naar de talendag van volgend jaar wanneer ik in het vierde jaar zit want dan is de taal Engels.
Dit was mijn opstel over de talendag van 2010-2011.